DoD EREB ALTOR är tillbaka!

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Jag är glad över att Lysande vägen gör sitt återtåg. :)

Men betyder det att fastlandsgrenen är helt borta i nya Ereb och att schismen och den Ekeborgsexarken inte längre finns? Det vore synd tycker jag.

Andra saker som för min del dock gärna får försvinna är de omtalade järnvägarna och ziploditerna i Magilre, samt de mesopotamiska gudarna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Jag är glad över att Lysande vägen gör sitt återtåg. :)

Men betyder det att fastlandsgrenen är helt borta i nya Ereb och att schismen och den Ekeborgsexarken inte längre finns? Det vore synd tycker jag.

Andra saker som för min del dock gärna får försvinna är de omtalade järnvägarna och ziploditerna i Magilre, samt de mesopotamiska gudarna.
Vår panteon bygger på de mesopotamiska gudarna och ja, fastlandsgrenen, så som den beskrevs, är borta.

Schismen står mellan Shamash och Utu.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag är glad över att Lysande vägen gör sitt återtåg. :)

Men betyder det att fastlandsgrenen är helt borta i nya Ereb och att schismen och den Ekeborgsexarken inte längre finns? Det vore synd tycker jag.

Andra saker som för min del dock gärna får försvinna är de omtalade järnvägarna och ziploditerna i Magilre, samt de mesopotamiska gudarna.
Jag skulle också gärna se att järnvägenen och ziploditerna i Magilre fick lämna. Det kändes mer Chronopia-weird än EA.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Enligt Altors baksida (tror jag den hette) ja.

Cog.
Altors baksida,1998, knyter mycket riktigt ihop Chronopia och Ereb Altor - Ereb ligger på planetens västra halvklot, och Chronopia på det östra. Vår plan med Ereb Altor är, som namnet antyder, att hålla oss till det västra halvklotet. Om Chronopia fortfarande ligger på andra sidan planeten låter vi vara osagt och upp till varje spelgrupp.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,913
Jag skulle också gärna se att järnvägenen och ziploditerna i Magilre fick lämna. Det kändes mer Chronopia-weird än EA.
Jag tänker att man skulle kunna ha med att dessa inte finns i Magilre men att vissa på andra sidan kontinenten tror att det är så där. Vore en kul liten blinkning 😊
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Altors baksida,1998, knyter mycket riktigt ihop Chronopia och Ereb Altor - Ereb ligger på planetens västra halvklot, och Chronopia på det östra. Vår plan med Ereb Altor är, som namnet antyder, att hålla oss till det västra halvklotet. Om Chronopia fortfarande ligger på andra sidan planeten låter vi vara osagt och upp till varje spelgrupp.
Va är det en planet? Jag trodde altor var en skiva. Så från dödsriket kan jag gräva mig ut från taket och hamna i Kandra och om jag gräver i golvet hamnar jag i chronopia?!?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,259
Location
Örebro
Va är det en planet? Jag trodde altor var en skiva. Så från dödsriket kan jag gräva mig ut från taket och hamna i Kandra och om jag gräver i golvet hamnar jag i chronopia?!?
Nästan rätt! I Chronopia tror man att det är en skiva och de få som vet sanningen (att det är ett klot) mörkar det eftersom det är en så fruktansvärd sanning att folket inte kan hantera det! 😉
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Va är det en planet? Jag trodde altor var en skiva. Så från dödsriket kan jag gräva mig ut från taket och hamna i Kandra och om jag gräver i golvet hamnar jag i chronopia?!?
Det är ett klot, något mindre än jorden. Iaf beskrivs det så i Ereb Altor-boxen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Det är ett klot, något mindre än jorden. Iaf beskrivs det så i Ereb Altor-boxen.
En extremt tydlig Glorantha-influens är att till skillnad från våra poler som är kalla bägge två, har Altor en koll nordpol och en brinnande sydpol.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
En extremt tydlig Glorantha-influens är att till skillnad från våra poler som är kalla bägge två, har Altor en koll nordpol och en brinnande sydpol.
Jag är rätt säker på att det är en ren slump. Min uppfattning är att det var Erik som skrev den biten och jag är tämligen säker på att han inte influerades av, eller ens läste, Glorantha.

Kanske @Brior kan svara på själv?
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Också, hur ser det ut med rättigheterna för de områden av Altor som ligger utanför Ereb?
I licensen ingår enbart varumärket Ereb Altor. När det gäller det faktiska innehållet i olika moduler så är vår uppfattning att det ägs av respektive upphovsman. Vi arbetar därför på samma sätt som tidigare, men enskilda överenskommelse med dessa.

Ett specifikt fall är Chronopia som är ett eget Varumärke som vi inte förfogar över eller har tillstånd att använda.

Även Trakorien och Svavelvinter är egna varumärken så här har vi avtal med Erik Granström.

Övriga inslag, som ex Kopparhavet och Samkarna, är inte skyddade men vi återanvänder inget material utan godkännande från upphovsmannen.
 
Top