Nekromanti Ett äventyr - Stenstatyn (Runda 6)

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Empiricus said:
Ruga said:
Angående Lillianas självröst har jag sett det gjorts både som ulv och bybo så det skulle jag inte lägga någon vikt vid åt ngt speciellt håll.
Om hon är ulv så tror jag inte hon är ensam då hon la stor tid på K. K , en av de spelare som var grönad av de flesta även om hon böt fokus lite senare.

Tripp var ju här en kvart innan hägning så det är inte som han inte hade tid att flytta sin röst. Märkligt. Vet inte riktigt vad jag vill nu.
Jag tvivlar typ på alla utom emp. Till och med Lilliana som jag ändå känt varit grön tidigare. Men det kanske är dubbeltänket som börjar smyga sig på.
Röst: tripp trapp
Vad tripp håller på med är ju ganska intressant. Hen har inte varit aktiv hittils denna runda iallafall.
Nu när du ändå har kommit igång, Ruga:

Hur många Ulvar tror du det är?
Har du någon egen teori om vem/vilka som är Ulv/Ulvar, någon lista på prime suspects eller så?
Vad säger din magkänsla?
Jag trodde det var en ulv kvar ,Vic så jag hade inte någon bra plan efter det.
Tycker nog 4 ulvar är lagom men jag vet inte om det är önsketänkande eller inte! Om jag skulle gå på magkänslan är det tripp eller Brynolf men det är mer för att resten känns bättre än att de känns sämre. Men nu har jag börjat frågasätta den magkänslan så jag faktiskt inte. Ta Vimes tex tycker han spelat byboigt hittills (tror det var du som sa att han spelat konsekvent och jag håller med) men folk har alltid sagt att Vimes är hal som satan så jag blir lite paranoid nu.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Jag tror att vi har lite att hämta på att titta på Cassius runda 1 och 2.

Cassius var allmänt känd Ulv runda 3, så saker som skett innan han outades som Ulv borde räknas som en mer intressant tid att granska.
Följer man din tanke om två grupper av Ulvar, lockbeten och lömska smygare så borde Cassius ha en partner. De bör väl fortfarande också ha haft någon gemensam tanke om vad de vill åstadkomma. Troligen så vill de ju influera oss till att rösta ut bybor, men inte så öppet så vi märker det.

Nattmordet efter runda 2 tog ju Cissi av daga, det måste finnas någon anledning till att de plockade henne.
Varför är då en bra fråga, vad har Cissi gjort som gjorde att hon var ett bra andrahandsoffer (hellre än att försöka chansa på Siaren Max eller Väktaren Korpa, det är ju allmänt känt till och med för en nybörjare om man läst några Varulvsspel att Väktare ofta inte kan vakta samma person två gånger i rad). Jag skall försöka titta lite på Cissi:

Cissi kan se när Sjöfarare lämnar spel. Att hon dör före Cassius, Ulv och Sjöfarare, kanske har något att göra med det.

Cissi var också rejält på i början av runda ett, innan jag hade kommit in. Hon gav intrycket av en kompetent bybo som nog skulle kunna ha gjort mycket för gruppen.

Halvvägs genom runda 1:
#841366 - 2013-02-26 16:30
Cissi said:
Jag tror vi hittar en hel del ulvar i konstellationen: Cassius, Korpa, Liliana, Max Raven.
Senare i rundan talar Cissi om att hon misstänker att Ulvar smyger i drevet mot henne, och hon tror mest på Korpa och Lu-Kaazh. De vet vi är gröna. Men även Dieselsoppa och Cassius röstade på henne på slutet. Och den som fortfarande är på toppen av min egen röda lista: Brynolf (röstade på Cissi 2013-02-27 18:52, strax innan Cassius 2013-02-27 19:39. Och klev av Cissi för LJSLarsson när Vimes och Tyr orsakar det)

Jag tror lite på att Ulvarna ville att byn skulle rösta ut Cissi runda 1. Och jag tror att de ville det så mycket att de chansade att ligga tre Ulvar på en person i rösterna ett kort tag, innan LJSLarssondrevet tog form. Hade vi haft en rundas tapp nu, hade vi plockat Cissi istället för LJSLarsson, så hade nog läget varit annorlunda.

Så, jag tror fortfarande mer på Brynolf nu, Liliana har faktiskt halkat ner lite på misstänktlistan helt utan att ha gjort något åt det själv :gremsmile:

Nu är det bara Liliana som inte har kommenterat något ännu, och jag skulle vilja se någon input från henne också (och lite mer spekulation och tankar från Ruga).
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Ruga said:
Empiricus said:
Ruga said:
Angående Lillianas självröst har jag sett det gjorts både som ulv och bybo så det skulle jag inte lägga någon vikt vid åt ngt speciellt håll.
Om hon är ulv så tror jag inte hon är ensam då hon la stor tid på K. K , en av de spelare som var grönad av de flesta även om hon böt fokus lite senare.

Tripp var ju här en kvart innan hägning så det är inte som han inte hade tid att flytta sin röst. Märkligt. Vet inte riktigt vad jag vill nu.
Jag tvivlar typ på alla utom emp. Till och med Lilliana som jag ändå känt varit grön tidigare. Men det kanske är dubbeltänket som börjar smyga sig på.
Röst: tripp trapp
Vad tripp håller på med är ju ganska intressant. Hen har inte varit aktiv hittils denna runda iallafall.
Nu när du ändå har kommit igång, Ruga:

Hur många Ulvar tror du det är?
Har du någon egen teori om vem/vilka som är Ulv/Ulvar, någon lista på prime suspects eller så?
Vad säger din magkänsla?
Jag trodde det var en ulv kvar ,Vic så jag hade inte någon bra plan efter det.
Tycker nog 4 ulvar är lagom men jag vet inte om det är önsketänkande eller inte! Om jag skulle gå på magkänslan är det tripp eller Brynolf men det är mer för att resten känns bättre än att de känns sämre. Men nu har jag börjat frågasätta den magkänslan så jag faktiskt inte. Ta Vimes tex tycker han spelat byboigt hittills (tror det var du som sa att han spelat konsekvent och jag håller med) men folk har alltid sagt att Vimes är hal som satan så jag blir lite paranoid nu.
Jag vet inte om jag skulle stirra mycket på vad folk säger om att Vimes är hal som satan, känns som något man själv bedömer utifrån hur ens eget spel passar med hans. Jag tycker han har verkat konsekvent hela spelet för att han inte har bytt tempo eller mönster i sitt sätt att agera. Och han har varit mycket mer öppen med sin kommunikation om vad han tycker och tror än vissa andra. :gremsmile:

Sedan kanske han ÄR hal som en ål och sitter och småfnissar åt att vi inte fattar att han är stora stygga vargen. Men tripp_trap har ägnat nu nästan hela spelet åt att skallas med honom, och det verkar inte som om någon annan har fastnat mycket nog för argumenten för att haka på i en Vimes-jakt. Så antingen är vi alla blinda, eller så har tripp_trap blindat in sig.

Sedan runda 2 så har Vimes haft 4 röster på sig, 3 gånger av tripp_trap och 1 gång av Liliana. Som jag räknar så är den ende som haft mindre röster på sig jag, jag hade en röst på mig av Max Raven runda 1 och sedan dess ingen alls. Hade Vimes varit Ulv så hade han gissningsvis haft fler röster på sig, oavsett hur hal han är.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Vimes said:
Alltså. Tripp, skulle det inte varit för att Disel försökt rösta ut honom så skulle jag misstänka honom som fan just nu.

För det han gjorde förra rundan är klassiskt ulvbeteende. Det stod alltså 4 - 3 mellan VIco och Brynolf. Tripp hade alla möjligheter att påverka utgången. Men han gör det inte. Som bybo är det enda sättet att handgripligen påverka spelet att påverka utröstningen, men tripp gör det inte. Han röstar på mig, trots att han vet att det är meningslöst. Trots att Vico är en av de han har drevat mot (den enda vid sidan om mig), väljer han att inte säkra Vicos utröstning, utan lägger en meningslös röst istället. Det är fegt, och ur ett ulvperspektiv förklaras det med att han inte vill ta ansvar för en utröstning av en bybo. Är tripp ulv vet han att Vico är bybo, och han vill inte vara med och rösta ut en bybo när byn sköter det så bra själv. Det här har ulvar gjort i alla tider, och att inte ta ställning till de alternativ som finns (i synnerhet när det ena alternativet är en av de man själv misstänkt) är jätteskumt och inte alls byboigt. Istället för att ta sitt byboansvar gör tripp såhär alltså:
Jag har drevat mot Vicotnik förut och varit uttalat för att rösta ut honom. Han åkte också ut, så jag ser inget problem med situationen. Snarare var det positivt att det var jämnt, om någon hade bytt och ändrat röstläget hade det varit smaskig information att ta ställning till. Nu hände inte det tyvärr. Men jag tar definitivt på mig ett ansvar för att Vicontik åkte ut. Jag var en av (rentav den första?) att vilja ha ut honom och starta ett drev förut. Så visst var jag med och hade ihjäl en bybo, tyvärr.

Vimes said:
Frågor till tripp:
1. Vem av Brynolf och Vico ville du helst skulle bli utröstad?
2. Varför påverkade du inte utgången av röstningen?
3. Berätta gärna på vilket sätt du menar att byn tjänade på din röst på mig.
1. Vicotnik såklart, det borde vara uppenbart för de som läst mina inlägg. Jag har drevat mot honom förut och uttalade denna preferens i förra rundan.
2. Jag ville fortfarande ha ut dig. Vi har haft chans till snabba utröstningar förut, du var ju med på en av dem som bekant.
3. Att påvisa att du är min huvudmisstänkta. Ingen annan har samma röda färg som du har i mitt

Vimes said:
Ju mer jag tänker på det, desto mer vill jag att tripp ska vara ulv.

Allvarligt talat nu. Det enda man vet när man är bybo är att man själv är bybo. Det är det enda man vet med säkerhet. Det naturligt borde vara att vilja påverka spelets utgång till fördel för byn. Som bybo vet man att de misstankar man själv formulerar, formuleras av en bybo. Man vet att den röst man lägger, läggs av en bybo. Man vet att det case man konstruerar, är konstruerat av en bybo.

Hur är detta förenligt med att spela som tripp gjort? Hur är det förenligt med att välja att inte ta ställning till utröstningen förra rundan?
Jag tog ställning, Vicotnik var min preferens och han åkte ut.

Vimes said:
Och vidare: hur är det förenligt med att misstänka någon så till den milda grad att allt man gör i spelet mer eller mindre handlar om dessa misstankar, men ändå inte göra några allvarliga försök att få den man misstänker utröstad?
Genom att "snöa in mig" på dig försökte jag påkalla uppmärksamhet mot dig. Ingen verkade reagera varken för eller emot först ganska nyligen. Jag fortsatte därför dreva och pressa dig. Hur kan du tolka det som något annat än att jag vill ha ut dig?

Vimes said:
Jag kan köpa att tripp misstänker mig så in i helvete att det är allt han ser i spelet. Jag köper det. Men det jag inte köper är hur han agerar på de här misstankarna. Han vill diskutera dem med mig, han vill att jag ska svara på hans frågor, han har drevat mig och haft mig som toppmisstänkt i flera rundor. Men det han inte gjort är vänt sig mot byn och sagt: "Hey! Vi måste ju rösta ut Vimes! Han är varulv enligt det här, det här och det här argumentet!" När han vänt sig mot byn är det för att han vill att folk ska bedöma hans inlagor i diskussionen mot mig, han försöker inte samla röster för att få ut mig.

Varför gör han inte det när jag är allt han ser i det här spelet? Varför inte agera på detta? Han vet ju att han själv är bybo, han vet ju at thans misstankar och resonemang är bybo-misstankar och bybo-resonemang. Varför vill han inte samla röster bakom sina misstankar? Varför vill han inte påverka spelet? Varför vill han inte som bybo ta sitt ansvar och delta i diskussionen och driva sin egen byboagenda i den? Varför nöjer han sig med att bara diskutera med mig, varför nöjer han sig med att vara ensam med att rösta på mig?
Jag tycker att andra ska ta ställning helt utan uppmaningar. När jag bett andra att titta på vår diskussion har jag i baktanken hoppats att de ska säga antingen bu eller bä till mitt case. Men okej, detta kan jag snabbt ordna:

Hallå allihopa! Jag tror att Vimes är vår sista ulv. Läs mina inlägg så ser ni hur jag tänker kring detta! Ställ gärna frågor om något är oklart!

Vimes said:
Om vi tänker oss att Tripp är ulv, hur kan vi då förklara Disels röst på honom?

1. Disel tror inte att tripp kommer bli utröstad ändå, men är medveten om att han själv kommer bli det inom kort. Logiken bakom rösten här är att Cassius trots allt ser ut att åka ut, att KK och VImes brukar kunna göra skendrev innan deadline, och att hans egen närvaro i drevet kan vara avskräckande. Effekten av drevet blir att tripp anses grön och de andra i drevet blir röda. Om vi tänker oss att Disel är villig att gambla lite är det en ganska bra strategi utifrån prepsektivet att han ligger jävligt risigt till.

2. Disel försöker faktiskt rösta ut Tripp för att gröna sig själv. Han har ett galet claim i bakfickan, men det finns röster som vill acceptera det (typ KK). Däremot, enligt samma logik som numera grönar tripp fast omvänt, så skulle det vara ultragrönande för alla i trippdrevet om tripp röstades ut som ulv.

Så, egentligen skulle man kunna hävda att Disels röst på tripp är helt självklar om tripp är ulv. Oavsett om tripp skulle röstats ut eller inte skulle det finnas vinster för ulveriet.

Dock förutsätter en sådan ulvtaktik från Disel en ganska avancerad analys från hans sida: han måste ha förutsett att vi skulle resonera som vi gjort efter drevet (där den röda Disel = grön tripp (eller vice versa om tripp röstats ut som ulv)). Och jag är osäker på om man ska tillskriva ulvarna så avancerade planer.
1. Åtminstone du ville ha ut mig, det gjorde du tydligt den gången. Du hade uttryckt misstankar mot mig utöver allmänn irritation kring min spelstil. Även efteråt har du förklarat att du gärna blivit av med mig den gången. Men visst, du kan alltid påstå att du bara ville skenavrätta mig, det är inget som kan bevisas åt endera hållen.
2. Knappast. Han hade bara max två rundor kvar att leva om inte alla bybor simultant fick hjärnblödning i senare rundor. Hans lögn borde rimligen inte kunnat hålla tillräckligt länge för att segra.
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Empiricus said:
Ruga said:
Empiricus said:
Ruga said:
Angående Lillianas självröst har jag sett det gjorts både som ulv och bybo så det skulle jag inte lägga någon vikt vid åt ngt speciellt håll.
Om hon är ulv så tror jag inte hon är ensam då hon la stor tid på K. K , en av de spelare som var grönad av de flesta även om hon böt fokus lite senare.

Tripp var ju här en kvart innan hägning så det är inte som han inte hade tid att flytta sin röst. Märkligt. Vet inte riktigt vad jag vill nu.
Jag tvivlar typ på alla utom emp. Till och med Lilliana som jag ändå känt varit grön tidigare. Men det kanske är dubbeltänket som börjar smyga sig på.
Röst: tripp trapp
Vad tripp håller på med är ju ganska intressant. Hen har inte varit aktiv hittils denna runda iallafall.
Nu när du ändå har kommit igång, Ruga:

Hur många Ulvar tror du det är?
Har du någon egen teori om vem/vilka som är Ulv/Ulvar, någon lista på prime suspects eller så?
Vad säger din magkänsla?
Jag trodde det var en ulv kvar ,Vic så jag hade inte någon bra plan efter det.
Tycker nog 4 ulvar är lagom men jag vet inte om det är önsketänkande eller inte! Om jag skulle gå på magkänslan är det tripp eller Brynolf men det är mer för att resten känns bättre än att de känns sämre. Men nu har jag börjat frågasätta den magkänslan så jag faktiskt inte. Ta Vimes tex tycker han spelat byboigt hittills (tror det var du som sa att han spelat konsekvent och jag håller med) men folk har alltid sagt att Vimes är hal som satan så jag blir lite paranoid nu.
Jag vet inte om jag skulle stirra mycket på vad folk säger om att Vimes är hal som satan, känns som något man själv bedömer utifrån hur ens eget spel passar med hans. Jag tycker han har verkat konsekvent hela spelet för att han inte har bytt tempo eller mönster i sitt sätt att agera. Och han har varit mycket mer öppen med sin kommunikation om vad han tycker och tror än vissa andra. :gremsmile:

Sedan kanske han ÄR hal som en ål och sitter och småfnissar åt att vi inte fattar att han är stora stygga vargen. Men tripp_trap har ägnat nu nästan hela spelet åt att skallas med honom, och det verkar inte som om någon annan har fastnat mycket nog för argumenten för att haka på i en Vimes-jakt. Så antingen är vi alla blinda, eller så har tripp_trap blindat in sig.

Sedan runda 2 så har Vimes haft 4 röster på sig, 3 gånger av tripp_trap och 1 gång av Liliana. Som jag räknar så är den ende som haft mindre röster på sig jag, jag hade en röst på mig av Max Raven runda 1 och sedan dess ingen alls. Hade Vimes varit Ulv så hade han gissningsvis haft fler röster på sig, oavsett hur hal han är.
Jo jag vet ,det blir lättare sen när man spelat tillsammans och byggt upp en bild av spelstilen. Men jag har alltid haft en förmåga att dubbeltänka som jag fallit offer för ibland. Sen vet jag inte om det ligger ngt i några av Tripps argument , måste erkänna att jag bara skummat de senaste luntorna när Tripp dragit i gång eftersom det verkade vara mer av samma grej. Ska läsa lite noggrannare.
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Jikes vad man missat! Jag trodde vi skulle rösta ut mig och se om Emp's teori håller? Jag vet ju att den inte gör det om vi har 2 ulvar, då det måste vara jag som är ulv tillsammans med någon då. Men har vi "bara" en ulv kvar så kan den ju fortfarande stämma.

Men.. Emp grönar då sig själv. Jag är säkert färgad av att han tror jag är röd, men han blir rödare och rödare för mig.
Så, jag kör på min teori. Ruga håller jag som grön, då hon sitter ihop med en röd. Tripp, Vimes, Brynolf, Emp och Tyr (och jag, för er) är då kandidater.
Har vi en ulv tror jag den finns i Vimes eller Brynolf, mest Vimes. Den delen av väven skulle vara för röd-lös annars.
Har vi två ulvar finns dessa kombos:
1. Tripp med: Vimes, Brynolf, Emp eller Tyr.
2. Jag med: Vimes, Brynolf, Emp eller Tyr.
3. Vimes med: Tripp, mig, Emp eller Tyr.
4. Brynolf med: Tripp, mig, Emp eller Tyr.
5. Emp med: Tripp, mig, Vimes, Brynolf eller Tyr.
6. Tyr med: Tripp, mig, Vimes, Brynolf eller Emp.
Har vi två ulvar tror jag mest på Vimes och Emp, Tripp och Brynolf.

Jag skulle tro att Ruga blir nattmördad på denna runda, eftersom hon är den de flesta håller grön. Eller kanske inte, för att röda ner henne.


Empiricus said:
Som jag tolkar det så har vi i grad av misstankar nu, från mest misstänkt till minst (såklart färgad av min egen åsikt):
1: Brynolf
2: Liliana
3: tripp_trap
4: Vimes
5: Tyr (Tyr mer misstänkt än Ruga bara för att Ruga ligger brevid en Ulv)
6: Ruga
7: Empiricus

Jag tror att vi vinner på att plocka uppifrån denna lista, och jag tror att Ulven/Ulvarna kommer att plocka nedifrån.
Det är ju för övrigt min personliga lista, hur ser eran ut?
Min Lista:
1. Vimes, är i mitten av Diesel och Cassius. Han eller Brynolf "måste" vara ulven/en av ulvarna om det inte ska bli ett stort fält med grönt. (Minst 5 gröna; Mig till Vico) Jag tar hellre ut Vimes för att han ligger direkt i mitten av Diesel och Cass, och jag håller då honom som mer röd om vi bara har en ulv till, vilket jag tror.
2. Brynolf, är i mitten av Diesel och Cassius. Han eller Vimes "måste" vara ulven/en av ulvarna om det inte ska bli ett stort fält med grönt. (Minst 5 gröna; Mig till Vico)
3. Emp - trolig som ulv om vi har 2, som par med Vimes eller Brynolf. Tror inte Emp skulle vara ulv med Tripp, skulle ge ett stort grönt fält med 5 spelare (mig till Vico). Känns rödare än Tripp, annars skulle han ha delad plats med Tripp.
4. Tripp - trolig som ulv om vi har 2, som par med Vimes eller Brynolf. Tror inte Tripp skulle vara ulv med Emp, skulle ge ett stort grönt fält med 5 spelare (mig till Vico). Känns grönare än Emp, annars skulle han ha delad plats med Emp.
5. Tyr - ligger borta i halvan som redan har en massa ulvar.
6. Ruga - sitter ihop med röda Cass, så gott som grönad.
7. Liliana
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
tripp_trap said:
Både LJSLarsson och Dieselsoppa outade snabbt och tidigt, potentiellt ljög båda två eller hade bara vaga beskrivningar av sina roller. Cassius var ganska sen med outandet, och berättade först vad han hade när all hans rollinfo redan fanns på banan så att säga. Därför tror jag att ulvarna kan ha delat upp sig i två grupper. En förtrupp i form av LJSLarsson och Dieselsoppa som går ut och outar i början för att uppmuntra andra spelare att göra detsamma, så att den andra gruppen bestående av Cassius och X kunde pussla ut om deras partiella/hela alibin faktiskt håller.
Du förstår att jag (Vimes) är en väldigt osannolikt ulvkandidat om ovanstående stämmer? Jag outar först av alla (föremål och passiv förmåga) och brödsmular stenhårt i mitt första inlägg.

Med tanke på att Larsson och Disel ljög skulle jag vilja säga att jag borde vara en väldigt osannolik ulvkandidat, men det är inte upp till mig att bedöma.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Liliana:

1. Finns det anledning till att jag är hetare som utröstningskandidat än Brynolf utifrån teorin du jobbar med?
2. Är du säker på att det måste finnas minst två gröna mellan varje ulv? Inte ens Empi är säker på det längre.
3. Hur skulle din lista med hägningskandidater se ut om du struntade i teorin och bara gick på scum tells och magkänsla?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
tripp_trap said:
Vimes said:
Frågor till tripp:
1. Vem av Brynolf och Vico ville du helst skulle bli utröstad?
2. Varför påverkade du inte utgången av röstningen?
3. Berätta gärna på vilket sätt du menar att byn tjänade på din röst på mig.
1. Vicotnik såklart, det borde vara uppenbart för de som läst mina inlägg. Jag har drevat mot honom förut och uttalade denna preferens i förra rundan.
2. Jag ville fortfarande ha ut dig. Vi har haft chans till snabba utröstningar förut, du var ju med på en av dem som bekant.
3. Att påvisa att du är min huvudmisstänkta. Ingen annan har samma röda färg som du har i mitt
1. Men du röstade inte på honom trots att det var väldigt jämnt mellan honom och Brynolf. Att du "i anden" stödde utröstningen spelar ju ingen roll när du inte tar ställning med din röst. Genom ditt agerande riskerade du ju att Brynolf skulle åka ut istället för den av kandidaterna du ville skulle hängas.
2. Hur stora bedömde du chanserna var att jag skulle bli utröstad förra rundan på slutet? Från vilka skulle rösterna kommit? Tycker du att du verkade för en utröstning av mig på ett aktivt sätt?
3. Alltså, jag tror de flesta vet att jag är din huvudmisstänkta. Menar du på riktigt att det byn fick ut av att du hade din slutröst på mig var att det påvisades?


tripp_trap said:
Vimes said:
Och vidare: hur är det förenligt med att misstänka någon så till den milda grad att allt man gör i spelet mer eller mindre handlar om dessa misstankar, men ändå inte göra några allvarliga försök att få den man misstänker utröstad?
Genom att "snöa in mig" på dig försökte jag påkalla uppmärksamhet mot dig. Ingen verkade reagera varken för eller emot först ganska nyligen. Jag fortsatte därför dreva och pressa dig. Hur kan du tolka det som något annat än att jag vill ha ut dig?

/.../

Jag tycker att andra ska ta ställning helt utan uppmaningar. När jag bett andra att titta på vår diskussion har jag i baktanken hoppats att de ska säga antingen bu eller bä till mitt case.
Men uppenbarligen har ingen förstått storheten i ditt case mot mig. Det måste du väl hålla med om? Eller känner du att du har starkt stöd? Detta kan bero på att ditt case är dåligt eller på att du inte presenterat det på ett vettigt sätt. Men uppenbarligen har ju ditt sätt att agera på det här caset varit fruktlöst hitintills. Trodde du verkligen att du skulle kunna få mig utröstad förra rundan genom att bara lägga din röst på mig och att resten av byn som genom ett trollslag skulle börja digga ditt case? Trodde du det?

tripp_trap said:
Vimes said:
Om vi tänker oss att Tripp är ulv, hur kan vi då förklara Disels röst på honom?

1. Disel tror inte att tripp kommer bli utröstad ändå, men är medveten om att han själv kommer bli det inom kort. Logiken bakom rösten här är att Cassius trots allt ser ut att åka ut, att KK och VImes brukar kunna göra skendrev innan deadline, och att hans egen närvaro i drevet kan vara avskräckande. Effekten av drevet blir att tripp anses grön och de andra i drevet blir röda. Om vi tänker oss att Disel är villig att gambla lite är det en ganska bra strategi utifrån prepsektivet att han ligger jävligt risigt till.
1. Åtminstone du ville ha ut mig, det gjorde du tydligt den gången. Du hade uttryckt misstankar mot mig utöver allmänn irritation kring min spelstil. Även efteråt har du förklarat att du gärna blivit av med mig den gången. Men visst, du kan alltid påstå att du bara ville skenavrätta mig, det är inget som kan bevisas åt endera hållen.
På vilket sätt är det relevant i sammanhanget att jag ville ha ut dig? Det hypotetiska scenariot är ju att du och Disel är ulvar tillsammans. Menar du att du och jag är ulvar tillsammans?

Sedan har jag verkligen inte någonstans påstått att jag ville skenavrätta dig. Du får gärna förklara hur du kommit till slutsatsen att det är det jag vill "påstå".
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vimes said:
Om vi tänker oss att Tripp är ulv, hur kan vi då förklara Disels röst på honom?

1. Disel tror inte att tripp kommer bli utröstad ändå, men är medveten om att han själv kommer bli det inom kort. Logiken bakom rösten här är att Cassius trots allt ser ut att åka ut, att KK och VImes brukar kunna göra skendrev innan deadline, och att hans egen närvaro i drevet kan vara avskräckande. Effekten av drevet blir att tripp anses grön och de andra i drevet blir röda. Om vi tänker oss att Disel är villig att gambla lite är det en ganska bra strategi utifrån prepsektivet att han ligger jävligt risigt till.

2. Disel försöker faktiskt rösta ut Tripp för att gröna sig själv. Han har ett galet claim i bakfickan, men det finns röster som vill acceptera det (typ KK). Däremot, enligt samma logik som numera grönar tripp fast omvänt, så skulle det vara ultragrönande för alla i trippdrevet om tripp röstades ut som ulv.

Så, egentligen skulle man kunna hävda att Disels röst på tripp är helt självklar om tripp är ulv. Oavsett om tripp skulle röstats ut eller inte skulle det finnas vinster för ulveriet.

Dock förutsätter en sådan ulvtaktik från Disel en ganska avancerad analys från hans sida: han måste ha förutsett att vi skulle resonera som vi gjort efter drevet (där den röda Disel = grön tripp (eller vice versa om tripp röstats ut som ulv)). Och jag är osäker på om man ska tillskriva ulvarna så avancerade planer.

Vad tror ni andra?
Jag tror nog att Diesel inser att han lever på lånad tid. När KK först vill ha över honom på trippdrevet så spelar han lite svårflörtad, men det dröjer inte så länge innan han ger med sig. Så intrycket jag får är att Diesel gärna skulle vilja ha sin röst på tripp men att eftersom han själv är röd så kan han riktigt hoppa på utan inbjudan om det ska finnas någon chans för att få tripp hängd. Alltså det känns grönande för tripp. Om Diesel hade tänkt gröna en ulvtripp så hade han nog hoppat på tidigt för att få det att se ut som ett skendrev, eller åtminstone utan att spela svårflörtad efter inbjudan. Men ja, alternativ 1 är väl tänkbar.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Empiricus said:
Som jag tolkar det så har vi i grad av misstankar nu, från mest misstänkt till minst (såklart färgad av min egen åsikt):
1: Brynolf
2: Liliana
3: tripp_trap
4: Vimes
5: Tyr (Tyr mer misstänkt än Ruga bara för att Ruga ligger brevid en Ulv)
6: Ruga
7: Empiricus

Jag tror att vi vinner på att plocka uppifrån denna lista, och jag tror att Ulven/Ulvarna kommer att plocka nedifrån.
Det är ju för övrigt min personliga lista, hur ser eran ut?
I nuläget:

1. Brynolf
2. Liliana
3. tripp_trap
4. Vimes
5. Empiricus
6. Ruga

Appropå det så har vi alla vitt skiljda åsikter om Liliana. Jag har väl egentligen bara konstigheterna kring föremålsoutningen som direkt scum tell, men den där gröna känslan har inte riktigt infunnit sig heller. Ni som håller Liliana som grön, skulle ni kunna berätta varför ni håller henne som grön? Kanske peka på saker hon skrivit som känns byboiga. Jag tror det kan vara hjälpsamt för byn om vi reder ut detta.
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Vimes said:
Liliana:

1. Finns det anledning till att jag är hetare som utröstningskandidat än Brynolf utifrån teorin du jobbar med?
2. Är du säker på att det måste finnas minst två gröna mellan varje ulv? Inte ens Empi är säker på det längre.
3. Hur skulle din lista med hägningskandidater se ut om du struntade i teorin och bara gick på scum tells och magkänsla?
1. Ja, du är exakt i mitten av Diesel/Cass, precis som Larsson är det på andra sidan, fast KK och han delar den platsen eftersom vi från början var ett ojämnt antal.
2. Nej, det ingår inte i min teori, det är det som är skillnaden mellan min teori och Emp's.
3. Om jag bara gick på magkänsla skulle listan se ut så här:
1. Emp (Kanske högst upp för att han gått på mig, vet inte om bara det.)
2. Vimes
3. Tyr
4. Ruga
5. Tripp
6. Brynolf (Troligen för att han varit snäll, vet ej om bara det dock) (Är det bra jag som tycker att det är lite komiskt att den som verkar snällast/tryggast är djävulsdyrkaren? :gremsmile: )

Det man måste förstå, dock, är att ni alla är läskiga för mig, då ni spelat detta spel förut. Du, Vimes, är en av veteranerna här, och är bland de läskigaste. KK var också i denna kategori, fast han föll bort från den till den vanliga kategorin med alla andra. Brynolf är väl också veteran, men han var snäll i början. Jag är som sagt lättmanipulerad.

Ditt och Tripp's tjafs skulle ju kunna vara en täckmantel, och det är ni två som är ulvarna vi har kvar. Han har också satt upp ett case mot dig som skulle kunna stämma. Men man kan ju tänka dubbelt med allt. Han vet att vi vet att han vet att vi vet, osv. osv.

Förresten, måste du ha Nazigrisbild om du är ulv, eller räknas det inte att du sa det för att du var ulv när du sa det?
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Tyr said:
Empiricus said:
Som jag tolkar det så har vi i grad av misstankar nu, från mest misstänkt till minst (såklart färgad av min egen åsikt):
1: Brynolf
2: Liliana
3: tripp_trap
4: Vimes
5: Tyr (Tyr mer misstänkt än Ruga bara för att Ruga ligger brevid en Ulv)
6: Ruga
7: Empiricus

Jag tror att vi vinner på att plocka uppifrån denna lista, och jag tror att Ulven/Ulvarna kommer att plocka nedifrån.
Det är ju för övrigt min personliga lista, hur ser eran ut?
I nuläget:

1. Brynolf
2. Liliana
3. tripp_trap
4. Vimes
5. Empiricus
6. Ruga

Appropå det så har vi alla vitt skiljda åsikter om Liliana. Jag har väl egentligen bara konstigheterna kring föremålsoutningen som direkt scum tell, men den där gröna känslan har inte riktigt infunnit sig heller. Ni som håller Liliana som grön, skulle ni kunna berätta varför ni håller henne som grön? Kanske peka på saker hon skrivit som känns byboiga. Jag tror det kan vara hjälpsamt för byn om vi reder ut detta.
Jag kan berätta vilka delar i mitt pm som är: feta, kursiva och normala? Nån tog upp att han hade feta, kursiva och normala. Jag kan berätta vilka delar i mitt pm som är det?

Jag fattar inte varför ni inte röstade ut mig förra rundan, så Emp's teori hade spräckts och ni kunde gå efter min teori efter. Om vi bara har en ulv är jag för nära Diesel och för långt ifrån Cass. Är det två ulvar skulle jag ha kunnat vara en, ja. Fem ulvar på 17 pers tyckte väl alla lät för mycket i början? Varför är det mer troligt nu än då?
Nej, ja tror på 4 ulvar och att den sista är Vimes.
Lägger rösten här då jag inte tror jag tog med det i de andra inläggen.
Röst: Vimes

Hur många rundor har vi på oss, hur många fel kan vi göra utan att förlora?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Liliana said:
Jag kan berätta vilka delar i mitt pm som är: feta, kursiva och normala? Nån tog upp att han hade feta, kursiva och normala. Jag kan berätta vilka delar i mitt pm som är det?
Nä gör inte det. Det skulle jag säga bryter mot citeringsregeln. Bara fortsätt spela efter bästa förmåga så ska du nog se att det löser sig ändå.

Liliana said:
Jag fattar inte varför ni inte röstade ut mig förra rundan, så Emp's teori hade spräckts och ni kunde gå efter min teori efter. Om vi bara har en ulv är jag för nära Diesel och för långt ifrån Cass. Är det två ulvar skulle jag ha kunnat vara en, ja. Fem ulvar på 17 pers tyckte väl alla lät för mycket i början? Varför är det mer troligt nu än då?
Nej, ja tror på 4 ulvar och att den sista är Vimes.
Lägger rösten här då jag inte tror jag tog med det i de andra inläggen.
Röst: Vimes

Hur många rundor har vi på oss, hur många fel kan vi göra utan att förlora?
Jag kan bara tala för egen del, och det är att teorier av det slaget sällan stämmer. Det är bättre att rösta på den man tror är ulv än att rösta ut folk på måfå bara för att försöka bekräfta en teori som antagligen inte stämmer. Det är enklare att se ulvbeteende om alla tvingas ta ställning till vem som är ulvigast än om byn spenderar en runda på att testa teorier.

Om det är två ulvar kvar (vilket jag betvivlar) så har vi två slutröstningar på oss att knipa en ulv och sedan ytterligare en slutröstning där vi måste knipa den sista ulven.

Om det är en ulv kvar så har vi tre slutröstningar på oss.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Har letat RSS-läsare hela dan och inte hängt med så bra. Men jag verkar vara högvilt just nu. Jag gillar inte alls den utvecklingen. Empiricus har snurrat till någon teori som han pushar stenhårt för. Varför? Att Konrad var inne på samma spår och blev mördad ser jag snarare som ett tecken på att teorin är fel. Jag har aldrig varit med om att ulvar har mördat någon för att hen kommit ut med Teori X som faktiskt stämmer och verkligen pekar ut ulvarna. Jag menar, i sådana lägen är skadan redan gjord; Teori X är ute för allmän beskådan. I mina bybo-ögon har det börjat se ut som att Empiricus utnyttjar KKs död för att pusha för en teori som leder fel.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Tyr said:
Det är bättre att rösta på den man tror är ulv än att rösta ut folk på måfå bara för att försöka bekräfta en teori som antagligen inte stämmer.
Jaha, så jag är ulvigast även om vi bortser från trippelteorin?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Brynolf said:
Tyr said:
Det är bättre att rösta på den man tror är ulv än att rösta ut folk på måfå bara för att försöka bekräfta en teori som antagligen inte stämmer.
Jaha, så jag är ulvigast även om vi bortser från trippelteorin?
Jepp. Se mitt inlägg där jag röstar på dig. Jag tycker knappast vi har något klockrent på dig, men det är mest att det inte finns något som grönar dig.

Att Empi driver sin teori stenhårt är inte sant för övrigt. Inte för den här rundan i varje fall.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Brynolf said:
Har letat RSS-läsare hela dan och inte hängt med så bra. Men jag verkar vara högvilt just nu. Jag gillar inte alls den utvecklingen. Empiricus har snurrat till någon teori som han pushar stenhårt för. Varför? Att Konrad var inne på samma spår och blev mördad ser jag snarare som ett tecken på att teorin är fel. Jag har aldrig varit med om att ulvar har mördat någon för att hen kommit ut med Teori X som faktiskt stämmer och verkligen pekar ut ulvarna. Jag menar, i sådana lägen är skadan redan gjord; Teori X är ute för allmän beskådan. I mina bybo-ögon har det börjat se ut som att Empiricus utnyttjar KKs död för att pusha för en teori som leder fel.
Njae, "snurrat till någon teori som han pushar stenhårt för" känns lite taget till extremer, och då har du ju också missat att jag inte grundar mina slutröster enbart på teorier utan faktiskt på saker som verkar rödande eller underligt i övrigt. Det här är lite det där som tripp_trap ogillar så mycket, att tillskriva någon annan saker som inte stämmer.

Teorierna är mer något att studsa och snacka om för att hålla igång och se hur folk pratar. Vilket uppenbarligen funkar nu eftersom du verkar rätt pressad.

Jag har tagit upp varför jag ser dig som prime suspect just nu tidigare, men om du vill så kan jag försöka stolpa upp det ännu en gång. :gremsmile:
Inlägg #846090 - 2013-03-13 22:21 från förra rundan lägger upp några av punkterna iallafall, OCH är delad så den inte baserar allt på nån teori utan tar fram vanliga, hederliga scumtells och sedan säger "och teorin, den säger såhär"

Att KK mördades tror jag inte var för att han gick ut med någon teori, jag tror det är för att han var för aktiv och grävande och för grön. Eller för att han och jag båda låg på dig, och att du ville ha bort den som var mest erfaren och veteran.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Tyr said:
Empiricus said:
Som jag tolkar det så har vi i grad av misstankar nu, från mest misstänkt till minst (såklart färgad av min egen åsikt):
1: Brynolf
2: Liliana
3: tripp_trap
4: Vimes
5: Tyr (Tyr mer misstänkt än Ruga bara för att Ruga ligger brevid en Ulv)
6: Ruga
7: Empiricus

Jag tror att vi vinner på att plocka uppifrån denna lista, och jag tror att Ulven/Ulvarna kommer att plocka nedifrån.
Det är ju för övrigt min personliga lista, hur ser eran ut?
I nuläget:

1. Brynolf
2. Liliana
3. tripp_trap
4. Vimes
5. Empiricus
6. Ruga

Appropå det så har vi alla vitt skiljda åsikter om Liliana. Jag har väl egentligen bara konstigheterna kring föremålsoutningen som direkt scum tell, men den där gröna känslan har inte riktigt infunnit sig heller. Ni som håller Liliana som grön, skulle ni kunna berätta varför ni håller henne som grön? Kanske peka på saker hon skrivit som känns byboiga. Jag tror det kan vara hjälpsamt för byn om vi reder ut detta.
Jag känner mig faktiskt lite grönare på Liliana nu av en ganska underlig anledning: Hon tycker jag blev rödare när jag röstade och jagade på henne, och hon tyckte KK var rödare för att han jagade henne.

Det får mig att tänka att hon nog resonerar såhär "Eftersom jag vet att jag är grön så är de som är ute efter mig antagligen inte det."

Däremot så tycker jag att Liliana stirrar sig lite blind på att det måste finnas ett stenhårt mönster i väven, och när jag tycker det så måste det ändå vara något bakom :gremsmile:

Däremot tror jag att väven hjälper till att hitta den del av kedjan där det är väldigt mycket luckor i grönhet just nu.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Lista, nu med motiveringar också:

1 - Brynolf
På grund av case som lagts upp innan. Hattigt rösthoppande, ganska intetsägande spel, har varit drivande när andra också varit det, inte stuckit ut förrän han blivit granskad, outade lägligt direkt innan jag kom ut med mitt relationsschema och har sedan drivit tanken på att den sista Ulven borde finnas bland de som outade efter.
2 - Liliana
Fortfarande tvåa, men grönare eftersom jag tycker hennes resonemang om rött känns väldigt nybörjarbyboigt. Ligger i nedergräns med tripp som nästan är på väg att passera henne i min lista.
3 - tripp_trap
Kör sitt eget race på Vimes, tripps case känns inte alls på samma sätt för mig, men det kan vara för att vi spelar och tänker olika
4 - Vimes
Spelar väldigt konsekvent, sticker ut och drar uppmärksamhet på sig, ställer bra frågor och rotar i saker.
5 - Tyr
Delar sistaplats med Ruga, Tyr kommer med bättre inlägg och bidrar mer än Ruga.
5 - Ruga
Delar sistaplats med Tyr, Ruga känns grön för att hon inte gjort något direkt rödande och för att hon ligger direkt bredvid en Ulv i väven och det känns udda att hon också skulle vara Ulv.
 
Top