En Garde! Speltråd

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
En afton på Entre l'Or
Se där, kapten Balthazar de Lorraine-Lilleborne besöker detta illa beryktade hus! Förfinat damsällskap och fest står på menyn, samt ett djärvt vad – hundra livres på tuppfäktningen! Husets tupp slår 2 – @Klingonsylt, vill du försöka matcha det? (-16 livres, +1 status, utöver vad som fås för vadet).
[/QUOTE]

(Slaget blev en 5:a)

Jag tar fram en lapp och skriver:
En tupp må sprätta och skryta,
Men gör sig dock bäst i en gryta.


Jag vinkar sedan till madamen och säger
-Min goda fru skulle ni kunna skicka en springpojke med detta meddelande och kadavret till den här adressen? Sänd med en flaska rött vin också. Ni blir självfallet kompenserad för besväret, ni har mitt ord.

När transaktionen är avslutad lyfter jag på hatten och går ut.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Maj, vecka 2

Regementsåtaganden

Det har för envar stått klart att ett krig med smädelser som vapen brutit ut i Paris – men många anar nog att det snart kommer utkämpas även med andra vapen. Subaltern Victor Lefaux tränar med värjan hos 27:e musketörerna (3/4) medan kavalleristerna på sina respektive regementen övar med sabeln – särskilt kapten Balthazar de Lorraine-Lilleborne och kapten Raoulin Girault gör stora framsteg (de Lorraine-Lillebornes expertis ökar till 13, Giraults expertis ökar till 15). Även major François Guignard du Besse et Saint-Antisse friskar upp vapenfärdigheterna (1/4).
Christoph Baptiste de Sarrazin har hittills hållit sig utanför det militära, men siktar högt på en gång. Vill Kardinalens garde kanske ha honom? Nå, Kungliga musketörerna, då? Nej, inte för tillfället – men något i hans blick säger att han inte kommer att ge upp sina försök.

En afton på Röde Philippe
Hade sparrisen kanske avsedd verkan? I vilket fall som helst återvänder kapten Jean Jacques de Villain och Therése Blanchet för en festkväll även denna vecka. (-4 festande, +1 status)

En afton på Kavallerigardisterna
Den nyblivne kaptenen vid Kronprinsens kyrassiärer, Claude de la Rais, inträder även i Kavallerigardisternas ystra sällskap, och gör på så sätt debut i Paris sociala liv med en storstilad fest. (-20 avgift, -5 festande, +5 status)

En afton på Entre l'Or
Louvel Rufin sköter sina angelägenheter med erforderligt festande, om än inget hasardspel. (-4 besök, -4 festande, +1 status)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Åh jag fick både tupp å vin
men dragonen blev rånad av små glin.
Förr eller senare vi kommer väl mötas
Å handsken ska kastas och värjan ska blötas.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Maj, vecka 3

Återbetalningar

Kapten Jean Jacques de Villain återbetalar vänligt de 50 livres han lånat av major François Guignard du Besse et Saint-Antisse (-50 livres för de Villain, +50 livres för du Besse).

Regementsåtaganden
Fältsäsongen närmar sig även för 27:e musketörerna, så subaltern Victor Lefaux ser till att rekryterna är i form.
Gick det inte förra veckan går det nu! Christoph Baptiste de Sarrazin träder in som subaltern vid Konungens musketörer (-130 livres, +6 status).

En afton på Kavallerigardisterna
Kapten Balthazar de Lorraine-Lilleborne tar med sig subaltern Louvel Rufin till Kavallerigardisternas klubb. Kanhända rider speldjävulen kaptenen lite extra efter den snöpliga förlusten av hans vinstpengar förra veckan – två gånger gör han djärva vad på 150 livres stycket (huset slår 5 och 2 – vad blir responsen?). De båda herrarna rumlar också om rejält. (de Lorraine-Lilleborne: -8 livres, +1 status, utöver vaden; Rufin: -4 livres, +4 status)

En afton på Jägaren
Med Henriette de Foix på armen och kapten Jean Jacques de Villain i hälarna träder kapten Raoulin Girault in på fashionabla Jägaren, där han underhåller både sig, sin älskarinna och sitt resterande sällskap. Har han kanske något lite djävulskt i blicken? Och tycks inte fröken de Foix vara lite upprymd? (Girault: fest -9 livres, uppvaktning -39 livres, +4 status; de Villain: fest -4 livres, +8 status).

På friarstråtet
Vad är detta? En förgylld vagn, prydd med blommor? Vad kan detta vara? Jo, det är ingen mindre än major François Guignard du Besse et Saint-Antisse, på väg att kröna den vackra Elysant Lecocq till sin majdrottning. En så storartad uppvisning kan såklart inte göra annat än att ohjälpligen snärja damens hjärta. (extrafin uppvaktning -48 livres, +2 status)
Tyvärr har kanske ryktet om denna spektakulära uppvaktning spridit sig bland Paris damer. Hade kapten Claude de la Rais kanske planerat att kröna Athelina de Saint Pol till majdrottning? Nej, det hade han just inte tänkt på, oavsett hur stilig han såg ut i sin splitternya kyrassiäruniform. I andanom hytter han likt många parisiska män åt stormrika ungtuppar som ingjuter orimliga förväntningar på uppvaktning. (uppvaktning -21 livres)

En sen afton utanför Kavallerigardisterna
Rucklarna de Lorraine-Lilleborne och Rufin vandrar ut i den ljumma vårnatten. Men, vilka är det som vandrar förbi där? Är det inte de båda kaptenerna Girault och de Villain som tycks ha tagit en omväg hem? Och är det inte fröken de Foix som lystet syns kika bakom gardinen på en droska?

Påminnelse om regler för utmaningar:
Giltiga och relevanta orsaker för utmaningar vid detta tillfälle är tillhörighet i fientliga regementen (som Dragongardet och Drottningens karabinjärer) samt tidigare förolämpning av en rollperson eller dennes regementskamrat. Den som nekar en giltig utmaning förlorar statuspoäng motsvarande halva sin sociala nivå.
 
Last edited:

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Med Henriette de Foix på armen och kapten Jean Jacques de Villain i hälarna träder kapten Raoulin Girault in på fashionabla Jägaren, där han underhåller både sig, sin älskarinna och sitt resterande sällskap. Har han kanske något lite djävulskt i blicken? Och tycks inte fröken de Foix vara lite upprymd? (Girault: fest -9 livres, uppvaktning -39 livres, +4 status; de Villain: fest -4 livres, +7 status).
Vill påpeka att även de Villain har en dam på armen denna kväll, i form av den sköna Therese Blanchet.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Men se är det inte bastarden Girault! Jag har hörde en gång ett illasinnat rykte om att er far avlade er med en apa när han var på ett diplomatiskt uppdrag till barbareskkusten. Man har sagt att ni inte lärde er gå som en man förrän ni blev 9 år gammal. Jag ser nu att dessa rykten inte stämmer…ni går fortfarande som en apa

..och ni..er känner jag tyvärr inte, men skulle jag kunna be er stå i medvind från mig? Er odör får mina ögon att tåras.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Det rycker i värjarmen på Jean Jacques, men medveten om den sociala rangordningen sneglar han på sin välgörare Girault för att se hur denne ämnar besvara förolämpningen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Jag känner inte kanaljens namn, men förolämpningen av mig var den grövre, och än värre inför Mme de Foix. Jean Jacques, jag ber er stilla er tills jag först fått chansen att ge honom en tillrättavisning. Men kanske får ni skäl att vädra ert stål, det skulle vara gott om ni kunde uppehålla hans kompanjon ifall han ser för ivrig ut.

@Klingonsylt - Utmaningen antas.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,293
Till L-L, så att alla hör: Ah! (hick) visst har monsieur pratat om (hick) tuppar som ska plockas, men om inte vinet spelar mina ögon ett spratt ser jag bara framför mig (hick) ett par sorgsna säckar med lök. Undrar om ögon tåras (hick) om man skär i dem?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Till L-L, så att alla hör: Ah! (hick) visst har monsieur pratat om (hick) tuppar som ska plockas, men om inte vinet spelar mina ögon ett spratt ser jag bara framför mig (hick) ett par sorgsna säckar med lök. Undrar om ögon tåras (hick) om man skär i dem?
Säg det där till mitt ansikte, så kommer det bli din mor som fäller tårar medan du sänks ned i jorden. Om hon nu inte är för upptagen med att underhålla kunder liggandes på rygg för att ta sig till din begravning.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
FYI: Jag är upptagen i morgon och kan potentiellt få lite svårt att hitta tid att rodda duellen i helgen, då jag är bortrest. Om kontrahenterna kontaktar varandra och avgör när de båda kan slåss, kan ni kontakta mig därefter för att se hur jag kan passa in det?
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,293
Säg det där till mitt ansikte, så kommer det bli din mor som fäller tårar medan du sänks ned i jorden. Om hon nu inte är för upptagen med att underhålla kunder liggandes på rygg för att ta sig till din begravning.
Min herre är ful i mun! Och eftersom även din andedräkt är anskrämlig föreslår jag att vi slutar munhuggas och låter värjorna tala.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Min herre är ful i mun! Och eftersom även din andedräkt är anskrämlig föreslår jag att vi slutar munhuggas och låter värjorna tala.
Therèse, min sköna, håller du min butelj för ett slag? Jag ska bara göra rent på gatan här, så att du slipper smutsa ned fållen på din nya klänning.

(Till Ruffin): En garde!
 
Top