En Garde! Speltråd

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Juli, vecka 2

Regementsåtaganden

Både kapten Victor Lefaux (1/4) och kapten Raoulin Girault (2/4) tränar ivrigt denna vecka.

En afton på Blå gaveln
Major François Guignard du Besse et Saint-Antisse tar med sig Elysant Lecocq till Blå gaveln denna afton. Sorgligt med de Lilleborne-Lorraine – och vilken tur att hon valde du Besse et Saint-Antisse före honom! (-31 livres, +4 status)

En afton på Entre l'Or
Vin! Och den mest moderliga av era damer! Kapten Louvel Rufin hanterar sina sorger på bordellen, bland annat genom ett halvkvädet storvad som han drar sig ur. (-58 livres)

Nyheter från fronten
Brigaderna sätts i rörelse, och där intresserar särskilt våra tre hjältars brigader oss. Gardesbrigadens brigadgeneral de Polignac tycks ha något särskilt imponerande i åtanke, och väger väl upp för general de Faucignys amatörmässiga planer (MF 4, +1 för skicklig adjutant, -1 för de Faucigny, slår 6, resultat 2/+1, totalt ±0 på nästa nivå). Tredje fotbrigadens brigadgeneral de Sablé imponerar föga, men assisteras av den skicklige major MacMahon och har general Cahen d'Anvers skickliga planer i ryggen – därtill har han ett gott mått tur (MF 2, +1 för skicklig adjutant, +1 för Cahen d'Anvers, slår 6, resultat 2/+1, totalt +2 på nästa nivå). Tunga brigadens Villehardouin gör även han ett utmärkt resultat (MF4, slår 6, resultat 2/+1, totalt +1 på nästa nivå).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Juli, vecka 3

Regementsåtaganden

Även denna vecka övar kapten Girault (3/4). Den mannen älskar sannerligen sin klinga! Även kapten du Besse et Saint-Antisse övar (3/4), stärkt av vin, kapun och en skål oliver från trakterna av Montpellier.
Vid Marinkåren låter subaltern Louvel Rufin rekryterna få en tämligen stillsam vecka, matt efter många utsvävningar och illa genomtänkta vad.

På friarstråtet
Det är i sanning djärvt av Victor Lefaux att jaga efter den högvälborna Christine Dunois – men inte vad man skulle kalla ett fruktbart försök. (-27 livres)

Nyheter från fronten
Från fronten hörs denna vecka intet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Juli, vecka 4

Regementsåtaganden

"Subalternen fick korgen i förra veckan – det är därför han är elakare än den värsta turkiska pinomästare idag!" Pass på, rekryt, så att inte subaltern Victor Lefaux hör dig, för han exercerar Picardiets musketörer med den största nit den här veckan.

En afton på Blå gaveln
Den alltid så sociale major François Guignard du Besse et Saint-Antisse festar och spelar hazard i glatt sällskap på Blå gaveln. Fyra vad på 25 livres vardera går – huset slår 6, 2, 6, 1. (-7 livres, +1 status)

En afton på Jägaren
Kapten Raoulin Girault ses efter en intensiv träningsperiod åter ute tillsammans med Henriette de Foix – har han förlåtit henne för den värme med vilken hon mottog salig kapten de Lorraine-Lilleborne? Eller var det kanske Henriettes list att få till stånd en duell, en sådan hon väl älskar att se? Ärtor med ängsyra, duvor med citron. och persiljesås, en butelj Jurançon – här sparas det inte in. (-39 livres, +5 status)

På friarstråtet
Fröken Mathilde de Bretagne, är ditt hjärta lika kallt som vindarna vid Finistère? Eller är det blott din hävdvunna bretonska mening att varje relation med en sjöfarande man slutar i tragedi? I vilket fall som helst skickar du subaltern Louvel Rufin från din port. (-27 livres)

Nyheter från fronten
Nu ser vi regementen börja sina manövrer. Överste du Peyrer i Konungens musketörer är en erkänt skicklig officer, men gör blott en medelmåttig insats (MF 6, slår 2, resultat 4/0, totalt ±0). Även överste Bourseiller av 27:e musketörerna har en god renommé, följer general Cahen d'Anvers skickliga planer och utför dem med bravur (MF 6+2, slår 5, resultat 1/+1, totalt +3). På kavallerisidan är överste de Hautefort av Kronprinsens kyrassiärer mindre väl ansedd, även om såväl hans adjutant som brigadgeneral Villehardouin ger honom en viss uppbackning och han lyckas väl (MF 2+2, slår 6, resultat 2/+1, totalt +2).
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Vinna eller förlora(5,3,1,6) är för mig likgiltigt å jag längtar bort till kriget. Paris är så varmt…
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
OK, sammanräkning av juli månad!

Statuspoäng under månaden:
François Guignard du Besse et Saint-Antisse: 10 i grund, +3 vecka 1, +4 vecka 2, +1 vecka 4, totalt 18.
Victor Lefaux: 2 i grund, +8 vecka 1, -2 för avsaknad av damsällskap, totalt 8.
Louvel Rufin: 5 i grund, +6 vecka 1, totalt 11.
Raoulin Girault: 9 i grund., +5 vecka 4, totalt 14.
Ingen förbättring för någon – Lefaux var så nära, men ack, se adelsdamers flyktighet...

Statuspoäng i grund nästa månad:
François Guignard du Besse et Saint-Antisse: 10.
Victor Lefaux: 2.
Louvel Rufin: 5.
Raoulin Girault: 9.

Ekonomi under månaden:
François Guignard du Besse et Saint-Antisse: 533 i grund, -7 vecka 1, -31 vecka 2, -7 vecka 4, sammanlagt 488.
Victor Lefaux: 32 i grund, +1 vecka 1, -27 vecka 3, sammanlagt 6.
Louvel Rufin: 392 i grund, +16 vecka 1, -58 vecka 2, -27 vecka 4, sammanlagt 323.
Raoulin Girault: 513 i grund, -39 vecka 4, sammanlagt 474.

Ekonomi i grund nästa månad
François Guignard du Besse et Saint-Antisse: 488, +18 lön, +125 underhåll, -7 uppehälle, -15 klubbavgift, -11 hästar och stallknekt, totalt 598.
Victor Lefaux: 6, +6 lön, -2 uppehälle, totalt 10.
Louvel Rufin: 323, +8 lön, +20 underhåll, -4 uppehälle, -5 klubbmedlemskap, totalt 342.
Raoulin Girault: 474, +14 lön, +112 underhåll, -9 uppehälle, -15 klubbavgift, -5 häst och stallknekt, totalt 571.

Planeringen tar jag gärna innan tisdagen den 23:e maj.
 

Renberg

Veteran
Joined
11 Jul 2015
Messages
29
Location
Sollentuna
Ack, vilken blek tillvaro! Varken ärans strider eller kärlekens brand förunnad. Endast vin plägar bota detta limbo. Någon som ämnar sig en bägare att göra sällskap?
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Mesdames, Messieurs, mitt namn är Alexandre de la Roche. Jag har nyligen anlänt till Paris för att söka lyckan. Jag ämnar befinna mig på den blå gaveln under månadens andra vecka, ifall det är någon som vill visa mig hur man roar sig här i staden!
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Ah! Jag följer gärna med till ”gaveln”, mina herrar. Det är inga konstigheter: sång, spel, skökor, och skrävel!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Augusti, vecka 1

Bankärenden

Den till staden nyinkomne herren Alexandre de la Roche inleder såklart sin bana mot aristokratin med att låna pengar. (+150 livres, återbetalas första veckan i februari)

Regementsåtaganden
Subaltern Victor Lefaux håller trots sommarhettan rekryterna i schack bland Picardiets musketörer. Samtidigt övar kapten Raoulin Girault med värjan, flitigt som alltid – och det ger resultat (+1 Expertis).

En afton på Blå gaveln
Major François du Besse et Saint-Antisse festar på gaveln tillsammans med sin fästmö Elysant Lecocq och subaltern Louvel Rufin. Medan det förnäma paret svalkar sig med sommarens lätta läckerheter – rostade vaktlar med en sallad på granatäpple och pistagenötter jämte en butelj œil de perdrix – prövar subalternen lyckan i parti efter parti med lansquenet. Tjugo vad á tjugo livres gör han – och drar sig ur fyra, förlorar nio och vinner sju. Inte tycks han beklämd av detta, utan han festar glatt till det.
(du Besse et Saint-Antisse: -37 livres, +5 status; Rufin: -84 livres, +1 status)

Nyheter från fronten
Manövrer och stridigheter fortgår! Än så länge är dock resultaten av stridigheterna mot de slemma spanjorerna oklara.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Augusti, vecka 2

Regementsåtaganden

Kapten Raoulin Girault övar vidare på fäktningen (+1/4). Är han en man av kött och blod, eller någon form av förskräcklig automat sprungen ur en blodtörstig urmakares vridna skaplynne? Även kapten Victor Lefaux håller sig vid regementet och övar med värjan (+2/4).

En afton på Blå gaveln
Men se, är det inte herr Alexandre de la Roche? Och där, major François du Besse et Saint-Antisse med den sköna Elysant Lecocq i släptåg? Den nye bekantskapen gör sig raskt hemmastadd på klubben, och delar kanske en bägare med majoren.
(François du Besse et Saint-Antisse: -7 livres, +1 status)
(Alexandre de la Roche: -25 livres, +5 status (för att gå med i klubben))

En afton på Entre l'Or
Subaltern Louvel Rufin kanske inte har glömt Mathilde de Bretagne, men han söker sig i afton till säkrare jaktmarker. Han festar och mer därtill på bordellen. (-8 livres, +1 status)

Nyheter från fronten
Även nyheter om hur det går på skvadrons- och bataljonsnivå börjar nu nå Paris. Vid Konungens musketörer har major du Plessis enbart skrala prestationer bakom sig, och ej heller gott ledarskap att luta sig på (MF 2+0). Det är oklart hur det går för hans bataljon (slår 4, resultat 4/0). Major Desmarais av 27:e musketörerna har rykte om sig som en mycket skicklig officer (MF 6) och har därtill förmånen av välorganiserade manövrer (+3 sedan tidigare). Dock genomför han knappast planerna väl (slår 1, resultat 4/0 – kapten de Villain får alltså totalt räkna sin MF som tre steg högre när resultatet för hans kompani räknas ut). Inom Kronprinsens kyrassiärer ska den gravt oprövade major Cazenave utföra de planer som överste de Hautefort åtminstone nominellt har smitt (MF 1+2), men är knappast uppgiften mogen (slår 2, resultat 5/-1 – kapten de la Rais får alltså räkna sin MF som ett steg högre när resultatet för hans tropp räknas ut).

Nu @Man Mountainman och @Khan får ni äntligen chansen att testa er förmåga! Jag behöver dels att ni slår 1T6 för att vi ska se hur det egentligen ligger till med er militära förmåga – för nu leder ni kompanier och tropper i strid. Därefter vill jag att ni slår ytterligare 1T6 för att se hur väl det går för er i just den här striden.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Augusti, vecka 2

Regementsåtaganden

Kapten Raoulin Girault övar vidare på fäktningen (+1/4). Är han en man av kött och blod, eller någon form av förskräcklig automat sprungen ur en blodtörstig urmakares vridna skaplynne? Även kapten Victor Lefaux håller sig vid regementet och övar med värjan (+2/4).

En afton på Blå gaveln
Men se, är det inte herr Alexandre de la Roche? Och där, major François du Besse et Saint-Antisse med den sköna Elysant Lecocq i släptåg? Den nye bekantskapen gör sig raskt hemmastadd på klubben, och delar kanske en bägare med majoren.
(François du Besse et Saint-Antisse: -7 livres, +1 status)
(Alexandre de la Roche: -25 livres, +5 status (för att gå med i klubben))

En afton på Entre l'Or
Subaltern Louvel Rufin kanske inte har glömt Mathilde de Bretagne, men han söker sig i afton till säkrare jaktmarker. Han festar och mer därtill på bordellen. (-8 livres, +1 status)

Nyheter från fronten
Även nyheter om hur det går på skvadrons- och bataljonsnivå börjar nu nå Paris. Vid Konungens musketörer har major du Plessis enbart skrala prestationer bakom sig, och ej heller gott ledarskap att luta sig på (MF 2+0). Det är oklart hur det går för hans bataljon (slår 4, resultat 4/0). Major Desmarais av 27:e musketörerna har rykte om sig som en mycket skicklig officer (MF 6) och har därtill förmånen av välorganiserade manövrer (+3 sedan tidigare). Dock genomför han knappast planerna väl (slår 1, resultat 4/0 – kapten de Villain får alltså totalt räkna sin MF som tre steg högre när resultatet för hans kompani räknas ut). Inom Kronprinsens kyrassiärer ska den gravt oprövade major Cazenave utföra de planer som överste de Hautefort åtminstone nominellt har smitt (MF 1+2), men är knappast uppgiften mogen (slår 2, resultat 5/-1 – kapten de la Rais får alltså räkna sin MF som ett steg högre när resultatet för hans tropp räknas ut).

Nu @Man Mountainman och @Khan får ni äntligen chansen att testa er förmåga! Jag behöver dels att ni slår 1T6 för att vi ska se hur det egentligen ligger till med er militära förmåga – för nu leder ni kompanier och tropper i strid. Därefter vill jag att ni slår ytterligare 1T6 för att se hur väl det går för er i just den här striden.
Mina resultat blev 5 (militär förmåga) resp 6 (stridsresultat). Inget fusk, lovar!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Vaktlar och stekta sparvar som flyger in i min gom. Pastejer och bakverk detta ska bli min ödessommar( spelledaren jag ville spendera 37 livres varje vecka på blå gavelen)
 
Top