Du behöver ingen dungeonkarta

Jag tycker att även megadungeonmiljöer ska illustreras med kartor. Behöver inte vara superdetaljerade, men allt för att hjälpa spelledaren. En sådan här karta, t.ex, tycker jag är ett bra stöd. Och den kommer aldrig att visas för spelarna.

View attachment 31139
Den där kartan är svinball.

Jag tror att min aversion mot kartor i äventyr har mer att göra med hur informationen runt kartan är presenterad, snarare än själva kartan som sådan. Kartor som har all viktig information utskrivet direkt på kartan (eller på samma sida) tycker jag oftast funkar jättebra.

Jag gillar inte kartor i rollspel. För mig är det begränsande. Dock älskar jag kartor, har trots allt utbildat mig till lärare i geografi. Men i rollspel ser jag inte riktigt samma funktion, där blir det mer en begränsning. Så då föredrar jag hellre en lös väv av informations punkter, lite som en tankekarta som folk varit inne på.

Samtidigt, tekniskt sett är även det en typ av karta, men antar att tråden mer handlar om kartor som avbildar platsen snarare än kartor som delger information på helt andra sätt, så som en karta över linjetrafik. Även om jag föredrar kartor i linje med den sistnämnda i rollspel sammanhang.

Med det sagt. Som spelare har jag flera gånger sett hur mycket en karta kan fungera som visuellt stöd för gruppen. Så mitt motstånd mot kartor är inte benhårt. Kan se fördelen med en tydlig karta helt klart om spelet är fokuserat på strid eller dylika moment som kräver mer kännedom om läge i relation till varandra.

För mig handlar det om ungefär följande resonemang:
1. Är det lättare för spelledaren att beskriva något han eller hon förstår?
2. Tror du bilder kan förstärka pedagogiken i skriven text (och diagram, tabeller, etc.)?

Om man känner att man vill svara ja på ovanstående så är kartor något som gör ett äventyr bättre.
Jag respekterar kartälskandet, men upplever inte att den här argumentationskedjan håller – jag svarar ja på båda men håller inte med om slutsatsen.

Jag kan däremot köpa följande: "Tycker du att det är intressant och viktigt med förhållandet och utrymmena mellan rum? Om du svarar ja så är nog kartor något som gör ett äventyr bättre för dig."

För min del handlar kartskepsisen mycket om vilken spelupplevelse det tenderar att leda till. Alla gånger jag har spelat en dungeon med karta – oavsett om den är synlig för alla eller bara för spelledaren – har mycket av fokus legat på "Det finns Dörr A, Dörr B, och Dörr C. Vilken väljer ni att gå in i först?" och sedan "Ni går genom en korridor som svänger åt vänster och sen ser ni en dörr D. Vill ni gå in där eller fortsätta i korridoren?" Och det är helt enkelt inte en spelupplevelse som jag personligen har särskilt roligt med.

De göttiga bitarna för mig i en dungeon är de interaktiva elementen i rummen. Finns det ingen karta ökar chansen att jag får ägna mig åt de bitarna jag tycker är roliga. Därmed håller jag inte med om att en karta gör äventyret bättre.

Jag respekterar kartälskandet, men upplever inte att den här argumentationskedjan håller – jag svarar ja på båda men håller inte med om slutsatsen.

Jag kan däremot köpa följande: "Tycker du att det är intressant och viktigt med förhållandet och utrymmena mellan rum? Om du svarar ja så är nog kartor något som gör ett äventyr bättre för dig."

För min del handlar kartskepsisen mycket om vilken spelupplevelse det tenderar att leda till. Alla gånger jag har spelat en dungeon med karta – oavsett om den är synlig för alla eller bara för spelledaren – har mycket av fokus legat på "Det finns Dörr A, Dörr B, och Dörr C. Vilken väljer ni att gå in i först?" och sedan "Ni går genom en korridor som svänger åt vänster och sen ser ni en dörr D. Vill ni gå in där eller fortsätta i korridoren?" Och det är helt enkelt inte en spelupplevelse som jag personligen har särskilt roligt med.

De göttiga bitarna för mig i en dungeon är de interaktiva elementen i rummen. Finns det ingen karta ökar chansen att jag får ägna mig åt de bitarna jag tycker är roliga. Därmed håller jag inte med om att en karta gör äventyret bättre.
Om du inte håller med om slutsatsen måste du svara nej på en eller båda frågorna.

Back