Nekromanti Haunted House, runda fyra

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Dreadwatch: Ebon Oaks
Runda 4


”Godkväll sir, det här är kommissarie Drubin, jag skulle återkomma...vi har hört skrik från huset och teamet här är rätt...uppspelta...”
”...du jag har kollat upp Ebon Oaks och det är ju ett jävla råtthål! Tre ombyggnationer sedan 1600-talet och efter den senaste saknas det uppgifter. Stadsarkivet påstår att den tjänsteman som skulle kontrollera stället hittades strypt inne i en ateljé, förmodligen självmord men omständigheterna är oklara...vi vet helt enkelt inte hur stället ser ut på insidan. Mördaren eller mördarna kan gömma sig på tusen olika platser...en fritagning kommer bli otroligt komplicerad...dessutom måste jag kolla federalt, vi borde nog be några andra om hjälp här...”
”Vad då, koppla in FBI?”
”Tja, om det handlar om något galet kidnappningsdrama vill inte jag stå där som kollegorna gjorde efter den där skolmassakern...eller är kommissarien redo att ta på sig ansvaret för en fritagningsoperation?”
”Självklart inte sir, men det verkar bli alltmer bråttom, mediaföretaget påstår att ytterligare en av ungdomarna har dött...en tonåring vid namn Vicotnik...”
”En jävla soppa är vad det är, håll ställningarna utanför men GÅ INTE IN I HUSET! Vi har inte råd att förlora personal som grädde på moset...jag återkommer...har vi tur hittar ungarna ut av sig själva...”
”...och om vi inte har tur?”
”...törs jag inte tänka på...jag återkommer så snart jag kan kommissarie Drubin...be en bön så länge...”


...

Vi tackar Vicotnik för spel! Du får dödsrossla fram ett sista ”vad var det jag sa...” men annars inte avslöja något!

Röstningen:

Balsalen (8): Vic/Cassius, Tripp_trap, Korpa, KK, Arvidos MC, Lu-kaazh, Tyr, Recca
Biblioteket (2): Vimes, xyas

...

Ni befinner er just nu i ”Balsalen”!



Från ”Balsalen” kan ni gå till:

a) Hallen
b) Spegelsalen
c) Vinterträdgården
d) Biblioteket
e) Salongen

Ni måste rösta på ett alternativ senast måndag 11/2 kl. 21.00.

...

Vinstvillkor:
Ungdomarna vinner om de hittar ut ur det hemsökta huset.
...


Deltagare

Recca, Tyr, Arvidos MC, Vimes, Tripp_trap, xyas, Lu-kaazh, Konrad Konvalj, Korpa
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
VImes är det Inte konstigt att vi kan gå till borda dina rum nu?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Tack för gott spel Vicsius! När vi kommer ut härifrån kommer hela bloggosfären hedra dig och de andra som fått sätta livet till! Det ska jag se till!
 

Attachments

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Karta:



Kartan har växt sig för stor, så den verkar komma att visas lite minimerat. Men jag orkar inte omorganisera allting igen. Inte just nu iaf.

Annars så verkar ju Balsalen vara ett schysst ställe. Det vi kommer behöva komma fram till är om vi ska chansa på första bästa utgång (Hallen) eller om vi ska fortsätta. En blockerad utgång i hallen skulle kunna innebära två förlorade rundor. Möjligtvis bara en om Hallen är kopplad till Spegelsalen eller Vinterträdgården. Både KK och Vimes är relevanta att syna i sömmarna.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Hallen, vinterträdgården och spegelsalen är väldigt intressanta alternativ nu, right?

Cassius blev nattmördad vilket grönar att balsalen leder till en utgång. Vi har tre möjliga vägar nu: Hallen och hoppas vi vinner, vinterträdgården eller spegelsalen för att försöka få reda på om de kopplar samman med Köket eller hallen, right?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Recca said:
Hallen, vinterträdgården och spegelsalen är väldigt intressanta alternativ nu, right?

Cassius blev nattmördad vilket grönar att balsalen leder till en utgång. Vi har tre möjliga vägar nu: Hallen och hoppas vi vinner, vinterträdgården eller spegelsalen för att försöka få reda på om de kopplar samman med Köket eller hallen, right?
Jepp, och det kan finnas en tredje utgång också. :gremsmile:

Spontant känner jag mig sugen att fortsätta följa kartledtrådarna. tripp och Vicsius hade båda minnen om att man var tvugna att ta sig igenom Balsalen. Bägge Vimes minnen ligger i anslutning och han menar att de leder till en utgång eller kanske flera. Det ser ut som att Hallen kan vara falsk. Min egna och Lu-kaazh minnen stämmer fortfarande även om Hallen skulle vara falsk. Men jag vet inte. Åsikter allihopa? Vart ska vi? Var inte så blyga!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jaha då var spelet slut för mig. Lycka till och sen nu till att hitta ut.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Tyr said:
Jepp, och det kan finnas en tredje utgång också. :gremsmile:
Tveksamt, i mina ögon.

Och det är inte fullt så enkelt att vi måste syna bara Vimes och K.K. I mina ögon är det rentav redan så enkelt att K.K ÄR grön, men det hindrar inte honom från att sitta med desinformation. Vi måste bestämma oss för om Arvidos går att lita på eller inte för det är den informationen som ställer till det för oss.

Hallen är mitt framför våra näsor och jag vill inget hellre än att gå dit, men jag vet inte om det är något vi kan göra i nuläget. Inte förrän vi känner oss riktigt säkra!

Och så för att väga upp bristen på aktivitet igår (jag var för trött för att orka tänka), så kan jag erbjuda mina tankar om våra tre intressanta personer.

K.K är grön och har brödsmulat nog mycket för att jag ska fatta att våra roller är likadant uppbyggda, så att han skulle ljuga är inte ett alternativ. Arvidos, som säger att det finns en falsk utgång, har spelat okej. Jag kan inte påstå att jag kan känna mig säker på att han är grön och det försvårar situationen avsevärt. Vimes har haft fullt upp och varit ungefär lika inaktiv som mig och jag hoppas att han hinner kommentera K.K:s sista inlägg innan måndag. Det skulle göra mycket för att jag ska kunna lita på Vimes info. Att Vimes kunde bekräfta Vicotnics föremålsiande ger jag ärligt talat inte ett skit för, trots allt så hade också Recca ett föremål och en ulv som hamnar i Vimes situation kan omöjligt ljuga. Brödsmulandet talar för honom, en aning, men även ulvar kan vara föreseende. :gremsmile:
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Hm hm hm.

Nu blev det svårt. Vimes minns att Spegelsalen och Vinterträdgården leder till utgången. Konrad minns att Hallen är en utgång. Arvidos menar att en av utgångarna är falska. Kan vi tolka Vimes information som att både Spegelsalen och Vinterträdgården så småningom leder till samma utgång (köket)? Eller leder rummen till varsin utgång? I så fall kan det finnas fler utgångar som vi inte känner till, och i så fall kan både Köket och Hallen vara falska.

Konrad, jag bad förra rundan och även rundan dessförinnan om ditt samförstånd med Brynolf, och du menade att du kunde prata om det, efter att jag pratat mer om mig själv. Det gjorde jag, så nu vill jag ha lite quid pro quo här. För mig har du varit relativt grön hittills, även om jag stört mig på en del saker. För det första är jag ingen stor anhängare av många små inlägg i rad, de kluttrar tråden och vissa inlägg kan vara ganska intetsägande. Dessutom tycker jag att du talar i lite för svepande eller bestämda ordalag ibland. Ett exempel är ditt inlägg här ovanför, med tanke på att SL just sagt att huset har byggts om tre gånger sedan 1600-talet. Det fluffet kan tolkas som en bekräftelse av Arvidos information att vissa utgångar är falska. Dessutom har vi dels Vimes information om de andra rummen, samt den gamla informationen om köket. På det hela taget finns alltså två eller tre vägar i mina ögon, inte en. För att rösta på Hallen behöver jag mer av dig. Återkommer ikväll, hoppas vi fått något av dig då!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Røst: vintertrædgården

Jag litar fan inte på hallen, det ær før enkelt. Dessutom har vi gott om tid (rundor) på oss att kolla læget i resten av huset.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Lu-kaazh said:
VImes är det Inte konstigt att vi kan gå till borda dina rum nu?
Jag vet inte. Är det?

Eller kanske, Balsalen verkar ju vara någon form av megaknutpunkt. Å andra sidan har ju en mängd information pekat oss hit, så det kanske är meningen. Samtidigt finns det goda anledningar att

Om jag tolkar min information rätt så ska Vinterträdgården och Spegelsalen leda till EN utgång. Jag gissar att de alltså båda gränsar till samma utgång.

Jag observerar att vi har två namngivna utgångar: köket och hallen. Ett alternativ kan ju vara att den utgång både Vinterträdgården och Spegelsalen gränsar till är den riktiga utgången.

Konrad Konvalj said:
Röst: Hallen

Seger!
Verkligen? Jag vet att ditt minne pekar ut hallen som utgången, men inga tvivel alls? Finns det något annat vi behöver veta?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Alltså, det är klurigt. Men om vi ska försöka sortera lite tycker jag det verkar uppenbart att det finns falska utgångar.
1. Det finns flera namngivna utgångar.
2. Vi har kommit väldigt fort till hallen.
3. Vi har info om att det finns falska utgångar.

Om vi tänker oss att hallen faktiskt är utgången så måste vi (anser jag) också acceptera att det faktiskt finns utgångar som är falska (om vi tvivlade på det tidigare). Det vore helt enkelt för simpelt om hallen (som vi så enkelt kommit till) var en av flera möjliga utgångar. Förstår ni vad jag menar, hallen KAN vara en riktig utgång, men det förutsätter nog att köket inte är det. Och om vi accepterar att köksutgången är falsk, varför kan inte hallen också vara det? Har KK några argument för varför Hallen är den riktiga utgången?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Recca said:
Cassius blev nattmördad vilket grönar att balsalen leder till en utgång.
Det här vet jag inte alls. Både Brynolf och Larssons info ledde mot andra rum än de vi gått i. Och dom är båda mördade. Om vi menar att Cassius nattmord innebär att Balsalen är all good för oss, hur ska vi tolka Larssons och Brynolfs frånfällen?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Vimes said:
Alltså, det är klurigt. Men om vi ska försöka sortera lite tycker jag det verkar uppenbart att det finns falska utgångar.
1. Det finns flera namngivna utgångar.
2. Vi har kommit väldigt fort till hallen.
3. Vi har info om att det finns falska utgångar.

Om vi tänker oss att hallen faktiskt är utgången så måste vi (anser jag) också acceptera att det faktiskt finns utgångar som är falska (om vi tvivlade på det tidigare). Det vore helt enkelt för simpelt om hallen (som vi så enkelt kommit till) var en av flera möjliga utgångar. Förstår ni vad jag menar, hallen KAN vara en riktig utgång, men det förutsätter nog att köket inte är det. Och om vi accepterar att köksutgången är falsk, varför kan inte hallen också vara det? Har KK några argument för varför Hallen är den riktiga utgången?
Nu är jag inte K.K, men som jag har förstått våra tidigare diskussioner om utgångsinfon som vi båda sitter på så är hans formulerad som i att det inte finns något att betvivla, precis som min.

Och så är jag tämligen säker på att det inte finns fler utgångar eftersom att min information är formulerad ungefär "Meh, orka bry sig om den riktiga utgången när köksutgången är närmare", vilket antyder att det bara finns två utgångar att bry sig om.

Om Arvidos inte har blåljugit så är det antingen Köket eller Hallen som gäller, en av de är falsk. Såvitt jag vet sitter ingen på info som säger vilken av utgångarna som gäller och vi kommer behöva förlita oss på chansning.

Och ärligt talat, jag litar mer på K.K än jag litar på dig, så om inget förträffligt argument läggs fram (av dig eller av någon annan) så kommer jag nog hålla kvar min röst som jag tänker lägga nu.

Röst: Hallen
Motivering: Jag är beredd att chansa på att det är rätt utgång, det vore lite bittert att vandra härifrån och förlora spelet genom att ulvar lurar oss därifrån.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Reccas tankar

Vimes said:
Alltså, det är klurigt. Men om vi ska försöka sortera lite tycker jag det verkar uppenbart att det finns falska utgångar.
1. Det finns flera namngivna utgångar.
2. Vi har kommit väldigt fort till hallen.
3. Vi har info om att det finns falska utgångar.

Om vi tänker oss att hallen faktiskt är utgången så måste vi (anser jag) också acceptera att det faktiskt finns utgångar som är falska (om vi tvivlade på det tidigare). Det vore helt enkelt för simpelt om hallen (som vi så enkelt kommit till) var en av flera möjliga utgångar. Förstår ni vad jag menar, hallen KAN vara en riktig utgång, men det förutsätter nog att köket inte är det. Och om vi accepterar att köksutgången är falsk, varför kan inte hallen också vara det? Har KK några argument för varför Hallen är den riktiga utgången?
Så säg att vi går till vinterträdgården och den gränsar till köksutgången eller direkt till hallen, då kan vi ju vara säkra. Eller hur? Det känns ju inte osannolikt att vinterträdgården som ju bevisligen ligger så nära Hallen också leder direkt dit. Men om vi går till Hallen kan vi ju inte veta om Vinterträdgården i själva verket leder mot Köket istället för Hallen.

Tyr, hur många rundor har vi på oss? Du sa att vi hade gott om rundor förut. Om vi bara har den här rundan på oss är det klart som fan vi väljer Hallen, likaså om vi har bara två rundor kvar. Men har vi tre rundor kvar eller fler så känns det inte logiskt att gå in i Hallen i nuläget. o_O

Sen måste jag bara påpeka att ulvarna dödade Cassius/Vic som ju utpekar en väg som leder till Hallen. Jag tycker det är obehagligt. Tripp_trapps information höll jag inget för eftersom jag misstänkte honom för ulveri. Ulvarna dödar Vic och vips förstärks infon som Tripp höll i. Nä asso... Jag vill inte gå till hallen. Inte en jävla chans.

Säg att Hallen och köksutgången båda är varsin återvändsgränd som man måste backa ut ur och vi behöver ett rum som spegelsalen eller vinterträdgården för att bestämma vilken utgång av de två som är den rätta. Går vi i nuläget till Hallen och den är fejk (helt oavsett om vi dör när vi sätter vår fot där inne) - om den är en återvändsgränd t.ex. - kommer vi ens att hinna springa till köket då???

Och säg att vi betvivlar Arvidos info för att vi tror att han är ulv. Då säger FORTFARANDE min info att det finns ett killroom. Min information är, om man väljer att tolka den så, fullt tillräcklig för att peka på att en av utgångarna är falska.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Recca said:
Cassius blev nattmördad vilket grönar att balsalen leder till en utgång.
Jag tror faktiskt inte på det. Dels så tror jag att det finns desinformation bland kartkunskaperna, dels så tror jag faktiskt att nattmorden är random, snarare än vald av en ulv-ekvivalent. Jag tror det än mer nu när cassius blir bannad, vic hoppar in som motvillig ersättare (antar jag i och med att han inte vill vara med ursprungligen) och åker sedan raskt ut direkt. Klart han valdes "random" av spelledaren för att minimera konsekvenserna av cassius försvinnande.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
xyas said:
Recca said:
Cassius blev nattmördad vilket grönar att balsalen leder till en utgång.
Jag tror faktiskt inte på det. Dels så tror jag att det finns desinformation bland kartkunskaperna, dels så tror jag faktiskt att nattmorden är random, snarare än vald av en ulv-ekvivalent. Jag tror det än mer nu när cassius blir bannad, vic hoppar in som motvillig ersättare (antar jag i och med att han inte vill vara med ursprungligen) och åker sedan raskt ut direkt. Klart han valdes "random" av spelledaren för att minimera konsekvenserna av cassius försvinnande.
Finns det fler indicier som tyder på det här? Och hur förklarar du fluff-infon att det skulle vara 10 ungdomar och 3 andra?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Recca said:
xyas said:
Recca said:
Cassius blev nattmördad vilket grönar att balsalen leder till en utgång.
Jag tror faktiskt inte på det. Dels så tror jag att det finns desinformation bland kartkunskaperna, dels så tror jag faktiskt att nattmorden är random, snarare än vald av en ulv-ekvivalent. Jag tror det än mer nu när cassius blir bannad, vic hoppar in som motvillig ersättare (antar jag i och med att han inte vill vara med ursprungligen) och åker sedan raskt ut direkt. Klart han valdes "random" av spelledaren för att minimera konsekvenserna av cassius försvinnande.
Finns det fler indicier som tyder på det här? Och hur förklarar du fluff-infon att det skulle vara 10 ungdomar och 3 andra?
Du är ju en av de övriga 3 till att börja med. I övrigt så finns det ingen motsättning mellan den fluffinformationen och min teori. Vi kan ha ulvar som vill ha ihjäl ungdomarna, men som saknar medel utöver random-dödsndet och det eventuella killrummet.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
xyas said:
Recca said:
xyas said:
Recca said:
Cassius blev nattmördad vilket grönar att balsalen leder till en utgång.
Jag tror faktiskt inte på det. Dels så tror jag att det finns desinformation bland kartkunskaperna, dels så tror jag faktiskt att nattmorden är random, snarare än vald av en ulv-ekvivalent. Jag tror det än mer nu när cassius blir bannad, vic hoppar in som motvillig ersättare (antar jag i och med att han inte vill vara med ursprungligen) och åker sedan raskt ut direkt. Klart han valdes "random" av spelledaren för att minimera konsekvenserna av cassius försvinnande.
Finns det fler indicier som tyder på det här? Och hur förklarar du fluff-infon att det skulle vara 10 ungdomar och 3 andra?
Du är ju en av de övriga 3 till att börja med. I övrigt så finns det ingen motsättning mellan den fluffinformationen och min teori. Vi kan ha ulvar som vill ha ihjäl ungdomarna, men som saknar medel utöver random-dödsndet och det eventuella killrummet.
Säg att du har rätt, vad förändrar det?
 
Top