Nekromanti En cool idé...

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
För några dagar fick jag ett litet uppslag till ett projekt till Eon, som jag tror skulle kunna bli väldigt intressant, nämligen att skriva lite om varelser med psykiska krafter - ja, ni vet det som på engelska kallas för psychics . Antydningar till sådant finns ju redan i grundboken, men jag tänker alltså skriva ett mera utförligt, genomgående system, där mentala krafter i olika former beskrivs, teorier som PSI, PSI-organisationer, osv, osv. Allt mellan telekinesi, pyrokinesi, telepati, clairvoyance, ja allt jag kan komma på som kan räknas som psykiska krafter ska här beskrivas. Notera dock att det inte är några Akirapsychics jag är ute efter, utan snarare mera "low key"-varianten (allt i Eons anda).
:gremcool:

Vad tror ni om den här idéen? Tankar, förslag, idéer?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Behövs det? Magi och Schamanism kan väl redan stå till tjänst med telekinesi, pyrokinesi, telepati och alla andra klassiska mentala krafter.

Det känns som kaka på kaka.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Behövs det? Magi och Schamanism kan väl redan stå till tjänst med telekinesi, pyrokinesi, telepati och alla andra klassiska mentala krafter.
Javisst, att dessa båda fenomen kan erbjuda effekter som påminner om sådant som telekinesi, pyrokinesi och telepati är helt klart sant. Men det kan inte erbjuda den mycket speciella känsla som mentala krafter har! Magi i Eon är någonting exakt, precisionsfyllt och regelstyrt. Jag hade snarare tänkt mig att psychics skulle vara någon form av mellanting - deras krafter är mera mystiska, okända och därför oxå mera skrämmande. En magikers krafter vet man vart de kommer ifrån i Eon, men med den med mentala krafter skulle så inte vara fallet. Dessutom, bara för att magi och Schamanism erbjuder någonting som liknar psykiska krafter, betyder det ju inte att det faktiskt är psykiska krafter! Sålunda finns det helt klart utrymme för sådana.
:gremcool:
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Magin i Eon har vi ingen riktig aning hur den fungerar. Men vi kan vara nära med hjälp av teorier och logiska resonemang samt uteslutningsmetoden.

Men hur hade du tänkt dig att psykiska krafter skulle verka? Vi vet ju att bästa sättet att påverka föremål utan att röra dem är att påverka de magiska fälten. Eller kanske det är något helt nytt som man använder med psykiska krafter?
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Magin i Eon har vi ingen riktig aning hur den fungerar. Men vi kan vara nära med hjälp av teorier och logiska resonemang samt uteslutningsmetoden.
Är det verkligen sant? Man vet väl att magi fungerar genom att forma magiska filament. Sen kan man tvista hur om hur de fungerar och i vad de existerar (d.v.s. om det är eter eller magiska fält), men att det handlar om magiska filament och effekter är väl ganska självklart!

Men hur hade du tänkt dig att psykiska krafter skulle verka? Vi vet ju att bästa sättet att påverka föremål utan att röra dem är att påverka de magiska fälten. Eller kanske det är något helt nytt som man använder med psykiska krafter?
Tanken är väl att ingen ska veta hur psykiska krafter ska fungera. De fungerar genom en okänd kraft/makt/förmåga, någonting som är starkt beroende av besjälade varelser, men ändå inte magiskt/andebesvärjande. Det utgör någon form av mystiskt mellanting. Så ja, svaret skulle bli att det är någonting "helt nytt" som försigår när man använder psykiska krafter. Och, precis som du säger, magi är fortfarande det bästa sättet och psykiska krafter är mindre kraftfulla. Men istället är de mera "naturliga" och känns mera självklara för den som besitter dem än magi. Psykiska krafter föds man med (ävem om man inte upptäcker dem förrän senare i livet), magi måste man lära sig.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Så låt oss anta att det hela handlar om en okänd kraft. Den kommer då att ungå balansens lag eftersom det är kraft man föds med. Intressant fenomen att studera. Speciellt för alverna i deras sökande efter ett sätt att kringgå Konsekvensens lag (Spelare, inget L&H-tjafs här inte...).
Alltså så borde dessa vara eftertraktade och väldigt få fast med bra sammanhållning då de förföljs av kyrka och andra grenar som är intresserade av fenomenet. Kan bli intressant med psykiska krafter. Fastän jag inte riktigt ser dem så avvikande från magi eller schamanism.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Så låt oss anta att det hela handlar om en okänd kraft. Den kommer då att ungå balansens lag eftersom det är kraft man föds med. Intressant fenomen att studera. Speciellt för alverna i deras sökande efter ett sätt att kringgå Konsekvensens lag (Spelare, inget L&H-tjafs här inte...).
Alltså så borde dessa vara eftertraktade och väldigt få fast med bra sammanhållning då de förföljs av kyrka och andra grenar som är intresserade av fenomenet. Kan bli intressant med psykiska krafter. Fastän jag inte riktigt ser dem så avvikande från magi eller schamanism.
Mycket intressant tankegång, det där med balansens lag! Det här ska jag nog sno/använda mig lite av när jag utvecklar Mundanska teorier om vad psykiska krafter faktiskt är. Tackar tackar! :gremwink:

PS: Alla som vill bidra med sådana teorier får gärna mejla (jaghetermicke@yahoo.se) dem till mig.
:gremsmile:
ds.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Kom att tänka på...

När man håller på med telekinesi och liknande så gör man så att man koncentrerar sig på ett föremål riktigt intensivt och går in i dess innersta struktur och ändrar lite där så att man får föremålet att röra sig eller bete sig på annat sätt.

Alltså, som en magiker skulle se det: Istället för att ändra magiska fältet runt föremålet så går man direkt in i kärnan och alternerar där. Hoppas över ett steg med andra ord och hoppar dikrekt på att "programmera" föremålet. Ingen energi går rent teoretiskt åt. En kringående rörelse som dock inte är särskilt mäktig då själva metoderna är aningen föråldrade och/eller ineffektiva utan lämpar sig mest för att kedjepåverka magiska fält.

En kompis är riktigt inne på det här med telekinesi. Kan höra lite grann med honom om du (Drakvrede) inte har riktigt all fakta som du vill ha eller anser dig behöva.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Det skulle uppskattas, lite ankedoter..
Kan alla lära sig det? eller är det en medfödd gåva?
Hur ska du räkna det hela? Som besvärjelser med magnituder ?
Vart skulle de använda det? (vilka länder)

Mera intressant vore det i så fall att få reda på om det skulle finnas olika ranger inom "PSI".. som:
Pykisk kraft, rang 3 - flytta föremål med tanken
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Kom att tänka på...

En kompis är riktigt inne på det här med telekinesi. Kan höra lite grann med honom om du (Drakvrede) inte har riktigt all fakta som du vill ha eller anser dig behöva.
Tja, lite hjälp på vägen är ju aldrig fel. Du får gärna fråga honom.
:gremcool:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Kan alla lära sig det? eller är det en medfödd gåva?
Det senare skulle vara fallet - inte alla är födda med E.S.P. - extrasensorisk potential , utan det utgör en mycket liten skara av alla besjälade varelser - de som besitter Gåvan .

Hur ska du räkna det hela? Som besvärjelser med magnituder ?
Nja, inte riktigt. Just eftersom det inte är magi, är det inte klassificerbart på samma sätt, d.v.s. magnituder, ranger och liknande är irrelevant i sammanhanget.

Mera intressant vore det i så fall att få reda på om det skulle finnas olika ranger inom "PSI".. som:
Pykisk kraft, rang 3 - flytta föremål med tanken
Nix, ranger och nivåer stinker AD&D, tycker jag...
:gremtongue:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Amatörfysik = meningen med livet...

Låter fint, håll undan det från alla mixtrande amatörfysiker bara...
Så du tycker alltså inte att jag ska komma med en pseudokvantmekanisk, subrymdteori om det hela? Varför inte det?!? Vem kan motstå sådant?
:gremwink:
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Hur får man det då ?
Föds man med dem då?
Slår man mot PSY då man föds eller bara får man välja det?
Kanske på huvudtabellen, övernaturliga egenskaper, någon modifikation på slaget och får man över 100 så får man det kanske ?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Det är väl ett par av de övernaturliga och mentala egenskaperna som redan nu skulle kunna benämnas psykiska förmågor? Drömtydare, Andra chans, Helande händer, Kännare, Synsk, Varsel, Stillande blick och i viss utsträckning kanske även Empatisk, Uppmärksam, Extraordinär koncentrationsförmåga osv...

Mvh / Phelan - som tycker att det kan vara en kul idé men om främsta anledningen är att man inte gillar magisystemet varför inte göra ett eget istället?
 

inte

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
135
Location
Boden
Det känns som kaka på kaka.
Jag är övertygad om att dom flesta på det här forumet håller med når jag säger, att vi gillar 'kaka på kaka'. Ju mer matrial att som SL arbeta ifrån, desto bätre
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Det är väl ett par av de övernaturliga och mentala egenskaperna som redan nu skulle kunna benämnas psykiska förmågor? Drömtydare, Andra chans, Helande händer, Kännare, Synsk, Varsel, Stillande blick och i viss utsträckning kanske även Empatisk, Uppmärksam, Extraordinär koncentrationsförmåga osv...
Precis! Så det finns definitivt utrymme för psykiska krafter i Eon. :gremsmile: Kommer dessutom att använda mig av flera av dessa exempel från grundreglerna som inspiration, men kommer att utveckla dem mer än vad som rymms i grundboken.

Mvh / Phelan - som tycker att det kan vara en kul idé men om främsta anledningen är att man inte gillar magisystemet varför inte göra ett eget istället?
Nix, det har ingenting med ogillan av magisystemet att göra. Tycker bara att psykiska krafter e coolt ( :gremcool: ), och ingenting sådant finns ju till Eon, så därför tänkte jag skapa det!
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Jag är övertygad om att dom flesta på det här forumet håller med når jag säger, att vi gillar 'kaka på kaka'. Ju mer matrial att som SL arbeta ifrån, desto bätre
Tja, genom "kaka på kaka"-metoden får man ju tårtor, och sådana e ju godare än kakor. Så "kaka på kaka" alltså en bra metod... :gremwink:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
(Hmm.. psykiska krafter... trikåer... Jean Grey... hmmm... mums...)

Sorry! Jag börjar alltmer upptäcka min fetisch för korrekta begrepp - känns inte "mystiska krafter" som en bättre term i fantasy än "psykiska krafter" som i alla fall för mig direkt leder till nutida eller framtida miljöer?

Behövs det så mycket regler egentligen? Såna här specialare kan SL sköta själv väldigt enkelt, om du ska bygga ut det här kanske du snart sitter med 97 st olika modifikationer till tärningsslagen. Ett enkelt instick av en "SL special" på Övernaturliga egenskaper-listan, och kanske några enkla riktlinjer för ärftlighet eller så. Kampanjmaterial vore däremot väldigt kul - i en vidskeplig värld kan nog synska människor råka väldigt illa ut ("BURN the witch!"), underjordiska grupper av individer med extra gåvor som antingen bara försöker överleva eller skaffa makt osv...

Mvh / Phelan
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Sorry! Jag börjar alltmer upptäcka min fetisch för korrekta begrepp - känns inte "mystiska krafter" som en bättre term i fantasy än "psykiska krafter" som i alla fall för mig direkt leder till nutida eller framtida miljöer?
Tja, vad är det för fel på "psykiska krafter"? I Eon finns det ju någorlunda utvecklade civilisationer, och där talar man väl om "psyken"? Men visst, "mystiska krafter" kanske e bättre. Får ta mig en funderare över detta.
:gremcool:
 
Top