DoD EREB ALTOR är tillbaka!

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Välkomna tillbaka till Ereb Altor – en spelvärld till Drakar och Demoner!

Helmgast är glada och stolta över att kunna berätta att vi kommer att ge ut Ereb Altor på nytt, till den senaste utgåvan av Drakar och Demoner.

Nya Ereb Altor ges ut under Fria Ligans tredjepartslicens för spelet, men med exklusivt tillstånd att använda varumärket Ereb Altor.

Gänget bakom det hyllade rollspelet “Kopparhavets hjältar” arbetar för fullt med en nyskapande version av denna klassiska spelvärld som bygger på nära 40 år av svensk rollspelshistoria – hela vägen från Caddo i Sinkadus 3 till Baar i Sirenens klagan.

Den första produkten under varumärket Ereb Altor blir “Ereb Altor: Kopparhavet”. Den anländer på Kickstarter senare under 2023!ea-box-small-forum.png
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Det blir samma fokus som i Kopparhavets hjältar, alltså länderna runt Kopparhavet. Men vi kommer lägga till både Caddo och Trakorien. Och en del annat. Det är alltså inte samma värld utan denna ligger närmre Ereb Altor anno 1989.
Äsch, jag hade hoppats lite på Cereval som är ett favoritland jag aldrig utforskat.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Wow, detta var ju fantastiska nyheter!!! Så spännande!!!

Detta är kanske lite för tidigt att svara på, men hur kommer Kaparen från Krilloan påverkas av detta? Kommer det att vara kompatibelt med Ereb Altor?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Jag tänker att Ereb var/är en värld där delarna var/är bättre än helheten. Anklagelser om lapptäcksvärld är frekventa. Det var lite som om världen gjorts av 27 grälsjuka gudar som aldrig lyckades komma överens om vare sig premisserna för delarna eller grunderna för helheten, och till slut gav upp varpå alla gick hem till sig och gjorde sin del efter eget huvud. Sen sydde man ihop allt och låtsades som att skarvarna inte syntes. En tupilak-värld.

Håller ni med om detta och har ni någon plan för övervinna problemet? Eller tänker ni mer att det inte är en bug utan en grej?
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
I ereb altors barndom spelade jag först i Kandra och Berendien. Därefter Zorakin och Kardien. Sen Trakorien och Erebos. Men jag hoppade över både Barbia, Nidland och Krilloan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Håller ni med om detta och har ni någon plan för övervinna problemet? Eller tänker ni mer att det inte är en bug utan en grej?
Ja, detta är ju numera en vidöppen dörr att sparka in. Det framgår ju även i Boken om DoD att skaparna själva kanske hade önskat viss redaktionell uppstyrning :) Och den möjligheten har ju vi nu, med facit i hand. Så ja, vi kommer bygga en värld som hänger ihop på ett helt annat sätt än vad orginalet gjorde.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Wow, detta var ju fantastiska nyheter!!! Så spännande!!!

Detta är kanske lite för tidigt att svara på, men hur kommer Kaparen från Krilloan påverkas av detta? Kommer det att vara kompatibelt med Ereb Altor?
Kaparen av Krilloan (och kommande Kopparhavskrönikan) kommer skrivas till Ereb Altor (med konverteringsstöd, på ett eller annat sätt, för KH).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Kaparen av Krilloan (och kommande Kopparhavskrönikan) kommer skrivas till Ereb Altor (med konverteringsstöd, på ett eller annat sätt, för KH).
Najs! Jag gillar ju KH väldigt mycket, men samtidigt är det rätt skönt att ha samma regler som till nya DoD, det underlättar när man ska planera spel 🙂

Har funderat till och från på det faktum att KH och nya DoD lite konkurrerar med varandra (inte illvilligt alltså, utan genom det faktum att de liksom har samma ursprung), och tycker att detta var det absolut bästa sättet att lösa detta på!!! Fyra tummar upp!!! 😊👍👍👍👍

(fast jag kommer sakna sjöstridsreglerna i KH)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Har funderat till och från på det faktum att KH och nya DoD lite konkurrerar med varandra (inte illvilligt alltså, utan genom det faktum att de liksom har samma ursprung), och tycker att detta var det absolut bästa sättet att lösa detta på!!! Fyra tummar upp!!! 😊👍👍👍👍
Ja, och det hade varit svårt att köra vidare med KH om någon annan plockat upp Ereb Altor-licensen :) Vi är väldigt nöjda med upplägget!

(fast jag kommer sakna sjöstridsreglerna i KH)
Vi kan lova sjöstridsregler till Ereb Altor!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,835
Location
Off grid
Helmgast är glada och stolta över att kunna berätta att vi kommer att ge ut Ereb Altor på nytt, till den senaste utgåvan av Drakar och Demoner.
Intressant. Då finns det snart en anledning för mig att köpa DoD också.
Ser fram emot att få återse en så ikonisk värld i ny tappning.

//EvilSpook
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Wow, detta var ju fantastiska nyheter!!! Så spännande!!!

Detta är kanske lite för tidigt att svara på, men hur kommer Kaparen från Krilloan påverkas av detta? Kommer det att vara kompatibelt med Ereb Altor?
Jag tänker att Ereb var/är en värld där delarna var/är bättre än helheten. Anklagelser om lapptäcksvärld är frekventa. Det var lite som om världen gjorts av 27 grälsjuka gudar som aldrig lyckades komma överens om vare sig premisserna för delarna eller grunderna för helheten, och till slut gav upp varpå alla gick hem till sig och gjorde sin del efter eget huvud. Sen sydde man ihop allt och låtsades som att skarvarna inte syntes. En tupilak-värld.

Håller ni med om detta och har ni någon plan för övervinna problemet? Eller tänker ni mer att det inte är en bug utan en grej?
Lite av båda. Dels är vårt Ereb Altor spelbräde för betydligt mer än 27 grälsjuka gudar, och har ingen övergripande plan eller sammanhang. Så vi kramar lapptäcket. Samtidigt kommer vi att fortsätta med samma upplägg som i Kopparhavets hjältar, där världen har bättre intern konsekvens - t.ex. ligger teknologin runt 1450 - 1550 (med en rejäl dos fantasy) och det finns tydligare kulturella länkar mellan olika länder. Anders och Eriks alster får större plats i världsbygget som helhet
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Ja, detta är ju numera en vidöppen dörr att sparka in. Det framgår ju även i Boken om DoD att skaparna själva kanske hade önskat viss redaktionell uppstyrning :) Och den möjligheten har ju vi nu, med facit i hand. Så ja, vi kommer bygga en värld som hänger ihop på ett helt annat sätt än vad orginalet gjorde.
Nu är jag väl inte en trolig spelare av nya DoD och inte heller en trolig köpare av nya EA (men jag utesluter inget!), men som en som spenderat hundratals timmar av mitt riktiga liv i Ereb Altor vill jag ändå säga att jag är glad över att det är ni som har fångat/fått den här möjligheten - jag är övertygad om att ni kommer att göra ett superbra jobb och att det kommer att bli en produkt som är en värdig nytolkning som överträffar originalet.
 
Last edited:

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Precis när jag tagit steget att lämna den världen så drar ni in mig igen. Nåväl. Kommer den korrelera något till Fria Ligans världsbild, drakkejsare och dimmiga dalar och dylikt?
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Äsch, jag hade hoppats lite på Cereval som är ett favoritland jag aldrig utforskat.
Dito, fick aldrig tummen ur att köra en kampanj där, ville så gärna vara månsilver-prospektör och kämpa mot arga troll/nomader/svartfolk/drakar/drakmästare, men svårt att veta var man ska börja.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Samtidigt kommer vi att fortsätta med samma upplägg som i Kopparhavets hjältar, där världen har bättre intern konsekvens - t.ex. ligger teknologin runt 1450 - 1550 (med en rejäl dos fantasy) och det finns tydligare kulturella länkar mellan olika länder. Anders och Eriks alster får större plats i världsbygget som helhet
Låter klockrent.

Och en antar jag att ni kör allt genom ett Granströmskt stil- och språkfilter, burleskt, pikareskt, och mustigt med massor av påskägg?
 
Top