En Garde! Speltråd

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Det är under en gentlemans värdighet att bära annat en värja eller florett till privat dräkt. Men är man ute och svirar i uniform som de där kungliga musketörerna. Men huggare är groteskt det är vedervärdigt, aldrig att jag skulle bära ett dylikt verktyg. Det skär sig mot mina purpurband och mitt pärlemorgehäng
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,900
Location
Nordnordost
I vårt fall är det väl de Lorraine-Lilleborne som är den utmanade, och rimligen den som får välja vapen. Jag tar samma som han.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Som major i drottningens garde har jag när jag befinner mig i fält en vedervärdig sabel. Gjord för slakt, ett fasansfullt stycke stål som tyvärr får mig att vomera i munnen av äckel och skam. Skulle aldrig ens i min vildaste fantasi bära ett sånt mördarvapen på galej. Lika lite som jag skulle bära med mig mina italienska ryttarpistoler med elfenbens inlägg och florentinsk hjullåsmekanism. Nä, rent privat bär jag min toledoklinga, En armslängd prima stål, tveeggat, tången är lindad med flätad guldtråd, parerplåten av silver är genombruten med ett klädsamt blomstermönster. Knappen är stenbesatt av smaragd och vita pärlor efter vår släkts färger. Grönt och silver.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,900
Location
Nordnordost
Min tankebörda skulle minska ordentligt om vi hade en gemensam sida någonstans där det framgick
Spelare
Rollperson
Regemente + Vänner/fiender
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Jag föredrar att inta frukost innan jag behöver döda någon. Jag har hört nämnas att Bois de Bolougne är en populär plats för ändamålet, och dessutom mycket vacker den här tiden på året, jag förordar att vi återupptar denna affär där vid närmsta möjliga tillfälle. Herr lökhandlaren kanske önskar att ta sig ett bad innan dess också?

Som dragon bär jag förstås min sabel. Jag vet att värjan är på modet i dessa dagar, och om du Besse et Saint-Anisse, för vilken ett vapen bara är en prydnad hade vågat sig hit, hade han kanske försökt sig på att kväka fram något fyndigt, förmodligen något som anspelar på hans puerila fascination för kroppsvätskor av olika slag. På något sätt känns det som att jag hör honom påtala ämnet i detta nu även om jag inte kan se honom.
Till sabelns fördel vill jag dock nämna att den gör det lättare att skilja en motståndares anskrämliga huvuden från deras kroppar, så man slipper skåda deras anleten igen.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Jag föredrar att inta frukost innan jag behöver döda någon. Jag har hört nämnas att Bois de Bolougne är en populär plats för ändamålet, och dessutom mycket vacker den här tiden på året, jag förordar att vi återupptar denna affär där vid närmsta möjliga tillfälle. Herr lökhandlaren kanske önskar att ta sig ett bad innan dess också?

Som dragon bär jag förstås min sabel. Jag vet att värjan är på modet i dessa dagar, och om du Besse et Saint-Anisse, för vilken ett vapen bara är en prydnad hade vågat sig hit, hade han kanske försökt sig på att kväka fram något fyndigt, förmodligen något som anspelar på hans puerila fascination för kroppsvätskor av olika slag. På något sätt känns det som att jag hör honom påtala ämnet i detta nu även om jag inte kan se honom.
Till sabelns fördel vill jag dock nämna att den gör det lättare att skilja en motståndares anskrämliga huvuden från deras kroppar, så man slipper skåda deras anleten igen.
Den här pratkvarnen gör mig trött. Du, Rufin, behöver du också pudra stjärten innan du korsar värjor, eller vill du göra upp nu och här, som karlar?
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Suck, om ni verkligen insisterar kan vi göra ett undantag och döda er nu istället, eller vad säger ni Rufin? Det är kanske lika bra att bespara damerna åsynen av dessa fågelskrämmor.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Å beklagar att jag inte närvarar jag har fullt upp med min nya väninna Lequoc vi äter tupp eller mest mitt damsällskap och jag bjuder henne på ett kraftfull rött vin som en tjänare från ett horhus bringade till mig. Men rent andemässigt är jag tillsynes alltjämt i dina tankar. Det är inte annat att man känner sig lite smickrad ändå. Har lilla jag nästlat mig in hos er och inte bara hos vår gemensamma väninna. Bytt pytt kommer aldrig igen.
Vad mig anbelangar är mode självklart viktigare än slakt och avhuggna huvuden. Du är så brutal och barbarisk, ingen finess, ingen grace, ingen blick för skönhet. Därför är väl dragonerna ditt självklara val.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,664
Location
Värnhem, Malmö
Upptända av vin och vrede vacklar de båda kämparna de Lorraine-Lilleborne och Girault till ett ögonblick (1: vila/vila) innan de går lös på varandra med sablarna (2: hugg/hugg – de Lorraine-Lilleborne -32 Tålighet, Girault -28 Tålighet). Furiöst låter de sig knappt vila (3: vila/vila) innan de än grymmare skär in i varandra (4: kraftfullt hugg/kraftfullt hugg – de Lorraine-Lilleborne -64 Tålighet, Girault -56 Tålighet) och såriga och halvdöda staplar tillbaka (5-7: vila/vila). Girault stålsätter sig mot smärtan medan de Lorraine-Lilleborne tar ett snubblande steg bakåt (8: vila/hoppa bakåt). Ett ögonblicks tystnad (9: vila/vila). Sedan skär Giraults klinga åter mot de Lorraine-Lilleborne (10: vila/hugg – de Lorraine-Lilleborne -32 Tålighet) som närapå dukar under innan han släpper sabeln och erkänner sig besegrad (11: kapitulation/vila).

Vid stridens slut har de Lorraine-Lilleborne 12 Tålighet kvar, medan Girault har 60. Under den kommande veckan kommer de dock att läka hälften av sina skador, så de Lorraine-Lilleborne har nästa vecka 76 medan Girault har 102. Girault får +1 Expertis och +5 statuspoäng.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,664
Location
Värnhem, Malmö
Samtidigt som högdjuren går lös som på en tuppfäktning mäter Rufin och de Villain varandras styrka (1: vila/vila). Rufins livsfarliga huggare skär mot de Villain, som förutsett denna manöver och smidigt hoppar undan (2: hugg/hoppa bakåt). De båda återhämtar balansen – Rufins tämligen tunna armar kämpar trots hans fäktskicklighet för att få styrsel på den tunga klingan, och de Villain återfår fotfästet (3-4: vila/vila). de Villains värja är dock kvickare, och han rispar Rufin (5: vila/hugg, Rufin -13 Tålighet). De båda drar sig defensivt tillbaka (6: blockering/blockering). Sedan gör Rufin ett ödesdigert misstag. Van som han är att träna vid värja gör han ett utfall just som de Villain kliver in mot honom – men då huggaren saknar ordentlig spets kan de Villain enkelt ignorera detta hot och kliva in mot honom (7: utfall/närmande, de Villain -0 Tålighet). Rufin får en rejäl spark i mellangärdet (8: vila/spark, Rufin -39 Tålighet), de båda vacklar till (9: vila/vila) innan Rufin förgäves försöker slutföra den kraftfulla stöt han gjort (10: kraftfullt hugg/vila, de Villain -0 Tålighet). De återhämtar stansen (11: vila/vila), de Villain återtar distansen (12: vila/kliv bakåt), de båda kämparna vacklar medan de Villain höjer värjan till hugg... (1-2: vila/vila) ...och Rufin höjer handen och släpper huggaren just i rättan tid för att rädda sig (3: kapitulation/hugg).

Vid stridens slut är de Villain oskadd, medan Rufin har 20 Tålighet kvar. Under den kommande veckan kommer han att läka upp till 46. de Villain får +1 Expertis och +2 statuspoäng.

(Rufins misstag var alltså att han inte kollade upp huggarens skademultiplar, som är ensidigt orienterade mot att just använda hugg och inget annat – vilket gjorde att hans kraftfulla utfall inte alls fick den effekt som önskades.)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Svettig men på gott humör: Seså, Rufin! Ta det inte så hårt! Friskt vågat, hälften vunnet! Här, ta en klunk vin -- Therèse, buteljen! -- nu glömmer vi det här tjafset och går till Röde Philippe och fortsätter kvällen!
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,664
Location
Värnhem, Malmö
Maj, vecka 4

Regementsåtaganden

Ryktet om kaptenerna Giraults och de Villains framgångsrika äventyr har spritt sig, och det är lite svårt för dem att hitta sparringpartners när de vid sina respektive regementen vill öva – men öva gör de! (2/4 för de Villain, 1/4 för Girault)
En av Konungens musketörer måste såklart också vara skicklig med värjan, så Christoph Baptiste de Sarazin kombinerar monsieur Zanettis lärdomar med knep från de nya regementskamraterna (3/4).

En afton på Blå gaveln
Major François Guignard du Besse et Saint-Antisse avnjuter en livad afton med vin, sång och hasardspel. För alla som vill lyssna lägger han ut texten om allt vad han anser om förra veckans dubbelduell, allt ifrån tvivelaktigheter i fråga om vapenval till recensioner av deltagarnas respektiva smädelseförmåga. Därtill gör han två vad på 50 livres vardera – huset slår 2 och 5 (-7 livres festande, +1 status).

En afton på Entre l'Or
Subaltern Victor Lefaux har arbetat hårt vid regementet hela månaden. Kanske hänger också medvetenheten om den hägrande fältsäsongen som hänger över honom när han fuktar inte bara strupen på Entre l'Or? (-3 livres bordellbesök, -3 livres festande, +1 status)

På friarstråtet
Den vackra Elysant Lecocq charmerades av major du Besse et Saint-Antisses majdrottning-skådespel – men det betyder inte att kapten Balthazar de Lorraine-Lilleborne ger upp kampen om henne! Hon förhåller sig dock kallsinnig. Hade han kanske inte kunnat uppvakta henne lika kungligt istället för att låta sig bli skuren sönder och samman? Kaptenen får gräma sig över sitt olycksöde ensam, och kanske slipa sin sabel i hopp om att möta du Besse et Saint-Antisse inom en nära framtid. (-24 livres uppvaktning)
Subaltern Louvel Rufin, fortfarande aningen skamfilad efter sin likafullt i slutändan vänskapliga duell med kapten de Villain, rör sig mot Athelina de Saint Pols residens. På vägen blir han varse klapprande hovar – där rider kapten Claude de la Rais, nykomling och kapten vid Drottningens karabinjärer. Har de kanske en och samma väg? Ja, det verkar inte bättre – är det tid att låta klingorna tala?

Utnämningar
Inför kampanjsäsongen viskar Henriette de Foix i kronprinsens öra – borde han kanske inte ha en tapper hjälpreda som kapten Raoulin Girault vid sin sida? Men hur det än är tycks någon annan viskat mer övertygande, för tillsättningen går kaptenen förbi (använder Henriette de Foix favör 10 mot kronprinsens värde på 8, slår 1T6+3 mot svårighet 7+, får 3+3=6).
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Ack å ve fru Fortuna har lämnat mig. Men otur i spel ger tur i kärlek.(jag slog 2 och 4, har dålig koll på vad som hände vid lika)
 

Renberg

Veteran
Joined
11 Jul 2015
Messages
29
Location
Sollentuna
Kan man byta regemente om ens egna inte går i fält till ett som går i fält? Är det en veckoaktivitet? Förutom att hoppa in i ett gränsregemente.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,664
Location
Värnhem, Malmö
Man kan försöka gå med i ett annat regemente, ja. Detta innebär dock att man säger upp sig från sitt tidigare regemente och på nytt måste slå för att bli antagen samt köpa en ny grad.
 
Top