DoD Drakkejsarens hemlighet - SL-tråd

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Någon som har ett uppslag på ett ofarligt "sekt"-namn? Typ i stil med Ljusets Barn (som de hette i Rederiet). Tänkte mig låta några demonkultister börja arrangera soppköksvälgörenhet åt äventyrare som dragits till dalen, men inte lyckats så bra i skattjakten. De försöker så klart rekrytera lämpliga kandidater på sikt: "har du någon minut över att tala om vår välgörare, gudomen vars namn vi inte får säga?
Varför använder du inte det som redan finns med?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
382
Location
Stockholm
Någon som har ett uppslag på ett ofarligt "sekt"-namn? Typ i stil med Ljusets Barn (som de hette i Rederiet). Tänkte mig låta några demonkultister börja arrangera soppköksvälgörenhet åt äventyrare som dragits till dalen, men inte lyckats så bra i skattjakten. De försöker så klart rekrytera lämpliga kandidater på sikt: "har du någon minut över att tala om vår välgörare, gudomen vars namn vi inte får säga?
Sanningens Sällskap, om de inte redan avslöjats som skurkar?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,906
Location
Marjura
Sanningens Sällskap, om de inte redan avslöjats som skurkar?
Precis, de är redan misstänkta. Spelarna kommer ändå direkt att misstänka en välgörenhetssekt som delar ut mat till fattiga/hjälper sjuka osv, men jag tänkte mig något i stil med: Ljusets Utvalda. Ljusbärarna. De Ljusa. Ljusets väg. Vägfinnarna.

För att koppla dem till Sanningens sällskap kanske De Sanna eller Det Sanna Ljuset - men det känns för enkelt.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
104
Någon som kört Gårdagens By än och har några tips? Dags på onsdag för oss.
Nyfiken på hur det gick, tanken skulle varit att köra det igår, men spelarna ändrade sig och drog till Brytet istället. Hur hanterade spelarna Ix? Jag känner spontant att det är en svårlöst stand-off. Slåss är inte den bästa idén, och ÖVERTALA, fine, men vad vill en demon ha? Kunde varit mer tydligt i äventyret. Mina spelare skulle nog aldrig gå med på alternativet "tjänst", de är alldeles för misstänksamma.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
104
Ridders Rös, Apelsborg, Trolletinn och nu är de inne och rotar i Brytet. Jag älskar det spontana i upplägget, att mer eller mindre gå dit man känner för. Det, och plug-and-play formatet på äventyren. Samtidigt hade jag eftersträvat bättre spelarkartor, vattengångarna i Bothilds bryte är svårbeskrivna så jag var tvungen att ge min grupp snip&sketch bilder i chatten på discord, vilka avslöjade alldeles för mycket (vattendjup och liknande).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nyfiken på hur det gick, tanken skulle varit att köra det igår, men spelarna ändrade sig och drog till Brytet istället. Hur hanterade spelarna Ix? Jag känner spontant att det är en svårlöst stand-off. Slåss är inte den bästa idén, och ÖVERTALA, fine, men vad vill en demon ha? Kunde varit mer tydligt i äventyret. Mina spelare skulle nog aldrig gå med på alternativet "tjänst", de är alldeles för misstänksamma.
Vi har ställt in ett spelmöte och det efter spenderades vilsna i skogen.
Därför har de bara hunnit med att kliva in och uppleva första loopen.

Ix funderar jag lite på hur jag ska hantera. Jag tror jag faktiskt kanske nerfar Ix lite så att en fight blir mer möjlig, alternativt låter tiden ta slut precis när de inser att strid är en dålig idé utan en jävligt bra plan först.
Av någon anledning har jag svårare att logikpussla ihop en duglig förklaring på varför det plötsligt dyker upp 1-3 nya rollpersoner i Gårdagens än de föesta andra äventyren. Kanske ffa för att det inte är möjligt att fly därifrån.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
104
Vi har ställt in ett spelmöte och det efter spenderades vilsna i skogen.
Därför har de bara hunnit med att kliva in och uppleva första loopen.

Ix funderar jag lite på hur jag ska hantera. Jag tror jag faktiskt kanske nerfar Ix lite så att en fight blir mer möjlig, alternativt låter tiden ta slut precis när de inser att strid är en dålig idé utan en jävligt bra plan först.
Av någon anledning har jag svårare att logikpussla ihop en duglig förklaring på varför det plötsligt dyker upp 1-3 nya rollpersoner i Gårdagens än de föesta andra äventyren. Kanske ffa för att det inte är möjligt att fly därifrån.
Tänkt lite i samma banor, dock är jag för mesig som SL så han kanske skulle bli för lätt. Är oklart om man blir permadöd ifall demonen har ihjäl en. Sen lär man väl knappast hinna avklara striden oavsett innan tidsloopen är slut. Överlag känner jag att äventyret är lite rumphugget för en så pass komplex idé. Lite konstigt också att man kan dö av dålig kost men inte svärdshugg. En tanke jag har är att man kan dö genom att försöka ta sig tillbaka genom tidssfären, något många gjort tidigare (och tydligt varnat/tipsat om).
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
382
Location
Stockholm
Precis, de är redan misstänkta. Spelarna kommer ändå direkt att misstänka en välgörenhetssekt som delar ut mat till fattiga/hjälper sjuka osv, men jag tänkte mig något i stil med: Ljusets Utvalda. Ljusbärarna. De Ljusa. Ljusets väg. Vägfinnarna.

För att koppla dem till Sanningens sällskap kanske De Sanna eller Det Sanna Ljuset - men det känns för enkelt.
Den Enda Vägen. Framtidens Herdar eller ngt liknande? Om för spekakulärt så kanske bara kallas dem Dalens Systrar/Bröder för undvika misstankar?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
382
Location
Stockholm
Nyfiken på hur det gick, tanken skulle varit att köra det igår, men spelarna ändrade sig och drog till Brytet istället. Hur hanterade spelarna Ix? Jag känner spontant att det är en svårlöst stand-off. Slåss är inte den bästa idén, och ÖVERTALA, fine, men vad vill en demon ha? Kunde varit mer tydligt i äventyret. Mina spelare skulle nog aldrig gå med på alternativet "tjänst", de är alldeles för misstänksamma.
Tänker att även demoner kan ha ngt mot varandra, han kanske vill utsätta rivalen Sathmog för en näsbränna? Så möjlig friend of my enemy osv. Om spelarna fick tag i kronan eller hammaren från Röset kanske den kan komma till nytta på ngt sätt? Byteshandel?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,906
Location
Marjura
Är oklart om man blir permadöd ifall demonen har ihjäl en. Sen lär man väl knappast hinna avklara striden oavsett innan tidsloopen är slut. Överlag känner jag att äventyret är lite rumphugget för en så pass komplex idé. Lite konstigt också att man kan dö av dålig kost men inte svärdshugg. En tanke jag har är att man kan dö genom att försöka ta sig tillbaka genom tidssfären, något många gjort tidigare (och tydligt varnat/tipsat om).
Författaren tog upp svårigheten med att skriva ett Måndag hela veckan-scenario på Spelkongressen häromveckan. Hade varit jobbigare än rent författande, tydligen; "slet sitt hår nattetid för att få till det".
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
104
Tänker att även demoner kan ha ngt mot varandra, han kanske vill utsätta rivalen Sathmog för en näsbränna? Så möjlig friend of my enemy osv. Om spelarna fick tag i kronan eller hammaren från Röset kanske den kan komma till nytta på ngt sätt? Byteshandel?
Bra idéer, demoner bör alltid kivas och intrigera mot varandra. Men settingen etableras gradvis i kampanjen, efter fyra deläventyr börjar spelarna först nu fatta insatserna, med Sathmog, kultister osv. Då kan jag känna att äventyret passar bäst att lägga senare i kampanjen.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
382
Location
Stockholm
Ja, jag skulle inte lägga det tidigt i kampanjen om jag skulle använda den vinkeln. God poäng, annars är jag ett stor fan av Gårdagens By generellt, bör kanske läs igenom det igen för bättre feedback - inte spelat det än. Har en grupp som inlett kampanjen i förväntad ordning (ambush, Utkante, Ridders Rös) på 5 sessions. Nästa blir troligtvis Bothilds, med Maske som insider - så troligtvis diplomatisk angle möjlig. Andra gruppen fick cold open med Trolletin och kommer köra Värdshuset som uppföljare på vägen till Utkante - kommer dock hantera hela som en manifestation av förbannelsen (dvs världshuset existerar inte längre).
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,906
Location
Marjura
I Bothilds bryte springer RP som bekant på Vita döden, en glupsk sjöorm som hemsöker de gamla gruvgångarna i jakt på färskt kött. Jag tycker det är ett rejält coolt monster och jag kan knappt bärga mig tills jag får kasta in mina spelares RP i dess käftar.

Grejen är bara att man även stöter på en sjöorm i äventyret Orakelgrottan. Bestarna är inte identiska men jag känner, framförallt ur spelarnas synvinkel, att det ändå riskerar att bli en repris på något de redan upplevt. Så jag har tänkt att byta ut den sistnämnda mot något annat passande vattenlevande kritter. Men vad? En krabba? Gammelgäddan? Hajen från Jaws? Någon som har förslag?
En jätteigel? En svärm (?) av blodsugande iglar.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
382
Location
Stockholm
En jätteigel? En svärm (?) av blodsugande iglar.
På Spelkongress 23 har jag för mig Moa (som skrivit Orakelgrottan) berättade om någon som hade sammanfört de underjordiska vattendragen mellan Orakelgrottan och Bothilds, eftersom de ligger nästgårds. Teoretiskt skulle det kunna bli en kul grej? Jag håller annars med det är lite samey. Gillar Krabbor et c och har tankar bygga sådana till andra grejer så skulle ju klart kunna passa.
 

BucketHead

Veteran
Joined
19 Oct 2023
Messages
1
Jag ska precis börja denna kampanj. Jag är själv en ovan spelledare och mitt gäng är relativt ovana spelare, både ungdomar och en vuxen.
Hur mycket information ska jag ge dem i början avseende sägnerna om Sathmog, Eledain och vad som hände innan "nutid"?
Tänker att det finns en anledning till att äventyrarna har valt att försöka hitta dimmornas dal.
Hur gjorde ni?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Jag sa inget mer än att de är på väg mot Dimmornas dal för att leta skatter och rikedomar, och sedan körde vi startscenen, och sedan löpte det på ganska bra med hur de fick information enligt beskrivningarna i Utkante (innan de plötsligt bestämde sig för att bygga torn vid Spegelsjön utan någon som helst vettig anledning...)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,906
Location
Marjura
Jag ska precis börja denna kampanj. Jag är själv en ovan spelledare och mitt gäng är relativt ovana spelare, både ungdomar och en vuxen.
Hur mycket information ska jag ge dem i början avseende sägnerna om Sathmog, Eledain och vad som hände innan "nutid"?
Tänker att det finns en anledning till att äventyrarna har valt att försöka hitta dimmornas dal.
Hur gjorde ni?
Kör igång bara, det räcker att kort förmedla introtexten. Titta på motivationen som de medföljande karaktärerna har, mer behövs inte.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag håller med att de inte borde behöva mer i början. Se till att Leanara söker kontakt med dem och drar sitt spiel när de är i Utkante första gången, och pusha dem lite mot riddaren första eller andra gången de är där.

Man behöver inte överösa dem med information, men när de väl har chansen att få den så finns det ingen anledning att sitta och hålla den superhemlig. Lyckas man dessutom med ett färdighetsslag för att få informationen så ger jag den till spelarna så tydligt jag kan, inklusive kommentarer som ”ni har 0 anledningar till att tro personen ljuger” eftersom spelare ibland hittar på sådana anledningar själva… (vilket inte ska blandas ihop med att någon spelare väljer att deras rollperson fortfarande tror det är lögn alltså)
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
382
Location
Stockholm
Kommer köra en lite kul och oväntad grej, plockar in en fjärde spelare i min grupp - de är halvvägs in i Bothilds (precis genom Svartalfskamrarna), som inte blev strid, utan mer en matlagningsutmaning. Spelarna namndroppade Maske efter att ha fått gryta över sig och fick då ersätta svartalferna för bortslösad föda och underhållning, med gynnsamt utfall. Min grupp vet att en fjärde spelare kan dyka upp, men inte förutsättningarna - det blir en Orch (elementarmagiker och släkte från Monsterboken) som kommer göra dem sällskap efter deras möte med Maladuk, som ger dem i uppdrag att förgöra den Vita Döden.
 
Last edited:
Top