En Garde! Speltråd

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
April, vecka 3

Regementsåtaganden

"Handleden! Tänk på handleden!" Subaltern Victor Lefaux fortsätter drilla fäktning vid Picardiets musketörer under kapten du Ragouts faderliga överinseende. Även kapten Jean-Jacques de Villain sparrar, i hans fall med regementsbrodern kapten Auberjonois.

Zanettis fäktskola
Den som ännu inte är med i ett regemente kan söka sig till herr Zanetti, en hetlevrad savojard. Christoph Baptiste de Sarrazin drillas av honom denna vecka.

En afton på Kavallerigardisterna
Kapten Balthazar de Lorraine-Lilleborne tar med sig Elysante Lecocq för att festa på denna tummelplats för den franska manlighetens grädda. En riskabel propå, men kvällen blir likafullt angenäm – kanhända då inga medlemmar av Drottningens karabinjärer syns till.

En afton på Entre l'Or
"Champagne till mig och till, hm, hon... men vem är det som går där?" Major François Guignard du Besse et Saint-Antisse höjer på ögonbrynet då Louvel Ruffin kommer in genom dörren på bordellen. Sköter de sina egna angelägenheter, eller festar de tillsammans?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
April, vecka 4

Regementsåtaganden

Värdet av fäktträning har nu diskuterats vitt och brett. Kapten Balthazar de Lorraine-Lilleborne och kapten Raoulin Girault övar båda med sablarna, kanske emotseende en framtida duell om de skulle mötas.
Är det kanske för att han härstammar från en köpmannafamilj som Louvel Ruffin förstår värdet av att skydda rikets skeppsrutter? Han träder in som subaltern vid Kungliga marinkåren.

Zanettis fäktskola
Christoph Baptiste de Sarrazin fortsätter träget öva. Har han kanske redan fått lite mer savojardisk elan i sitt fotarbete?

En afton på Röde Philippe
Kapten Jean-Jacques de Villain och regementskamraten kapten Auberjonois tar lättare på träningen den här veckan, och festar glatt upp några livres på denna enklare klubb.

En afton på Entre l'Or
Subaltern Victor Lefaux besöker denna syndens boning. Utöver att festa roar han sig också med ett vad på trettiotvå livres: "Frère Moël, jag slår vad om att du inte kan dra en fräckis som får Mère Maquerelle att rodna!" Det går vägen, och börsen klingar fint. Kanske för fint, för under subalternens något ostadiga hemåtvandring lockar han till sig fyra osportsliga råskinn som fräckt tvingar till sig den.

På friarstråtet
Den uppburna Christine Dunois hör till de av stadens unga damer som har rykte om sig att vara som mest stadd vid kassa. Det är på henne unge major François Guignard du Besse et Saint-Antisse ställt in siktet. Tyvärr slår hon ned hans friarförsök – kanske behöver han vänta tills den där uniformen också burits i krig?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
"Upp med garden signore, riposti!"
"Perfetto, bravissimo!"

Mon dieu! Jag behöver ett glas vin! Är det inte fredag snart!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Kamrater! Vilka följer med till Blå Gaveln i afton*! Allt fäktande har gjort mig törstig och viril!
---
*Läs: nästa vecka på nya månaden.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
April, sammanfattning

Jean Jacques de Villain: Sedan tidigare kapten vid 27:e musketörerna (+8£, +1 status). Uppvaktar framgångsrikt Therése Blanchet (-12£, +3 status). Går med François Guignard du Besse et Saint-Antisse på Blå gaveln och festar (-3£, +5 status). Övar värja (1/4). Blir medlem i Röde Philippe och festar där (-8£, +3 status). Totalt -15£ och 12 statuspoäng, vilket är nog för att gå upp till social nivå 4.
Christoph Baptiste de Sarrazin: Blir medlem i Blå gaveln* och uppvaktar där Gracia Battier samt festar (-39£, +6 status). Festar mer (-6£, +1 status). Övar värja (2/4). Totalt -45£ och 7 statuspoäng, vilket är nog för att förbli på social nivå 7.
François Guignard du Besse et Saint-Antisse: Sedan tidigare medlem i Blå gaveln (-15£, +4 status). Köper tre hästar, plus underhåll och stalledräng (-311£). Blir major vid Drottningens karabinjärer (-370£, +6 status). Festar, spelar stort och tar med sig Jean Jacques de Villain (+143£, +5 status). Festar på Entre l'Or (-14£, +1 status). Uppvaktar utan framgång Christine Dunois (-27£). Totalt -567£ och 16 statuspoäng, vilket är nog för att förbli på social nivå 7.
Victor Lefaux: Sedan tidigare subaltern vid Picardiets musketörer (+6£, +2 status). Övar värja (2/4). Festar på Entre l'Or och vinner ett vad, men blir rånad (-38£, +2 status). Totalt -32£ och 4 statuspoäng, vilket är nog för att förbli på social nivå 2.
Balthazar de Lorraine-Lilleborne: Sedan tidigare kapten i Dragongardet (+16£, +6 status). Blir medlem i Kavallerigardisterna, där han festar, spelar stort och tar med sig Louvel Ruffin (-20£, +7 status). Övar sabel (3/4). Festar med Elysant Lecocq på Kavallerigardisterna (-32£, +3 status). Totalt -36£ och 20 statuspoäng, vilket är nog för att förbli på social nivå 8.
Raoulin Girault: Blir medlem i Jägaren och uppvaktar där Henriette de Foix samt festar (-68£, +9 status). Köper häst och betalar omkostnader samt stalledräng (-105£). Blir kapten i Drottningens karabinjärer (-230£, +5 status). Övar sabel (1/4). Totalt -403£ och 14 statuspoäng, vilket är nog för att förbli på social nivå 9.
Louvel Ruffin: Sedan tidigare medlem i Röde Philippe (-5£, +2 status). Följer med Balthazar de Lorraine-Lilleborne på Kavallerigardisterna och festar (-3£, +6 status). Tar lån på 300 livres (+300£, återbetalas som 330 livres i andra veckan i oktober). Festar på Entre l'Or (-6£, +1 status). Totalt +286£ och 9 statuspoäng, vilket är nog för att förbli på social nivå 3.
*En retcon här – jag glömde att han inte förlorade status förra månaden, och alltså kan vara med i Blå gaveln och få statuspoäng nog att behålla sin sociala nivå även den här månaden.

Nästa månad är maj, och den är lite speciell – i slutet av den kommer jag nämligen att offentliggöra vilka regementen som går i krig under sommarens kampanjsäsong. Om någon vill försöka påverka detta använder man reglerna för Inflytande. Kontakta gärna mig om ni vill börja påta i det. Deadline för nästa månad är söndagen den 26/2.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Jean Jacques de Villain: Sedan tidigare kapten vid 27:e musketörerna (+8£, +1 status). Uppvaktar framgångsrikt Therése Blanchet (-12£, +3 status). Går med François Guignard du Besse et Saint-Antisse på Blå gaveln och festar (-3£, +5 status). Övar värja (1/4). Blir medlem i Röde Philippe och festar där (-8£, +3 status). Totalt -15£ och 12 statuspoäng, vilket är nog för att gå upp till social nivå 4.
Inte för att vara petig, då – det spelar ju ingen roll denna gång – utan endast for future reference utifall att jag missförstått reglerna...

Men borde jag inte få +6 poäng för Blå gaveln? Reglerna säger:

Dessa rollpersoner [som fjäskar] får då statuspoäng dels motsvarande skillnaden i rang mellan den finaste klubb de hade kunnat gå med i och klubben de tas med till, dels motsvarande halva skillnaden mellan deras värds och deras egen sociala nivå.
Skillnaden i rang mellan klubbarna = 4, skillnaden i rang mellan mig och F-G du B et S-A = 4. 4 + 4/2 = 6.
 

Renberg

Veteran
Joined
11 Jul 2015
Messages
29
Location
Sollentuna
Kamrater! Vilka följer med till Blå Gaveln i afton*! Allt fäktande har gjort mig törstig och viril!
---
*Läs: nästa vecka på nya månaden.
Jag gör er gärna sällskap M.Baptiste de Sarrazin! En återställare på Blå Gaveln kanske kan lindra den nesa jag utsatts för.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,902
Location
Nordnordost
Hur funkar Expertis egentligen?

Girault började spelet med en preferens för värjor och en Expertis på 12.

Med värjan gick han segrande ur två dueller och höjde så sin Expertis till 14.

I april blev han en av drottningens karabinjärer, och därför byter han till sabel. Vad är hans Expertis om kan går i en duell med sin värja, respektive sin sabel?

(Sedan lämnade jag in mitt drag med två veckor av övning så Girault borde ha "Expertis X (2/4)", vad nu X är.)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
Just ja, du övade vecka tre också – missade det på grund av formateringen.

Angående expertis med olika vapen så förstår jag ärligt talat inte helt och hållet hur det är tänkt att funka i reglerna. Tror ni spelet går sönder om jag räknar med att man helt enkelt använder ett värde för Expertis med alla vapen?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Just ja, du övade vecka tre också – missade det på grund av formateringen.

Angående expertis med olika vapen så förstår jag ärligt talat inte helt och hållet hur det är tänkt att funka i reglerna. Tror ni spelet går sönder om jag räknar med att man helt enkelt använder ett värde för Expertis med alla vapen?
Låter utmärkt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
Vi har också två nya regementen att ta hänsyn till:

Drottningens karabinjärer
Anförs av Övt. de Rouerge – MF 4
1.Skv – ÖLt. d'Aizenay
A.Tropp – Kpt. Pomeroy
B.Tropp – Kpt. de Rodez
2.Skv – Maj. de Buzançois
C.Tropp – Kpt. Stuart
D.Tropp – Kpt. d'Aix
3.Skv – Maj. du Besse et Saint-Antisse
E.Tropp – Kpt. de Broglie
F.Tropp – Kpt. Girault
Drottningens karabinjärer är vänner med Kronprinsens kyrassiärer och fiender med Dragongardet.

Kungliga marinkåren
Anförs av Övt. Brochet – MF 4
1.Bat – ÖLt. d'Argence
A.Komp – Kpt. Lebas
B.Komp – Kpt. Auger
2.Bat – Maj. Lemahieu
C.Komp – Kpt. Chopin
D.Komp – Kpt. de Guines
3.Bat – Maj. Duval
E.Komp – Kpt. Brian
F.Komp – Kpt. Carré
Kungliga marinkåren är vänner med Ärkehertig Leopolds kyrassiärer och fiender med 69:e arkebusiärerna.
 

Renberg

Veteran
Joined
11 Jul 2015
Messages
29
Location
Sollentuna
Mina herrar, borde vi inte alla ses i slutet av månaden och fira att sommaren står för dörren och att somliga kanske får chansen att gå i fält för vår konung? Vad tror ni; ska vi ge hugenotterna på nöten än en gång?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Mina herrar, borde vi inte alla ses i slutet av månaden och fira att sommaren står för dörren och att somliga kanske får chansen att gå i fält för vår konung? Vad tror ni; ska vi ge hugenotterna på nöten än en gång?
Utmärkt idé! Kanske vill den mest illustre i vår skara, Msr. Girault (@wilper), bjuda in oss alla att fira med honom på hans klubb Jägaren?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
April, sammanfattning

Jean Jacques de Villain: Sedan tidigare kapten vid 27:e musketörerna (+8£, +1 status). Uppvaktar framgångsrikt Therése Blanchet (-12£, +3 status). Går med François Guignard du Besse et Saint-Antisse på Blå gaveln och festar (-3£, +5 status). Övar värja (1/4). Blir medlem i Röde Philippe och festar där (-8£, +3 status). Totalt -15£ och 12 statuspoäng, vilket är nog för att gå upp till social nivå 4.
Christoph Baptiste de Sarrazin: Blir medlem i Blå gaveln* och uppvaktar där Gracia Battier samt festar (-39£, +6 status). Festar mer (-6£, +1 status). Övar värja (2/4). Totalt -45£ och 7 statuspoäng, vilket är nog för att förbli på social nivå 7.
François Guignard du Besse et Saint-Antisse: Sedan tidigare medlem i Blå gaveln (-15£, +4 status). Köper tre hästar, plus underhåll och stalledräng (-311£). Blir major vid Drottningens karabinjärer (-370£, +6 status). Festar, spelar stort och tar med sig Jean Jacques de Villain (+143£, +5 status). Festar på Entre l'Or (-14£, +1 status). Uppvaktar utan framgång Christine Dunois (-27£). Totalt -567£ och 16 statuspoäng, vilket är nog för att förbli på social nivå 7.
Victor Lefaux: Sedan tidigare subaltern vid Picardiets musketörer (+6£, +2 status). Övar värja (2/4). Festar på Entre l'Or och vinner ett vad, men blir rånad (-38£, +2 status). Totalt -32£ och 4 statuspoäng, vilket är nog för att förbli på social nivå 2.
Balthazar de Lorraine-Lilleborne: Sedan tidigare kapten i Dragongardet (+16£, +6 status). Blir medlem i Kavallerigardisterna, där han festar, spelar stort och tar med sig Louvel Ruffin (-20£, +7 status). Övar sabel (3/4). Festar med Elysant Lecocq på Kavallerigardisterna (-32£, +3 status). Totalt -36£ och 20 statuspoäng, vilket är nog för att förbli på social nivå 8.
Raoulin Girault: Blir medlem i Jägaren och uppvaktar där Henriette de Foix samt festar (-68£, +9 status). Köper häst och betalar omkostnader samt stalledräng (-105£). Blir kapten i Drottningens karabinjärer (-230£, +5 status). Övar sabel (1/4). Totalt -403£ och 14 statuspoäng, vilket är nog för att förbli på social nivå 9.
Louvel Ruffin: Sedan tidigare medlem i Röde Philippe (-5£, +2 status). Följer med Balthazar de Lorraine-Lilleborne på Kavallerigardisterna och festar (-3£, +6 status). Tar lån på 300 livres (+300£, återbetalas som 330 livres i andra veckan i oktober). Festar på Entre l'Or (-6£, +1 status). Totalt +286£ och 9 statuspoäng, vilket är nog för att förbli på social nivå 3.
*En retcon här – jag glömde att han inte förlorade status förra månaden, och alltså kan vara med i Blå gaveln och få statuspoäng nog att behålla sin sociala nivå även den här månaden.

Nästa månad är maj, och den är lite speciell – i slutet av den kommer jag nämligen att offentliggöra vilka regementen som går i krig under sommarens kampanjsäsong. Om någon vill försöka påverka detta använder man reglerna för Inflytande. Kontakta gärna mig om ni vill börja påta i det. Deadline för nästa månad är söndagen den 26/2.
Pallar du att även sammanfatta vad alla får för statuspoäng och pengar i början av nästa månad, som sist?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
Kapital och automatiska statuspoäng för maj månad

Jean Jacques de Villain: 106 livres över från april. Får lön (+8), betalar klubbavgift (-5) och uppehälle (-4), totalt 105 livres kvar. Får status för kaptensgraden (+1) och klubbmedlemskapet (+2), totalt 3 i grund.
Christoph Baptiste de Sarrazin: 436 livres över från april. Betalar klubbavgift (-15) och uppehälle (-7), totalt 414 livres kvar. Får status för klubbmedlemskapet (+4), totalt 4 i grund.
François Guignard du Besse et Saint-Antisse: 353 livres över från april. Får lön (+18) och underhåll (+125), betalar klubbavgift (-15), hästar (-9), stalledräng (-2) och uppehälle (-7), totalt 463 livres kvar. Får status för majorsgraden (+6) och klubbmedlemskapet (+4), totalt 10 i grund.
Victor Lefaux: 19 livres över från april. Får lön (+6), betalar uppehälle (-2), totalt 21 livres kvar. Får status för subalternsgraden (+2), totalt 2 i grund.
Balthazar de Lorraine-Lilleborne: 488 livres över från april. Får lön (+16) och underhåll (+125), betalar klubbavgift (-20), häst (-3), stalledräng (-2) och uppehälle (-8), totalt 596 livres kvar. Får status för kaptensgraden (+6) och klubbmedlemskapet (+4), totalt 10 i grund.
Raoulin Girault: 321 livres över från april. Från lön (+14) och underhåll (+112), betalar klubbavgift (-20), häst (-3), stalledräng (-2) och uppehälle (-9), totalt 413 livres kvar. Får status för kaptensgraden (+5) och klubbmedlemskapet (+6), totalt 11 i grund.
Louvel Ruffin: 450 livres över från april. Får lön (+8) och underhåll (+20), betalar klubbavgift (-5) och uppehälle (-4), totalt 469 livres kvar. Får status för subalternsgraden (+3) och klubbmedlemskapet (+2), totalt 5 i grund.

Värt att notera:
(1) Om det verkar som om uträkningen för pengar inte går jämnt ut så är det för att jag, när jag räknade ut ert "rörelsekapital" i början av månaden, inkluderade sådant som lön, vilket också står med i era veckoaktiviteter.
(2) Jag gör bedömningen att om man byter klubb så blir betalning och status denna månad för klubben man byter till.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,902
Location
Nordnordost
Utmärkt idé! Kanske vill den mest illustre i vår skara, Msr. Girault (@wilper), bjuda in oss alla att fira med honom på hans klubb Jägaren?
Jag lyckades inte tyda reglerna, vad kostar det att ta med sina dryckesbröder på krogen?

Och...

Hur gör man för att ägna en vecka åt att stå utanför en klubb man inte är medlem av och skrika könsord och saker om snedskodda hästar medan man letar efter bråk med några dragoner?

(Man får duellera om man har anledning, men det gäller ju att det går att hitta en anledning också.)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
Man behöver inte betala ett rött korvöre för att ta med sig folk på krogen. Däremot kan man såklart kräva andra på motprestationer för denna ynnest.

Intressant fråga om hur man gör för att mucka med folk som inte är med i samma klubb! Jag tror inte det finns några regler för det. Vad sägs om följande:
"En rollperson kan ange att han tar vägen förbi en annan klubb när han varit ute på klubb. Om någon annan rollperson besökt denna klubb räknas detta som att de möts."

Tror ni det hade varit en bra regel?
 
Top