Nekromanti En cool idé...

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Titt på tråden...

Tja, när man tittar på tråden tycks det ändå som det finns ett visst intresse för en psychic"modul" till Eon (får väl hitta någon hemsida att lägga ut den på, när den är färdig). Det låter bra det. Då ska jag se till att göra en sådan.
:gremcool:

Hör av mig igen när jag kommit en bit på vägen.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag är övertygad om att dom flesta på det här forumet håller med når jag säger, att vi gillar 'kaka på kaka'. Ju mer matrial att som SL arbeta ifrån, desto bätre
Åh ja. Förutsatt att materialet är bra. Eller har en plats. På dig låter det som att regler för 110cm's och 130 cm's varianter på slagsvärd, regeltekniska effekter för olika färger på hjälmplymer etc är intressanta och önskvärda.
Finns det redan är det ingen mening med att lägga in det igen i en något annorlunda skepnad.

Egentligen bör jag nog be om ursäkt för att jag gav mig på konstruktiv kritik när allt jag ville säga var att Drakvedes förslag stank rutten getpung och bör hållas så långt borta från Eon som möjligt där det ändå inte passar in.

Prova anpassa det till Star Trek, men det är väl att sparka på någon som ligger ner.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: En dålig idé...

Idén känns groteskt överflödig i mitt tycke. Den befintliga mystiken i Eon täcker redan allt det där, och den brutala inflation på övernaturliga förmågor det skulle orsaka är allt annat än önskvärd i mitt Mundana. Dessutom passar det fantasystämningen riktigt genuint dåligt - sådana förmågor hör tungt hemma i scifigenren. De kan förekomma i fantasy med, men bör då vara extremt unika och mystiska egenskaper hos unika individer - inga förmågor som överhuvudtaget är strukturerade och täcks av regelmekanik och organisationer som rymt direkt från Babylon 5. Visst kan man lägga in scifi-idéer i fantasy med gott resultat, hela Eon är ju ett bevis på det, men i det här fallet...usch, nej...ska jag vara ärlig kan jag knappt tänka mig något mera opassande. Åtminstone inte som du beskriver det.

- Ymir, har svårt att ge konstruktiv kritik
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: En cool idé?

Det är väl ett par av de övernaturliga och mentala egenskaperna som redan nu skulle kunna benämnas psykiska förmågor? Drömtydare, Andra chans, Helande händer, Kännare, Synsk, Varsel, Stillande blick och i viss utsträckning kanske även Empatisk, Uppmärksam, Extraordinär koncentrationsförmåga osv...

Precis! Så det finns definitivt utrymme för psykiska krafter i Eon. Kommer dessutom att använda mig av flera av dessa exempel från grundreglerna som inspiration, men kommer att utveckla dem mer än vad som rymms i grundboken.

Mvh / Phelan - som tycker att det kan vara en kul idé men om främsta anledningen är att man inte gillar magisystemet varför inte göra ett eget istället?
Nix, det har ingenting med ogillan av magisystemet att göra. Tycker bara att psykiska krafter e coolt ( ), och ingenting sådant finns ju till Eon, så därför tänkte jag skapa det!
Men du... Hobbitar, flygande tefat och spitfireplan är också coola, ska vi stoppa in dem i Eon också? Eller ska vi ta oss en titt på vad som passar in världen?

Vill du verkligen ha psykiska krafter tror jag bestämt att det funkar bättre och är mer i Eon's anda om du gör det till någon form av "vild" magi. Dvs någon instinktiv halvt omedveten form av improviserad magi. Att hitta på nya naturkrafter känns som en lika stor rubbning av världen som att utrusta Tirakerna med kulsprutor. Det rubbar liksom spelbalansen, vilket jag normalt sett inte har ett jäkla dugg emot när det inte radikalt vrider till hela spelvärlden.

Mitt tips, använd det som finns till fullo innan du börjar spika nytt. I alla fall när det gäller sådana här krafter.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
GAAH!! The HORROR!!!

Nej, nej, nej, nej, NEJ! Inga psioniker i Eon! Våga vägra PSI-poliser!

Alltså, det finns redan magi i Eon och den räcker gott och väl. Börja inte blanda in en massa SF-bubbel i systemet.


Tryck gärna in det i Neotech, men låt Eon vara en PSI-fri zon!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: En inte alls dålig idé...

organisationer som rymt direkt från Babylon 5.

Jag tycker det är en ganska kul idé. Jag kan tänka mig att psi-krafter ses som vidskepligt mumbo-jumbo av Eons magiker som på det hela har en mer vetenskaplig attityd. Jag kan också tänka mig att de ses med misstänksamhet av vanligt folk eftersom det är en lömskare (subtilare) kraft än magi och folk vet mindre om det.

På något vis kanske psi-krafter kan bli Eons mystiska magi... som ett komplement till den existerande torra vetenskapliga diton.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Nu får ni förklara er!

Jag har sett en massa trådar nedan om hur "PSI inte passar i Eon", och liknande. Att det skulle vara en strikt SF-grej, som inte hör hemma i fantasy. Att Eon ska vara en "PSI-fri zon", att det redan finns magi och det räcker gott. Att det skulle "drastiskt förändra spelbalansen", osv, osv.

Förklara er! Varför skulle inte PSI passa in i Eon? Det finns ju redan inslag av det, om man t.ex. ser till Övernaturliga egenskaper-tabellen i grundboken. Men om vi bortser från detta, så varför skulle då inte PSI passa in? Att det redan finns magi och schamanism är inte tillräckligt - det är som att säga att det finns ju redan hundar och katter, och då ska man inte oxå införa hästar. Nonsens! Likaså har jag svårt att förstå hur PSI skulle kunna förändra spelbalansen så drastiskt? Jag har inte tänkt mig några psychics med förmågan att spränga världar, a la Akira eller Aberrant. Tolka inte automatiskt "psychics" som "oh shit, nu kommer en grabb som kan elda upp hela världen", typ en extrem variant av Eldfödd ... :gremwink: Inte heller köper jag "PSI passar inte in i Eon", om ni inte säger varför det inte skulle passa in! Slutligen håller jag inte med om att PSI enbart skulle passa in i SF. Att det förekommer oftast där, är inte skäl nog, för i så fall skulle man kunna hävda att Eons vetenskapliga magisystem inte hör hemma i fantasy, eftersom vetenskap främst är reserverat för SF.

upp till bevis - varför skulle inte PSI, eller ett utvecklat PSI-system (utöver det som finns i grundboken), inte kunna fungera alldeles utmärkt i Eon?
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Nu får ni förklara er!

Jag skulle inte vilja göra en RP med psykiska krafter då jag ser det hela som aningen fjantigt, om du ursäktar.
Det jag däremot är intresserad är själva fenomenet, att det kommer att kringå lite lagar och därmed öppnar för vidare forskning och dylikt. Det skulle vara på tok för riskabelt att öppet hålla på med psykiska krafter då i stort sett alla större fraktioner som finns vill åt vad det är, eller som kyrkan vill, bränna hädaren på bål.
Men visst finns det en del roliga saker med PSI också, visa mäster trollkarl vad man kan och sätta honom på plats då han inte har någon aning vad som sker.
Skulle dock reservera kraften åt SLP's om jag vore SL.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Nu får ni förklara er!

PSI passar inte alls in i Eon. Det hade liksom inte varit Eon längre. Min första tanke är "SF-trams", och hur mycket jag än vrider och vänder på det så kommer jag fram till samma sak:

Uttjatat SF-trams.

Det finns ju svärd, dolkar och rustningar - varför ska man inte införa kalashnikovar och skottsäkra västar då? :gremtongue:

Skriv på dina varulvar istället, det verkade ju lovande :gremlaugh:. Var inte så överkreativ :gremwink:.

Apropå varulvarna, hur går det?
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Nu får ni förklara er!

Det jag däremot är intresserad är själva fenomenet, att det kommer att kringå lite lagar och därmed öppnar för vidare forskning och dylikt.
En helt klart intressant poäng, som sagt. Men man kanske skulle kunna införa någon "PSI-lag" i stil med att folk med psykiska krafter istället drabbas av något annat handikapp - t.ex. klenare kroppar, blödarsjuka, mindre tålighet mot sjukdomar, risk för mentala problem, osv, osv. Så uppfylls ändå Balansens lag, på sätt och vis.
:gremsmile:

Det skulle vara på tok för riskabelt att öppet hålla på med psykiska krafter då i stort sett alla större fraktioner som finns vill åt vad det är, eller som kyrkan vill, bränna hädaren på bål.
Naturligtvis naturligtvis! Hade inte tänkt mig att "PSI-are" skulle springa runt och öppet "vifta" med sina krafter. Nej, det skulle vara en mystisk, dold krafter vars själva subtilitet är en del av dess natur. Och självklart ska exempelvis Daak-kyrkan se PSI-are som ondskans hantlangare, så för att undvika bålet måste de med psykiska krafter vara mycket försiktiga.

Skulle dock reservera kraften åt SLP's om jag vore SL.
Hmm... Intressant tanke. Tja, ja, det skulle man säkert kunna göra. Tänker nog ändå erbjuda möjligheten att ge psykiska krafter till rollpersoner, om en spelledare accepterar detta. Men det ska naturligtvis vara upp till spelledaren!
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Nu får ni förklara er!

Hmm... nu har du sagt PSI så många gånger att nu börjar den lilla möjliga tjusningen jag såg med det hela försvinna.

Man KAN om man vill likställa de övernaturliga egenskaperna med PSI-krafter. ELLER så kan man bara se dessa som mystiska förmågor som några helt enkelt har. Ordet PSI känns faktiskt väldigt malplacerat för min del och omfattningen av de få egenskaper som kan slumpas in just nu är ganska lagom, tycker jag. Dessutom, om jag förstod dig rätt tycker du att Eons magisystem är för vetenskapligt och du vill ha något mer mystiskt - varför kastar du inte bara ut magisystemet i din grupp och gör ett eget som du trivs med?

Men, här har vi ett klassiskt exempel på en smaksak där båda sidor kan skrika sig blå utan att det ger någonting. Dvs, bevis får du inga och du kan inte presentera några själv heller.

Vad som däremot oroar lite är inte att du tycker PSI vore en helt okej grej, utan att du tycker det och samtidigt sitter och påtar på en officiell modul till Neogames. Man hoppas ju att denna inte kommer ta ut svängarna så mycket.

Mvh / Phelan
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Inte samma sak... [Viss risk för L&H-spoiler]

PSI passar inte alls in i Eon. Det hade liksom inte varit Eon längre. Min första tanke är "SF-trams", och hur mycket jag än vrider och vänder på det så kommer jag fram till samma sak:

Uttjatat SF-trams.
Och jag har svårt att förstå varför det skulle vara det. Har som sagt redan angett skäl till varför detta argument faller platt, liasom... :gremwink: Men visst, visst, tycker man inte om PSI, ska man naturligtvis inte införa det i sin spelvärld. Så enkelt är det.

Det finns ju svärd, dolkar och rustningar - varför ska man inte införa kalashnikovar och skottsäkra västar då?
Den här jämförelsen är inte riktigt rättvis... Kalashnikov och skottsäkra västar en resultatet av en teknologisk utveckling, d.v.s. utveckling av redan existerande fenomen. Det vore ungefär som om man som spelledare införde reguljärflyg med eterseglare i Mundana. Då blir din liknelse relevant. Men PSI är inte ett resultatet av utvecklingen hos ett vetenskapligt fenomen (d.v.s. magi i fallet med Mundana), utan det är ett helt eget fenomen!

Här tror jag mångas problem ligger. Just eftersom PSI oftast förekommer i SF, tror folk att PSI på något vis är ett resultat, eller helt kopplat till, vetenskaplig utveckling. Men det är ju just det som det inte är. Visst, man kan ta Babylon fem som exempel, men det utgör väl snarare ett undantag, än regeln. Tycker i alla fall jag.
:gremcool:

Skriv på dina varulvar istället, det verkade ju lovande . Var inte så överkreativ .

Apropå varulvarna, hur går det?
Vissa av oss klarar att ha flera bollar i luften samtidigt... :gremwink:
Nja, skämt & sido, det går frammåt. :gremsmile:
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: GAAH!! The HORROR!!!

Nej, nej, nej, nej, NEJ! Inga psioniker i Eon! Våga vägra PSI-poliser!

Alltså, det finns redan magi i Eon och den räcker gott och väl. Börja inte blanda in en massa SF-bubbel i systemet.


Han får väl ha psioter i sitt Eon om han vill...? ^_^

/Mogge, lite överraskad
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Nu får ni förklara er!

"En helt klart intressant poäng, som sagt. Men man kanske skulle kunna införa någon "PSI-lag" i stil med att folk med psykiska krafter istället drabbas av något annat handikapp - t.ex. klenare kroppar, blödarsjuka, mindre tålighet mot sjukdomar, risk för mentala problem, osv, osv. Så uppfylls ändå Balansens lag, på sätt och vis."

Skulle mer gärna se att de "kommer undan" med det. Skulle skapa lite huvudbry för de flesta då. Fast man kan ändå drabbas av quadosh-förlust. Vad händer förresten om man fummlar?

"Och självklart ska exempelvis Daak-kyrkan se PSI-are som ondskans hantlangare, så för att undvika bålet måste de med psykiska krafter vara mycket försiktiga."

Vilket medför att de som besitter dessa krafter gör bäst i att hålla ihop. Därmed så har det skapats en ny, mystisk organisation, med någon underlig religion samt filosofi.
Sen så går det väldigt bra att slänga in det när man har lust, eftersom det är underjordisk aktivitet och nästan helt okänd.
Med andra ord kan man lätt "snubbla" över det hela när som helst.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Nu får ni förklara er!

Hmm... nu har du sagt PSI så många gånger att nu börjar den lilla möjliga tjusningen jag såg med det hela försvinna.
Anledningen varför jag använda termen "PSI" är för att det är den vanligaste förekommande inom SF, den genre som de flesta här tycks tänka på när "psykiska krafter" dyker upp i diskussionen. Jag kan garantera dig att termen "PSI" inte kommer att användas i det färdiga resultatet! Så fäst dig inte vid termen "PSI", för den kommer inte vara relevant i projektet. :gremwink:

Men, här har vi ett klassiskt exempel på en smaksak där båda sidor kan skrika sig blå utan att det ger någonting. Dvs, bevis får du inga och du kan inte presentera några själv heller.
Ok, men man kan ändå komma med skäl, även om man inte bringar bevis! :gremwink:

Vad som däremot oroar lite är inte att du tycker PSI vore en helt okej grej, utan att du tycker det och samtidigt sitter och påtar på en officiell modul till Neogames. Man hoppas ju att denna inte kommer ta ut svängarna så mycket.
Vad är det här för nonsens? Betyder det i så fall att du tycker att Krille är oroväckande, eftersom han tycker om Babylon 5 (vilket jag tror mig ha förstått att han gör), där PSI förekommer? Snack! Andemodulen är en sak, andra projekt en annan. Och därmed pasta!
:gremcool:
 
Top