DoD EREB ALTOR är tillbaka!

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
I licensen ingår enbart varumärket Ereb Altor. När det gäller det faktiska innehållet i olika moduler så är vår uppfattning att det ägs av respektive upphovsman. Vi arbetar därför på samma sätt som tidigare, men enskilda överenskommelse med dessa.

Ett specifikt fall är Chronopia som är ett eget Varumärke som vi inte förfogar över eller har tillstånd att använda.

Även Trakorien och Svavelvinter är egna varumärken så här har vi avtal med Erik Granström.

Övriga inslag, som ex Kopparhavet och Samkarna, är inte skyddade men vi återanvänder inget material utan godkännande från upphovsmannen.
Hyr ser det ut med Jih-pun?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
Hyr ser det ut med Jih-pun?
Ja, Jih-Pun och Tsun-Kuo tycker jag personligen ligger lite för nära sin historiska förebilder, både vad gäller namn (Jih-Pun - Japan) och innehåll. Hur some helst ligger de en bra bit utanför fokus för denna box och kommer inte avhandlas.

Om de framöver dyker upp lär de vara starkt omarbetade. Ett örike i öster är absolut inte otänkbart med det kommer garanterat inte innehålla samurajer och ninjor (men kanske svärdsadel och lönnmördare...).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Om de framöver dyker upp lär de vara starkt omarbetade. Ett örike i öster är absolut inte otänkbart med det kommer garanterat inte innehålla samurajer och ninjor (men kanske svärdsadel och lönnmördare...).
”I’ve long held that any commercially successful game will allow you to play a ninja.”
—Robin Laws

Luta in i det i stället! Alla rollpersonerna tillhör en ”ninja”-klan och skickas på uppdrag! Fejder med andra ninjaklaner! Mörda adeln!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
Luta in i det i stället! Alla rollpersonerna tillhör en ”ninja”-klan och skickas på uppdrag!
Jag har inga problem med lönnmördarklaner (så länge de inte är ute efter mig!), utan det är själva ordet och konceptet ninja som jag inte anser hör hemma på Altor. Så jag vill nog hävda att Robin Laws har fel här :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Jag har inga problem med lönnmördarklaner (så länge de inte är ute efter mig!), utan det är själva ordet och konceptet ninja som jag inte anser hör hemma på Altor. Så jag vill nog hävda att Robin Laws har fel här :)
Jag tror att han accepterar ninjor under annat namn.

Beskrivning från en av hans kampanjer:
SL: ”Så det här är en rätt nedtonad kampanj där ni spelar professorer vid Miskatonic University—”
Spelare: ”Kan jag vara professor i Ninjutsu?”
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
553
Location
Gävle och Åland
Jag är rätt säker på att det är en ren slump. Min uppfattning är att det var Erik som skrev den biten och jag är tämligen säker på att han inte influerades av, eller ens läste, Glorantha.

Kanske @Brior kan svara på själv?
Nä, jag har inte läst Glorantha, utan det verkade mest vara en kul grej att göra och som kunde ge nya möjligheter.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Bra fråga - Ereb Altor bygger vidare ju på kampanjmaterial vi släppt till Kopparhavets hjältar. Vår huvudplan är att släppa konverteringsstöd för att göra det så enkelt som möjligt att fortsätta kampanjer som påbörjats i Kopparhavets hjältar i det nya Ereb Altor.

Och för den som vill spela med reglerna i Kopparhavets hjältar så finns dessa förstås kvar i form av vårt existerande lager av böcker, och som PDF.

Men nej, vi planerar alltså inte ytterligare tryck under produktlinjen Kopparhavets hjältar. Men det går förstås utmärkt att fortsätta spela med det som finns om man vill. Vi (Måns och Leon) fortsätter att digga och stå bakom Kopparhavets hjältar, och kommer att hålla forum och hemsida öppna, och svarar gärna även fortsatt på frågor om regler, konvertering och rättning.
Man borde köpa på sig ett slitex eller två alltså. Jag gillar förmågorna och gard vilket inte alls verkar finnas i Drakar och demoner.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Cruta existerade redan i Äspels Ereb och krutvapen infördes i Sinakdus. Men vi är medvetna om att detta är ett djärvt steg, men det är vår fasta övertygelse att ett Kopparhav med krutrök är bättre än ett utan.

Dock rör det sig om tidiga krutvapen, om vi jämför med vår världs utveckling. Inga muskötörer med flintlåsvapen alltså. Mer såhär:
View attachment 12595
Stort medhåll från mig här, kanoner och skeppshakar på stora fordon som skepp eller klamulsköldpaddor, belägringskanoner samt tunga bökiga handskjutvapen som ännu inte börjat välta slagfältsbalansen och definitivt inte småstridsbalansen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
Man borde köpa på sig ett slitex eller två alltså. Jag gillar förmågorna och gard vilket inte alls verkar finnas i Drakar och demoner.
Förmågor finns, och vi kommer "översätta" de vi har. Gard finns inte, men man skulle kunna använda Viljepoäng på ett liknande sätt. Det rör sig dock om en husregel i sådana fall.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Hur ser det ut med en eventuell översättning till Engelska? Har för mig jag sett att ni fått frågan innan men har uselt minne så kom varken ihåg var eller vad svaret blev :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
Hur ser det ut med en eventuell översättning till Engelska? Har för mig jag sett att ni fått frågan innan men har uselt minne så kom varken ihåg var eller vad svaret blev :)
Det ligger för närvarande inte på vårt planeringsbord men dörren för det är inte stängd.
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Vill baʼ säga att jag ser något så enormt fram emot crowdfunding-kampanjen, och att jag knappt kan bärga mig för att använda boken som material till Kopparhavets hjältar! 😊 (Om jag förstått rätt i att det kommer att vara mer eller mindre möjligt!)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
Vill baʼ säga att jag ser något så enormt fram emot crowdfunding-kampanjen, och att jag knappt kan bärga mig för att använda boken som material till Kopparhavets hjältar! 😊 (Om jag förstått rätt i att det kommer att vara mer eller mindre möjligt!)
Ja, det kommer inte vara några problem. Det kommer krävas lite regelkonvertering men det lär inte vara så klurigt att lösa.
 
Top