DoD Drakkejsarens hemlighet - SL-tråd

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Inga extra såvida det inte händer något extraordinärt jag vill belöna (typ fantastiska hjältedåd mot alla odds). Jag har aldrig varit med om att någonting blivit bättre/roligare för att spelarnas rollpersoner utvecklas snabbare - däremot brukar det alltid leda till problem om rollpersonerna utvecklas för snabbt.
Det känns extra viktigt att det inte går för fort eftersom jag har tänkt att de rollpersoner som överlever den här kampanjen skall fortsätta i nästa och nästa osv och utvecklingen i DoD är ganska snabb som den är, ganska få färdigheter och det tar inte så lång tid att slå i taket för FV (efter fem spelmöten har några redan nått FV 16 i sina viktigaste färdigheter så det kan gå väldigt fort att pricka 18). Hade tanken varit att börja om med nya gubbar efter Drakkejsarkampanjen hade jag nog delat ut fler förmågor, typ enligt Badmojos förslag ovan, känns ganska lagom.
Tänkte bara köra erfarenhetsslag etc efter varje avklarat äventyr och inte om de drar ut över flera spelmöten (dvs inte efter ett pass som inte ledde till något avgörande).

Jo, tycker att slutet känns som i en bok (på ett bra sätt), och att det nog är dags för nya karaktärer i nästa kampanj. "Vissa av dessa trådar kommer att utforskas vidare i framtida expansioner till Drakar och Demoner" Eller tolkar ni slutet som att även nästa publicerade kampanjsetting direkt kommer att bygga vidare?
 
Last edited:

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
556
Location
Uppsala
Det blir en stor skillnad om man delar ut poäng efter avslutat äventyr jämfört mot efter spelpass.
På de få möten vi har haft har jag delat ut 2 -3 slag per session. Men våra sessioner är rätt korta.

Kräver lite funderingar.

C
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Det blir en stor skillnad om man delar ut poäng efter avslutat äventyr jämfört mot efter spelpass.
På de få möten vi har haft har jag delat ut 2 -3 slag per session. Men våra sessioner är rätt korta.

Kräver lite funderingar.

C
Våra pass blir också korta av anledningar. Men skall planera så att vi hinner en äventyrsplats per spelpass.
 

Falmurst

Veteran
Joined
30 Jun 2023
Messages
48
Tänkte bara köra erfarenhetsslag etc efter varje avklarat äventyr och inte om de drar ut över flera spelmöten.

Jo, tycker att slutet känns som i en bok (på ett bra sätt), och att det nog är dags för nya karaktärer i nästa kampanj. "Vissa av dessa trådar kommer att utforskas vidare i framtida expansioner till Drakar och Demoner" Eller tolkar ni slutet som att även nästa publicerade kampanjsetting direkt kommer att bygga vidare?
Jag har dyrt och heligt lovat mina spelare att vi skall köra helt enligt grundreglerna tills Drakkejsarkampanjen är färdigspelad så erfarenhet hanteras per spelpass - det kan nog vara lämpligt att göra det mera sällan om man kan spela väldigt ofta men det blir en senare fråga för oss.
I stort sett alla kampanjer vår spelgrupp spelar är "eviga," dvs de börjar när de första rollpersonerna spelas för första gången och slutar när vi av en eller annan anledning tröttnar och byter spel typ. Så huruvida det kommer en fortsättning på kampanjen i äventyrsboken eller inte spelar ingen roll för vår kampanj, den kommer att fortsätta oavsett om materialet som ingår kommer vara Fria ligans, tredjepart eller egenhändigt ihopknåpat.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,516
Location
En mälarö
Bra uppslag. Har tänkt köra något liknande; min plan är att i Ridders Rös låta Maske berätta att de andra svartalferna hittade en statydel innan de flydde och förde den till Maladûk. Det finns ingen ytterligare del i Brytet, men Maladuk kan deala om att få standaret mot den i Suckarnas Torn. Då kan man låta det vara Suckarnas Torn som är avbildat också, och att orcherna studerar målningen som visar ett standard som förs dit efter något förlorat slag (Slå för Legender och Myter...)
Bra idé. Tyvärr har mina spelare redan sprungit på Maske som dessutom har flytt all världens väg. Fas jag kanske ska låta dem stöta på honom igen? Han kanske väntar på dem utanför röset?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Lätt att Maske väntar utanför, nödtorftigt avspolad i en närbelägen bäck, PTSD-rädd för gastar o allsköns oknytt och vill ha hjälp att hitta sina fränder, i utbyte mot lite extra information…
 
Last edited:

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
556
Location
Uppsala
Jag har dyrt och heligt lovat mina spelare att vi skall köra helt enligt grundreglerna tills Drakkejsarkampanjen är färdigspelad så erfarenhet hanteras per spelpass - det kan nog vara lämpligt att göra det mera sällan om man kan spela väldigt ofta men det blir en senare fråga för oss.
I stort sett alla kampanjer vår spelgrupp spelar är "eviga," dvs de börjar när de första rollpersonerna spelas för första gången och slutar när vi av en eller annan anledning tröttnar och byter spel typ. Så huruvida det kommer en fortsättning på kampanjen i äventyrsboken eller inte spelar ingen roll för vår kampanj, den kommer att fortsätta oavsett om materialet som ingår kommer vara Fria ligans, tredjepart eller egenhändigt ihopknåpat.
Jag har också lovat mig själv att köra helt enligt reglerna i drakis kampanjen, då ger jag ligan en chans att visa vad det skapat och vad systemet fungerar till.
Sedan är hela tanken för min del med drakkejsarkampanjen att min spelgrupp kommer igång och spela igen. (och på samma sätt, se vad som dyker upp)

C
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,516
Location
En mälarö
I Bothilds bryte springer RP som bekant på Vita döden, en glupsk sjöorm som hemsöker de gamla gruvgångarna i jakt på färskt kött. Jag tycker det är ett rejält coolt monster och jag kan knappt bärga mig tills jag får kasta in mina spelares RP i dess käftar.

Grejen är bara att man även stöter på en sjöorm i äventyret Orakelgrottan. Bestarna är inte identiska men jag känner, framförallt ur spelarnas synvinkel, att det ändå riskerar att bli en repris på något de redan upplevt. Så jag har tänkt att byta ut den sistnämnda mot något annat passande vattenlevande kritter. Men vad? En krabba? Gammelgäddan? Hajen från Jaws? Någon som har förslag?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
I Bothilds bryte springer RP som bekant på Vita döden, en glupsk sjöorm som hemsöker de gamla gruvgångarna i jakt på färskt kött. Jag tycker det är ett rejält coolt monster och jag kan knappt bärga mig tills jag får kasta in mina spelares RP i dess käftar.

Grejen är bara att man även stöter på en sjöorm i äventyret Orakelgrottan. Bestarna är inte identiska men jag känner, framförallt ur spelarnas synvinkel, att det ändå riskerar att bli en repris på något de redan upplevt. Så jag har tänkt att byta ut den sistnämnda mot något annat passande vattenlevande kritter. Men vad? En krabba? Gammelgäddan? Hajen från Jaws? Någon som har förslag?
Krabba blir kanske för likt demonen Akrae i Dimön?
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
487
Location
Umeå
Grejen är bara att man även stöter på en sjöorm i äventyret Orakelgrottan. Bestarna är inte identiska men jag känner, framförallt ur spelarnas synvinkel, att det ändå riskerar att bli en repris på något de redan upplevt. Så jag har tänkt att byta ut den sistnämnda mot något annat passande vattenlevande kritter. Men vad? En krabba? Gammelgäddan? Hajen från Jaws? Någon som har förslag?
Bläckfisk?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Suckarnas torn. Det känns som om äventyret är lite rumphugget och kort. Orchernas öde är underutvecklat tycker jag, och missar i potential. Kan man få in bakgrunden tidigare på något bra sätt, och möjligheter till interaktion innan man hittar ner i templet? Acka kanske manifesterar sig innan och ber om hjälp? kanske kan ngn med Främmande språk börja höra mer i suckljuden?

Samma sak med själva suckandet, varför inte få med någon story- och regelmässig twist här?
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Tänkte öka dramat mot slutet av kampanjen. Det passar ju in med att demoniska omen tilltar, att även kampen blir mer desperat. Fler och fler hårdföra drakriddare syns till, likaså desperata och halvgalna kultister, och marscherande nattfolkstrupper samt att även oknytten och monstren kryper fram ur sina hålor när det vankas kaos och blodsutgjutelse.

Våldsamheterna tilltar mellan grupperingar i dalen, först i liten skala, men snart sker regelrätta överfall och strider, mordbränder, attentat mot misstänkta medlöpare, lynchningar och mobilisering av trupper. Låt äventyrarna påverkas av det tilltagande eländet, och även bli störda under äventyren av passande händelser. Flyende skaror, brist o dyrare varor osv, någon niding försöker bränna ned Tre Hjortar, och de blir anklagade av olika falanger för förräderi.

När det är dags för Dimön kan hastigt hoprafsade skaror för alla sidor i konflikten ha börjats samlas nära Spegelsjön, redo att försvara eller försöka storma ön. Himlen är illgrön, solen blodröd genom diset.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
I Bothilds bryte springer RP som bekant på Vita döden, en glupsk sjöorm som hemsöker de gamla gruvgångarna i jakt på färskt kött. Jag tycker det är ett rejält coolt monster och jag kan knappt bärga mig tills jag får kasta in mina spelares RP i dess käftar.

Grejen är bara att man även stöter på en sjöorm i äventyret Orakelgrottan. Bestarna är inte identiska men jag känner, framförallt ur spelarnas synvinkel, att det ändå riskerar att bli en repris på något de redan upplevt. Så jag har tänkt att byta ut den sistnämnda mot något annat passande vattenlevande kritter. Men vad? En krabba? Gammelgäddan? Hajen från Jaws? Någon som har förslag?
En jättesalamander, sekretgift på ryggen osv, som levt gott på de spindlar som kommit för nära vattnet.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Någon som kört Gårdagens By än och har några tips? Dags på onsdag för oss.
 

Falmurst

Veteran
Joined
30 Jun 2023
Messages
48
I Bothilds bryte springer RP som bekant på Vita döden, en glupsk sjöorm som hemsöker de gamla gruvgångarna i jakt på färskt kött. Jag tycker det är ett rejält coolt monster och jag kan knappt bärga mig tills jag får kasta in mina spelares RP i dess käftar.

Grejen är bara att man även stöter på en sjöorm i äventyret Orakelgrottan. Bestarna är inte identiska men jag känner, framförallt ur spelarnas synvinkel, att det ändå riskerar att bli en repris på något de redan upplevt. Så jag har tänkt att byta ut den sistnämnda mot något annat passande vattenlevande kritter. Men vad? En krabba? Gammelgäddan? Hajen från Jaws? Någon som har förslag?
Personligen tänkte jag tvärtom, om det är sjöormar båda två så skänker det mer trovärdighet till att det finns en sjöorm i grottorna överhuvudtaget. Eftersom Ålbesten är en betydligt svagare variant än Den Vita Döden så kör jag med att den helt enkelt är ett yngre exemplar (jag lånar också specialegenskapen för sjöormar från Den Vita Döden för att det skall hänga mer ihop).
Jag hade funderingar på att byta ut den mot en jättegädda beroende på något som hände i en väldigt gammal AD&Dkampanj vi spelade på 80-talet men utan den preferensen hade jag nog helt enkelt gjort den till en tentakel från av ett mycket större Cthulhuinspirerat monster som efter att "ålbesten" blivit besegrat sjunker ned i djupet för att sedan bara ligga som ett hot i bakhuvudet på spelarna.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Personligen tänkte jag tvärtom, om det är sjöormar båda två så skänker det mer trovärdighet till att det finns en sjöorm i grottorna överhuvudtaget. Eftersom Ålbesten är en betydligt svagare variant än Den Vita Döden så kör jag med att den helt enkelt är ett yngre exemplar (jag lånar också specialegenskapen för sjöormar från Den Vita Döden för att det skall hänga mer ihop).
Jag hade funderingar på att byta ut den mot en jättegädda beroende på något som hände i en väldigt gammal AD&Dkampanj vi spelade på 80-talet men utan den preferensen hade jag nog helt enkelt gjort den till en tentakel från av ett mycket större Cthulhuinspirerat monster som efter att "ålbesten" blivit besegrat sjunker ned i djupet för att sedan bara ligga som ett hot i bakhuvudet på spelarna.
Det kan nog finnas underjordiska grottfloder mellan Brytet och Grottan, då de inte ligger långt ifrån varandra… överlevde Vita Besten och dyker upp igen för returmatch?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Rovriddarens Kastell som medföljer boken Uppvaknadet är ju både charmigt och lätt att hysta in i dalen.

Men det har samma
monster
som Ridders Rös, vilket blir lite trökigt.
Kan man hitta på något annat spännande, kanske ur DoDs grandiosa förflutna? Ngt mer spöklikt, som bättre passar en huvudlös rovriddare? Dödsriddare, baneman, mörkgast, vad fanns mer? Ngn twist på en nazghûl? Har Svärdets Sång ngt uppslag?
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,516
Location
En mälarö
Igår kämpade mina spelare sig genom andra halvan av Ridders rös. Det gick som det går för de flesta andra grupper antar jag. De mötte gasten halvvägs in, dräpte honom, gick i klinch med spökfrun, lootade skattkammaren och dräpte gasten en andra gång på vägen ut. Ganska as written.

En gapflabbsframkallande incident var dock när de kom i strid med spökfrun. De hade precis innan stött på golvfällan med hålet. En RP lyckades med ett par riktigt lyckosamma slag och benbrytande akrobatik på håret undvika att falla ner. Spelaren var mer än nöjd. När denne sedan blev utsatt för en skräckattack så blev emellertid resultatet att denne flydde hals över huvud nerför samma korridor, utan att klara det Upptäcka fara jag var vänlig nog att låta spelaren slå med följd att denne då rasade ner i hålet ändå. Dödsslag under gapskratt.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Demoniska omen igen. För dramatisk effekt, låt ett sådant inträffa varje gång de hittar en ny statyettdel och sammanfogar dem.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
353
Location
Södertälje/Uppsala
Snart drar första spelmötet igång. Jag har samlat diverse rekvisita och hjälpmedel. Hittills har jag gått igenom och gjort anteckningar för introscenen, Utkante och Ridders rös. Den sistnämnde platsen funderar jag på att låta Leanara peka rollpersonerna mot när hon tillkännager sig. Men nu läser jag äventyrsplatsen och undrar om den inte är jättesvår?
Alla fiender är monster med stora mängder KP. Två av dem tar halv skada av vanliga attacker, den tredje är direkt immun mot allt utom trolldom och eld. Hur har det gått för era spelgrupper, ni som redan kört den?
 
Top