DoD EREB ALTOR är tillbaka!

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,036
Location
Ereb Altor
Kul att Ereb är tillbaka! :D

Mina egna önskningar:

* Att ni får använda en del av materialet på erebaltor.se där det verkligen gjorts ett högkvalitativt hästjobb med att driva Ereb vidare.

* Hade personligen hoppats på en teknologinivå närmare högmedeltid typ 12-1300-tal, med vissa undantag, för Ereb Altor men förstår att man kan ha sett settingen på lite olika sätt när det begav sig.

* Att behålla den ursprungliga Ereb-kartan. Tycker det blir lite märkligt att omforma kontinenten.

* Men krut? Var det inte en grej att krut inte brann i Ereb? Är väl en relativt lätt grej att skippa om man inte vill ha med det antar jag iofs.


Hursomhelst blir det spännande att se vad ni hittar på vidare. :) Vad blir den stora skillnaden mellan Athos och Ereb?
Vi får tyvärr göra dig besviken på samtliga punkter, men vi tror att det är bättre att vara ärliga med vår intention.
  • Vi var väldigt verksamma på erebaltor.se men det projektet har ett helt annat fokus. Dock tar vi gärna hjälp och samarbetar. Många involverade har varit eller är verksamma på forumet.
  • Teknologinivån är snarare 1350-1450. Tänk Trakorien.
  • Det blir en ny karta. Den är snarlik, men ny.
  • Krut finns numera på Ereb Altor och brinner bra, av vad vi har erfarit! :)
Vi gör ju inte ändringar utan orsak. Vi tycker Äspels gamla EA innehåller mängder med bra material, men att sammanfoga de spretiga delarna är inte vår ambition. Istället har vi tagit fasta på det vi gillar och sedan fyllt ut resten. Kort kan man säga att om EA haft det där styrdokumentet som Henrik Strandberg önskade i Boken om Drakar och Demoner, så hade de kanske redan då fått något som liknat det vi gör nu? Iaf, vi har en klar och tydlig vision och hoppas såklart att så många som möjligt kommer gilla det.

Vi har skickat upp en testballong i form av Kopparhavets hjältar och inledningsvis fick vi en del liknande kommentarer. Men efter släpp har det varit uppskattning. Med Ereb Altor tar vi ett steg tillbaka till Äspels Ereb Altor, men inte hela vägen. Det här är en ny värld, på samma sätt som Järnringen byggde nytt av Pyrisamfundet m.m. i Mutant: Undergångens arvtagare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,036
Location
Ereb Altor
Ja, alltså krutvapen i Sinkadus hade väl ett underligt ursprung i multiversum som andades Kult och Chronpia. Vill inte se något sådant. Vanlig hederlig fysik tack.
Ereb Altors krut är, för de som bor där, vanlig hederlig fysik, i den mån de begriper sig på sådant :) Men något ska man ju ha allt svavel från Marjura till!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,310
Location
Kullavik
Det fanns i Svavelvintersviten. Minns inte exakt hur och var. Om jag inte minns helt fel. Det finns iaf i Ereb Altor! :)
Jag gillar verkligen detta. Krutvapen känns lite mer som Warhammer och det tycker jag är ett rejält lyft.

Jag hade med krut i min konfluxkampanj eftersom jag körde med WFRP2-regler (strax innan jag började speltesta Svavelvinter-reglerna), men
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,012
Vi har kört med krutvapen i KH. Men tycker nog att magikerns avståndsattacker är effektivare dock är det ju coolt med en minotaurisk handkanon, eller en skeppshake.
1350-1450 är ju göttigt ur ett rustningsperspektiv med full plåtrustning och gauntlet. Och Flamenberge. Sen är det ju Fantasy också så man vill ju ha röda lårhöga kragstövlar i drakskinn och en alvmantel i grönt.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,245
tekniskt sett inte Ereb Altor, dock!
Snicketisnack, Krigarens Handbok kom väl långt efter att Ereb Altor var en grej? Det är väl den officiella världen för -91?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Nej, det är komplicerat. Ereb Altor nämns inte i grundboxen till DoD91, tror jag. När det gäller handböckerna är ett par (Kopparhavets kapare, Svartfolk) alldeles uppenbart kopplade till Ereb, ett par alldeles uppenbart inte det (Alver, Magikerns handbok), och de övriga mer agnostiska. Även om det kom ut Ereb-äventyr till 91 (Nidlandsserien, Krilloan, de senare delarna av Konfluxserien), liksom Monsterboxen.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,245
Nej, det är komplicerat. Ereb Altor nämns inte i grundboxen till DoD91, tror jag. När det gäller handböckerna är ett par (Kopparhavets kapare, Svartfolk) alldeles uppenbart kopplade till Ereb, ett par alldeles uppenbart inte det (Alver, Magikerns handbok), och de övriga mer agnostiska. Även om det kom ut Ereb-äventyr till 91 (Nidlandsserien, Krilloan, de senare delarna av Konfluxserien), liksom Monsterboxen.
Jag dubbelkollade nu. Ereb Altor, eller länder i Ereb Altor, nämns i grundböckerna på flera ställen (Se bla L/S främmande språk). Samma sak med Krigarens handbok, vid varje enskilt tillfälle där en plats nämns är platsen tagen från Ereb Altor (exempelvis var stridsakademierna ligger). Faktum är att till och med Jih Pun är förlagt till väster om Trakorien.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
338
Location
Fruängen
Hurra! Det borde göra många glada, som tycker att det saknas en spelvärld till nya DoD och som växte upp med Ereb Altor.
Det absurda är att jag sett samma individer som varit "kritiska" (för att uttrycka det snällt) mot FLs DoD för att dfet inte var Ereb Altor....spytt galla över detta också.... Gissar att den personen bara måste få spy ur sig bitterheyer för att känna att livet har värde :p
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Jag dubbelkollade nu. Ereb Altor, eller länder i Ereb Altor, nämns i grundböckerna på flera ställen (Se bla L/S främmande språk). Samma sak med Krigarens handbok, vid varje enskilt tillfälle där en plats nämns är platsen tagen från Ereb Altor (exempelvis var stridsakademierna ligger). Faktum är att till och med Jih Pun är förlagt till väster om Trakorien.
Där ser man. Jag borde naturligtvis gått till källorna i stället för mitt bristfälliga minne. Erkänner mig villigt besegrad.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,104
Så det kommer att finnas tre de-facto-Ereb och tre de-jure-Ereb, fast spritt över fyra produkter? :)

(Kopparhavet är Ereb de facto men inte de jure, Riotminds Ereb är Ereb de jure men inte de facto.)
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Så det klmmer att finnas tre de-facto-Ereb och tre de-jure-Ereb, fast spritt över fyra produkter? :)

(Kopparhavet är Ereb de facto men inte de jure, Riotminds Ereb är Ereb de jure men inte de facto.)
Trakorien/Athos (Svavelvinterrollspelet och romanerna) är väl också de facto-Ereb på ungefär samma sätt som Kopparhavet. Och sedan har vi Symbaroum, ytterligare ett steg mer avlägset. Och så bortser vi från erebaltor.se för att det inte är en tryckt produkt väl.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,450
Så det klmmer att finnas tre de-facto-Ereb och tre de-jure-Ereb, fast spritt över fyra produkter? :)

(Kopparhavet är Ereb de facto men inte de jure, Riotminds Ereb är Ereb de jure men inte de facto.)
Om vi får vara lite kaxiga skulle vi väl hävda att vi äntligen förenar de-facto och de-jure Ereb Altor.

Det är i alla fall ambitionen
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,104
Om vi får vara lite kaxiga skulle vi väl hävda att vi äntligen förenar de-facto och de-jure Ereb Altor.

Det är i alla fall ambitionen
Ja, det var min poäng - till skillnad från både KH-Ereb och RM-Ereb, där ingetdera var det kompletta paketet av namn och innehåll.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Trakorien/Athos (Svavelvinterrollspelet och romanerna) är väl också de facto-Ereb på ungefär samma sätt som Kopparhavet. Och sedan har vi Symbaroum, ytterligare ett steg mer avlägset. Och så bortser vi från erebaltor.se för att det inte är en tryckt produkt väl.
Världen i Svavelvinterrollspelet heter Argond. Athos är världen i Kopparhavets hjältar. Båda har (som du och många andra poängterat) starka kopplingar till Ereb Altor.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Så det klmmer att finnas tre de-facto-Ereb och tre de-jure-Ereb, fast spritt över fyra produkter? :)

(Kopparhavet är Ereb de facto men inte de jure, Riotminds Ereb är Ereb de jure men inte de facto.)
Hur mycket Ereb Altor är det i Kaldarox?
 
Top