En Garde! Speltråd

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
"Ähum – ja, då avviker jag här då", muttrar Louvel Rufin, fortfarande tämligen skadad och ovillig att pröva lyckan mot kapten de la Rais. Denne rider vidare mot Athelina de Saint Pol, som villigt bjuder in honom.

Louvel Rufin får -2 statuspoäng. Claude de la Rais får +2 statuspoäng för Rufins avvikande, +2 statuspoäng för uppvaktningen, och -21 livres för densamma.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jean Jacques de Villain: Började månaden med 105 livres och 3 statuspoäng. Första veckan -16 livres och +3 statuspoäng, andra veckan -4 livres och +1 statuspoäng, tredje veckan -54 livres och +10 statuspoäng, fjärde veckan ingen skillnad. Totalt 31 livres och 17 statuspoäng, vilket höjer honom till social nivå 5.
Christoph Baptiste de Sarrazin: Började månaden med 414 livres och 4 statuspoäng. Första veckan -25 livres och +3 statuspoäng, andra veckan ingen skillnad, tredje veckan -130 livres och +6 statuspoäng, fjärde veckan ingen skillnad. Totalt 259 livres och 13 statuspoäng, vilket gör att han ligger kvar på social nivå 7.
François Guignard du Besse et Saint-Antisse: Började månaden med 463 livres och 10 statuspoäng. Första veckan -7 livres och +1 statuspoäng, andra veckan ingen skillnad, tredje veckan +2 livres och +2 statuspoäng, fjärde veckan -107 livres och -1 statuspoäng. Totalt 351 livres och 12 statuspoäng, vilket gör att han ligger kvar på social nivå 7.
Victor Lefaux: Började månaden med 23 livres och 2 statuspoäng. Första veckan -9 livres och +4 statuspoäng, andra veckan ingen skillnad, tredje veckan ingen skillnad, fjärde veckan -6 livres och +1 statuspoäng. Totalt 8 livres och 7 statuspoäng, vilket gör att han ligger kvar på social nivå 2.
Balthazar de Lorraine-Lilleborne: Började månaden med 596 livres och 10 statuspoäng. Första veckan -116 livres och +2 statuspoäng, andra veckan ingen skillnad, tredje veckan +292 livres och +1 statuspoäng, fjärde veckan -24 livres. Totalt 748 livres och 13 statuspoäng, vilket gör att han ligger kvar på social nivå 8.
Raoulin Girault: Började månaden med 413 livres och 11 statuspoäng. Första veckan ingen skillnad, andra veckan ingen skillnad, tredje veckan -48 livres och +9 statuspoäng, fjärde veckan ingen skillnad. Totalt 365 livres och 20 statuspoäng, vilket gör att han ligger kvar på social nivå 9.
Louvel Rufin: Började månaden med 469 livres och 5 statuspoäng. Första veckan ingen skillnad, andra veckan -8 livres och +1 statuspoäng, tredje veckan -4 livres och +4 statuspoäng, fjärde veckan -2 statuspoäng. Totalt 457 livres och 8 statuspoäng, vilket gör att han ligger kvar på social nivå 4.
Claude de la Rais: Började månaden med 380 livres (inkluderande underhåll och uppehälle). Första veckan -315 livres och +5 statuspoäng, andra veckan -25 livres och +5 statuspoäng, tredje veckan -21 livres, fjärde veckan -21 livres och +4 statuspoäng. Totalt -2 livres och 14 statuspoäng, vilket gör att han ligger kvar på social nivå 5 – men han kommer också behöva betala mellanskillnaden snarast möjligt.*
*Eftersom jag hjälpte Khan planera draget tar jag på mig den missen – låt oss säga att en vänlig regementsbroder låg ute med två livres i slutet på månaden.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Nu kommer då sanningens ögonblick: sommarens krigsplaceringar. Eftersom ingen spelare bekläder något ministerämbete slår jag slumpmässigt för att se vilka brigader som tas ut. Slaget blir 4: de stridande trupperna kommer att utgöras av gardesbrigaden, tunga brigaden, dragonbrigaden, andra fotbrigaden, tredje fotbrigaden och fjärde fotbrigaden, samt gränsregementen och kungliga norra regementet. Därefter ska också placeringen avgöras med ytterligare ett slag: 5. Fjärde fotbrigaden och gränsregementena kommer att ägna sig åt skydd, medan övriga kommer att ägna sig åt fältoperationer. Truppstyrkorna kommer att ha följande organisation:
Första armén
Första divisionen: (gardesbrigaden, kungliga norra regementet)
Andra divisionen: (andra och tredje fotbrigaden)
Kavalleridivisionen: (tunga brigaden, dragonbrigaden)
Andra armén
Tredje divisionen: (fjärde fotbrigaden, gränsregementen)

För rollpersonernas del innebär detta alltså följande:
Jean Jacques de Villain ingår i andra divisionen.
Christoph Baptiste de Sarrazin ingår i första divisionen.
Francois Guignard du Besse et Saint-Antisse tas inte ut i krig.
Victor Lefaux tas inte ut i krig.
Balthazar de Lorraine-Lilleborne tas inte ut i krig.
Raoulin Girault tas inte ut i krig.
Louvel Rufin tas inte ut i krig.
Claude de la Rais ingår i kavalleridivisionen.

Rollpersoner som inte tas ut i krig planerar sina drag som vanligt. Rollpersoner som går ut i krig behöver inte planera sina drag för sommaren. De behöver inte heller betala sitt månatliga uppehälle eller ha damsällskap.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Nu behöver vi lite mer information om militären. Till att börja med, de nya regementen som folk anslutit sig till.

Konungens musketörer
Anförs av Övt. du Peyrer (MF 6), assisteras av adjutant med MF 3
1.Bat – ÖLt. de Boré
A.Komp – Kpt. de Guise
B.Komp – Kpt. du Motier
2.Bat – Maj. de Noailles
C.Komp – Kpt. d'Agusseau
D.Komp – Kpt. de Maillé
3.Bat – Maj. du Plessis
E.Komp – Kpt. de Maintenon
F.Komp – Kpt. Scarron

Kronprinsens kyrassiärer
Anförs av Övt. de Hautefort (MF 2), assisteras av adjutant med MF 4
1.Skv – ÖLt. de Courtilz
A.Tropp – Kpt. de Montor
B.Tropp – Kpt. Guiscard
2.Skv – Maj. de Lignerolles
C.Tropp – Kpt. du Fargis
D.Tropp – Kpt. de Vivonne
3.Skv – Maj. Cazenave
E.Tropp – Kpt. Marini
F.Tropp – Kpt. de la Rais

Sedan, den militära organisationen för arméerna:

Första armén anförs av general de Saint Phalle (MF 3), som assisteras av en adjutant med MF 3.
Första divisionen anförs av generallöjtnant de Faucigny (MF 3), som assisteras av en adjutant med MF 2.
Gardesbrigaden anförs av brigadgeneral de Polignac (MF 4), som assisteras av brigadmajor de Noailles från Konungens musketörer med MF 6.
Andra divisionen anförs av generallöjtnant Cahen d'Anvers (MF 5), som assisteras av en adjutant med MF 4.
Andra fotbrigaden anförs av brigadgeneral de Baux (MF 6), som assisteras av brigadmajor d'Aumale från 53:e fusiljärerna med MF 1.
Tredje fotbrigaden anförs av brigadgeneral de Sablé (MF 2), som assisteras av brigadmajor MacMahon från 4:e arkebusiärerna med MF 6.
Kavalleridivisionen anförs av generallöjtnant de Lesseps (MF 2), som assisteras av en adjutant med MF 2.
Tunga brigaden anförs av brigadgeneral Villehardouin (MF 4), som assisteras av brigadmajor de Lignerolles från Kronprinsens kyrassiärer med MF 4.
Dragonbrigaden anförs av brigadgeneral Constant de Rebeque (MF 4), som assisteras av brigadmajor de Béhorléguy från Gasconska regementet med MF 2.
Andra armén anförs av general de Montmorency (MF 4), som assisteras av en adjutant med MF 5.
Tredje divisionen anförs av generallöjtnant Saint-Omer (MF 4), som assisteras av en adjutant med MF 1.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Således börjar juni månad med följande:
Jean Jacques de Villain: I krig. 31 livres, +8 lön, totalt 39.
Christoph Baptiste de Sarrazin: I krig. 259 livres, +14 lön, totalt 273.
François Guignard du Besse et Saint-Antisse: 351 livres, +18 lön, +125 underhåll, -7 uppehälle, -15 klubbavgift, -11 hästar och stallknekt, totalt 461. +4 status för klubben, +6 status för positionen, totalt +10.
Victor Lefaux: 8 livres, +6 lön, -2 uppehälle, totalt 12. +2 status för positionen, totalt +2.
Balthazar de Lorraine-Lilleborne: 748 livres, +16 lön, +125 underhåll, -8 uppehälle, -20 klubbavgift, -5 häst och stallknekt, totalt 856. +4 status för klubben, +6 status för positionen, totalt +10.
Raoulin Girault: 365 livres, +14 lön, +112 underhåll, -9 uppehälle, -15 klubbavgift, -5 häst och stallknekt, totalt 462. +4 status för klubben, +5 status för positionen, totalt +9.
Louvel Rufin: 457 livres, +8 lön, +20 underhåll, -4 uppehälle, -5 klubbmedlemskap. +3 status för positionen, +2 status för klubben, totalt +5.
Claude de la Rais: I krig. -2 livres, +14 lön, +110 underhåll, totalt 122.
(Personer som är i krig behöver under sommaren inte bekymra sig över sina statuspoäng, klubbavgifter och liknande.)

Ni som befinner er i krig behöver inte skicka in något till mig. Från övriga önskar jag er månadsplanering för juni senast söndagen den 19/3.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag besöker Jägaren fjärde veckan i juni. Officerare som inte fått chansen att visa sitt mod på slagfältet den här sommaren är välkomna att göra mig sällskap och dränka sina sorger.

Efteråt tänker jag ta vägen förbi Kavallerigardisterna för att pissa på deras port, som brukligt är.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Mon frère, låt oss slå följe och tömma några buteljer under månadens fjärde vecka och om de krumbenta kanaljerna i karabinjärerna önskar korsa klingor kan de komma till kavallerigardisterna.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,291
Låt oss! Det är märkligt, de där inkontinenta typerna lämnar alltid en doft av piss efter sig. Måste vara någon könssjukdom som går som gör att de har svårt att hålla tätt. Eller så har de blivit uppfostrade av apor.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Juni, vecka 1

Regementsåtaganden

Rikets kuster är för tillfället säkra – men tro inte att så förblir! Subaltern Louvel Rufins arbete den här heta försommarveckan består dock mest i att hålla uppsikt så att inte marinrekryterna smyger iväg och svalkar sig istället för att utföra sina plikter.
Hos Picardiets musketörer är det butter stämning på regementet. Kaptenerna är sura och kompanicheferna är ännu surare men surast av dem alla är Överste Manqué som inte får visa sin ära i fält! "När de satans lössen på 4e arkebusiärerna visat att de inte vet vilken ände av bössan de ska använda måste vi vara redo! Städa och polera era jävlar!" Mitt däri hittar vi också subaltern Victor Lefaux.
Såväl dragongardister som drottningens karabinjärer tycks också sakna kriget. Kapten Balthazar de Lorraine-Lilleborne och kapten Raoulin Girault övar båda friskt med sablarna. Men vem föreställer de att den där sandsäcken är – en hugenottisk upprorsmakare i La Rochelle, en girig spanjor, eller kanske varandra?

En afton på Blå gaveln
Major François Guignard du Besse et Saint-Antisse verkar för sin del mer sangvinisk. Med Elysant Lecocq på armen festar han loss på Blå gaveln, med ansiktet enbart märkt av den mest pliktskyldiga besvikelse över att inte få byta Venus sällskap mot Mars. (-31 livres, +4 status)

Nyheter från fronten
Än så länge inget av intresse – trupperna förflyttar sig fortfarande mot Valtellina.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Bankärenden
Victor Lefaux tar ett lån på 70 livres, att återbetala senast vecka 2 i december.

Regementsåtaganden
Hos Dragongardet fortsätter kapten de Lorraine-Lilleborne öva med sabeln. Särskilt övar han på några kontringar som han tror han skulle ha haft nytta av för en månad sedan. (2/4)
Flitens lampa lyser även hos Drottningens karabinjärer, där kapten Raoulin Girault inte ligger på latsidan. (3/4) Denna vecka får han dock sällskap – major François Guignard du Besse et Saint-Antisse dyker också upp och kombinerar övningen (2/4) med en modest sportlunch (en butelj Cahors, bröd, ett par ostar, kvittenmarmelad, med en kapun med citroner levererad från Blå gaveln när övningen är över).

En afton på Entre l'Or
Louvel Rufin besöker bordellen och festar. Han hinner också med fem partier piké för 20 livres vardera (motståndet slår 3, 1, 4, 6, 4). (-8 livres, +1 status)

Nyheter från fronten
Generalernas inledande planer börjar märkas. Första arméns general de Saint Phalle tycks göra tämligen konventionella planer för fältoperationerna (MF 3, slår 5, resultat 3/0), medan general de Montmorency intar en konservativ hållning i fråga om andra arméns skyddspositioner (MF 4, slår 3, resultat 4/0).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Nyheter från fronten
Generalernas inledande planer börjar märkas. Första arméns general de Saint Phalle tycks göra tämligen konventionella planer för fältoperationerna (MF 3, slår 5, resultat 3/0), medan general de Montmorency intar en konservativ hållning i fråga om andra arméns skyddspositioner (MF 4, slår 3, resultat 4/0).
Vilka brigader ingår i resp. armé? Eller, jag är ju egentligen bara intresserad av gardesbrigaden :)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Vilka brigader ingår i resp. armé? Eller, jag är ju egentligen bara intresserad av gardesbrigaden :)
Du är i första armén. Andra armén består av gränsregementen, 69:e arkebusiärerna och gasconska regementet, ömkansvärda fattiglappar vars överstar inte ens släpps in på Blå gaveln.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,291
En afton på Entre l'Or
Louvel Rufin besöker bordellen och festar. Han hinner också med fem partier piké för 20 livres vardera (motståndet slår 3, 1, 4, 6, 4). (-8 livres, +1 status)
Jag slår 5, 4, 4, drar mig ur, 1
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Vinst, vinst, förlust, lägger sig, förlust. En lyckosam början får Louvel Rufin att bli övermodig – han går i slutändan tio livres och ett statuspoäng back.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Åhå denna kvittenmarmelad smeker min gom. Men sabeln är verkligen ett sällsamt vederstyggligt stycke stål. Det är ju befängt att man ska behöva nyttja sådana tingestar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Juni, vecka 3

Regementsåtaganden

Kapten Raoulin Girault ger sig inte! Han fortsätter även denna vecka öva sin sabelskicklighet, och nog tycks det som om hans sabelfäktning tar ytterligare steg framåt. Gud nåde den som kommer i hans väg nu! (+1 Expertis)

En afton på Blå gaveln
Major François Guignard du Besse et Saint-Antisse, däremot, nöjer sig för tillfället med att ha övat sabel förra veckan. Istället roar han sig på Blå gaveln, där han festar och spelar fyra omgångar trente-et-un á 25 livres vardera. Huset slår 6, 1, 6, 6. (-7 livres, +1 status)

En afton på Kavallerigardisterna
Även kapten Balthazar de Lilleborne-Lorraine är nöjd med sin fäktträning, och tar med sig kapten Louvel Rufin till Kavallerigardisterna. Där spelar de båda glatt hasard – de Lilleborne gör ett stort vad på 100 livres (huset slår 3) och Rufin fem smärre á 20 (huset slår 1, 1, 3, 5, 4). De båda festar även om rejält. (de Lilleborne -8 livres, +2 status; Rufin)

På friarstråtet
Kan månne en enkel subaltern som Victor Lefaux charma den rika Christine de Dunois? Han försöker sitt bästa, med en påkostad diné – tyvärr är hon allt för van vid lyxliv för att imponeras av sådana konster. (-54 livres)

Nyheter från fronten
Från fronten hörs intet nytt. Som väntat av generalernas planer förskansar sig fattiglapparna i andra armén bakom linjerna, medan första armén gör sig redo att pröva de spanska styrkornas kontroll över regionen.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Mon diue se på tusan fru Fortuna har lämnat mig mer eller mindre barskrapad( drar mig ur, 4, drar mig ur, drar mig ur) hoppas att Afrodite står mig bi.Skål mina vänner. Nu har jag snart varit major i två månader. Vad gör en överste egentligen?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
François Guignard du Besse et Saint-Antisse: -13 livres, -2 statuspoäng.
Balthazar de Lorraine-Lillbeborne: +100 livres, +1 statuspoäng.
Louvel Rufin: -60 livres, -3 statuspoäng.
 
Top