Re: Nu får ni förklara er!
Intressant debatteknik... Om du slutar göra värsta tänkbara slutsatser om andras argument kanske du ser skillnaden?
Tekniken kallas "slippery slope", och är en vedertagen argumentationsprincip, inom exempelvis moralfilosofi! Man visar helt enkelt på att konsekvenserna av en viss teori, exempelvis påståendet "man ska aldrig döda" inte är accepterbara, och sålunda måste teorin/påståendet antingen vara felaktigt, eller också åtminstone innehålla en felaktig premiss. Så tekniken är full acceptabel, ur argumentationsmässig synpunkt. Däremot fungerar den inte (åtminstone anser inte jag att den gör det, även om det finns filosofer som gör det) mot direkta faktapåståenden - man kan t.ex. inte säga att gravitation är oacceptabelt, på grund av dess konsekvenser, men när man diskuterar åsikter, teorier och ståndpunkter är det en fullgod argumentationsteknik!
Jag tycker även om choklad och grön ärtsoppa. Däremot skulle jag aldrig BLANDA dessa, vilket är vad du argumenterar för.
Men å andra sidan, du vet ju inte vad du får förrän du faktiskt har blandat dem, eller hur? Jag kan säga att jag tyckte att tanken med jordgubbssylt på blodpudding var äcklande, ända tills jag smakade det. Då visade det sig vara jättegott! Eller, för den delen, så tyckte jag att tanken på ett vetenskapligt magisystem (a la Eon) verkade löjligt - men jag gillar Eons system och tycker att det är mycket bra! Så bara för att saker, till en början, ser ut att vara oförenliga, betyder det inte att dom faktiskt är oförenliga!
Och till dess att Krille uttryckligen säger att han vill ha PSI i Eon tycker jag det är ofint att försöka ställa honom på din sida i argumentet.
Jag har
aldrig hävdat att Krille vill se PSI i Eon, inte heller påstått att han står på min sida i argumentation (jag försöker inte lägga ord i Krilles mun, sålunda), men du hävdade att min åsikt i ett ämne på något vis skulle utgöra en fara för andeprojektet, och det är rent nonsens. Därav är liknelsen fortfarande ytterst relevant.