Jag tänker att det handlar om hur personer visualiserar saker. Och alla visualiserar inte på samma sätt. Några drar åt det abstrakta hållet, och några åt det konkreta hållet.
Jag kan tänka mig att rollspelshobbyn till stor del består av personer som föredrar konkreta saker, med tanke på hur mycket vi gillar att ordna in saker i tabeller, klasser, kategorier och allt sånt. Allt för att konkretisera något och göra det möjligt för oss att (tro) att vi förstår grejen vi håller på med.
Vi som rollspelare har en tendens att fråga om det mesta (liksom t.ex. serienördar), och allt som hjälper en spelledare att svara på sådana frågor är bra, tycker jag.
Därför är kartor för mig en grundmur i hela förklarandet av världen. Visst det kan vara tabeller och så också, men med en karta kan jag få svar på rumsliga frågor som en tabell inte ger mig. T.ex. slottet Ravenloft, att få en isometrisk karta över den hjälpte verkligen att spelleda och spela det äventyret.
Jag lyssnar ju på en massa AP-poddar, och där svär jag ofta över att vare sig jag eller spelarna (oftast) har några kartor att förhålla oss till. Det händer inte sällan att folk inte fattar vad spelledaren menar när hen försöker förklara vad rollpersonerna ser framför sig.
Jag älskar kartor. De kan gärna kompletteras med bra strukturerad information i form av tabeller och annat. Det ena utesluter inte det andra, för min del.