Nekromanti En cool idé...

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: En värdelös idé

'Mystik' är något som inte bör täckas av regeltermer i mitt tycke. En person kan mycket väl besitta en märklig förmåga att läsa andras tankar, men denna förmåga bör isåfall vara något verkligt unikt, något helt oförklarligt som är bundet till en enskild person. Visst kan man försöka utröna vad som ger henne förmågan, men de som torde vara intresserade av det är just magiker - PSI-organisationer och dylikt är således inte bara mycket opassande och stämningsdödande, utan dessutom groteskt överflödiga i mitt Mundana. Det finns mystik så det räcker och blir över ändå. Magi, i någon form, kan ge upphov till de mest märkliga ting, men allt går ändå inte att förklara med den gängse magiteorin - och det är just det som gör det så intressant, och gör PSI-krafter så totalt överflödiga. Det finns inget utrymme för dem i Mundana, och i mitt Mundana kommer de definitivt aldrig att sätta sina fötter. Hellre förser jag Bazirk-flottan med automatkanoner, typ.

- Ymir, som sagt mycket kritisk till idén
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: En värdelös idé

'Mystik' är något som inte bör täckas av regeltermer i mitt tycke. En person kan mycket väl besitta en märklig förmåga att läsa andras tankar, men denna förmåga bör isåfall vara något verkligt unikt, något helt oförklarligt som är bundet till en enskild person.

Japp. Det är ju just psi-krafternas tillgång och deras ev. existensberättigande utöver den magi som redan finns i Eon... som sagt...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: En värdelös idé

Nej. En PSI-kraft är inte något unikt, det är något strukturerat, något regeltekniskt, som påvisats hos flera personer och som är ett 'vetenskapligt' vedertaget faktum. Iallafall av Drakvredes tal om PSI-organisationer att döma. Nej tack, inte för mig, aldrig någonsin. Jag spelar Eon, inte X-Men eller Babylon Project.

- Ymir, står fast vid att mystiska krafter i Eon ska vara upp till enskilda spelledare att gestalta
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Duddmannen förklarar sig

Så upp till bevis - varför skulle inte PSI, eller ett utvecklat PSI-system (utöver det som finns i grundboken), inte kunna fungera alldeles utmärkt i Eon?
Enkelt svar: PSI-krafter som sepparat företeelse behövs inte i Eon.

Bevis: Det finns redan ett fullt fungerande system - magi. Att lägga till en ny variant på övernaturliga/exceptionella förmågor är onödigt. Allt som du vill göra med psikrafter, kan du redan göra med magin. Se bara på de utmärkta idéerna till namnändringar på magins olika aspekter i förhållande till vilken kultur man studerat i. Redan där har du egentligen kärnan till ett "PSI-system". Vad är Pyrokinisi om inte Thermotropi med ett annat namn? Låt spelarna kalla sin magi för Psionik eller Psychic Powers om de vill. Systemet är redan klart och etablerat.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: GAAH!! The HORROR!!!

Nja... vissa idéer är så dåliga att man vill skicka rollspelspolisen till att sparka in dörren och arrestera vederbörande för kreativa övergrepp på spelvärlden.

Då är man en idoit, min bäste herre. ^_^

/Mogge (ingen skulle anhålla dig för att du tänkte dig orcher som rosapudrade makaker)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: En värdelös idé

Nej. En PSI-kraft är inte något unikt, det är något strukturerat, något regeltekniskt, som påvisats hos flera personer och som är ett 'vetenskapligt' vedertaget faktum. Iallafall av Drakvredes tal om PSI-organisationer att döma.

IMHO behöver man inte vara vetenskaplig, konsekvent eller ens förstå vad man kan själv för att organisera sig... men jag har inte läst hela tråden så jag gissar att jag kan ha missat något.

Nej tack, inte för mig, aldrig någonsin. Jag spelar Eon, inte X-Men eller Babylon Project.

Det går väl ganska lätt att göra en psi-organisation som är mer en religiös sekt eller förvirrade individer som samarbetar av nödtvång än något X-men-liknande?

- Ymir, står fast vid att mystiska krafter i Eon ska vara upp till enskilda spelledare att gestalta

Eh, ja... och på vilket sätt stör en spelledares funderingar på den fronten andra spelledares möjligheter till det? :gremcrazy:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: En värdelös idé

Iallafall av Drakvredes tal om PSI-organisationer att döma.
Hmm... Om man nu inför psykiska krafter i Eon, så är det väl bara en sannolikt att individer med sådana skulle dras till varandra. De är ändå olika andra, och folk som är olika på samma sätt ( :gremwink: ) brukar dra sig till varandra. Därav skulle det "naturligt" uppstå grupperingar av sådana människor. Det tror i alla fall jag.
:gremcool:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: En värdelös idé

Tja, kärnan i samtliga mina inlägg har liksom varit att personer med sådana mystiska krafter bör vara så ovanliga och rentav unika att de aldrig någonsin möts, och krafterna så egendomliga att alla eventuella undersökningar av dem stannar på rena teorier. Ergo, jag förnekar inte ditt resonemang, jag vill bara aldrig någonsin ha det så.

- Ymir, alltjämnt mycket kritisk
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Nu får ni förklara er!

Men du visar ju inte på konsekvenserna av mitt resonemang! Du visar på konsekvensen om du först drar ut mitt resonemang till det absurda, sedan lägger till en arbiträr tolkning som passar dina syften, och därefter försöker påvisa en konsekvens efter att ha tillskrivit mig åsikter som jag inte har. DÄR har du anledningen till att det inte finns någon mening att fortsätta diskussionen.

Mvh Phelan, som ursäktar övriga forumläsare för denna OT-historia
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Nu får ni förklara er!

Mitt problem med PSI-krafter är att jag anser att de redan existerar: Först och främst så har vi de övernaturliga förmågorna du talade om, och vidare så har vi ju även psykotropi och resten av all magi för den delen. Skillnaderna mellan magi och PSI-krafter tycker jag är hårfin. Största skillnaden är att PSI skulle vara mer begränsat, näst största skulle vara namnet. Eller nå.

Om man inte tycker att de psykiska krafter som redan finns är tillräckligt så skulle man ju kunna bygga ut magin och göra så att vissa individer med tillgång till psykotropi (alla "intelligenta" varelser?) har förmågan att kunna behärska aspekten på ett mycket underligt sätt där de vanliga mystiska fördigheterna som alstra, besvärjelse o.s.v kanske inte används. Man skulle kanske kunna utnyttja den råa kraften i psykotropin på ett vilt sätt som enbart hänger på känsla och själslig/mental kontroll isället för beräkningar, kunskap och rutin, som för magin. Vilka förmågor (effekter) man skulle ha tillgång till vet jag dock inte.

PSI-krafter som ett helt nytt implement till reflerna och spelvärlden (som du verkar vara ute efter), och inte som en utbyggnad på något redan existerande koncept, skulle bara kännas överflödigt. Det skulle inte fylla upp någon egen nisch, utan skulle enbart dela ett begränsat antal nischer med magin. Med magi kan man ju rent teoretiskt sett göra i princip vad som helst, beroende på hur man ser det. Visserligen så skulle man kunna använda detta argument till att säga att allt annat utom magi då är överflödigt, men jag menar enbart då det gäller mer eller mindre övernaturliga fenomen.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: En värdelös idé

Tja, kärnan i samtliga mina inlägg har liksom varit att personer med sådana mystiska krafter bör vara så ovanliga och rentav unika att de aldrig någonsin möts, och krafterna så egendomliga att alla eventuella undersökningar av dem stannar på rena teorier.
För det första - jag hade inte tänkt översvämma Mundana med psychics! Detta fenomen skulle vara ytterst sällsynt, och det är dessutom ovanligt att personen inte alls upptäcker sin kraft. Så någon form av "psychicsinflation" är inte min avsikt. :gremsmile:

Men å andra sidan - om det finns två personer i hela Mundana som båda besitter förmågan att läsa varandras tankar, så är ju kraften att läsa någon annans tankar (utan hjälp av magi) inte unik, eller hur? :gremwink:

Sen hade jag inte heller tänkt mig att någon av Mundanas forskare skulle sitta på sanningen rörande psykiska krafter, utan alla teorier om detta fenomen skulle utgöra rena rama spekulationer, dels eftersom fenomenet är så pass ovanligt (d.v.s. det finns få "försökskaniner") och dels eftersom fenomenet i sig ska vara mycket svårundersökt!
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Nu får ni förklara er!

Men du visar ju inte på konsekvenserna av mitt resonemang! Du visar på konsekvensen om du först drar ut mitt resonemang till det absurda, sedan lägger till en arbiträr tolkning som passar dina syften, och därefter försöker påvisa en konsekvens efter att ha tillskrivit mig åsikter som jag inte har. DÄR har du anledningen till att det inte finns någon mening att fortsätta diskussionen.
Suck... :gremtongue:

Jaja, okej, kom igen då - visa vart jag "drar ut ditt resonemang till det absurda"? Får vi se lite exempel på det? Och vad är det för "arbiträra tolkningar" som jag lagt till? Och slutligen, när, när , har jag tillskrivit dig åsikter som du inte har?

Svaret är enkelt - det har jag aldrig, så jag bör väl inte vänta mig några exempel, antar jag... :gremtongue:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Nu får ni förklara er!

Man kan leda kon till vattnet, men ibland är det väldigt frestande att sedan bara dränka kräket.

...skulle jag kunna säga om jag tappade humöret. Nu är jag dock en sådan solstråle att jag inte sysslar med sådant.

Du kommer få ett svar i privat meddelande för en öppen debatt kommer inte leda till någonting. Nu ska jag sussa.

Mvh / Phelan
 

Steeltoe

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
48
Location
Lund
Re: Nu får ni förklara er!

Om man nu vill ta fram slippery slope argumentationen som seriös debattteknik bör man kanske först titta till de delar som kallas för talarens tolkningsföreträde jag tror att det nämns i samma bok som ss argumentationen.


Dock saknar jag argumentam ad bacalum här.
 
Top