Du behöver ingen dungeonkarta

Jag tycker att även megadungeonmiljöer ska illustreras med kartor. Behöver inte vara superdetaljerade, men allt för att hjälpa spelledaren. En sådan här karta, t.ex, tycker jag är ett bra stöd. Och den kommer aldrig att visas för spelarna.

View attachment 31139
Den där kartan är svinball.

Jag tror att min aversion mot kartor i äventyr har mer att göra med hur informationen runt kartan är presenterad, snarare än själva kartan som sådan. Kartor som har all viktig information utskrivet direkt på kartan (eller på samma sida) tycker jag oftast funkar jättebra.

Jag gillar inte kartor i rollspel. För mig är det begränsande. Dock älskar jag kartor, har trots allt utbildat mig till lärare i geografi. Men i rollspel ser jag inte riktigt samma funktion, där blir det mer en begränsning. Så då föredrar jag hellre en lös väv av informations punkter, lite som en tankekarta som folk varit inne på.

Samtidigt, tekniskt sett är även det en typ av karta, men antar att tråden mer handlar om kartor som avbildar platsen snarare än kartor som delger information på helt andra sätt, så som en karta över linjetrafik. Även om jag föredrar kartor i linje med den sistnämnda i rollspel sammanhang.

Med det sagt. Som spelare har jag flera gånger sett hur mycket en karta kan fungera som visuellt stöd för gruppen. Så mitt motstånd mot kartor är inte benhårt. Kan se fördelen med en tydlig karta helt klart om spelet är fokuserat på strid eller dylika moment som kräver mer kännedom om läge i relation till varandra.

Back