Nekromanti Haunted House, runda fyra

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Reccas tankar

Recca said:
Tyr, hur många rundor har vi på oss? Du sa att vi hade gott om rundor förut. Om vi bara har den här rundan på oss är det klart som fan vi väljer Hallen, likaså om vi har bara två rundor kvar. Men har vi tre rundor kvar eller fler så känns det inte logiskt att gå in i Hallen i nuläget. o_O
Med tre ulvar har vi 3 rundor.

Med två ulvar har vi 5 rundor.

Med en ulv har vi 7 rundor.

Med noll ulvar har vi minst 10 rundor, beroende på hur din förmåga fungerar. Om det är fullgod bulletproof så är noll ulvar väldigt osannolikt. Bara ett killroom skulle kunna få oss att förlora.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Korpa said:
Och så är jag tämligen säker på att det inte finns fler utgångar eftersom att min information är formulerad ungefär "Meh, orka bry sig om den riktiga utgången när köksutgången är närmare", vilket antyder att det bara finns två utgångar att bry sig om.
Skulle inte det där varit rätt bra att berätta i första rundan? Dvs att köksutgången är närmre? Men att din roll känner till 2 utgångar behöver inte betyda att det inte finns fler. Min roll nämner exempelvis en utgång, och mycket pekar på att det finns fler än så.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Okej, i mitt förra inlägg så gick jag igenom vad jag tänker är förutsättningarna för spelet.

Nu har vi också en teori om att det inte finns några ulvar, vilket förstås skulle innebära helt andra förutsättningar för spelet. I sådana fall så är lögnletande och paranoja bara en distraktion och spelets prövning är att separera information från desinformation och testa hypoteser istället.

Anyway, jag försökte gå igenom röstningar och motiveringar för att försöka hitta ulvar. Det var skitsvårt! Inte så konstigt kanske, då upplägget på spelet handlar om att välja rum, inte välja ulvar. Det enda jag reagerade på egentligen var Lu-kaazh som i den här formuleringen hellre vill gå till ett killroom än slösa tid. Men det är ganska weak.

Uppdaterade formulär:

Karta:

1. Ateljen
*Angränsar till Arbetsrummet och Rökrummet

2. Rökrummet
*Angränsar till Salongen, Barnkammaren, Arbetsrummet, Ateljén
*Kanske något som Cassius info pekar mot (?)
*Leder mot utgången enligt Tyr

3. Salongen
*Angränsar till Biblioteket, Balsalen, Arbetsrummet, Rökrummet
*Ligger på vägen ut enligt Lu-kaazh
*Lu-kaazh brödsmular i runda 1 ett rum som börjar på S och ligger på vägen mot utgången, förmodligen angränsande till rökrummet

4.Balsalen
*Angränsar till Hallen, Spegelsalen, Vinterträdgården, Biblioteket, Salongen
*Leder mot en utgång enligt Cassius och tripp_trapp

Hallen
*Leder ut ur huset enligt Konrad Konvalj

Spegelsalen
*Leder mot en utgång enligt Vimes
*Vimes har brödsmulat ett rum som börjar på S

Vinterträdgården
*Leder mot en utgång enligt Vimes

Biblioteket
?

Arbetsrummet
*Leder vidare i riktning mot köket, eller ligger i direkt anslutning till köket, enligt Brynolf

Barnkammaren
*Ligger på vägen till Köket enligt LJSLarsson

Matsalen
*Måste passeras på vägen till Köket enligt xyas

Köket
*Leder ut ur huset enligt Korpa

*Det finns en falsk utgång enligt Arvidos

*Det finns ett killroom enligt Recca
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Och titlar och föremål, uppdaterade:

Titlar:
Cassius: Gängmedlem
LJSLarsson: en bokstav förekommer 4 gånger och flera andra 2 gånger
Brynolf: Arbetslös slyngling
Recca: Granne
Korpa: titel som beskriver mig väl. Det är inte riktigt i samma stil som "Granne" eller "Arbetslös yngling".
Arvidos: vaktmästarbiträde!
Tyr: Min titel är något som är tätt förknippat med internet (nej, inte porrsurfare)
K.K: Arbetslös slyngling
Vimes: Producentens kusinbarn

Föremål:
Recca: gammal nagel
Korpa: Iphone 6
xyas: basebollträ
K.K: Bilnycklar
Vimes: Kritpipa
Hur ska vi gå vidare med det här? Jag föreslår massoutning, för några drev kommer det ju inte att bli.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Så, om vi försöker sätta oss in "Basses sjuka hjärna" (citat kånkeln), vad består spelet i vid denna tidpunkt? Vilka färdigheter är det vi behöver använda utöver att bara följa den information vi har?

Jag gillar spåret att gå in i Vinterträdgården och se vad det ger, testa våra hypoteser.

Ifall vinterträdgården gränsar till Hallen så stärker det Hallen som den rätta utgången. Ifall den gränsar till Köket så stärker det Köket som den rätta utgången, men skulle isåfall motbevisa xyas info. Gränsar den till Matsalen så blir det knepigare.



Röst: Vinterträdgården
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Arvidos MC said:
Och titlar och föremål, uppdaterade:
Det verkar saknas information från Vicsius outning här och tripps outning här.

Arvidos MC said:
Hur ska vi gå vidare med det här? Jag föreslår massoutning, för några drev kommer det ju inte att bli.
Ska fundera på saken. Innan var jag öppen för det eftersom jag trodde att vi skulle stöta på rum där vi var tvugna att chansa för att fortsätta följa spåret av minnen, och att vi kunde finna ledtrådar bland outningarna för att hjälpa oss. Nu verkar inte så vara fallet, och att en outning mest skulle ge oss en möjlighet att bestämma hur många rundor vi har på oss innan vi är körda. Vilket förstås skulle vara användbart, men det finns inga garantier.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Arvidos MC said:
Så, om vi försöker sätta oss in "Basses sjuka hjärna" (citat kånkeln), vad består spelet i vid denna tidpunkt? Vilka färdigheter är det vi behöver använda utöver att bara följa den information vi har?

Jag gillar spåret att gå in i Vinterträdgården och se vad det ger, testa våra hypoteser.

Ifall vinterträdgården gränsar till Hallen så stärker det Hallen som den rätta utgången. Ifall den gränsar till Köket så stärker det Köket som den rätta utgången, men skulle isåfall motbevisa xyas info. Gränsar den till Matsalen så blir det knepigare.



Röst: Vinterträdgården
Antingen vinterträdgården eller spegelsalen liksom.

Röst: Vinterträdgården
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Okay.

Jag är forum ledig och på resande fot i Stockholm. Nu har jag dock smugit in på toan för ett snabbt inlägg.

Jag har följt tråden med ett halvt öga eller så och det jag skriver nu kanske inte hjälper till men.

Cassevic mördades väl för att han kunde kolla upp vilka föremål som potentiella ulvar verkligen sitter på?

Att det inte finns ondingar som xyas snackar om tror jag inte på.

Att inte gå till Hallen när vi är så nära en utgång ser jag som dumt. Är den fail så vet vi ju det och kan i det skedet välja Korpas utgång. Är Hallen funktionabel så kommer vi ut.

Jag frestas så klart att undersöka Vimes rum. Vinterträdgården funkar väl för mig också om det visar sig att det blir jämt i röstningen.

Vad mer hinner jag med?

Outningar så klart! Alla och en var specar upp sitt protokoll.

K.K

Jag är Bybo utan jobb, en Arbetslös slyngling. *piiiiiiiiip*. Jag har en förmåga som inte funkar längre om det plötsligt inte skulle dyka upp en till Arbetslös slyngling. Jag har mina bilnycklar och vet att man kommer ut ur huset genom Hallen.

Jag har alltså ett stycke piiiip där som jag smulat och snackat om hela spelet. För mig är det ett bybotecken att kunna tyda sånt.

Min aktivitet från nu lär inte bli bättre. Skall försöka smyga in ikväll om jag på nått vis lyckad undkomma schlagern.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Recca said:
Säg att du har rätt, vad förändrar det?
En hel del. Men viktigast skulle jag säga är att en persons info blir inte mer tillförlitlig bara för att denne dör.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
xyas said:
Recca said:
Cassius blev nattmördad vilket grönar att balsalen leder till en utgång.
Jag tror faktiskt inte på det. Dels så tror jag att det finns desinformation bland kartkunskaperna, dels så tror jag faktiskt att nattmorden är random, snarare än vald av en ulv-ekvivalent. Jag tror det än mer nu när cassius blir bannad, vic hoppar in som motvillig ersättare (antar jag i och med att han inte vill vara med ursprungligen) och åker sedan raskt ut direkt. Klart han valdes "random" av spelledaren för att minimera konsekvenserna av cassius försvinnande.
Vad får dig att tro att morden är slumpmässiga? Och om SL ”valde” att döda Cassius/Vicotnik är det väl inte så hemskt slumpmässigt? Mjä. Intressant idé, men det där argumentet var i svagaste laget, finns det enligt ditt tycke något mer som pekar på att slump avgör dödsfallen? Och vi har väl ännu inget som direkt pekar på att kartinformationen är felaktig? Att ta reda på det är ju dock ganska enkelt, men potentiellt farligt:

Tyr said:
Med tre ulvar har vi 3 rundor.

Med två ulvar har vi 5 rundor.

Med en ulv har vi 7 rundor.
Att knata in i Hallen kan kosta oss i värsta fall två drag, vilket gör att vi (troligen) förlorar spelet om vi har tre motståndare. Att gå in i Vinterträdgården/Spegelsalen kan som ni säger visa på om Hallen är en möjlig utgång, men samtidigt göra oss ännu mer tveksamma och uppdelade inför nästa steg, vilket är förödande farligt nu när vi börjar bli färre. Nedan följer vilda spekulationer:

[vild spekulation]Ponera att vi går in i Vinterträdgården, och den leder vidare till två nya okända rum. Vad gör vi då? Det är troligt att vi skulle dela in oss i två läger, varpå vargarna kan sätta sig till bords och potentiellt sett välja väg åt oss. Eller säg att Vinterträdgården leder vidare till Hallen och… Matsalen? Skulle vi då verkligen våga riskera att gå till Hallen och därmed kunna förlora två rundor till om det visar sig vara fel utgång? Återigen, vargarna skulle få stor möjlighet att påverka utgången av nästföljande rumsval.[/vild spekulation]

Ju längre tiden går desto större makt får skurkarna, det är uppenbart. Därför anser jag att det är bra om vi minimerar mängden alternativ vi har. Jag skulle alltså föredra att vi i nuläget eliminerar en av två hittills kända utgångar innan ulvarnas röster börjar räknas för mycket. Dessutom skulle besöket av Hallen helt bekräfta om vissa fått felaktig information eller inte. Har vi dessutom tur så vinner vi. Således röstar jag:

Röst: Hallen

Röstläge (rätt?):
Vinterträdgården (3): xyas, Arvidos, Recca
Hallen (3): Konrad, Korpa, tripp_trap
Ingen röst (3): Lu-kaazh, Tyr, Vimes
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Konrad Konvalj said:
Jag är Bybo utan jobb, en Arbetslös slyngling.
Var det inte Brynolf som var den Arbetslösa slynglingen? Care to explain?
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Jag är Bybo utan jobb, en Arbetslös slyngling.
Var det inte Brynolf som var den Arbetslösa slynglingen? Care to explain?
Han skrev i samma stycke att:
Konrad Konvalj said:
Jag har en förmåga som inte funkar längre om det plötsligt inte skulle dyka upp en till Arbetslös slyngling.
Och Brynolf "grönade" honom om jag minns rätt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
tripp_trap said:
Röst: Hallen
Bara så att jag fattat rätt, tripp: ditt resonemang är alltså att om vi har tur så vinner vi genom att gå in i hallen, men har vi inte tur så förlorar vi (för att hallen är en dead end)?

Korpa resonerade mig veterligen på ett liknande sätt:

Korpa said:
Röst: Hallen
Motivering: Jag är beredd att chansa på att det är rätt utgång.
Och KK utropade "Seger!" och röstade dit.

---

Jag vet inte vad jag tror om Hallen och de som röstar för den. Men det verkar finnas två skolor här: de som vill vinna och de som inte vill förlora. Jag vet inte bara hur jag ska tolka det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
tripp_trap said:
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Jag är Bybo utan jobb, en Arbetslös slyngling.
Var det inte Brynolf som var den Arbetslösa slynglingen? Care to explain?
Han skrev i samma stycke att:
Konrad Konvalj said:
Jag har en förmåga som inte funkar längre om det plötsligt inte skulle dyka upp en till Arbetslös slyngling.
Och Brynolf "grönade" honom om jag minns rätt.
Har KK outat sig som arbetslös slyngling tidigare?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
tripp_trap said:
Röst: Hallen

Röstläge (rätt?):
Vinterträdgården (3): xyas, Arvidos, Recca
Hallen (3): Konrad, Korpa, tripp_trap
Ingen röst (3): Lu-kaazh, Tyr, Vimes
Du resonerar bra kring din röst men med tanke på att ett alternativ är ett killroom och att vi i princip haft en person för mycket som hävdat att vi ska gå till hallen (och att denna person dessutom pingar ulv genomgående i min åsikt - du alltså tripp_trapp), så måste jag hävda bestämt att vi inte kan gå till hallen nu. Att du prompt vill fortsätta dit förstår jag ju, det är ju något du hävdat i flera rundor nu. Vic blir dessutom nattmördad vilket tyder på att "din väg är rätt". Det är nån form av omvänd psykologi att döda Vic och gröna den väg som leder till hallen, det är jag övertygad om. För mig framstår det som väldigt märkligt att vi inte utforskar vinterträdgården när vi har garant på att vi har tid till det - och att flera istället väljer att rusa blint mot hallen.

Utifrån rent logiskt resonemang borde vi ju välja att säkerställa den rätta utgången: dvs, är det köket eller är det hallen. Vimsys kartinfo är att vinterträdgårn och spegelsalen vätter mot utgången - hur kan vi då inte välja att gå dit när vi vet att vi har minst tre rundor kvar. Vi kan alltså gå in dit, gå tillbaks och sen gå in i hallen.

Det är som att ni är så speltrötta att ni väljer att gå in i hallen när det uppenbarligen - enligt all logik är det mer dumma alternativet än att gå in i vinterträdgården/spegelsalen.

Jag blir faktiskt irriterad till och med. Det är som nån sorts motstånd mot logiskt resonerande - och då känner jag spontant att några av de som vill till hallen måste vara ulvar - för deras logik är ju inte byns logik.

K.K, din närvaro har inte varit på topp på ett tag nu, dags att göra något och inte bara skriva "Till hallen mannar!" Få mig att lita på dig igen. För just nu börjar jag ifrågasätta min tidigare övertygelse om att du var bybo.

Röst: Vinterträdgården
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Sen, igen. Jag har en förmåga. Som jag tänker avslöja den här rundan. Men! Jag vill att folk ska ta ställning först. Det finns flera som inte gjort det ännu. Sen ska jag berätta.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Recca said:
Utifrån rent logiskt resonemang borde vi ju välja att säkerställa den rätta utgången: dvs, är det köket eller är det hallen. Vimsys kartinfo är att vinterträdgårn och spegelsalen vätter mot utgången - hur kan vi då inte välja att gå dit när vi vet att vi har minst tre rundor kvar. Vi kan alltså gå in dit, gå tillbaks och sen gå in i hallen.
Det här är lite vad jag också tänker. Vi har lixom tid, och jag litar inte på hallen. Det är bara om vinterträdgården är killrummet som det är korkat att gå dit, och jag är villig att chansa på det.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Vimes said:
Sen, igen. Jag har en förmåga. Som jag tänker avslöja den här rundan. Men! Jag vill att folk ska ta ställning först. Det finns flera som inte gjort det ännu. Sen ska jag berätta.
Ställning till vad? Om du ska outa, eller vart vi ska?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
xyas said:
Vimes said:
Sen, igen. Jag har en förmåga. Som jag tänker avslöja den här rundan. Men! Jag vill att folk ska ta ställning först. Det finns flera som inte gjort det ännu. Sen ska jag berätta.
Ställning till vad? Om du ska outa, eller vart vi ska?
Vart vi ska! Du är inte en av flaskhalsarna alltså :gremsmile:
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vimes said:
xyas said:
Vimes said:
Sen, igen. Jag har en förmåga. Som jag tänker avslöja den här rundan. Men! Jag vill att folk ska ta ställning först. Det finns flera som inte gjort det ännu. Sen ska jag berätta.
Ställning till vad? Om du ska outa, eller vart vi ska?
Vart vi ska! Du är inte en av flaskhalsarna alltså :gremsmile:
Tror bara det är Lu-kaazh som inte sagt någonting om det. Jag har redan resonerat fram att jag vill fortsätta följa minnen och inte hoppa in i första bästa utgång. Jag har bara inte röstat ännu, och det kan jag väl likaväl göra. Vinterträdgården är väl ett alternativ så gott som något annat så...

Röst: Vinterträdgården
 
Top