Nekromanti Haunted House, runda fyra

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Konrad Konvalj said:
Lu-kaazh said:
Jag försökte använda förmågan på vic men han gick och dog så det fungerade inte.
Röst: Lu-kaazh

Du skall plocka fram det Recca har skrivit och gjort det möjligt för dig att använda din psykologiförmåga.

Efter det skall du plocka fram det Vico har skrivit så att vi kan få ut nått av det hela.

Detta skall du givet göra pronto!

Sen skall du så klart förklara för oss varför du valde att sikta på Vicotnik. Var han den ända som gav dig möjlighet? Fanns det fler tänkbara alternativ? Alla kort på bordet här nu.

Lu-kaazh said:
Vi har ju fatktist endast Avidos förlaring till att det finns ett killroom. Och jag tycker det låter som en lögn. För om det var sant så känns det konstigt att endast en person fick den oerhört viktiga kunskapen.
Samt så känns det korkat av Avidos att inte berätta det första rundan, så om han hade dött så hade vi aldrig fått veta det.

nej jag tror att killroom är ett desperat försök att hålla oss från hallen.
Detta har kommenterats av bland annat Vimes.

Att du blandar ihop Arvidos och Recca är för mig anmärkningsvärt.
Du vet att du spelar det här spelet helt fel va?
Borde du inte hänga upp dig på någonspelare vars information vi har nytta av att veta om den är sann eller falsk?
vad vinner du på att jag grönar eller rödar mig?
men eftersom du nu lägger så mycket kraft på mig så tror jag att ingen kommer kunna släppa mig om jag inte grönar mig.

Du frågar om väldigt mycket och jag tänker inte svara på allt, att jag går ut med detaljer av min förmåga kommer inget gott komma av.

men jag an svara på några andra saker.

att jag blandar ihop avdos och recca är dumt, men det är också väldigt jag, jag för aldrig några anteckningar utan jag försker hålla allt i huvudet. ibland så blir det fel, men min poäng jag lyfta fram gäller ändå (fast med recca ist) varför väntade hon så länge med att släppa den informationen? vad vann hon på¨det?
Mer jobb till Lu-kaazh.

R1
"Jag vill också göra en outning att min roll verkar peka mot att spelare kan dö, så jag gissar på att ulvarna kan döda oss"

R3
"Om vimes dör så dör han om inte så stärker det teorin om att det inte finns ulvar."
[/quote]

1. det står i min förmåga att om jag riktar den mot någon som dör så får jag ingen information

2. Om han dör så finns det inget vi kan göra åt saken, vi an omöjligt skydda honom på något sätt (om det inte finns en väktare såklart), men om han inte blir dödad så kommer jag börja tro på slumpmord
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Alltså jag börjar tvivla på hallen, trots att det bara är en person som pratar om killroom.
och jag tvivlar också på vinterträdgården efter som så många verkar så villiga att gå dit (ulvarna kanske ligger är några av de som vill det?)
så jag föreslår att vi gör något som ingen verkar vilja, låt oss gå till Biblioteket

Röst:Biblioteket
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Lu-kaazh said:
Du vet att du spelar det här spelet helt fel va?
Borde du inte hänga upp dig på någonspelare vars information vi har nytta av att veta om den är sann eller falsk?
vad vinner du på att jag grönar eller rödar mig?
men eftersom du nu lägger så mycket kraft på mig så tror jag att ingen kommer kunna släppa mig om jag inte grönar mig.

Du frågar om väldigt mycket och jag tänker inte svara på allt, att jag går ut med detaljer av min förmåga kommer inget gott komma av.
Jag spelar efter bästa förmåga. Om jag spelar fel det vet jag inte förens det är slut. Torskar vi så kommer jag så klart att gräma mig över mitt dåliga spel, vinner vi kommer jag vara lycklig. Jag gillar att vinna!

Är jag ensam om att villa ha ut matnyttig information från Lu-kaazh?

Du kan uppenbarligen kolla upp andra spelare. Du har berättat för oss att Recca är ett spöke. Något hon själv berättat för oss så det är ju egentligen inte så värst svårt.

Du har använt din förmåga 3 gånger. Recca-Recca-Vico.

Du har använt din förmåga på Recca för att hon i det läget var den ända du kunde använda den på.

Sista använde du den på den som inte finns med i spel. Otur.

Men bevisligen fanns det ju något som Vicotnik gjort för att möjliggöra att du ens kunde använda din förmåga på just den bortgångne Vicotnik.

Ge oss citat. Pronto!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Konrad Konvalj said:
Är jag ensam om att villa ha ut matnyttig information från Lu-kaazh?
Det är en bra fråga

Konrad Konvalj said:
Ge oss citat. Pronto!
Jag kan inte plocka fram spelares citat, har jag någonsin påstått att jag kan det?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Tankeexperiment

Jag har funderat på något som tripp tog upp, nämligen vad som händer när vi traskar bort från Balsalen och inte går till hallen. Jag tänkte därför göra ett litet tankeexperiment.

Förutsättningarna är följande:
*Det finns två ulvar, detta eftersom ungdomarna är bybor och Recca säger sig vara ett snällt spöke som vinner med oss ungdomar.
*En person kommer dö per runda pga ulvars nattmord (om det är slump så finns det inga ulvar och jag tror inte på den teorin överhuvudtaget)
*Det finns bara två utgångar, Köket och Hallen. Jag tror inte på en tredje utgång.
*Rösterna kommer alltid ligga på ett av två alternativ och alltså inte vara spridda, för spridda röster gynnar bara ulvarna som får lättare att styra och ställa.

Nu står vi i Balsalen. Från Balsalen kan vi gå till Hallen, Spegelsalen, Vinterträdgården, Biblioteket och Salongen.

2 ulvar och 7 bybor, det krävs en majoritet på fem om vi röstar mellan två rum.

Vi går till Vinterträdgården eftersom att vi bara var som mest 4 som ville dit. Nu har också Lu-kaazh avsagt sig det, men Hallen blir det iaf inte.

Då står vi i Vinterträdgården, den leder förhoppningsvis också till Hallen. Vi kan anta det åtminstone.

2 ulvar och 6 bybor. Det krävs en majoritet på fem(!) för att vi ska gå någonstans. Det räcker för ulvarna att få med sig tre bybor så är saken kirrad, eller så får de med sig två och så står vi still.

Sedan blir det 2 ulvar och 5 bybor, då krävs en majoritet på 4, alltså två ulvar och två bybor.

Sedan 2 ulvar och 4 bybor, får de med sig en så står vi still.

Och så vidare, ni fattar grejen.

För varje runda som går så får vi allt svårare att styra var vi ska. Om det finns 3 ulvar så är det väldigt mycket svårare (3+6, sen 3+5, sen 3+4 osv).

Jag och Tripp har skrivit att vi är villiga att chansa på att Hallen är rätt utgång. Om det är en falsk utgång utan några angränsande rum utöver balsalen så kommer vi att tappa två rundor, ja. En runda för att ta oss till hallen och en runda för att ta oss tillbaka. Då kommer vi befinna oss i Balsalen igen med 2 ulvar och fem bybor, vilket ger oss lite tight med tid, men kommer vi någonsin kunna bli helt säkra?

Vi har potentiellt möjligheten att vinna spelet nästa runda, om vi bara vågar chansa lite. Hallen är den enda av utgångarna som vi har hittat och med tanke på hur labyrintigt huset är så håller jag det inte för otroligt att ulvarna kan hålla kvar oss tills vi är körda. Dessutom, för varje rum vi besöker så ökar risken att det är dödsmördarrummet.

Ni bybor som inte vill gå till hallen, jag har läst era argument och jag håller inte med, men jag förstår hur ni tänker. Men ja, ni kanske bör fundera över vilka som vill vara säkra och vilka som bara säger det för att få oss från en utgång.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Och om jag kan få folk att fatta att jag faktiskt är grön så kan jag tänka mig att outa mina saker jag inte outat ännu, minus den hemliga kategorin. Den finns brödsmulad redan, men jag ska inte skriva den rakt ut.

Jag har en Iphone 6, det har jag nämnt förut, och vad annars skulle jag ha? Jag är trots allt smart, överlägsen och cynisk. Trots min överlägsna förträfflighet så har jag ingen förmåga, tyvärr.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Akta er för dödslinjen ikväll!

Hallåhallå!

Okej, ikväll kommer jag träna judo och kommer nog olyckligt nog inte hem förrän 21.30. Måste trösta svartbälten som blir ledsna efter att jag har dängt dem i mattan. Grinollar...

Detta förändrar INGENTING angående stopp och sånt! Så låt oss alla respektera deadlinen kl 21.00. Mange takk!

Röstläget så som jag* i skrivande stund har uppfattat det:

Vinterträdgården (4): xyas, Arvidos, Recca, Tyr, Vimes
Hallen (3): KK, Korpa, Tripp_trap
Biblioteket (1): Lu-kaazh
Balsalen (1): Tyr



*Ni förstår säkert att det alltid inkluderar en disclaimer ang. riktigheten.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Lu-kaazh said:
Konrad Konvalj said:
Är jag ensam om att villa ha ut matnyttig information från Lu-kaazh?
Det är en bra fråga

Konrad Konvalj said:
Ge oss citat. Pronto!
Jag kan inte plocka fram spelares citat, har jag någonsin påstått att jag kan det?
Du har påstått:

Lu-kaazh said:
jag har en förmåga som är värdigt flummig och jag tror inte användningsområdet kommer bli så stort, MEN jag kan bekräfta att Recca är ett spöke.
För att förtydliga: jag är ingen form av spökhittare utan det är ett komplext system som har att göra med hur spelare formulerar sig så kan jag analysera det.
Lu-kaazh said:
Hur de formulerar sig i tråden,
Fömågan fungerar bara på de som uppfyllt speciella krav i formuleringen av minst ett inlägg, sedan om jag riktar förmågan mot en av dem så får jag sanningen om deras bakgrund.
Så, du kan med hjälp av hur Recca/Vico formulerat sig i tråden kolla läget med din förmåga.

Alltså, båda dessa spelar har skrivit något i tråden som du kan ta fram och lägga upp i denna tråd. Recca har postat ett inlägg i R1 och R2 som du kan citera och lägga upp för allmän beskådan. Vicotnik har postat nått i R3 som du kan lägga upp för allmän beskådan.

Utifrån det kan vi gå vidare.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Runda 1
xyas -> Rökrummet (på känn)
KK -> Arbetsrummet (logisk layout)
Vicsius -> Arbetsrummet (logisk layout)
Lu-kaazh -> Rökrummet (logisk layout)
Vimes -> Rökrummet (på känn)
Brynolf -> Rökrummet (roligare/möjlig nytta)
Recca -> Arbetsrummet (ingen motivering)
Vicsius -> Rökrummet (logisk layout, ändrade röst)
Korpa -> Arbetsrummet (på känn)
Tyr -> Rökrummet (följa eget minne)
Vimes -> Arbetsrummet (följa minne, ändrade röst)
tripp -> Arbetsrummet (följa minne, arbetsrummet var först)
Arvidos -> Arbetsrummet (verifera information)
Arvidos -> Rökrummet (verifera information, ändrade röst)
LJSLarsson -> Rökrummet (köket kan vara fälla)
-----
Rökrummet (7), Arbetsrummet (5), Ingen röst (1)

Runda 2
Lu-kaazh -> Salongen (följa eget minne)
tripp -> Barnkammaren (följa Larssons minne, som är clearad)
Recca -> Barnkammaren (ingen motivering)
Vicsius -> Salongen (logisk layout)
Vimes -> Barnkammaren (dålig vibb av Lu-kaazh)
KK -> Salongen (litar på Lu-kaazh)
Arvidos MC -> Barnkammaren (köket lättare att hitta till)
Korpa -> Barnkammaren (följa minne mot köket)
Tyr -> Salongen (litar på Lu-kaazh)
Brynolf -> Salongen (ingen klar motivering)
Recca -> Salongen (vill undvika lika, ändrade röst)
xyas -> Salongen (köket kan vara fälla)
Vimes -> Salongen (ingen klar motivering, ändrade röst)
-----
Salongen (8), Barnkammaren (3)

Runda 3
Vicsius -> Balsalen (följa minne mot utgången)
tripp -> Balsalen (ingen motivering)
Korpa -> Balsalen (följer strömmen)
KK -> Balsalen (ingen klar motivering)
Vimes -> Biblioteket (Balsalen kan vara en fälla)
Arvidos MC -> Balsalen (ingen motivering)
Lu-kaazh -> Balsalen (chansning, känsla)
Tyr -> Balsalen (litar på tripp)
xyas -> Biblioteket (Balsalen kan vara en fälla)
Recca -> Balsalen (ingen klar motivering)
-----
Balsalen (8), Biblioteket (2)

Runda 4
KK -> Hallen (ingen motivering)
xyas -> Vinterträdgården (Hallen kan vara en fälla)
Korpa -> Hallen (chansning)
Arvidos MC -> Vinterträdgården (testa hypoteser)
Recca -> Vinterträdgården (verkar hålla med Arvidos)
tripp -> Hallen (utforska Hallen medan vi har chansen)
Recca -> Vinterträdgården (för att kunna ta bästa möjliga beslut)
Tyr -> Vinterträdgården (fortsätta följa minnen)
Vimes -> Vinterträdgården (Hallen känns för lätt)
Lu-kaazh -> Hallen (Hallen känns lovande)
Tyr -> Balsalen (vill få folk till att jobba lite, ändrade röst)
Lu-kaazh -> Biblioteket (litar inte på Hallen/Vinterträdgården, ändrade röst)
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Re: Tankeexperiment

Korpa said:
Jag har funderat på något som tripp tog upp, nämligen vad som händer när vi traskar bort från Balsalen och inte går till hallen. Jag tänkte därför göra ett litet tankeexperiment.

Förutsättningarna är följande:
*Det finns två ulvar, detta eftersom ungdomarna är bybor och Recca säger sig vara ett snällt spöke som vinner med oss ungdomar.
*En person kommer dö per runda pga ulvars nattmord (om det är slump så finns det inga ulvar och jag tror inte på den teorin överhuvudtaget)
*Det finns bara två utgångar, Köket och Hallen. Jag tror inte på en tredje utgång.
*Rösterna kommer alltid ligga på ett av två alternativ och alltså inte vara spridda, för spridda röster gynnar bara ulvarna som får lättare att styra och ställa.

Nu står vi i Balsalen. Från Balsalen kan vi gå till Hallen, Spegelsalen, Vinterträdgården, Biblioteket och Salongen.

2 ulvar och 7 bybor, det krävs en majoritet på fem om vi röstar mellan två rum.

Vi går till Vinterträdgården eftersom att vi bara var som mest 4 som ville dit. Nu har också Lu-kaazh avsagt sig det, men Hallen blir det iaf inte.

Då står vi i Vinterträdgården, den leder förhoppningsvis också till Hallen. Vi kan anta det åtminstone.

2 ulvar och 6 bybor. Det krävs en majoritet på fem(!) för att vi ska gå någonstans. Det räcker för ulvarna att få med sig tre bybor så är saken kirrad, eller så får de med sig två och så står vi still.

Sedan blir det 2 ulvar och 5 bybor, då krävs en majoritet på 4, alltså två ulvar och två bybor.

Sedan 2 ulvar och 4 bybor, får de med sig en så står vi still.

Och så vidare, ni fattar grejen.

För varje runda som går så får vi allt svårare att styra var vi ska. Om det finns 3 ulvar så är det väldigt mycket svårare (3+6, sen 3+5, sen 3+4 osv).

Jag och Tripp har skrivit att vi är villiga att chansa på att Hallen är rätt utgång. Om det är en falsk utgång utan några angränsande rum utöver balsalen så kommer vi att tappa två rundor, ja. En runda för att ta oss till hallen och en runda för att ta oss tillbaka. Då kommer vi befinna oss i Balsalen igen med 2 ulvar och fem bybor, vilket ger oss lite tight med tid, men kommer vi någonsin kunna bli helt säkra?

Vi har potentiellt möjligheten att vinna spelet nästa runda, om vi bara vågar chansa lite. Hallen är den enda av utgångarna som vi har hittat och med tanke på hur labyrintigt huset är så håller jag det inte för otroligt att ulvarna kan hålla kvar oss tills vi är körda. Dessutom, för varje rum vi besöker så ökar risken att det är dödsmördarrummet.

Ni bybor som inte vill gå till hallen, jag har läst era argument och jag håller inte med, men jag förstår hur ni tänker. Men ja, ni kanske bör fundera över vilka som vill vara säkra och vilka som bara säger det för att få oss från en utgång.

TLDR-versionen är kort och gott; Ni som inte vill till Hallen, är ni helt hundra på att ni hinner hitta igen Köket? Personligen chansar jag hellre nu när det finns tid att fixa skiten efteråt än att jag slösar massa rundor och bybors liv på att chansa lite senare istället.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Läs mina inlägg om du vill motiveras av mig. Jag har nog inte så mycket mer att tillägga. Mest för att mina händer suger.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Tankeexperiment

Korpa said:
TLDR-versionen är kort och gott; Ni som inte vill till Hallen, är ni helt hundra på att ni hinner hitta igen Köket? Personligen chansar jag hellre nu när det finns tid att fixa skiten efteråt än att jag slösar massa rundor och bybors liv på att chansa lite senare istället.
Jag har nästan säker på att vi kan ta oss till en annan utgång härifrån. Annars avgjordes spelet då vi valde en huvudrutt över en annan. För så svårt har det inte varit att följa minne efter minne. Det måste finnas något svårt val att göra, och vi har ett att göra nu. Uppskattar att du gör en ansträngning. Det gör det lättare att bilda sig en uppfattning om dig. Vad vi än beslutar måste vi stå enade. En ställning 5-4 denna rundan kan innebär att vi kan förlora spelet idag. Visst det kräver att Hallen är falsk, att vi har 3 ulvar och att Vinterträdgården inte vetter direkt mot nästa utgång, men ändå. Det blir viktigare och viktigare att vi inte drar åt olika håll.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Tankeexperiment

Vi vet att en utgång antagligen är falsk - Arvidos info säger det och det faktum att vi har 2 utgångar angivna intygar logiken bakom arvidos info.
Vi vet att ett rum är ett mördarrum som kommer döda gruppen när vi sätter vår fot där. Det tycks rimligt att det rummet skulle vara en av de fejka utgångarna iom att vi:
1. Har en förmåga som kan checka rum
2. Har information om killroom/fejk utgång.

Jag vet inte vad ni tycker men jag tycker att Hallen är lite för lätt.

Säg att det är två-tre ulvar och vi når Hallen så här tidigt i spelet - fjärde rundans val leder till utgång liksom. Jag köper det inte. Inte utan komplikationer. Basse måste komplicerat det hela. Den info vi har bevisar dessa komplikationer. Dels att det finns två olika utgångar, att en är fel, att det finns killrooms, att vi behöver förmågor för att kolla rum. Allt detta matchar spelupplägget.

Det skulle inte förvåna mig om Vimes' info pekar på en tredje utgång som är den enda utgången. Skulle det vara fallet; att vi hittar ett rum som heter foajén eller entrén eller uppfarten eller gården när vi går till vinterträdgården så finns det alltså en risk att vi förlorar helt om vi hade gått till hallen istället.

Hallen kanske inte leder till vinterträdgården. Men om Vinterträdgården leder till hallen eller köksutgången så har vi två personers kartinfo som samspelar för att visa utgången. Det har vi inte nu.

Om det finns 3 ulvar och vi går till hallen och hallen är en återvändsgränd så har vi förlorat.

Men om det finns 3 ulvar och vi går till vinterträdgården nu så kan vi backa och gå ut genom hallen. Det hinner vi.

Det är ju inget att diskutera.

Röst: vinterträdgården

Logik eller chansning.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Tankeexperiment

Recca said:
Vi vet att en utgång antagligen är falsk - Arvidos info säger det och det faktum att vi har 2 utgångar angivna intygar logiken bakom arvidos info.
Vi vet att ett rum är ett mördarrum som kommer döda gruppen när vi sätter vår fot där. Det tycks rimligt att det rummet skulle vara en av de fejka utgångarna iom att vi:
1. Har en förmåga som kan checka rum
2. Har information om killroom/fejk utgång.

Jag vet inte vad ni tycker men jag tycker att Hallen är lite för lätt.

Säg att det är två-tre ulvar och vi når Hallen så här tidigt i spelet - fjärde rundans val leder till utgång liksom. Jag köper det inte. Inte utan komplikationer. Basse måste komplicerat det hela. Den info vi har bevisar dessa komplikationer. Dels att det finns två olika utgångar, att en är fel, att det finns killrooms, att vi behöver förmågor för att kolla rum. Allt detta matchar spelupplägget.

Det skulle inte förvåna mig om Vimes' info pekar på en tredje utgång som är den enda utgången. Skulle det vara fallet; att vi hittar ett rum som heter foajén eller entrén eller uppfarten eller gården när vi går till vinterträdgården så finns det alltså en risk att vi förlorar helt om vi hade gått till hallen istället.

Hallen kanske inte leder till vinterträdgården. Men om Vinterträdgården leder till hallen eller köksutgången så har vi två personers kartinfo som samspelar för att visa utgången. Det har vi inte nu.

Om det finns 3 ulvar och vi går till hallen och hallen är en återvändsgränd så har vi förlorat.

Men om det finns 3 ulvar och vi går till vinterträdgården nu så kan vi backa och gå ut genom hallen. Det hinner vi.

Det är ju inget att diskutera.

Röst: vinterträdgården

Logik eller chansning.
Ett bra inlägg Recca. Du tog dig tid och offrade lite av dina armar för att få fram det så det uppskattas.

Som Tyr säger måste vi bli mer eniga. Jag har röstat Hallen omotiverat och baserat på att det är vår väg ut enligt mitt protokoll. Vinterträdgården är ett bra alternativ.

Det som bär mest emot är ju vilka som går ditåt. Tänker främst då på Arvidos och xyas. Vimes har haft läge att ge mig ett go på att vi spelar i samma lag. Det har Korpa varit inne på och påpekat att det varit guld om Vimes gript det halmstråt. Nu är inte det gjort och det får mig ju att tvivla på Vimes.

Vimes uppgift den här rundan är ju att kontrollera det rum vi inte går till. Sen efter det skall han överleva natten också. Det skall han ju inte kunna göra om han är bybo. Ryker Vimes har vi fortfarande inte koll på Hallen och det kommer strö lite mer tvivel i såren. Kommer vi då att välja köket framför Hallen om den möjligheten finns?

Överlever Vimes och säger att Hallen är övervakad har jag ju svårt att tro att jag själv kommer att rösta på Hallen. Det är inte okay att låta Vimes leva om man är ulv helt enkelt. Överlever Vimes och säger att Hallen inte är övervakad kommer vi ju inte heller ta den utvägen. Det kan alltså betyda att det är vårt kill-room.

Hela den här planen gör att vi måste lita på Vimes. Jag gör inte det riktigt så det skulle ju underlätta i väljandet om Vimes kunde gripa den brödsmula jag kastat ut och ge tillbaka nått smaskigt.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: Tankeexperiment

Recca said:
Vi vet att en utgång antagligen är falsk - Arvidos info säger det och det faktum att vi har 2 utgångar angivna intygar logiken bakom arvidos info.
Vi vet att ett rum är ett mördarrum som kommer döda gruppen när vi sätter vår fot där. Det tycks rimligt att det rummet skulle vara en av de fejka utgångarna iom att vi:
1. Har en förmåga som kan checka rum
2. Har information om killroom/fejk utgång.

Jag vet inte vad ni tycker men jag tycker att Hallen är lite för lätt.

Säg att det är två-tre ulvar och vi når Hallen så här tidigt i spelet - fjärde rundans val leder till utgång liksom. Jag köper det inte. Inte utan komplikationer. Basse måste komplicerat det hela. Den info vi har bevisar dessa komplikationer. Dels att det finns två olika utgångar, att en är fel, att det finns killrooms, att vi behöver förmågor för att kolla rum. Allt detta matchar spelupplägget.
Du verkar tro att det finns tre ulvar, i så fall är det rimligt att vi hittat korrekt utgång, kom ihåg att två av våra rumsval egentligen bara avgjorts av ren slump som jag ser det, runda ett och två. De valen kunde som jag ser det slutat hur som helst. Om vi inte gjort några eller bara något enstaka misstag är det rimligt att hitta utgången vid det här laget. Finns det färre ulvar så är det fortfarande värt att utforska Hallen för att minimera ulvarnas makt i kommande röstningar. Att öppna fler valmöjligheter i kombination med ökad röstmakt för ulvarna vore destruktivt för gruppen.

Appropå meta-information så antyder väl startdatum 24 februari att vi har med 2 skurkar att göra. Då har vi som sagt max 5 rundor kvar och spelet skulle ta slut senast onsdag 20:e.

Recca said:
Det skulle inte förvåna mig om Vimes' info pekar på en tredje utgång som är den enda utgången. Skulle det vara fallet; att vi hittar ett rum som heter foajén eller entrén eller uppfarten eller gården när vi går till vinterträdgården så finns det alltså en risk att vi förlorar helt om vi hade gått till hallen istället.
Ja, det är en möjlig tanke. Men för mig är tanken just bara en tanke då vi helt saknat information eller (verkar det som) någon möjlighet att ta reda på något om en tredje utgång, annat än att stappla runt i huset. Dessutom skulle en sådan upptäckt skapa ytterligare en valmöjlighet efter Vinterträdgården/Spegelsalen, vilket kanske leder till totalt tre möjliga valbara rum nästa runda. Nej tack. Eliminera utgångar måste ta prioritet.

Recca said:
Hallen kanske inte leder till vinterträdgården. Men om Vinterträdgården leder till hallen eller köksutgången så har vi två personers kartinfo som samspelar för att visa utgången. Det har vi inte nu.
Och om den leder till båda eller bara en okänd väg? Då sitter vi med 50% chans igen, och löper risk att ulvarna knuffar röstningen i oönskad riktning. Eller om vi som du sa ovan hittar ett rum till med ”utgångsbetonat” namn, då sjunker chansen ännu mer.

Recca said:
Om det finns 3 ulvar och vi går till hallen och hallen är en återvändsgränd så har vi förlorat.

Men om det finns 3 ulvar och vi går till vinterträdgården nu så kan vi backa och gå ut genom hallen. Det hinner vi.
Håll med om att tre ulvar skulle antyda att du var en av dem? Tio ungdomar och tre okända. Du har outat dig som spöke. Visst, i teorin kan en av oss ungdomar vara någon slags kompis med spökena, men det finns vad jag vet inget som antyder detta.

Recca said:
Det är ju inget att diskutera.

Röst: vinterträdgården

Logik eller chansning.
Det är definitivt värt att diskutera! Vilket vi gjort och det tycker jag är bra.

Röstläge:
Vinterträdgården (4): xyas, Arvidos, Recca, Vimes
Hallen (3): Konrad, Korpa, tripp_trap
Balsalen (1): Tyr
Biblioteket (1): Lu-kaazh

Jag blir dock lite rädd för denna sista-minuten-splittring. Jag förstår (och håller med) om att vi har ett svårt val nu. Men om vi väljer Hallen borde efterföljande val bli enklare. I synnerhet Tyr gör mig rädd. Att stå still är inte ett alternativ i mina ögon, alls.

Avslutningsvis: Vimes! Snälla skriv hur du tänker göra, och ännu hellre också en kommentar på mitt förslag. Det finns ännu tid.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Tankeexperiment

Du verkar tro att det finns tre ulvar, i så fall är det rimligt att vi hittat korrekt utgång.
Så om Spider Jerusalem inte tagits ur spel hade det inte varit rimligt? Eller glömmer du bara bort honom med flit för att du så hemskt gärna vill till hallen?

Nej tack. Eliminera utgångar måste ta prioritet.
This makes no sense.

I din värld vorde det bästa om vi hittade till så många återvändsgränder som möjligt eftersom vi då inte får några alternativ.

Då sitter vi med 50% chans igen, och löper risk att ulvarna knuffar röstningen i oönskad riktning. Eller om vi som du sa ovan hittar ett rum till med ”utgångsbetonat” namn, då sjunker chansen ännu mer.
Ursäkta mig men jag utgår faktiskt ifrån att hallen kan vara ett dödsrum/återvändsgränd. Det är min utgångspremiss för min argumentation. Din utgångspremiss verkar vara att det scenariot inte är sannolikt.

Din argumentation bygger på att vi kommer bli bortlurade av ulvarna men för mig är du en sannolik ulv, inklusive Korpa. Och ni röstar på hallen.

Om vi hittar ett rum med utgångsbetonat namn som råkar vara utgången så ökade våra chanser. Om den inte är utgången så minskar våra chanser. Du gör dig skyldig till feltänk, tripp_trapp.

Håll med om att tre ulvar skulle antyda att du var en av dem? Tio ungdomar och tre okända. Du har outat dig som spöke. Visst, i teorin kan en av oss ungdomar vara någon slags kompis med spökena, men det finns vad jag vet inget som antyder detta.
Fast för mig ser det ju absolut inte ut så. Jag vet ju att jag är bybo och jag ser det som fullt rimligt att det kan finnas tre ulvar. Två spöken och en Jason Vorheese t.ex. Om det här spelet har någonting gemensamt med skräckfilmerna som ligger förlaga till spelets setting så kan det mycket väl finnas både mänskliga mördare och spöken.

Det är definitivt värt att diskutera! Vilket vi gjort och det tycker jag är bra.
Känns mest som att jag bara upprepar mig i inlägg efter inlägg. Och både du o jag har kvar vår ursprungliga åsikt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Re: Tankeexperiment

Skummat tråden snabbt.

tripp_trap said:
Avslutningsvis: Vimes! Snälla skriv hur du tänker göra, och ännu hellre också en kommentar på mitt förslag. Det finns ännu tid.
Om jag fattar rätt så är ditt förslag att jag ska sia Vinterträdgården och rösta Hallen.

Men alltså, jag ser inga nya argument? Det verkar fortfarande vara en chansning. Eller? har det presenterats något nytt som pekar på att Hallen inte är på vinst eller förlust? Jag tycker att Recca i stort har visat att det logiska alternativet är att gå till Vinterträdgården och sia hallen.

Blir jag nattmördad är det förstås surt, men jag har fortfarande inte set tnågra vettiga argument för varför vi måste chansa i den här rundan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
tripp_trap said:
Vimes. Nu vänder jag mig direkt till dig. Vad säger du om att kolla Vinterträdgården/Spegelsalen, och rösta på Hallen? Jag vet att detta är extremt fräckt, men lyssna i alla fall på det jag har att säga.

Jag ser inte varför en av de påstådda utgångarna skulle vara dödsrummet. Är det en återvändsgränd har vi förlorat tid, vilket är kostsamt nog. Kan någon kontra detta argument? Finns det en anledning för SL att spä på tidsstraffet med en automatisk dödsdom? Om det jag säger låter rimligt, så kan vi enkelt gå in Hallen, följt av att du kan ge oss information nästa runda om rummet du valde att checka hade kameror eller inte. För mig är det win-win. Vi skulle stryka en utgång från listan samtidigt som vi får mer diskussionsunderlag om Hallen är fel utväg. Kruxet är naturligtvis att ulvarna kan tänkas döda dig denna runda, och att din information då går förlorad. Vad sägs om detta? Vi har gott om tid att diskutera i alla fall.
Nä, jag tycker fortfarande inte det här duger.

OM hallen är en återvändsgränd har vi torskat två rundor. OCH har ingen aning om vart vi ska sen. Det känns som ett rätt självklart förlustscenario.

Jag vill inte chansa. Jag vill spela safe och göra det bästa valet. För jag vill vinna, i slutändan.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Re: Tankeexperiment

Konrad Konvalj said:
Det är inte okay att låta Vimes leva om man är ulv helt enkelt.
Vad fint du lägger upp bollen för att vi ska misstro vimes när han inte blir nattmördad :gremwink:
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Re: Tankeexperiment

tripp_trap said:
Nej tack. Eliminera utgångar måste ta prioritet.
Vilket är precis vad vi gör genom att låta vimes scanna hallen.
 
Top