En Garde! Speltråd

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,901
Location
Nordnordost
Man behöver inte betala ett rött korvöre för att ta med sig folk på krogen. Däremot kan man såklart kräva andra på motprestationer för denna ynnest.

Intressant fråga om hur man gör för att mucka med folk som inte är med i samma klubb! Jag tror inte det finns några regler för det. Vad sägs om följande:
"En rollperson kan ange att han tar vägen förbi en annan klubb när han varit ute på klubb. Om någon annan rollperson besökt denna klubb räknas detta som att de möts."

Tror ni det hade varit en bra regel?
Som jag tolkat det så är maj en bra månad för dueller, för man kan läka skadorna i lugn och ro under fälttågen.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Man behöver inte betala ett rött korvöre för att ta med sig folk på krogen. Däremot kan man såklart kräva andra på motprestationer för denna ynnest.

Intressant fråga om hur man gör för att mucka med folk som inte är med i samma klubb! Jag tror inte det finns några regler för det. Vad sägs om följande:
"En rollperson kan ange att han tar vägen förbi en annan klubb när han varit ute på klubb. Om någon annan rollperson besökt denna klubb räknas detta som att de möts."

Tror ni det hade varit en bra regel?
En kul regel, åtminstone. Tycker vi testar!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
En fråga om lån:

Reglerna säger: "Bankirer lånar max ut pengar motsvarande rollpersonens sociala nivå gånger hundra." Detta är totalt, antar jag, inte per omgång?

Eftersom jag gått upp från social nivå från 2 till 4 borde jag i princip kunna ta ut ett nytt lån på ytterligare 200 och använda det för att betala av mitt befintliga lån?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,670
Location
Värnhem, Malmö
Jag vill påminna folk om att avtala eventuella kombinerade planer så att ni smidigt kan skicka in dem i helgen. Om ni undrar om något i reglerna, eller vill ha allmänna råd om månadsplaneringen, är ni också välkomna att kontakta mig.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,901
Location
Nordnordost
Tredje veckan i maj tänker jag besöka Jägaren. Officerare som vill göra mig sällskap är välkomna att följa med.

Framåt småtimmarna finns det risk att vi går förbi Kavallerigardisterna för att pissa på deras port.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
"Ah Rufin mon frère! Tiden då vi kallas för att tjäna vårt land nalkas! Vill ni ackompanjera mig till Kavallerigardisterna återigen den tredje veckan denna månad? Vi kan fira er nya position inom den kungliga marinkåren. Om vi då skulle råka på några karabinjärer på vägen kan vi då prompt punktera de pompösa pultronerna. Jag vill inte tala illa om vår drottning då hon har nog med bekymmer redan, men jag har hört att hennes beryktade karabinjärer rider sina hästar baklänges till slagfältet för att de ska kunna fly fortare sedan. Har ni hört nyheten att de gjort du Besse et Saint-Anisse till officer? Hoppas han får någon som hjälper honom hålla i svärdet då det annars verkar glida honom ur näven när han väl hittat det. Den där bastarden Girault har tydligen gått med i samma regemente och tvingas nu göra honnör till samma spoling han förnedrat vid så många tillfällen. Pardieu! Om jag vore flinkare med pennan skulle detta vara stoffet till en fantastisk komedi."
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Mon diue det hörs rykten på staden att Balthazar de Lorraine-Lilleborne pratar illa om en annan. Låter sig vara stursk fast han näppeligen låtit värjan fara ur skidan ens en tum. Det ska bli mig en ära att bräcka hans struntprat. Jag ska lägra hans konkubin och pissa på hans rygg innan den här sommaren är slut.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Mon diue det hörs rykten på staden att Balthazar de Lorraine-Lilleborne pratar illa om en annan. Låter sig vara stursk fast han näppeligen låtit värjan fara ur skidan ens en tum. Det ska bli mig en ära att bräcka hans struntprat. Jag ska lägra hans konkubin och pissa på hans rygg innan den här sommaren är slut.
Dyre broder, jag struntar rakt i vad andra säger om dig, jag vet minsann att du inte skulle låta ditt namn dras i smutsen av en uppblåst sprätt som Lorraine-Lilleborne. Om du vill låta svärdet föra din talan ska jag gladeligen tjäna som din sekondant. Det sägs att L-L kommer smörja kråset på Kavallerigardisten tredje veckan i maj, och jag kommer ändå att ha vägarna förbi.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Åh så pittoreskt Lorraine-Lilleborne har diktat. Borde han inte hyrt in någon att dikta åt honom hans verser var något undermåliga. Det var som om versfötterna dansat undan från hans taffliga penna, om han för värjan på detta sätt, kommer jag kunna klå den kanaljen med ögonen förbundna. Måhända är det med Guds försyn vi gör alla en tjänst och tuktar den spjuvern. Hans mor skulle inte sörja honom yppade hon i sänghalmen senast jag var där och kurtiserade hans syster.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Så pladder är min konstform, major är min ärevördiga rang.
Bacchus fränder är mina bröder och blott snart du får höra min värjas klang.
Ety ord som kastas fram och tillbaks, gör varken från eller till.
Så när floretten min kittlar din torso är nog vad en av oss vill.
Så Discordia styr mina steg och ses vi så gör vi väl upp.
Du tror mig vara en höna men jag lovar dig jag blir nog din tupp.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
”Balthazar! Strålande tilltag med lapparna! Men jag måste protestera, visst fångar din flinka penna på ett utsökt vis denna patetiska komedi. De där osnutna gossarna är mer lättstötta än min mormors cideräpplen. Och minst lika ruttna! Du vet att jag håller din rygg om de dumdristigt skulle få för sig att utmana ödet, det svär jag på!”
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,670
Location
Värnhem, Malmö
Vecka 1, maj

Regementsärenden

Kapten Raoulin Girault övar flitigt med sabeln. "Du arbetar hårt på det där, broder", säger kapten de Broglie, regementskamraten. "Vi ses väl ändå på Jägaren nu i månaden?" (Övning 3/4)
Subaltern Louvel Ruffin drillar de nykrekryterade marinsoldaterna, i förberedelse för sommarens krigssäsong. Hånfulla skrönor om engelsmän, holländare, spanjorer och andra potentiella rivaler håller andan uppe när drillen blir hård.
Samtidigt rider en ny bekantskap in i staden – det är kapten Claude de la Rais, ny rekryt i Kronprinsens kyrassiärer, med sin häst och sin stalledräng. (Titel -210 livres, häst -100 livres, hästuppehälle -3 livres, stalledräng -2 livres, +5 status).

En afton på Röde Philippe
Röde Philippes kock har fått in en leverans av färsk sparris, och kapten Jean Jacques de Villain tar med sig den sköna Therése Blanchet för att avnjuta denna kombinerad med ett gott vin. Att sparrisen ska förhöja driftslivet är kanhända en baktanke med festande? (Fest -4 livres, uppvaktning -12 livres, +3 status).

En afton på Blå gaveln
Det är trångt på Blå gaveln i afton. Där ser vi major François Guignard du Besse et Saint-Antisse från Drottningens karabinjärer festa till det ståndsmässigt (-7 livres, +1 status), medan Christoph Baptiste de Sarrazin träder in i sällskap med sitt damsällskap, Gracia Battier, samt subalternen Victor Lefaux. Även här festas det (de Sarrazin: fest -7 livres, uppvaktning -18 livres, status +3; Lefaux: fest -2 livres, status +5), och Lefaux satsar även fjorton livres på klubbens hasardspel – men drar sig ut när en grinande svartepetter vänds upp vid spelbordet (-7 livres, status -1).

En afton på Entre l'Or
Se där, kapten Balthazar de Lorraine-Lilleborne besöker detta illa beryktade hus! Förfinat damsällskap och fest står på menyn, samt ett djärvt vad – hundra livres på tuppfäktningen! Husets tupp slår 2 – @Klingonsylt, vill du försöka matcha det? (-16 livres, +1 status, utöver vad som fås för vadet).
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
"Therèse, ma chèrie, att vara med dig är det högsta en man kan önska i livet. Garçon! Mer vin till damen och mig! Ack, om jag bara kunde så skulle jag vara med dig hela sommaren – men sommaren är också krigens tid, och jag fruktar att fosterlandet snart kommer att kalla på mig. Därför, låt oss tillbringa de här sista veckorna tillsammans – blott Gud vet när, och om, vi kommer att ses igen!"
 
Top