DoD Drakkejsarens hemlighet - SL-tråd

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Snart drar första spelmötet igång. Jag har samlat diverse rekvisita och hjälpmedel. Hittills har jag gått igenom och gjort anteckningar för introscenen, Utkante och Ridders rös. Den sistnämnde platsen funderar jag på att låta Leanara peka rollpersonerna mot när hon tillkännager sig. Men nu läser jag äventyrsplatsen och undrar om den inte är jättesvår?
Alla fiender är monster med stora mängder KP. Två av dem tar halv skada av vanliga attacker, den tredje är direkt immun mot allt utom trolldom och eld. Hur har det gått för era spelgrupper, ni som redan kört den?
Jag tycker inte Ridders rös är lämpligt som första utfärd från Utkante. Vår grupp gjorde det som det tredje äventyret och hade tillgång till en magisk dolk, och var nära att stryka med ändå. Till sist lyckades gruppen fly från kummelgasten med statyettdelen och ta sig ut.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Snart drar första spelmötet igång. Jag har samlat diverse rekvisita och hjälpmedel. Hittills har jag gått igenom och gjort anteckningar för introscenen, Utkante och Ridders rös. Den sistnämnde platsen funderar jag på att låta Leanara peka rollpersonerna mot när hon tillkännager sig. Men nu läser jag äventyrsplatsen och undrar om den inte är jättesvår?
Alla fiender är monster med stora mängder KP. Två av dem tar halv skada av vanliga attacker, den tredje är direkt immun mot allt utom trolldom och eld. Hur har det gått för era spelgrupper, ni som redan kört den?
Det beror på om de har en magiker med attack-magi eller inte. Gick utmärkt (nåja) för mina som första äventyr, men det hängde 100% på LJUNGELD.

Men jag uppskattar att några av dem var nära att dö, så de lär sig direkt att äventyrande är farligt och att alla former av övertag är nödvändiga innan de slåss om de absolut måste.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Det beror på om de har en magiker med attack-magi eller inte. Gick utmärkt (nåja) för mina som första äventyr, men det hängde 100% på LJUNGELD.

Men jag uppskattar att några av dem var nära att dö, så de lär sig direkt att äventyrande är farligt och att alla former av övertag är nödvändiga innan de slåss om de absolut måste.
Ja, glömde nämna att en av mina spelare är en animist med besvärjelsen Fördriva. Utan den hade de varit rökta.
 

DonsJohnson

SL nybörjare
Joined
21 Sep 2023
Messages
3
Vår grupp är en nybörjargrupp och vi började med Ridders rös. Gruppen består bland annat av två magiker med attackmagier.
Det första de gjorde var att attackera spöket som i sin tur sträckte in sin hand i krigarens bröstkorg och sänkte honom direkt.
Sedan stekte animisten både spöket och barden som hade oturen att stå bredvid med en grad 3 Ljungeld

Så inom loppet av två stridsrundor var spöket besegrat, barden stendöd och krigaren utslagen (men överlevde)

Ska bli spännandemed fortsättningen 😁
 

Falmurst

Veteran
Joined
30 Jun 2023
Messages
48
Min spelgrupps Elementalist (och ende magiker) inledde striden mot gasten med att fumla sin FLAMMA och glömde då bort vem han och de andra var och vad han gjorde i ett gravkummel... "Turligt" nog så var gasten alldeles inpå och anföll honom så jag lät honom idka självförsvar medelst eldbollar - annars hade hela gruppen gått ner i den striden (halv skada efter 8p skydd gör det knepigt att vinna med vanliga vapen.) Mot spöket hade magikern klent med VP kvar (och hade dessutom blivit arg efter en skräckattack så slog med nackdel på trollandet) så där räddades de av att det fanns gratis eldskada i form av facklor i rummet samt att krigaren som snott Stangenrist från Riddarfrun fick in en perfekt träff.
Det känns som att det var ren tur att ingen rollperson gick åt i röset - för oss blev det perfekt fullständigt panisk stämning men det kunde lika gärna blivit att slå upp nya gubbar! Jag tror rekommendationen att köra Ridders rös först är mer för att det är ett ganska okomplicerat äventyr att hantera för SL men striderna kan definitivt bli slutet för hela äventyrarsällskapet om de inte är välförsedda med offensiv magi.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
565
Location
Videnmark
Fråga: Varför har vissa spelledarpersoner "stats" för Viljepoäng medan andra inte har det?
Exempel: På sidan 24 har Badinor VP medan Okald inte har det?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Fråga: Varför har vissa spelledarpersoner "stats" för Viljepoäng medan andra inte har det?
Exempel: På sidan 24 har Badinor VP medan Okald inte har det?
Badinor har en förmåga (mästersmed) som kräver VP. SLPs utan förmågor har inte VP utskrivet.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
387
Location
Stockholm
Jag upplever liksom andra att Ridders Rös är lite oschysst i sin foreshadowing - givet man kan fly från Gasten osv, men som äventyret är skrivet så ger det inte mycket tips till nya SL och kan därför bli väldigt tungt. SL tips jag också saknar är att pusha för Maske för lite lättnad av stämningen (oerhört poppis grepp i diskussionen på discord), samt att det för att ha varit en mängd dödade Svartalfer i tunnlarna så nämns det i princip ingenstans. Jag skulle måla upp det som en rätt otäck scen med rester av dessa här och där för understryka faran. Sedan är det nog inte helt dumt att gasten dyker upp när Äventyrarna hunnit kika i kistan. Ett alternativ är att göra Hr Gast långsammare än spelarna om man vill undvika striden... fullt beroende på grupp och dess kapabilitet (jag har 3 spelare med tyngsta rustning nitläder i en cliffhanger inför sista 2 rummen just nu).
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
SL tips jag också saknar är att pusha för Maske för lite lättnad av stämningen (oerhört poppis grepp i diskussionen på discord), samt att det för att ha varit en mängd dödade Svartalfer i tunnlarna så nämns det i princip ingenstans. Jag skulle måla upp det som en rätt otäck scen med rester av dessa här och där för understryka faran.
Håller med. Just så gjorde jag när jag spellede Ridders rös. Spelarna bekantade sig med Maske vilket gjorde det mycket enklare för dem när de senare sprang på Maladuk och hennes anhang i Bothilds bryte.

Sedan gjorde jag även en grej av de döda svartalferna i RR. Jag tänkte mig att gasten prydligt hade lagt deras kroppar på rad på ett nästan ceremoniellt sätt på golvet i det oplundrade rummet.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Samma här. Äventyrarna utforskade inte den högra delen, men hittade Maske och bekantade sig med honom. De lyckades besegra frun, jättespindeln och flydde sedan från gasten (en äventyrare blev nedslagen i matsalen och lämnad för död av gasten - han tog sig upp, plundrade sarkofagrummet på demonkronan, och lyckades finta sig ut, samt få med sig en svårt skadad Maske som gasten hunnit upp och bankat ned). Jag drog ned förflyttningen på gasten.
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Jag upplever liksom andra att Ridders Rös är lite oschysst i sin foreshadowing - givet man kan fly från Gasten osv, men som äventyret är skrivet så ger det inte mycket tips till nya SL och kan därför bli väldigt tungt. SL tips jag också saknar är att pusha för Maske för lite lättnad av stämningen (oerhört poppis grepp i diskussionen på discord), samt att det för att ha varit en mängd dödade Svartalfer i tunnlarna så nämns det i princip ingenstans. Jag skulle måla upp det som en rätt otäck scen med rester av dessa här och där för understryka faran. Sedan är det nog inte helt dumt att gasten dyker upp när Äventyrarna hunnit kika i kistan. Ett alternativ är att göra Hr Gast långsammare än spelarna om man vill undvika striden... fullt beroende på grupp och dess kapabilitet (jag har 3 spelare med tyngsta rustning nitläder i en cliffhanger inför sista 2 rummen just nu).
Ja, jag tror att jag absolut kommer att behöva en foreshadowing om att det kan vara bra att inte slåss med gasten i min grupp, och så jag ska nog lägga till lite döda svartalfer i tunnlarna. Tanken var att de skulle ha tagit sig till Ridders Rös när vi körde i lördags, men istället drog de upp till Spegelsjön för att bygga ett torn, under extremt lösa boliner. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad de håller på med för stunden. Utforskar dalen tror jag...
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Ja, jag tror att jag absolut kommer att behöva en foreshadowing om att det kan vara bra att inte slåss med gasten i min grupp, och så jag ska nog lägga till lite döda svartalfer i tunnlarna. Tanken var att de skulle ha tagit sig till Ridders Rös när vi körde i lördags, men istället drog de upp till Spegelsjön för att bygga ett torn, under extremt lösa boliner. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad de håller på med för stunden. Utforskar dalen tror jag...
Att de (svartalferna) flytt från platsen i panik är nog bra att låta spelarna upptäcka redan utanför röset ( t ex i form av redskap, vapen, fotspår etc). Sedan hade jag några helt tömda svartalfskroppar i ingångshålan, som en förvarning för fladddermössen. Bra respons, när man beskrivit de skinntorra liken, men massor av små hål/bitmärken, och spelarna säger att de tittar upp i grottaket...

PS Lät Maske berätta att de sänts ut av Maladuk och att övriga hittade den statydel de letade över och flydde med den till Bothilds Bryte.

PPS Det märktes att spelarna lärt sig hur strider funkar efter introscenens nära TPK. De bytte initiativkort, valde specialattacker och samarbetade bättre denna gång osv. Höll gasten under kontroll, läkte varandra och gjorde en ordnad sorti.

Stor humor när de alla fick dra ett skattkort i kumlet, och de tre första drar riktigt bra saker (guldbägare/smycken), men den siste sticker sig på en spik.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Tänker mig att de nu får Bothilds Bryte som äventyrskort 2. I Brytet får de reda på Suckarnas Torn (för att hämta standaret i utbyte mot Maladuks statydel som svartalferna kom över i Ridders Rös om det blir utgången). Suckarnas kan man ju kombinera med Värdhuset vid Vägs Ände, som ju bör vara ett naturligt stopp på vägen.

Det behövs dock ett eller två till platskort som val när de kommer till Utkante (utöver Bothild), så att det inte blir för snitslat. Hade tänkt att de skall ha 2-3 aktiva i taget. Vill dessutom ha lite variation, så att det inte blir flera äventyr i rad som mer är grottröj primärt (dvs Orakelgrottan och De Döda Ögonens grotta).

Vad tycker ni? Trolletinn eller Gårdagens By?

Vill spara Purpurbrand (och Apelsborg) närmare Dimön.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Vad tycker ni? Trolletinn eller Gårdagens By?
Trolletinn tycker jag själv är en bra "side quest" så att säga, den är inte lika "tung" som Gårdagens by, utan kan ligga där och lura i busken när rollpersonerna känner att de vill göra nått annat mellan lite tyngre äventyr. Vilket visserligen inte spelar någon roll om de väljer själva, men jag tänker att det är bra att ha lite olika "tyngd" i äventyren som finns tillgängliga.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
387
Location
Stockholm
Nu är du ju lite partisk Magnus, minst sagt. Haha. Men jag tycker ju personligen det är ett bättre oneshot/intro än Ridders Rös. Jag körde ett cold open med Trolletinn för ett gäng semi-nybörjare, mycket framgångsrikt.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Någon som har ett uppslag på ett ofarligt "sekt"-namn? Typ i stil med Ljusets Barn (som de hette i Rederiet). Tänkte mig låta några demonkultister börja arrangera soppköksvälgörenhet åt äventyrare som dragits till dalen, men inte lyckats så bra i skattjakten. De försöker så klart rekrytera lämpliga kandidater på sikt: "har du någon minut över att tala om vår välgörare, gudomen vars namn vi inte får säga?
 
Top