Nekromanti Ett äventyr - Labyrinten (Runda 3)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Emp said:
Personligen så är jag lite med på Konrad Konvaljs tåg, hänger vi Cassius och han är röd så har vi antingen bekräftat Max Raven som siare eller så har vi en kylig Ulv som hänger en Ulvpolare för att riktigt gröna in sig för byn.

Hänger vi Cassius och han är grön så är Max inte den man vi trodde han var, och då blir läget plötsligt ett helt annat i byn.

Hänger vi Dieselsoppa nu och han är röd så har vi plockat en Ulv och kan titta bakåt och analysera hur det gör att alla röstningar påverkas.

Hänger vi Dieselsoppa nu och han är grön så, ja, vad har vi då?

Hänger vi inte Dieselsoppa och någon nattmördas nästa runda så får ju Dieselsoppa sjunga ut illa kvickt om vad han sett eller hört genom sin lilla kniv. Såvida inte Dieselsoppa dör. Och då har vi fått svar vilketsom.

Jag ser fler vinster om vi hänger Cassius, även om Dieselsoppa inte har speciellt många pluspoäng på min förtroendelista just nu.
Väl formulerat!

Du som även har förmågan att kunna tyda hur folk röstar kanske kan noja igång på hur det skulle kunna se ut om Basse är vår imba-roll och Max Raven är ful-siande-ulv, vilket ger oss en grön Cassius efter hängning.

Det bör sätta Korpa i ulvsitsen tillsammans med Larssson och Max Raven + ytterligare en ulv som klarat sig undan rätt bra. Vem skulle den ulven kunna vara?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,475
Konrad Konvalj said:
Dieselbasse said:
Helt säker kunde jag ju förstås inte vara. Men kopplingen mellan oss gjorde mig extra osäker och när han sa nåt i stil med att han hade en förmåga som kunde vara både negativ eller positiv för byn så började jag tänka att han faktiskt kunde bli ulv, stjäla nåns identitet, eller vad KK sa.
Får jag fråga Vimes varför han inte påpekat att det är han som har knäckt den här tanken baserat på Lu-kaazh förmåga? Jag tycker mig se mycket aktivitet från Vimes sida där det staplas upp hyllmeter av anklagelser mot alla de felaktigheter Basse springer omkring med, men detta har slunkit förbi kontrollen vid ett flertal tillfällen.
Jepp, det noterades. Men att Basse tillskrivit dig en sak jag sagt är helt irrelevant för caset att han ljuger om sin förmåga. På vilket sätt menar du att det spelar roll i Bedömningen av Basses claim?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Vänta nu, på vilket sätt blir jag ulvig om Max är ulvig? Är det för att jag säger mig vara väktare?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,475
Sen är det förstås klart som korvspad att vi kommer rösta ut Cassius vid deadline. Det är inte strategiskt försvarbart att rösta ut Disel Monster, men det innebär inte att han ska slippa undan att förklara sig.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Dieselbasse said:
Helt säker kunde jag ju förstås inte vara. Men kopplingen mellan oss gjorde mig extra osäker och när han sa nåt i stil med att han hade en förmåga som kunde vara både negativ eller positiv för byn så började jag tänka att han faktiskt kunde bli ulv, stjäla nåns identitet, eller vad KK sa.
Får jag fråga Vimes varför han inte påpekat att det är han som har knäckt den här tanken baserat på Lu-kaazh förmåga? Jag tycker mig se mycket aktivitet från Vimes sida där det staplas upp hyllmeter av anklagelser mot alla de felaktigheter Basse springer omkring med, men detta har slunkit förbi kontrollen vid ett flertal tillfällen.
Jepp, det noterades. Men att Basse tillskrivit dig en sak jag sagt är helt irrelevant för caset att han ljuger om sin förmåga. På vilket sätt menar du att det spelar roll i Bedömningen av Basses claim?
Min bedömning av Basse är inte klar ännu. Jag ser ju ulvar lite varstans och du är ju en av mina ulvar. Hur det relevant för caset vet jag inte riktigt, men eftersom du går rätt hårt åt Basse (med all rätt!) så vore det ju lägligt att peta in att han tillskriver mig saker när det i själva verket var du som myntade Lu-kaazh "få ulv rolls förmåga". Nu låter du Basse fortsätta tillskriva mig det och det kan ju bero på att du vet att Lu-kaazh skulle fått just ulv rollen om Tripp försvan ur spel. Du har ju trots allt varit rätt inne på att Tripp må ryka så för mig är det inte långtsökt att du numera helst inte vill förknippas med sådana tankar.

Jag har sjukligt nog endast Emp och Tyr som grönaktiga så här långt i spelet och troligen kommer jag noja fram otaliga misstankar den här rundan.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Emp said:
Dieselsoppa har 9 röster (Vimes, Liliana, Brynolf, Empiricus, Max Raven, Tyr, Ruga, korpa och tripp_trap)
I det här leder har jag misstankar mot Liliana av outnings själ. De kanske inte håller, men den där outningen är inte okay alltså. Jag kan köpa att Mukwa spetsat till hennes föremål åt sjuhelsike för att få sånna som mig att gå igång på alla cylindrar där.

Max Raven har jag absolut inte grönat trots ett perfekt siande av Cissi som numera är bekräftad grön. Det är än så länge helt safe för Max del att vara en ulv som siar. Valet av Cassius är ju lite intressant eftersom han är länkad till Cissi och har haft rätt skral aktivitet, sena outningar och sådant. Det finns mycket bevisbörda i att hänga Cassius, men är han bybo så har vi ju gått in i ulvfällan precis så hårt som ulvarna vill att vi skall göra. Fnular på Max Raven´s outning av örterna där också. Han käkade väl dom? Är det en okay outning? Han har alltså användning av sina örter. Kan vara ytterligare en sån där Mukwa grej som får mig att gå igång.

Korpa är väktare. Räddade oss i R1! Skyddade sig själv, men jag ser inte varför ulvarna skulle plocka Korpa? Inkomplett outning? Ja varför inte. Korpa´s grönhet hänger allt för väl ihop med Max Raven och på så vis med Cassius så att inte använda oss av Cassie som språngbräda för att gröna folk är ju kefft.

Jag tycker det ger oss mycket som fan att stoppa in Cassies huvud och låta det rulla.

Dieselsoppan gör ju mer nytta vid liv i det här skedet så jag kan inte riktigt se varför alla går igång på alla cylindrar mot Dieselsåsen.

Ytterligare en öppning är ju att jobba hårt på att fälla Max som ful-siare och hänga honom. Jo jag vet. Det låter farligt och är en väldigt dum idé, men skulle det visa sig att han är en ulv som claimat rollen som siare i sista sekunden av R1 spar vi in Cassies liv. Det får också ihop Larsson-Max-Korpa-Vimes.

Jorå, misstankar mot Vimes finns fortfarande kvar. Hans vaktstatus kan inte bekräftas av någon för den platsen har Korpa. Är Max ulv så är ju Korpa ulv och då må väl banne mig Vimes vara ulv också.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,688
Sorry KK, jag mindes fel, det var ju förstås Vimso som sådde fröet om att Lukas kanske kunde få ärva ulvidentiteten.

:gremcry:
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Konrad Konvalj said:
Korpa är väktare. Räddade oss i R1! Skyddade sig själv, men jag ser inte varför ulvarna skulle plocka Korpa? Inkomplett outning? Ja varför inte. Korpa´s grönhet hänger allt för väl ihop med Max Raven och på så vis med Cassius så att inte använda oss av Cassie som språngbräda för att gröna folk är ju kefft.

Jag tycker det ger oss mycket som fan att stoppa in Cassies huvud och låta det rulla.

Dieselsoppan gör ju mer nytta vid liv i det här skedet så jag kan inte riktigt se varför alla går igång på alla cylindrar mot Dieselsåsen.

Ytterligare en öppning är ju att jobba hårt på att fälla Max som ful-siare och hänga honom. Jo jag vet. Det låter farligt och är en väldigt dum idé, men skulle det visa sig att han är en ulv som claimat rollen som siare i sista sekunden av R1 spar vi in Cassies liv. Det får också ihop Larsson-Max-Korpa-Vimes.

Jorå, misstankar mot Vimes finns fortfarande kvar. Hans vaktstatus kan inte bekräftas av någon för den platsen har Korpa. Är Max ulv så är ju Korpa ulv och då må väl banne mig Vimes vara ulv också.
Jag försöker hänga med hur du resonerar, men det går inte riktigt ihop med mig. Jag upprepar min tidigare fråga. Om Max är ulvig, blir jag då ulvig för att jag säger mig vara väktare? Eller finns det något mer som rödar mig då?

För ärligt talat, jag skyddade mig själv i förra rundan och då blev det inget nattmord, om jag spelar mina kort rätt kanske jag lyckas bättre nästa runda, men jag är på alla sätt och vis byns väktare.

Hjälp mig förstå hur du tänker!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,475
Konrad Konvalj said:
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Dieselbasse said:
Helt säker kunde jag ju förstås inte vara. Men kopplingen mellan oss gjorde mig extra osäker och när han sa nåt i stil med att han hade en förmåga som kunde vara både negativ eller positiv för byn så började jag tänka att han faktiskt kunde bli ulv, stjäla nåns identitet, eller vad KK sa.
Får jag fråga Vimes varför han inte påpekat att det är han som har knäckt den här tanken baserat på Lu-kaazh förmåga? Jag tycker mig se mycket aktivitet från Vimes sida där det staplas upp hyllmeter av anklagelser mot alla de felaktigheter Basse springer omkring med, men detta har slunkit förbi kontrollen vid ett flertal tillfällen.
Jepp, det noterades. Men att Basse tillskrivit dig en sak jag sagt är helt irrelevant för caset att han ljuger om sin förmåga. På vilket sätt menar du att det spelar roll i Bedömningen av Basses claim?
Min bedömning av Basse är inte klar ännu. Jag ser ju ulvar lite varstans och du är ju en av mina ulvar. Hur det relevant för caset vet jag inte riktigt, men eftersom du går rätt hårt åt Basse (med all rätt!) så vore det ju lägligt att peta in att han tillskriver mig saker när det i själva verket var du som myntade Lu-kaazh "få ulv rolls förmåga". Nu låter du Basse fortsätta tillskriva mig det och det kan ju bero på att du vet att Lu-kaazh skulle fått just ulv rollen om Tripp försvan ur spel. Du har ju trots allt varit rätt inne på att Tripp må ryka så för mig är det inte långtsökt att du numera helst inte vill förknippas med sådana tankar.

Jag har sjukligt nog endast Emp och Tyr som grönaktiga så här långt i spelet och troligen kommer jag noja fram otaliga misstankar den här rundan.

Okej, du tyckte att jag skulle påpekat detta för att du misstänker mig. Du anser dock inte att ett sådant påpekande egentligen påverkar min framställning mot Basse, är det korrekt?

Jag tycker nämligen inte det vore ett skit lägligt att peta in något irrelevant i min argumentation mot basse. Att han boomat mellan dig och mig må liksom vara hänt, har svårt att tycka att det påverkar hans claim alls. Men jag fattar, du har mig bland dina misstänkta och ragerar förstås på en sån här grej. Det är ok.

Dock förstår jag inte riktigt vad du menar när du rumlar runt med tripp och lukas här... Alltså, jag har tripp bland mina misstänkta (just nu är förstås Disel och Cassie mer relevanta att kika på), och om han är ulv kan man väl tänka sig att Lukas hade tagit upp hans ulvidentitet?

Å andra sidan: om det är så (att Lukas blir ulv om ulv-tripp ryker) så är det ju, i kombination med Basses förmåga, en konstig punkt i speldesignen. Det är liksom jättebra för byn att döda barden, dels slipper vi att han blir ulv och dels får vi en superbra förmåga.

Så med lite mer tankeverksamhet verkar det ju som att: om Basse är grön borde det inte vara så att Lukas tar över tripps ulv-identitet. Detta är kanske ett argument för tripps grönhet.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Att Diesel är ulv känns rätt självklart nu. Han använder sitt påstådda skurkyrke som skäl för att ha ljugit ihop ett alibi. För byns skull. Detta från mannen som i Varulv 666 aktivt målade upp sin roll som ett riktigt praktarsle som förtjänade att dö, trots att det inte var nödvändigt. Detta i ett lir där en DEMONGET och LUCIFER gick igenom hela spelet utan att riskera utröstning. Han har ingen anledning till att tro att en lönnmördare skulle autohängas med undantag för om han inte har rent mjöl i påsen (dessutom hur kunde han veta att inte resten av oss hade tvivelaktiga yrken). Nej, om han var bybo skulle han gått ut med lönnmördare direkt. Skulle han ljugit om sin förmåga? Kanske. Men han skulle inte hållit tyst om vi höll på att rösta ut en med samma (nästan iaf) förmåga. Har borde också intresserat sig mer för förmågan. Spelet må vara 100% mer underhållande med Basse i det, men det finns också fler plundrare med honom i spel!

Sedan bryr jag väl mig inte så mycket om vi hänger Basse eller Cassius först. Båda alternativen har sina fördelar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,475
Tyr said:
Att Diesel är ulv känns rätt självklart nu. Han använder sitt påstådda skurkyrke som skäl för att ha ljugit ihop ett alibi. För byns skull. Detta från mannen som i Varulv 666 aktivt målade upp sin roll som ett riktigt praktarsle som förtjänade att dö, trots att det inte var nödvändigt. Detta i ett lir där en DEMONGET och LUCIFER gick igenom hela spelet utan att riskera utröstning. Han har ingen anledning till att tro att en lönnmördare skulle autohängas med undantag för om han inte har rent mjöl i påsen (dessutom hur kunde han veta att inte resten av oss hade tvivelaktiga yrken). Nej, om han var bybo skulle han gått ut med lönnmördare direkt. Skulle han ljugit om sin förmåga? Kanske. Men han skulle inte hållit tyst om vi höll på att rösta ut en med samma (nästan iaf) förmåga. Har borde också intresserat sig mer för förmågan. Spelet må vara 100% mer underhållande med Basse i det, men det finns också fler plundrare med honom i spel!

Sedan bryr jag väl mig inte så mycket om vi hänger Basse eller Cassius först. Båda alternativen har sina fördelar.
Helt riktigt Tyr.

Jag tror det bästa är att rösta ut Cassius den här rundan. Sedan: om inte Basse blir nattmördad eller börjar ge oss ulvar på löpande band, kommer vi förstås rösta ut honom.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,688
Alltså, problemet är ju inte att jag fick yrket "Lönnmördare" enbart, utan att jag dessutom fick en rätt grym förmåga i kombination med yrket "Lönnmördare".

Tyr said:
Skulle han ljugit om sin förmåga? Kanske. Men han skulle inte hållit tyst om vi höll på att rösta ut en med samma (nästan iaf) förmåga.
Men hur kan ni vara så säkra på att Lukas hade en bra förmåga? Ärligt talat, det är skitskumt! Vi vet bara det lilla som Lukas släppte ifrån sig angående detta och hur grön han än visade sig vara så vet vi fortfarande ingenting om vad hans förmåga innebar.

Dessutom: hur skulle jag kunna VETA att Lukas var grön?

:gremconfused:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,475
Dieselsoppa said:
Alltså, problemet är ju inte att jag fick yrket "Lönnmördare" enbart, utan att jag dessutom fick en rätt grym förmåga i kombination med yrket "Lönnmördare".

Tyr said:
Skulle han ljugit om sin förmåga? Kanske. Men han skulle inte hållit tyst om vi höll på att rösta ut en med samma (nästan iaf) förmåga.
Men hur kan ni vara så säkra på att Lukas hade en bra förmåga? Ärligt talat, det är skitskumt! Vi vet bara det lilla som Lukas släppte ifrån sig angående detta och hur grön han än visade sig vara så vet vi fortfarande ingenting om vad hans förmåga innebar.

Dessutom: hur skulle jag kunna VETA att Lukas var grön?

:gremconfused:
Tja, det verkar väl ganska rimligt att Lukas var grön med tanke på att hans förmågeclaim passade som hand i handsken på ditt. Det borde fått dig att förstå att Lukas i varje fall inte ljög om sin förmåga, vilket borde innebra att han var grön.

För övrigt har du inte riktigt argumenterat enligt "Jag visste inte att Lukas var grön" tidigare när det här diskuterats. Då har du utgått från att Lukas förmåga var farligt och att han typ inte bidrog till byn.

Sen vill jag påpeka att "Lukas förmåga var dålig" inte är till din fördel. Det stärker ditt claim om vi antar att Lukas förmåga var bra.
 

Liliana

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
173
Dieselsoppa said:
Jag är LÖNNMÖRDAREN.

Min pryl är att om Barden ryker kan jag använda min lönnmördarförmåga på att se vem som har dödat nån. Jag är alltså nån sorts siare, precis som Max. Jag kan se vem som dödade bybor. Men först måste jag ha tillbaka min dolk.
Varför skulle en lönnmördare behöva sin dolk för att kunna se av vem någon dog?

Vimes said:
Korpa said:
Det är alltså en passiv förmåga? o_O
Åh gud så jävla OP det låter. Du får alltså facit på vem som nattmördar varje runda? Du behöver inte ens peka ut rätt person att sia utan får det bara serverat?
Håller med om att det låter OP. Ännu mer anledning att rösta på Diesel.

Dieselsoppa said:
Tyr said:
Lu-kaazh som är bevisat grön visste inte vilken förmåga han skulle få, men det visste du uppenbarligen. Det ser inte allt för lovande ut för din livslängd i spelet.
Jo, för all del.

Men du, vi kan väl backa lite: hur vet vi att Lukas "inte visste vilken förmåga han skulle få"? Kan vi vara säkra på det?

KK var väl inne på att Lukas kunde få en ulvidentitet om tjuven rök.

Jag är SÄKER på att Lukas höll inne med en del av informationen.
(som påpekat var det inte K.K's ideé att lukas skulle bli ulv, så jag påstår inte att det var K.K.)
Varför skulle Lukas hålla inne med sådan information? Detta är bara en fråga, inget påhopp.


Konrad Konvalj said:
Jag är ju något sjuk i huvudet och tror på konstigheter i varulvsspel. Mukwa är ju en erfaren konstruktör och jag tror han är ute efter något spektakulärt den här gången.

Dieselsås är ju ett unikum att skapa kaos och det har han ju verkligen gjort nu. Snackar vi scumtells så har han ju slagit rekord i att spela sin roll oärligt ur bybo perspektiv. Det finns ju inget annat att göra än att hänga honom för att få slut på det hela.

Men. Det sjuka är att han mycket väl kan ha en sån här skön roll. Den är nästan klippt och skuren efter Basse. Jag vill inte alls springa i förväg här och hänga honom bara för att Lu-kaazh visade sig vara grön.

Lu-kaazh hade ju sin underliga förmåga. Den skyddar (i mina ögon) Tripp en hel del. Det finns någon rätt meckig mekanik i den och kräver att Tripp offras för att byn skall få dra nytta av Lu-kaazh fördel eller helt enkelt får leva med Lu-kaazh nackdel. Jag gillar det mer nu när det är bekräftat att Lu-kaazh var grön.

Hur gick hängandet av Lu-kaazh till? Har vi papper på detta? Jag kommer ju ihåg att Basse var en bidragande orsak med sin röst, men redan förra rundan flaggade vi ju rätt hårt för att Basse var scum. Varför jobbas det inget i röstning och liknande för att se om vi kan hitta nått mönster där? Jag har nu inte mer än snabbt kikat igenom tråden, men det är ju helt uppenbart att det jagas Basse här och efter Basse så jagas det Cassius.

Det är rätt bekvämt.

Vi har en hel runda att kolla över mönster och fundera i andra banor för att sedan falla tillbaka på Cassius som är siad röd och Basse som gjort kaos.

Igår var jag rätt säker på att det var bättre att välja Basse istället för Cassius för det hade gett oss möjligheten att krångla till det för ulvarna. Om Max Raven är vår siare hade det tvingats att mörda honom och har vi då vår väktare Korpa så hade det skapat huvudbry. Hade ulvarna plockat Max Raven hade vi fått kvitto på att Cassius är röd i vilket fall och därav ansåg jag det var bättre att hänga en tredje ulv istället för att ta en som vi fått bekräftat och kan spara till senare.

Idag efter Basses outning är jag ju mer sugen på att bekräfta Cassius rödning mer. Det kommer att ge oss mer. Det kan till och med ge oss en död Basse (eftersom han är Imba och ulvarna måste ju mörda honom så klart!) och om inte ulvarna nackar Basse så lär vi ju göra det så snart det är bekräftat att Max Raven är grön och Cassius är röd.

Röst: Cassius

FÖRDELAR:
* Är Cassius röd är Max Raven grön
* Basse kan använda sin superförmåga
* Ulvarna blir tvungen att nacka Max Raven om han är grön
* Ulvarna har fortfarande Korpa att oroa sig över och hon kan ställa till det
* Ulvarna måste inte bara nacka Max utan de måste även nacka super-basse.

Lixom, jag kan inte se varför vi skall nacka Basse! Han är ju ett guldkorn i det här läget.

Empis! Jobba med mig. Hur har det svängt och vad har hänt sen Basses outning och hur gick det till när GRÖN-Lu-kaazh nackades. Att Basse vill hänga honom det köper jag. Alternativ 1 är han ulv, alternativ 2 så får han en Imba förmåga. Övriga?

Jag har förövrigt noterat att Tripp_trap skrivit sitt första inlägg i det här liret som inte angriper Vimes på nått vis. Det tycker jag också är lite anmärkningsvärt. Vad har hänt där? Tripp som överlag har hjälpt byn minst av alla går på stört ut och vill hänga Basse. Njä. Jag gillar det inte.

Jag återkommer lite senare. Jag måste bygga ett case eller två.

Jag är fortfarande intresserad av att hänga Liliana. Outningen av en dyrksats som hänger upp tavlor på väggarna är fortfarande sjukt mycket scum. Jag har även ramlat över ett inlägg från Liliana i den här rundan som jag finner udda (men det kanske beror på att jag vill tro att Mukwa fuckat upp min skalle och gjort ett ubersvårt lir med en massa fräcka förmågor som tvingar oss att hänga bybor för att göra bybor användbara, typ..)

Liliana said:
Dieselsoppa said:
Ouch!

:gremcry:

Ledsen Lu-kaazh, men du låg närmast. Tack för spel Cissi!

Återkommer när jag har nattat barn.

Är detta en erkänning?
Vad är det här för inlägg? Ett erkännande att han är ulv kan jag då inte tolkat som? Vet Liliana mer än hon ger sken av?
Jo, jag tänkte att det kunde vara erkänning att han är ulv. Att han med att Lukas låg närmast menade att han satte en lina i honom (förmåga: see när barden ryker),för att han låg närmast till hands/närmast en av alternativen han kunde välja bland i sitt alibi.

Vimes said:
Sen är det förstås klart som korvspad att vi kommer rösta ut Cassius vid deadline. Det är inte strategiskt försvarbart att rösta ut Disel Monster, men det innebär inte att han ska slippa undan att förklara sig.
Ok, det kanske inte är strategiskt, men jag tycker det är självklart att han är ulv. Är det då inte bättre att plocka bort honom än Cassius, som är påstådd röd av Max som är påstådd siare? Tycker att Diesel är säkrare ulv än Cassius, och att det är Cassius som är 50/50.

Om någon är säker ulv är det väl bättre att ta bort den än att låta den vara kvar och försöka hitta resten? Då för att det ger en extra runda att göra fel på innan vi förlorar på att ulvarna är lika många som/fler än oss.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Korpa said:
Konrad Konvalj said:
Korpa är väktare. Räddade oss i R1! Skyddade sig själv, men jag ser inte varför ulvarna skulle plocka Korpa? Inkomplett outning? Ja varför inte. Korpa´s grönhet hänger allt för väl ihop med Max Raven och på så vis med Cassius så att inte använda oss av Cassie som språngbräda för att gröna folk är ju kefft.

Jag tycker det ger oss mycket som fan att stoppa in Cassies huvud och låta det rulla.

Dieselsoppan gör ju mer nytta vid liv i det här skedet så jag kan inte riktigt se varför alla går igång på alla cylindrar mot Dieselsåsen.

Ytterligare en öppning är ju att jobba hårt på att fälla Max som ful-siare och hänga honom. Jo jag vet. Det låter farligt och är en väldigt dum idé, men skulle det visa sig att han är en ulv som claimat rollen som siare i sista sekunden av R1 spar vi in Cassies liv. Det får också ihop Larsson-Max-Korpa-Vimes.

Jorå, misstankar mot Vimes finns fortfarande kvar. Hans vaktstatus kan inte bekräftas av någon för den platsen har Korpa. Är Max ulv så är ju Korpa ulv och då må väl banne mig Vimes vara ulv också.
Jag försöker hänga med hur du resonerar, men det går inte riktigt ihop med mig. Jag upprepar min tidigare fråga. Om Max är ulvig, blir jag då ulvig för att jag säger mig vara väktare? Eller finns det något mer som rödar mig då?

För ärligt talat, jag skyddade mig själv i förra rundan och då blev det inget nattmord, om jag spelar mina kort rätt kanske jag lyckas bättre nästa runda, men jag är på alla sätt och vis byns väktare.

Hjälp mig förstå hur du tänker!
Nu skall vi ju inte gå händelserna i förväg här. Jag har ju mest en mindre noja. Visst kan jag förklara (försöka) hur jag tänker.

1. Upplägget har ingen Siare och Väktare. Mukwa har donat till det så att det finns en massa sköna trix som gör det klurigt att välja hur man skall axla sin roll som bybo.

Lu-kaazh får sin förmåga/talang om Tripp ryker. Vill Lu-kaazh det?
Dieselbasse får sin imba förmåga om Lu-kaazh offras.

Dessa två prylar tillsammans är ju jävligt fräck. Om vi snackar att detta är tre bybor har ju Lu-kaazh spelat sin roll på ett helt annat sätt en Basse. Skillnaden är att Basse vet vad som händer när Lu-kaazh ryker. Basse vill ju ha sin imba-förmåga, men det är ju på bekostnad av en bybo.

Lu-kaazh vet inte om han vill offra Tripp för att få sin förmåga, men hade Basse gått ut med sin grej från början tror jag det sett lite annorlunda ut. Det hade blivit rätt mycket meck i byn om vem vill skulle hänga för att inkassera en förmåga alternativt jobba vidare på en rödning av någon spelare på nått vis. Jag kan bara fnula i det här och har inga belägg för något, men lite coolt är det. I det läget hade det absolut funnits belägg för att det inte finns någon Siare eller Väktare. Lixom (nu ponerar vi ju att Basse är grön som Lu-kaazh) Siare+Väktare+imba-siar+Lu-kaazh/Tripp-kombon. Det låter inte vettigt.

2. Ulvarna vet att det inte finns någon siare eller väktare. De vet däremot att byn har väldigt bra roller som kan låsas upp ur spel. Det gör det möjligt att ljuga till sig en roll och jobba för att hänga bybor. Hur det går ihop med ulv-Larsson? Han har ju viss kontakt med Jägare-Max eller vill i alla fall ha det. Han vill vara Trädgårdsmästaren som sett spår av jägaren i sin botaniska trädgård. Vimes är kopplad till dig. Alltså, skulle inte du vara väktare så skulle du sia Vakt säger nått protokoll. Skulle inte Max Raven vara siare så skulle han siat Helare/Läkare enligt nått chans-protokoll, men det har vi ju inga belägg för heller.

Alltså, jag måste givet klura på min noja men jag vill gärna hålla dörren öppen för att det finns någon sanning bakom Basses lönnmördar-outning och Lu-kaazh konstiga förmåga. Det gör spelet (för mig) mycket roligare. Jag kanske är dum som vill försöka hitta potentiella ulvar istället för att hänga rödmarkerade ulvar på löpande band?

Hur är det tänkt att väven skall hänga ihop?

Väven skall väl hänga ihop så här:

Empis kan sia att Cissi lämnat spel. Hon var Månglare och bar Emps Hammare. Sammankopplade helt enkelt.

Emps=Hantverkare med Hammare=Cissi har Emps Hammare.

Tyr kan se när jag ryker ur spel för att jag har hans Stav.

Okay. K.K har Tyrs stav, Tyr kan se när K.K lämnar spelet. Brynolf har Vimes Plåthillebard, således borde väl Brynolf kunna se när Vakt-Vimes lämnar spelet? Så är det inte i nuläget. Eller? Där är det väl tvärsom? Brynolf har Vakt-Vimes Plåthillebard och Vakt-Vimes kan sia Brynolf?

Vimes har Korpas Jongleringsbollar, men kan se när Riddare-Brynolf lämnar spel för att Brynolf har Vakt-Vimes Plåthillebard. Är det inte nått fel där?

K.K-Tyrs föremål-Tyr siar K.K
Vimes-Korpas föremål-Vimes siar Brynolf

Jag kan vara helt off nu, men det just det där att ingen kan sia vakten som stör mig.

Ingen kan se Vimes lämna spel eftersom Korpa är Väktare istället för att kunna sia Vakt. Korpa har inte en Plåthillebard, vilket hon borde ha. Vem har Vimes Plåthillebard? Jo Riddare-Brynolf.

Larsson kan sias av K.K för att för att Botanikern har mitt halsband eller whatävvers det nu var som Larsson har ljugit till.

Max har Larssons örter vilket förklarar att Larsson skall siar Jägare, men finns det någon sanning i örterna? Om Max är ulv vad händer med väven då?

Larsson skall kunna sias av Max Raven för att Max har Larssons örter, men det går inte för att han är siare.

Vem siar Lönnmördaren? Vi får väl tro att Jake/BDG gör det eftersom han enligt våra chansningar är Helare och Dieselsoppan har ju Bandaget.

Max-Larssons föremål-Siar ingen
Korpa-Lilianas föremål-Siar ingen
Vimes-Korpas föremål-Siar Brynolf

Brynolf-Vimes föremål-Siar Vicotnik
Vicotnik-Brynolfs föremål-Siar Empis

Empis-Vicos föremål-Siar Cissi
Cissi-Empis föremål-Siar Cassius

Äh, vafan. Kan nån bygga väven så som jag nojar?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Ja, okej, jag tror att jag hänger med nu. Jag kan förstå att jag kan misstänkas vara ulv om det visar sig att Max är det nu när jag vet hur du resonerar. Om Basse faktiskt är grön och har en supersiarkraft så blir det orimligt med en fraktionssiare, bortsett från att Basses supersiarförmåga inte är garanterad att någonsin dyka upp i spel.

Och nu vet jag inte om jag minns rätt, men du (K.K) hade lagt upp en lista med outningarna. Där gick föremålen uppåt (eller neråt) och förmågorna gick åt andra hållet, så där hängde det ihop på det sättet. Jag ska se om jag hittar igen det eller om jag konstruerar den själv utifrån redan befintliga outningsdokument.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Nu kommer jag svamla lös lite mer här. Vissa av sakerna jag nämner har redan skrivits, men jag måste skriva dem igen för att komma igenom mitt tankespår. Såhär:

Om vi röstar ut Cassius och Cassius är röd samt Dieselsoppa blir nattmördad (grön) -

Då vet vi att Max Raven siade rätt, att Dieselsoppa inte ljög och då har vi en ulv mindre.
De möjligheter jag ser då är att antingen talar Max sanning om att han är Siare, eller så har Ulvarna offrat Cassius för att gröna Max Raven.

Blir Max Raven nattmördad så tar vi det som en grön sanning, och jag tror att korpa i så fall är Väktare, jag tror inte att någon ulv skulle vara ballsy nog att claima Väktarstatus i det läget. Risken att den äkta Väktaren kliver fram känns stor då.

Blir Max inte nattmördad utan någon annan blir det (någon annan än Dieselsoppa dvs.) så har vi antingen en Ulv i Max Raven eller så antar de att korpa skyddar Max.

Om Max Raven är Ulv så är korpas claim som väktare svagare, i och med att då har vi en vanilla Väktare, men Siare med specialklausuler. Och det känns underligt. Jag tror att vi antingen har ett par med Siare och Väktare enligt normalen eller så har vi varken en normal Siare eller en normal Väktare, utan istället 2-3 personer med mäktigare förmågor som bara aktiveras när en viss bybo dör.

Är Max Raven inte Ulv så kan korpas claim på att vara väktare vara äkta eller en del av en Ulvplan för att gröna korpa genom att inte nattmörda någon natt ett och därigenom kasta ett grönt skimmer på korpa. Det senare tror jag inte, av samma anledning som ovan. Jag tror på både Väktare och Siare, eller ingen. Men jag kan ha jättemegafel också.

Är korpa grön så har vi troligen två Ulvar till om vi utgår ifrån 4 Ulvar. Är Max Raven och korpa gröna så har jag just nu inga som klart står ut som klarröda fyrbåkar. Lilianas underligheter vid sina outanded är lite rosa, likaså hela tripp_trap och Vimes-bråket. Men inte nog för att jag skall misstänka någon speciellt mycket.


Om vi röstar ut Cassius och Cassius är grön samt Dieselsoppa blir nattmördad (grön) -

Då vet vi att Max siande är buffel och mög, och han blir plötsligt väldigt röd.
Som jag skrev ovan också, jag tror inte det finns en vanilla-väktare utan en vanilla-siare, och jag känner att det är läge att syna korpa i sömmarna då.

Förutom Ulv-Max så har vi då antagligen 2 ulvar till, korpa är möjlig men inte definitiv. Förutom henne så, vilka har vi mer som troliga? Är läget så, så gömmer ju sig minst en ulv ibland de vanliga yrkessiarna om vi har 4 ulvar.

Om Dieselsoppa inte blir nattmördad så är han starkt grisskär, på gränsen till knallröd, och får vackert outa om han såg vem som gjorde det. Antingen säger han då den redan rödade Cassius och hänger väldigt löst, säger han ett annat namn så tar vi det därifrån.

Vad händer om någon annan än Max, korpa eller Dieselsoppa blir nattmördad och därigenom grönad?

Vi som är kvar då är:

Brynolf
Cassius
Empiricus
Konrad Konvalj
Liliana
Ruga
tripp_trap
Tyr
Vicotnik
Vimes

Jag tror att det är en kedja där inte alla kan sia alla yrken, för Lu-Kaazh var ju Bard, och nu kommer det ju fram att Dieselsoppa inte kan se när Barden lämnar spel utan han får en förmåga istället. tripp_trap är ju Tjuv enligt outning, och Lu-Kaazh siar ju inte Tjuven eftersom han skulle få en förmåga istället där med.

Om alla som har andra förmågor än yrkessiande inte hör hemma i kedjan så faller hela kedjan isär, och då är det vilda västern av allt, då måste jag grovt omvärdera hur jag tänker på spelet.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Empiricus said:
Vi som är kvar då är:

Brynolf
INTE Cassius, han är med här bara för att jag är bäst på att inte korrekturläsa
Empiricus
Konrad Konvalj
Liliana
Ruga
tripp_trap
Tyr
Vicotnik
Vimes
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Korpa said:
Ja, okej, jag tror att jag hänger med nu. Jag kan förstå att jag kan misstänkas vara ulv om det visar sig att Max är det nu när jag vet hur du resonerar. Om Basse faktiskt är grön och har en supersiarkraft så blir det orimligt med en fraktionssiare, bortsett från att Basses supersiarförmåga inte är garanterad att någonsin dyka upp i spel.

Och nu vet jag inte om jag minns rätt, men du (K.K) hade lagt upp en lista med outningarna. Där gick föremålen uppåt (eller neråt) och förmågorna gick åt andra hållet, så där hängde det ihop på det sättet. Jag ska se om jag hittar igen det eller om jag konstruerar den själv utifrån redan befintliga outningsdokument.
Jo jag har jobbat efter en egen lista mest hela tiden eftersom jag inte riktigt har gillat övriga listor och vävar. Min är lite mer så som jag tänker så därav kan det finnas logiska luckor i den..

Men jag skall sätta mig in i Empis lista lite bättre känner jag.
 
Top