En Garde! Speltråd

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Rollpersoner och introduktion.

Mars 1623. Den skimrande vårsolen skrämmer vinterns blötfukt från Paris gator, skänker värme åt de frusna lemmarna, och skänker åter förvissning åt det alla vet i hjärtat –att Gud är fransman. Åtta djärva unga män gör sig redo att vinna ära och berömmelse. Vad ska ni göra under mars månad?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Det bör poängteras att diskussion av månadens aktiviteter kan skötas i denna tråd, men att den slutgiltiga planeringen skickas i PM till mig. Deadline är tisdagen den 24/1.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Jaha, finns det någon frikostig herreman som kan tänka sig att ta med en enkel stackare till sin klubb? Jag må vara av låg börd men jag är kul att ha med på en fest.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Åh är det inte min charmerande agrar och frände monsieur de Villian. Vad fattas er, är ni inte vid likvida medel, kanske ett lån kan ordnas om inte dricker ni på min nota ikväll.
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Åh är det inte min charmerande agrar och frände monsieur de Villian. Vad fattas er, är ni inte vid likvida medel, kanske ett lån kan ordnas om inte dricker ni på min nota ikväll. (Spelledaren, jag hittar inte listan på damerna)
Sid 5 i spelardokumentet.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Åh dryckesbröder, kamrater och rumlare. Låt mej förtälja vad som hände mig under ridturen i parken igår. Vid lusthuset såg ja den mest älskvärda, åtråvärda skönhet, hennes hy som svanens dräkt, läppar som rosens kronblad, ögon som himlens skyar. Ja bröder, ja, är förälskad. Min lakej fick av hennes kammarjungfru ett namn på denna ängel som jag ämnar uppvakta Henriette de Foix.
Dessutom tänker jag kanske ta med min nyfunne frände Villian till min klubb Blå gaveln så vi kan spela hasard och konsumera otaliga flaskor vin François Guignard du Besse et Saint- Antisse
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Räknas att uppvakta en hålldam som att man haft damsällskap den månaden? Eller är det först när uppvaktningen lyckats, och påföljande veckor så länge man kostar på henne presenter i tillräcklig nivå?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Ack! Man måste vinna den fagra damens hjärta för att inte vanryktas. Men väl vunnet är det ditt, så länge du unnar henne sådana gåvor en dam av hennes rang förtjänar.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Ack! Man måste vinna den fagra damens hjärta för att inte vanryktas. Men väl vunnet är det ditt, så länge du unnar henne sådana gåvor en dam av hennes rang förtjänar.
Förstår jag det rätt att en hålldam i praktiken skulle kunna ha olika älskare i månadens fyra veckor. Och det är först om några råkar besöka henne samma vecka som de blir medvetna om varandra (och får duellera)?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Åh dryckesbröder, kamrater och rumlare. Låt mej förtälja vad som hände mig under ridturen i parken igår. Vid lusthuset såg ja den mest älskvärda, åtråvärda skönhet, hennes hy som svanens dräkt, läppar som rosens kronblad, ögon som himlens skyar. Ja bröder, ja, är förälskad. Min lakej fick av hennes kammarjungfru ett namn på denna ängel som jag ämnar uppvakta Henriette de Foix.
Dessutom tänker jag kanske ta med min nyfunne frände Villian till min klubb Blå gaveln så vi kan spela hasard och konsumera otaliga flaskor vin François Guignard du Besse et Saint- Antisse
Jag föreslår ödmjukast att vi besöker Monsieurs klubb under månadens första vecka. Det är nämligen så att Fosterlandet kallar, och det är min plikt att omgående inställa mig för tjänstgöring i ett av hans majestäts ärofyllda militära förband.
 

Renberg

Veteran
Joined
11 Jul 2015
Messages
29
Location
Sollentuna
M. de Villain, vilket regimente ämnar du ansöka till? Jag har hört att 13:e fusiljärerna har en subaltern som inte går allt för hårt åt rekryterna.
Nej men se där, är det inte den ärade bastarden Raoulin Girault? Vart ämnar ni er, vad sägs om att höja en bägare för Kung och fosterland?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ah, dessvärre är min börs oroväckande lätt. Naturligvis går min anrika familj och mitt namn i god för de lån jag tvingas ta av de gentlemän jag omger mig med. Och när den lilla detaljen är ur världen går vi mot klubben!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
När går man med i ett regemente. är det något som sker utanför den ordinarie planeringen av de fyra veckorna?
Kan man lista ett antal regementen som man är intresserad av och slå sig ner för listan tills man lyckas med ett slag under samma månad?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Att försöka gå med i regementen är en veckoaktivitet, men det tycks som om man kan försöka med obegränsat antal regementen denna vecka. Du kan dock inte försöka gå med i ett regemente av högre status än ett du redan försökt gå med i samma vecka. Rent praktiskt tycks det lättast att ange vilka regementen du vill försöka gå med i, och så slår jag för dem i statusordning.
 

Renberg

Veteran
Joined
11 Jul 2015
Messages
29
Location
Sollentuna
Är ansökan om banklån en veckoaktivitet?
Kan man gå på bordell (kostnad £SN) för att festa (obligatoriskt, kostnad £SN), spela bort sina pengar (valfri kostnad) och uppfylla dambesökskravet (okänd kostnad för bordelldam) på en och samma vecka?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Är ansökan om banklån en veckoaktivitet?
Kan man gå på bordell (kostnad £SN) för att festa (obligatoriskt, kostnad £SN), spela bort sina pengar (valfri kostnad) och uppfylla dambesökskravet (okänd kostnad för bordelldam) på en och samma vecka?
Ansöka om banklån = veckoaktivitet.
Hora, festa, spela på samma vecka = helt OK.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Jag är ny i staden och kommer att behöva en lakej. Louvel Rufin, jag har hört talas om att ni är en duglig karl och dessutom flink med värjan. Vad sägs om att skåla för kardinalen inne på en klubb och diskutera saken?
Balthazar de Lorraine-Lillebonne
 
Top