DoD EREB ALTOR är tillbaka!

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Mjo, fast ändå. Jag kan inte se att Ambria/Davokar är en setting som platsat i Ä-spels Ereb, inte som tex KH gör det. Men jag tycker tex inte Kaldarox verkar göra det heller så.
Nä, det blir ju en godtycklig gränsdragning. Men det är ju uttryckligen så att Symbaroum föddes ur Ereb Altor, sedan kanske inte släktskapet är så starkt som i fallet Athos eller Argond.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Sorry, jag glömde att svara på frågan!

Vi vill inte spilla alla bönor men vi kan säga så mycket att Odo, Caddo och Lysande vägen är tillbaka och likaså Trakorien. Det kommer även dyka upp 2-3 nya regioner, som kanske inte är helt nya men som inte har avhandlats i Kopparhavets hjältar (men väl i andra besläktade världar).
Odo...Caddo...betyder det att herr blixt kommer skriva ngt?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Odo...Caddo...betyder det att herr blixt kommer skriva ngt?
Inte till Ereb Altor: Kopparhavet iaf. Vad som händer sen vet man aldrig... Men nej, det finns inget planerat. Vi har ju haft kontakt med Anders hela tiden under arbetet med både Kopparhavets hjältar och Ereb Altor: Kopparhavet så han har fullständig insyn i vad vi gör.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,035
Nä, Symbaroum har geografisk och namnmässig inspiration från Ereb Altor men få likheter i faktiskt innehåll. Den tycker jag kan räknas bort i historiken.
Om jag minns rätt har jag läst i någon intervju att upprinnelsen till Symbaroum var att spelet grundas på fortsättningen på en av kampanjerna till EA, minns inte vilken dock. En författarna själva spelade. Så här finns en koppling, om än indirekt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Om jag minns rätt har jag läst i någon intervju att upprinnelsen till Symbaroum var att spelet grundas på fortsättningen på en av kampanjerna till EA, minns inte vilken dock. En författarna själva spelade. Så här finns en koppling, om än indirekt.
Ja, det var just deras äventyr i Nargur som Symbaroum bygger på.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Lysande vägen har jag verkligen inte saknat i KH. Kristendoms-ersatz är inte min favvo i fantasy. Men hoppas ni kan göra det bra!
Vi behöver inte göra det bra - Anders Blixt gjorde det utmärkt redan 1985 i Sinkadus 3. Där var inspirationen chassidism och inte katolicism. Kristendom-ersatz kom först senare. Vi har gått tillbaka till källan. Lysande Vägen är inte heller en dominerande religion runt Kopparhavet utan mycket mer av en dalkisk angelägenhet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Lysande vägen har jag verkligen inte saknat i KH. Kristendoms-ersatz är inte min favvo i fantasy. Men hoppas ni kan göra det bra!
Vi utgår från @Mekanurg s ursprungliga artikel i Sinkadus nr3 från 1985. Inte den version som senare dök upp i DoD Ivanhoe. I orginalet finns inga spår av den pseudo-katolicism och korsfararromantik som genomsyrar den senare varianten.

@Leon hann först...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Vi utgår från @Mekanurg s ursprungliga artikel i Sinkadus nr3 från 1985. Inte den version som senare dök upp i DoD Ivanhoe. I orginalet finns inga spår av den pseudo-katolicism och korsfararromantik som genomsyrar den senare varianten.

@Leon hann först...
Xakt så. Min inspiration var hasidism och mahayanabuddism.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,035
Ja, det var just deras äventyr i Nargur som Symbaroum bygger på.
Tack, med sökordet "Nargur" hittade jag artikeln (i Fenix, nr 1 från 2014), där det framgår att det är "Krilloan" de utgick från. Men som Mattias Lija sa: ”Man ska nog inte frestas att se för mycket av Ereb i Symbaroum, lekfulla blinkningar och förtäckta hyllnigar till trots. Järnringens nya spelvärld är tematiskt, estetiskt och regelmässigt långt från Erebs lapptäcke av mytologier, spretiga berättelser och ojämna teknologi-nivåer. Vi älskade Ereb, men det här är vår grej.”
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Tack, med sökordet "Nargur" hittade jag artikeln (i Fenix, nr 1 från 2014), där det framgår att det är "Krilloan" de utgick från. Men som Mattias Lija sa: ”Man ska nog inte frestas att se för mycket av Ereb i Symbaroum, lekfulla blinkningar och förtäckta hyllnigar till trots. Järnringens nya spelvärld är tematiskt, estetiskt och regelmässigt långt från Erebs lapptäcke av mytologier, spretiga berättelser och ojämna teknologi-nivåer. Vi älskade Ereb, men det här är vår grej.”
Finns även en intervju med Mattias Haake där han lyfter fram Nargur. Han går runt i nån snårig inlandsskog och drömmer sig bort till barndomens skogsäventyr. Eller typ så :)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,045
Jag har hela tiden tänkt att Symbaroum är Ereb Altor efter att Vicotnik vann, men det är utifrån att jag varken läst Nidländska reningen eller Symbaroum.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Lysande vägen har jag verkligen inte saknat i KH. Kristendoms-ersatz är inte min favvo i fantasy. Men hoppas ni kan göra det bra!
Den version du tänker på skapades av Henrik Strandberg utan input från mig.
Jag skriver inte kristendoms-ersatz i något sammanhang eftersom det nästan aldrig blir bra.
Däremot har jag använt real-world katolicism i Basker Blå, där Atlântidas befolkning huvudsakligen följer den latinamerikanska befrielseteologiska strömningen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Jag kommer numera aldrig riktigt över att "Den lysande vägen" blir direktöversättningen av "Sendero Luminoso", den utomordentligt osympatiska maostiska peruanska terroristorganisationen som man aldrig riktigt verkar lyckas bli av med.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Jag kommer numera aldrig riktigt över att "Den lysande vägen" blir direktöversättningen av "Sendero Luminoso", den utomordentligt osympatiska maostiska peruanska terroristorganisationen som man aldrig riktigt verkar lyckas bli av med.
Jo, sett i backspegeln var det ett osmart namnval. Vad som ligger bakom är lite trixande med kabbalistiska och andra judiska termer. Ordet "derekh" (väg) figurerar i flera sådana sammanhang. Min tankekedja gick såhär: דרך זוהרת = dérekh zohéret = lysande väg. Peruanska maoister fanns inte med på kartan där och då. Jag insåg först senare vilket snedsteg mitt namn blivit.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Nåja, vad jag kan se brukar namnet inte översättas på svenska - så det är väl Sendero Luminoso eller Perus kommunistiska parti på svenska. Känns helt ok, lite långsökt koppling
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Intressant nog har monoteismen i Glorantha gjort litet samma sorts resa fram och tillbaka. Den började som rätt otydlig, och sedan när Avalon Hill skulle beskriva den västra delen hade de för bråttom och gjorde den väldigt mycket till riddare och kristendom. Detta har sedan dess tagits tillbaka till katafrakter och en monoteism som tenderar att praktiseras mest som en gnosticism bland eliten, och blandas upp med allehanda andra skumma tillbedjansformer bland folket på ett vis som inte är totalt olikt vodou eller helgondyrkan (nejnej, det finns bara en gud förstås, den Osynlige guden och Malkion är hans profet - jag tillber bara dessutom mina förfäders andar/den här krigarhjälten/den uråldriga hästanden som ger vårt kavalleri extra magi/den heliga helerskan Xemela/Arkat fast i hemlighet).
 
Top