Nekromanti Haunted House, runda fyra

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
recca said:
Frågan är om du, K.K och Korpa (tre med röst på hallen just nu) vill chansa på att Hallen är vår frälsning när vi faktiskt har gott om tid att dubbelkolla en extra passage innan vi väljer Hallen ELLER köket ELLER nåt annat skit. Betänk att Hallen är final choice om vi utgår från att det finns 3 ulvar, vilket vi ändå måste resonera utifrån just nu.

tripp_trapp said:
Har vi tre ulvar kan vi helt oavsett bara hinna besöka en utgång, om inte Hallen/Köket leder direkt till varandra, vilket jag håller som otroligt. Då är det hugget som stucket för mig om vi försöker hitta till Hallen eller Köket, med den skillnaden att jag litar mer på Konrad än på Vimes och att det ena rummet ligger precis bredvid oss.
Vad är det som är så svårfattligt?

Vi har ju hallen bredvid oss. Det betyder att vi med våra 3 rundor eller fler kan gå in i ett rum och sedan gå tillbaks till balsalen och sedan in i hallen. Om vi går in i hallen så kan vi inte veta om vi kan gå nån annanstans sen.

Om vi har tre rundor kvar så kan vi gå in i vinterträdgården och konstatera om det rummet leder till hallen eller köket och därigenom säkerställa enligt Vimsys information vilken av våra två utgångar (jag utgår från att det finns 2) som är den rätta. Om det rummet inte leder till något av de två rummen så kan vi gå till balsalen och in i hallen igen.

Båda rummen ligger precis bredvid oss.

Jag är också stressad, och du för fram bra poänger för att utforska vidare. Men jag vill helt enkelt eliminera så många alternativa vägar som jag bara kan. Att ha ett jämnt röstläge (som vi har nu) är förödande för oss, och tyder i min bok på att vi kommer fortsätta ha det om vi inte ser till att minska på mängden alternativ.
Som jag uppfattar det finns det en överhängande risk att det finns 3 ulvar.

Om det finns 2 ulvar kvar så finns det fem rundor kvar. Med fem rundor kvar så kom vi till hallen för snabbt för att den ska vara en utgång. Det hade varit sex rundor kvar om inte Spider Jerusalem hade åkt på inaktivitet. Är det rimligt att vi hittar en utgång efter 3-4 rundor när spelet är designat för att ha 10-11 rundor?

Slutsats 1: Hallen är ingen utgång.
Slutsats 2: Det finns 3 ulvar och hallen är kanske en utgång.

Men om det är tre ulvar kvar betyder att vi inte har råd att bomma och gå in i en återvändsgränd om den återvändsgränden är Hallen. Om den återvändsgränden är vinterträdgården så hade vi råd att bomma för då kan vi backa och gå in i hallen och chansa på att hallen är utgången. Det du vill göra, tripp_trapp, är att gå in i hallen och riskera allt på en chansning. För mig finns det flera rimliga anledningar för ulvarna att leda in oss i hallen.
1. Vi dör för att det är ett killroom. Eller 2. Vi dör för att vi inte har tillräckligt med rundor att gå nån annanstans.

Vimes information är att spegelsalen och vinterträdgården vätter mot utgången. Vi har rundor kvar för att gå in och dubbelkolla vilket rum vinterträdgården eller spegelsalen vätter mot, samt återvända och gå in i hallen igen. This is the superior and logical choice.

Om vi går till hallen så är det en chansning mellan liv och död. Men chansningen är helt oinformerad. Det är ingen beräknad risk utan bygger på en gissning som du drog ur din egen rumpa. Din egen information pekar inte ens på hallen som utgång. Ingens information förutom K.K's pekar på hallen som utgång.
Vi har:
• Information som säger att köket är utgången.
• Information som säger att hallen är utgången.
• Information som säger att en av utgångarna är fejk.
• Information som säger att det finns killrooms.
• En förmåga som kollar killrooms.

Valet är busenkelt. Vi går inte in i hallen på K.K's ord enbart.

Vi har de facto en unik möjlighet att välja informerat i det här läget. Vi har till och med rundorna för det.

Så antingen chansar vi som ett gäng klumpedunser som stövlar omkring som fucking skräckfilmsoffer eller så försöker vi vara lite smarta.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Recca said:
Vad är det som är så svårfattligt?

Vi har ju hallen bredvid oss. Det betyder att vi med våra 3 rundor eller fler kan gå in i ett rum och sedan gå tillbaks till balsalen och sedan in i hallen. Om vi går in i hallen så kan vi inte veta om vi kan gå nån annanstans sen.

Om vi har tre rundor kvar så kan vi gå in i vinterträdgården och konstatera om det rummet leder till hallen eller köket och därigenom säkerställa enligt Vimsys information vilken av våra två utgångar (jag utgår från att det finns 2) som är den rätta. Om det rummet inte leder till något av de två rummen så kan vi gå till balsalen och in i hallen igen.
Okej, nu tror jag att jag förstår bättre var vår skiljelinje går. Du vill ha fler alternativ, det vill säga, du vill veta om Vimes information är något att ha, vare sig (i bästa fall) Köket, Hallen eller (i värsta fall) något okänt rum ligger efter Vinterträdgården. Eller en kombination av de båda fallen. Jag vill ha exakt tvärtom. Jag vill inte öppna fler valmöjligheter i nuläget. Om vi går efter ditt scenario med 3 ulvar så skulle vi bara vara 5 godingar (förutsatt att någon dör som hittills) kvar. Och om vi då står där med två eller flera vägalternativ, hur lätt tror du inte att vargarna bara vilseleder oss åt helvete? Så på det hela taget tycker jag att du underskattar ulvarnas framtida möjligheter att påverka opinionen och dessutom har du fortfarande inte kunnat motivera varför just utgångarna skulle vara dödsrum.

Recca said:
Som jag uppfattar det finns det en överhängande risk att det finns 3 ulvar.

Om det finns 2 ulvar kvar så finns det fem rundor kvar. Med fem rundor kvar så kom vi till hallen för snabbt för att den ska vara en utgång. Det hade varit sex rundor kvar om inte Spider Jerusalem hade åkt på inaktivitet. Är det rimligt att vi hittar en utgång efter 3-4 rundor när spelet är designat för att ha 10-11 rundor?
Vi hittade en möjlig utgång efter 4 rundor, varav ett av rumsbytena (två om man också räknar det första) valdes utan konkret information och därför lika gärna kunde ha slumpats fram. Nej, det låter rimligt för mig att hitta en möjlig utgång. Hade vi sprungit efter Köket hade vi säkert haft samma debatt utanför det rummet som vi har här och nu. Dessutom, givet att din information stämmer, är det då inte troligt att vargarna vill få oss att utforska så mycket som möjligt? Trampa i så många potentiella kill-rooms (nämndes ett eller flera i din information?) dem bara kan få oss att gå i? Deras strupgrepp om röstningen hårdnar för varje runda. Och var exakt står det skrivet att spelet är designat för 10-11 rundor? Jag kan ha missat detta och då låter din teori en smula rimligare.

Recca said:
Slutsats 1: Hallen är ingen utgång.
Slutsats 2: Det finns 3 ulvar och hallen är kanske en utgång.

Men om det är tre ulvar kvar betyder att vi inte har råd att bomma och gå in i en återvändsgränd om den återvändsgränden är Hallen. Om den återvändsgränden är vinterträdgården så hade vi råd att bomma för då kan vi backa och gå in i hallen och chansa på att hallen är utgången. Det du vill göra, tripp_trapp, är att gå in i hallen och riskera allt på en chansning. För mig finns det flera rimliga anledningar för ulvarna att leda in oss i hallen.
1. Vi dör för att det är ett killroom. Eller 2. Vi dör för att vi inte har tillräckligt med rundor att gå nån annanstans.

Vimes information är att spegelsalen och vinterträdgården vätter mot utgången. Vi har rundor kvar för att gå in och dubbelkolla vilket rum vinterträdgården eller spegelsalen vätter mot, samt återvända och gå in i hallen igen. This is the superior and logical choice.
1. Dödsrummet kan lika gärna vara Vinterträdgården, och dem kan lika gärna försöka få oss att gå dit nu. Varför måste det vara en utgång som är dödsrummet?
2. Har vi för få rundor att vinna på kommer Vinterträdgården (förutsatt att vi inte dör allihop där inne) leda till att vi har minst två alternativ att gå till från och med den rundan. Chansen till lite extra information/valmöjlighet och respiten från att ta ett definitivt beslut väger i mitt tycke inte upp den ökade varulvscapitan i väljarkåren.

Recca said:
Om vi går till hallen så är det en chansning mellan liv och död. Men chansningen är helt oinformerad. Det är ingen beräknad risk utan bygger på en gissning som du drog ur din egen rumpa. Din egen information pekar inte ens på hallen som utgång. Ingens information förutom K.K's pekar på hallen som utgång.
Vi har:
• Information som säger att köket är utgången.
• Information som säger att hallen är utgången.
• Information som säger att en av utgångarna är fejk.
• Information som säger att det finns killrooms.
• En förmåga som kollar killrooms.

Valet är busenkelt. Vi går inte in i hallen på K.K's ord enbart.
Det är inte busenkelt. Vimes förmågeoutning har visserligen fått mig att tro mer på honom. Att hitta på den förmågan bara sådär ser jag som mycket svårt. Så om du ljuger Vimes, väl spelat.

Men! Även om Vimes är semigrönad så kan hans information fortfarande tolkas åt båda hållen så att säga. Vår (min i alla fall) kartinformation gör inte gällande vilken utgång eller från vilket håll den ”rätta vägen” pekar. Det jag menar är alltså att huset troligen är möjligt att cirkulera, vilket gör att all information som vi inte kunde följa från början blir mindre trolig ju längre vi knatar omkring i huset. Ett exempel:

Plocka fram Tyrs vackra karta och titta på den medan ni läser detta. Lek med tanken att vi står i Biblioteket och att någon haft information om att ”Salongen ligger på vägen ut”. Om vi då går till Salongen så vore det rimliga att förkasta Balsalen som fortsatt väg. Men hade vi stått i exempelvis Rökrummet så hade vår information istället gjort att vi förkastade Arbetsrummet som fortsatt väg. Vilket vi också gjorde. Med detta menar jag att vi nu när vi kommit en bit in i huset inte kan lita helt på att den vaga geografiska riktning vi har i vår information är helt riktig. Vimes information kan så att säga peka från andra sidan av dem två rummen. Vi vet inte först vi kollat, och det kan kosta oss för mycket tid.

Jag ser att det här resonemanget är svårformulerat för min del, så be gärna om förtydliganden om det inte framgår vad jag menar.

Recca said:
Vi har de facto en unik möjlighet att välja informerat i det här läget. Vi har till och med rundorna för det.

Så antingen chansar vi som ett gäng klumpedunser som stövlar omkring som fucking skräckfilmsoffer eller så försöker vi vara lite smarta.
Du har faktiskt lugnat mig en del, inte tillräckligt för att byta röst, men definitivt gjort valet svårare för mig. Gah.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vimes said:
Jag har en förmåga.

Jag kan varje runda se om ett rum är övervakat av webkameror eller inte. Men jag kan bara kolla angränsande rum.

Vad det innebär att ett rum inte är övervakat, vet jag inte. Innebär det att det är en utgång? Innebär det att det är ett "killroom"? Jag vet inte.
Jag betvivlar att en avsaknad av webcam per automatik innebär att rummet är ett killroom. Din förmåga skulle vara rätt kass då, även om den blir lite mer användbar ju fler rundor vi har på oss. Vad avsaknad av webcam antagligen innebär är att rummet leder in en del huset som inte är en del av Dreadwatch så att säga. Om det är någonstans som det finns ett killroom så är det i den delen av huset. Så vad jag tror är att avsaknad av webcam innebär att det är fel håll, inte att rummet i sig är ett killroom. Men vem vet vad Basse har kokat upp. Det är ju en kliché i sig att behöva ta sig bort från den slitslade banan för att kunna överleva. :gremtongue:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Varför måste det vara en utgång som är dödsrummet?
Tyvärr kan jag inte säga något med säkerhet. :gremfrown:

Men eftersom vi har info som säger att en utgång är fejk så tycker jag att det känns logiskt att det kan vara så att en av "utgångarna" är just det killroom som min info säger finns. Det känns som bäddat för det. Men då är det ju inte en utgång i så fall. Inte egentligen (inte enligt gängse definition).

För att svara på en annan av dina frågor innan mina armar dör för dagen: Av min kartinfo framgår det inte om det bara finns ett killroom men det antyds inte att det finns fler heller. Jag skulle gissa på att det bara finns ett utifrån formuleringen dock.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Mmmkay. Från mobilen och bilen. Kaffepaus!

Lu-kaazh. Ta fram ett citat från Recca och Cassevic. Det är dom du har kollat. Vi vill nu se hur din förmåga funkar.

Lu-kaazh: "För att förtydliga: jag är ingen form av spökhittare utan det är ett komplext system som har att göra med hur spelare formulerar sig så kan jag analysera det."

Och

"Hur de formulerar sig i tråden,
Fömågan fungerar bara på de som uppfyllt speciella krav i formuleringen av minst ett inlägg, sedan om jag riktar förmågan mot en av dem så får jag sanningen om deras bakgrund. "

Du använder dig av saker i tråden så att plocka fram citat från de givna gångerna skall inte vara ett problem för dig. Jag vill ha svart på vitt och se hur det funkar.

Utöver det skall så klart använda din förmåga den här rundan. Du skall berätta hur vi skall lyckas med det och på nått vid få nytta av den. Den må ju med lite smarta val kunna fälla en ulv om vi gör allt rätt.

Vimes är ju ett större hot mot ulvarna så han måste ju dö. Annars är han ju med stor sannolikhet ulv. Att med hjälpa av kameraprylen ha möjlighet att kanske undvika eventuella kill-rooms och sånt är ju inte hållbart för ulvarna att hs kvar i spel.

Vico togs av daga för att han kunde hitta felaktigheter.

Jag tror inte att Basse kör random kill som nån tror
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Recca said:
Tyvärr kan jag inte säga något med säkerhet. :gremfrown:

Men eftersom vi har info som säger att en utgång är fejk så tycker jag att det känns logiskt att det kan vara så att en av "utgångarna" är just det killroom som min info säger finns. Det känns som bäddat för det. Men då är det ju inte en utgång i så fall. Inte egentligen (inte enligt gängse definition).

För att svara på en annan av dina frågor innan mina armar dör för dagen: Av min kartinfo framgår det inte om det bara finns ett killroom men det antyds inte att det finns fler heller. Jag skulle gissa på att det bara finns ett utifrån formuleringen dock.
Okej, tack för svaren. Då tror jag att vi har benat ut de flesta frågetecknen denna runda i alla fall. Jag föredrar fortfarande Hallen för att kunna kryssa av den som utgång samt minimera ulvmanipulation i kommande röstningar. Om någon annan har mer att tillägga eller fråga är det välkommet, vi har ännu drygt ett dygn på oss att diskutera detta.

Kvar står också Vimes nyoutade förmåga. Tyvärr verkar han vara ett hett attackobjekt i och med outningen, men skulle ändå vilja höra en reaktion på mitt tidigare inlägg om strategi. Bu eller bä, Vimes?

Röstläge:
Vinterträdgården (5): xyas, Arvidos, Recca, Tyr, Vimes
Hallen (4): Konrad, Korpa, tripp_trap, Lu-kaazh
Ingen röst (0): Lu-kaazh

Som tur är kan vi inte få ett oavgjort denna runda, om ingen plötsligt lägger ner sin röst eller gör något liknande barockt. Men nästa runda är vi troligen åtta stycken, och det ser jag inte fram emot.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Röstläge:
Vinterträdgården (5): xyas, Arvidos, Recca, Tyr, Vimes
Hallen (4): Konrad, Korpa, tripp_trap, Lu-kaazh
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
xyas said:
Røst: vintertrædgården

Jag litar fan inte på hallen, det ær før enkelt. Dessutom har vi gott om tid (rundor) på oss att kolla læget i resten av huset.
Kan hålla med om att det känns lite väl enkelt, men en sak har vi ju lärt oss av alla dessa spel. Det finns inga geniala ulvar. Du brukar inte tro på de geniala ulvplanerna xyas. Nu tror du inte på ulvar alls heller. Kan du berätta mer om varför du inte litar på Hallen.

Vimes said:
Om jag tolkar min information rätt så ska Vinterträdgården och Spegelsalen leda till EN utgång. Jag gissar att de alltså båda gränsar till samma utgång.

Jag observerar att vi har två namngivna utgångar: köket och hallen. Ett alternativ kan ju vara att den utgång både Vinterträdgården och Spegelsalen gränsar till är den riktiga utgången.
Kan man tolka din information som att det spelar roll från vilket håll du kommer så att säga. Säg att Biblioteket leder till Vinterträdgården och från Vinterträdgården kan vi ta oss till Spegelsalen och sedan från Spegelsalen till Hallen?

Eller Bibblan-->Vinterträdgården-->Balsalen-->Hallen
och Bibblan-->Balsalen-->Spegelsalen-->Hallen

Hajjar du eller är jag dum och har dålig koll på det här med kartor..?

Det funkar lika med Köket som exempel. Nu inriktar jag mig på Hallen för att jag gillar Hallen. Det jag menar är att det kan vara möjligt att vi kan passera igenom dina rum från andra håll (kanske) för att ta oss till exempelvis Hallen.

Vimes said:
Om vi tänker oss att hallen faktiskt är utgången så måste vi (anser jag) också acceptera att det faktiskt finns utgångar som är falska (om vi tvivlade på det tidigare). Det vore helt enkelt för simpelt om hallen (som vi så enkelt kommit till) var en av flera möjliga utgångar. Förstår ni vad jag menar, hallen KAN vara en riktig utgång, men det förutsätter nog att köket inte är det. Och om vi accepterar att köksutgången är falsk, varför kan inte hallen också vara det? Har KK några argument för varför Hallen är den riktiga utgången?
Nej. Jag har inga argument på varför det är Hallen som gäller. Det ända sättet jag kan avgöra om Hallen är bra eller inte är ju baserat på vilka som vill vart. Nu är jag inte riktigt uppdaterad, men det kommer jag att hinna med att bli. Det måste ju finnas ulvar i något av tågen mot Hallen respektive Vinterträdgården. En snabb kik visar ju att Arvidos och xyas sitter i det tåget och båda dessa har jag på min mer röda lista. Recca är på bruna listan och du själv ligger fortfarande kvar nere bland bottenskrapet. Tyrsan är väl den ända i Vinterträdgårdståget som jag tycker har skött sina *piiip* kort rätt.

Det jag måste göra är nog att omvärdera mitt ulvjagar-projekt och fnula ut en annan lösning. Jag har troligen kört fast lite i det hela och jag påhejjas ju starkt av bland annat Korpa som jag senast hade på en rätt röd lista. Tripp_trapp fanns tidigare på min mer röda lista också, men enligt *piiip* principen har jag flyttat upp honom till mer grön tack vare ett fint inlägg.

Recca said:
Sen måste jag bara påpeka att ulvarna dödade Cassius/Vic som ju utpekar en väg som leder till Hallen. Jag tycker det är obehagligt. Tripp_trapps information höll jag inget för eftersom jag misstänkte honom för ulveri. Ulvarna dödar Vic och vips förstärks infon som Tripp höll i. Nä asso... Jag vill inte gå till hallen. Inte en jävla chans.
Fördjupa dig gärna här Recca.

Recca said:
Och säg att vi betvivlar Arvidos info för att vi tror att han är ulv. Då säger FORTFARANDE min info att det finns ett killroom. Min information är, om man väljer att tolka den så, fullt tillräcklig för att peka på att en av utgångarna är falska.
Varför skall man tolka det så?

xyas said:
Jag tror faktiskt inte på det. Dels så tror jag att det finns desinformation bland kartkunskaperna, dels så tror jag faktiskt att nattmorden är random, snarare än vald av en ulv-ekvivalent. Jag tror det än mer nu när cassius blir bannad, vic hoppar in som motvillig ersättare (antar jag i och med att han inte vill vara med ursprungligen) och åker sedan raskt ut direkt. Klart han valdes "random" av spelledaren för att minimera konsekvenserna av cassius försvinnande.
Meh. Det här tror jag inte på. Sorry xyas, men Vico är ju ingen som ber snällt om att få hoppa av när han hoppat in och inte tror jag att han på Basses inrådan gått med på att ryka heller. Sen tror jag inte att Basse valt helt "random" plocka bort Vicotnik på grund av Cassius försvinnande. Lixom, Cassie är ju på väg tillbaka, Vico har ställt upp och fyllt luckan och han har gjort det med sitt engagemang.

I ditt random tänk får jag inte ihop varför Basse så sjukligt svinigt skulle välja att plocka bort Larsson i R1. Han hade pryttlar vi behövde, men han togs bort helt "random" av SL enligt din uppfattning. Eller Larsson kanske valdes ut mer random än "random" så att säga. Då hade vi ju väldigt otur med andra ord. Har svårt att tro att Basse vill att spelet skall avgöras helt random utan någon form av finess. Fnuk näj.

Tyr said:
Med tre ulvar har vi 3 rundor.

Med två ulvar har vi 5 rundor.

Med en ulv har vi 7 rundor.

Med noll ulvar har vi minst 10 rundor, beroende på hur din förmåga fungerar. Om det är fullgod bulletproof så är noll ulvar väldigt osannolikt. Bara ett killroom skulle kunna få oss att förlora.
Okay. Är det en ulv så kan vi gå till Hallen och sen till Köket. Är det två ulvar så hinner vi inte med båda (om vi inte nu kan ta en genväg genom nått av Vimes rum). Är det tre ulvar så är vi körd om vi inte går till Hallen.

Arvidos said:
Hur ska vi gå vidare med det här? Jag föreslår massoutning, för några drev kommer det ju inte att bli.
Yejj! Massoutning.

xyas said:
En hel del. Men viktigast skulle jag säga är att en persons info blir inte mer tillförlitlig bara för att denne dör.
Jag håller med om att kartinfo inte blir ett dugg mer tillförlitligt eller inte om denne dör. Däremot så blir ju det outade mer tillförlitligt och ett bevis på att vi kan använda oss av våra förmågor till nått vettigt.

--<<>>--

Kommer nog nått mer ikväll ska ni se.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Lu-kaazh said:
Jag försökte använda förmågan på vic men han gick och dog så det fungerade inte.
Röst: Lu-kaazh

Du skall plocka fram det Recca har skrivit och gjort det möjligt för dig att använda din psykologiförmåga.

Efter det skall du plocka fram det Vico har skrivit så att vi kan få ut nått av det hela.

Detta skall du givet göra pronto!

Sen skall du så klart förklara för oss varför du valde att sikta på Vicotnik. Var han den ända som gav dig möjlighet? Fanns det fler tänkbara alternativ? Alla kort på bordet här nu.

Lu-kaazh said:
Vi har ju fatktist endast Avidos förlaring till att det finns ett killroom. Och jag tycker det låter som en lögn. För om det var sant så känns det konstigt att endast en person fick den oerhört viktiga kunskapen.
Samt så känns det korkat av Avidos att inte berätta det första rundan, så om han hade dött så hade vi aldrig fått veta det.

nej jag tror att killroom är ett desperat försök att hålla oss från hallen.
Detta har kommenterats av bland annat Vimes.

Att du blandar ihop Arvidos och Recca är för mig anmärkningsvärt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Mer jobb till Lu-kaazh.

R1
"Jag vill också göra en outning att min roll verkar peka mot att spelare kan dö, så jag gissar på att ulvarna kan döda oss"

R3
"Om vimes dör så dör han om inte så stärker det teorin om att det inte finns ulvar."
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Alright, dags för metaspelande. Mukwa är på gång att starta ett nytt spel. Han är högst medveten om att ett spel pågår och har med största säkerhet frågat Basse om när spelet kan tänkas vara slut. Med hjälp av detta kan vi sluta oss till att 2 eller 3 ulvar är mest sannolikt. Vi ska inte räkna med fler än 5 rundor.

Så vad är bäst att göra? Vilket rum härnäst? Det skulle jag säga beror på rundorna vi har på oss. Med 3 rundor på oss är Spegelsalen eller Vinterträdgården bäst. Med 5 rundor på oss är Hallen bäst. Spegelsalen/Vinterträdgården är säkrast om vi inte vet hur många rundor.

Gänget som vill till hallen känns lite grönare om jag ska vara ärlig. Men min magkänsla säger mig att fortsätta följa spåren vilket får mig att känna mig något fragmenterad.

Men ok, vi gör så här:

Röst: Stanna i Balsalen och turas om att spela Angry Birds på min iPad.

Hjälp mig välja genom att visa hur grön du är! Några som seriöst behöver jobba på är Arvidos MC, Korpa och xyas. Men alla skulle behöva ta denna rundan på mer allvar, inklusive mig själv.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Tyr said:
Hjälp mig välja genom att visa hur grön du är! Några som seriöst behöver jobba på är Arvidos MC, Korpa och xyas. Men alla skulle behöva ta denna rundan på mer allvar, inklusive mig själv.
Det skulle du gærna vilja va? Jag vet vart jag vill den hær rundan, och jag vet varfør. Och nu nær det ser ut som att det faktiskt blir vintertrædgården vi går till ser jag inte som helst skæl att fortsætta propagera før det och øvertyga folk. Varken genom argument eller genom att førsøka "grøna" mig sjælv. I det hær spelet och den hær situationen ær det betydligt intressantare att se hur folk beter sig utlæmnade åt sig sjælva.

Du vill att någon "øvertalar" dig, så du har ett alibi. Fuck that sæger jag, stå før vad du gjort istællet ulv-tyr :gremwink:
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
xyas said:
Du vill att någon "øvertalar" dig, så du har ett alibi. Fuck that sæger jag, stå før vad du gjort istællet ulv-tyr :gremwink:
Stå för vadå? Du tror alltså att jag är ulv och någon/några i Hallgruppen. Vilka då? Du tycker inte det är relevant att veta vilka som är ulvar?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
xyas said:
Konrad Konvalj said:
Röst: Lu-kaazh
Varfør? Lukas vill ju till hallen, precis som du?
Jag spelar ju inte det här liret på samma vis som dig xyas. Jag tror på ulvar och tror att det kan finnas ulvar i spelet. Jag har en massa saker som jag vill att Lu-kaazh skall reda ut.

Det hela handlar väl ändå inte om vart jag vill. Vi skall ta oss ut härifrån med livet i behåll så om jag misstror Lu-kaazh och han röster Hallen är det väl inte mer än rätt att ifrågasätta.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Konrad Konvalj said:
Det hela handlar väl ändå inte om vart jag vill. Vi skall ta oss ut härifrån med livet i behåll så om jag misstror Lu-kaazh och han röster Hallen är det väl inte mer än rätt att ifrågasätta.
Men du röstar ju också hallen. Det enda ulv-lukas behöver göra är ju att vänta ut dig här. Det finns ingen press på honom som motiverar att han ska slita för att gröna sig. Enda sättet att pressa de eventuella ulvarna är att gå mot utgången, och dest närmre vi kommer, desto me desperata kommer de bli. Så hittar vi dem.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Tyr said:
xyas said:
Du vill att någon "øvertalar" dig, så du har ett alibi. Fuck that sæger jag, stå før vad du gjort istællet ulv-tyr :gremwink:
Stå för vadå? Du tror alltså att jag är ulv och någon/några i Hallgruppen. Vilka då? Du tycker inte det är relevant att veta vilka som är ulvar?
Jag tycker din kovändning om vart vi ska, med det inflikade önskemålet om att någon ska " övertala" dig, ser väldig mycket ut som ett scum tell. Röstar du på hallen och vimes ger oss att där inet finns några kameor så kommer ingen att lyssna på dig om vart vi ska framöver. Och det är ju det värsta som kan hända kanske-ulvarna i det här spelet.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
xyas said:
Tyr said:
xyas said:
Du vill att någon "øvertalar" dig, så du har ett alibi. Fuck that sæger jag, stå før vad du gjort istællet ulv-tyr :gremwink:
Stå för vadå? Du tror alltså att jag är ulv och någon/några i Hallgruppen. Vilka då? Du tycker inte det är relevant att veta vilka som är ulvar?
Jag tycker din kovändning om vart vi ska, med det inflikade önskemålet om att någon ska " övertala" dig, ser väldig mycket ut som ett scum tell. Röstar du på hallen och vimes ger oss att där inet finns några kameor så kommer ingen att lyssna på dig om vart vi ska framöver. Och det är ju det värsta som kan hända kanske-ulvarna i det här spelet.
För att kolla läget.

Tyr röstar på Vinterträdgården precis som du xyas. Hur menar du att han kovänder? Är det på grund av att han börjar vackla om att Vinterträdgården är skit eller är det att han är sugen på att knata in i Hallen eller hur menar du?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
xyas said:
Tyr said:
xyas said:
Du vill att någon "øvertalar" dig, så du har ett alibi. Fuck that sæger jag, stå før vad du gjort istællet ulv-tyr :gremwink:
Stå för vadå? Du tror alltså att jag är ulv och någon/några i Hallgruppen. Vilka då? Du tycker inte det är relevant att veta vilka som är ulvar?
Jag tycker din kovändning om vart vi ska, med det inflikade önskemålet om att någon ska " övertala" dig, ser väldig mycket ut som ett scum tell. Röstar du på hallen och vimes ger oss att där inet finns några kameor så kommer ingen att lyssna på dig om vart vi ska framöver. Och det är ju det värsta som kan hända kanske-ulvarna i det här spelet.
Du verkar väldigt säker på att Vinterträdgården är rätt väg och att Hallen är fel. Eftersom du är den som först började rösta på Vinterträdgården och är en av de som gjort minst väsen av sig så kanske du kan förstå varför man blir tveksam. Arvidos MC vill också mot Vinterträdgården och han har väl egentligen gjort ännu mindre. Recca tillhör inte de 10 ungdomarna. Vimes har inte varit i sitt esse och är kanske inte heller en av de 10.

Ingen vet ju vart vi ska utom möjligen ulvarna. Så att jag skulle söka alibi är ju bara löjligt. Men jag vill ju veta vart jag har mina bybokompisar. Då kan jag ta rationella beslut utan att känna mig paranoid. Vi måste veta vart vi har varandra. SNART. Ulvarna vet hur många de är och så fort de har chansen så kommer de manipulera röster i slutsekunderna. Det håller inte att hälften av byn vill åt ett håll och hälften åt ett annat. Det måste du väl förstå.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Röstningen [R1-R4]

R1

Rökrummet (7) Xyas, Lukas, Brynolf, Cassius, Tyr, Arvidos MC, LJSLarsson
Arbetsrummet (5) KK, Recca, Korpa, Vimes, Tripp,
Ingen röst (1) Spider Jerusalem

Jag gör antagandet att Spidde var grön.


R2

Röstningen:

Salongen (8): Lu-kaazh, Konrad, Tyr, Brynolf, Recca, Vic*, xyas, Vimes
Barnkammaren (3): Tripp_trap, Arvidos, Korpa

*ersättare för Cassius

R3

Röstningen:

Balsalen (8): Vic/Cassius, Tripp_trap, Korpa, KK, Arvidos MC, Lu-kaazh, Tyr, Recca
Biblioteket (2): Vimes, xyas

R4

Röstningen:

Hallen (4): KK, Korpa, Tripp_trap, Lu-kaazh
Vinterträdgården (4): xyas, Arvidos, Recca, Tyr, Vimes
Röst (1): Stanna i Balsalen och turas om att spela Angry Birds på min iPad: Tyr
 
Top