DoD Drakkejsarens hemlighet - SL-tråd

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Mer osannolikt:

- Gårdagens by: statyetten borde skapats och delats upp efter att byn förstördes. I så fall har någon tagit med sig den dit i efterhand, but why?
Står det uttryckligen att byn förstördes innan statyn delades upp? Oavsett så torde det vara en baggis att bestämma att så inte var fallet. Katos förräderi kan ha avslöjats långt senare.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Funderar (har dock inte hunnit djupdyka i kampanjen än) på att låta Maske berätta att de andra svartalferna hittade en statydel innan de flydde och nog förde den till Maladûk. Den kan de ev byta till sig senare mot banéret från Suckarnas torn. Eller ta över på annat sätt….
 
Last edited:

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
315
Står det uttryckligen att byn förstördes innan statyn delades upp? Oavsett så torde det vara en baggis att bestämma att så inte var fallet. Katos förräderi kan ha avslöjats långt senare.
Njae, det gör det väl inte direkt... Det står att en statyettdel skulle kunna finnas i tornets topp (11).

men "... Katos förräderi just kommit till drakkejsarens kännedom..." vilket jag tolkar som Eledain, vilket får mig att tänka att han inte var begraven än.

Ja, det är ju klart att man kan bestämma något helt annat! Jag försökte bara hålla mig så nära det tryckta materialet som möjligt (men det är ju lite tvetydigt tycker jag). En helt naturlig förklaring till att statyettbiten är där hade ju kunnat vara att Ukka eller Thorendil hittat den redan innan och sedan fastnat i byns tidsloop. Den kan lika gärna stå på värdshusets bord mellan dem. Det kanske hade varit lite småcoolt.

Eller att demonen kan komma och gå och därför har statyetten.

Hur som helst, om statyettdelen ska vara där så måste man som SL antingen ändra något (som det du föreslår) eller hitta på något. (vilket man förstås kan vilja)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
För att tidigt ’sätta konflikten’ och introducera några SLPs samt rollspelssekvens redan i början tänkte jag så här: Efter startscenen, men på vägen mot Utkante, hinns gänget upp av de tre drakriddarna, på stridstränade hästar. De kollar in vilka rps är (ie så att de inte är demonkultister) ev flippar åt dem ett mynt lite lagom nedlåtande och ber dem höra av sig på Tre Hjortar om framtida jobb. (Riddarna kommer dock redan ha hunnit leja det andra gänget väl i Utkante, för Apelsborgsjobbet, innan äventyrarna hinner dit).

Nästa vandringsskift, närmare Utkante, så hittar de tecken på nyligen timad strid och några hängande lik av kultister (typ som slumpmötet). Tecken på att de avrättats snarare än slagits i ärlig strid.
 
Last edited:

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
En grej som inte nämnts är att inte få testa på vildmarksreglerna med jakt, fiske osv, då RP enkelt kan förse sig med ransoner för några dagar i Utkante. Att bli robbade under skift 2 kan vara kul, för att sätta slå läger och det ovan nämnda i spel under skift 3.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
För att tidigt ’sätta konflikten’ och introducera några SLPs/rollspelssekvens redan i början tänkte jag så här: Efter startscenen, men på vägen mot Utkante, hinns gänget upp av de tre drakriddarna, på stridstränade hästar. De kollar in vilka rps är (ie så att de inte är demonkultister) ev flippar åt dem ett mynt lite lagom nedlåtande och ber dem höra av sig på Tre Hjortar om framtida jobb. (De har dock redan lejt det andra gänget väl i Utkante, för Apelsborgsjobbet).

Nästa vandringsskift, närmare Utkante, så hittar de tecken på nyligen timad strid och några hängande lik av kultister (typ som slumpmötet).
Vänta, vilka riddare, vilka andra äventyrare? Var länge sedan jag skummade apelsborg måste jag erkänna.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Kvällens spelmöte resulterade i en död Riddarfru, och lite skatter. Maske klarade livhanken.
Tyvärr lyckades de inte övertala frun att ge dem någon ledtråd om var någon statyettdel kan tänkas finnas, så det får de leta fram på annat sätt.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
En grej som inte nämnts är att inte få testa på vildmarksreglerna med jakt, fiske osv, då RP enkelt kan förse sig med ransoner för några dagar i Utkante. Att bli robbade under skift 2 kan vara kul, för att sätta slå läger och det ovan nämnda i spel under skift 3.
Jo, körde med vildmarksreglerna från bergspasset till Utkante, dvs två skift, en lägerövernattning med sömn, mat, etc regelförklarat genom spelande, så att spelarna fattar systemet inför kommande strapatser.


OT startstriden blev väldigt hård, ’TPK’ mot ulvryttarens påhopp 2t6 och spjutattack 3t8... Hårde o Jore dök upp runda 4 när de alla kroknat och jagade iväg svartalferna och ’första-hjälpte’ upp rps.
 
Last edited:

Falmurst

Veteran
Joined
30 Jun 2023
Messages
48
OT startstriden blev väldigt hård, ’TPK’ mot ulvryttarens påhopp 2t6 och spjutattack 3t8. Hårde o Jore dök upp runda 4 och jagade iväg svartalferna och första hjälpte upp rps.
Jag tycker det är intressant att startstriden verkar variera väldigt i hur svår den är för gruppen att klara av. Efter att ha sett några exempel online trodde jag att den skulle bjuda på en rejäl utmaning - särskilt som det bara var tre rollpersoner aktiva. Istället var den över i mitten av fjärde rundan och förutom att två av rollpersonerna var Uppgivna (det känns som om nästan varje strid slutar med att en eller flera rollpersoner har det tillståndet) och de hade förlorat lite VP så var det bara en RP som ens blev skadad och han förlorade totalt 2 KP. Besvärjelsen Flamma är väldigt effektiv mot svartalfer med 9 KP.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Kvällens spelmöte resulterade i en död Riddarfru, och lite skatter. Maske klarade livhanken.
Tyvärr lyckades de inte övertala frun att ge dem någon ledtråd om var någon statyettdel kan tänkas finnas, så det får de leta fram på annat sätt.
Även jag körde en omgång igår. Första sessionen. Spelarnas möte med svartalferna blev svårare än jag trodde. Två av fyra spelare gick ner och fick slå dödsslag innan vargryttaren till slut bet i gräset och resten flydde. Sedan begav de sig till Utkante, tog in på hjortarna, käftade med Kvasimund, drog på sig Alfilias uppmärksamhet och bekantade sig med Leanara. De har nu fått hela statyproblematiken i knät och är nu, verkar det som, inriktade på att bege sig mot Ridders rös som första anhalt.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag tycker det är intressant att startstriden verkar variera väldigt i hur svår den är för gruppen att klara av. Efter att ha sett några exempel online trodde jag att den skulle bjuda på en rejäl utmaning - särskilt som det bara var tre rollpersoner aktiva. Istället var den över i mitten av fjärde rundan och förutom att två av rollpersonerna var Uppgivna (det känns som om nästan varje strid slutar med att en eller flera rollpersoner har det tillståndet) och de hade förlorat lite VP så var det bara en RP som ens blev skadad och han förlorade totalt 2 KP. Besvärjelsen Flamma är väldigt effektiv mot svartalfer med 9 KP.
Jag har SLat den striden två gånger med olika grupper med väldigt olika resultat, en ganska lätt och en väldigt svår. Viktiga faktorer var om överfallet upptäcks eller inte, vilken turordning fienderna får, speciallet om vargryttaren får två tidiga aktiveringar, och tillgången till rustning för rollpersonerna, samt om rollpersonerna tillsammans koncentrerar sig på en fiende i taget (mest i fråga om vargryttaren). Sedan spelade tärningarna antagligen en stor roll i båda fallen, med drakslag i ena striden men inte i andra.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Vänta, vilka riddare, vilka andra äventyrare? Var länge sedan jag skummade apelsborg måste jag erkänna.
I Apelsborg finns det mycket riktigt ett par drakriddare redan när RP kommer det. Att introducera dem innan är en bra idé. Jag hade tänkt låta dem sitta tillsammans med Alfilia hemlighetsfullt böjda över en karta nästa gång RP återvänder till Tre hjortar.

De andra äventyrarna är sannolikt de man kan stöta på som ett slumpmöte som precis varit på den plats RP är på väg till och kan bidra med pointers.

Jag hade även tänkt låta RP stöta på den lärde ankan vad han nu heter som man möter i Gårdagens by redan i Utkante. Han letar efter någon som kan ta honom dit och om RP inte nappar gör någon annan det och har guidat honom till byn varpå man stöter på honom som skrivet.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag har SLat den striden två gånger med olika grupper med väldigt olika resultat, en ganska lätt och en väldigt svår. Viktiga faktorer var om överfallet upptäcks eller inte, vilken turordning fienderna får, speciallet om vargryttaren får två tidiga aktiveringar, och tillgången till rustning för rollpersonerna, samt om rollpersonerna tillsammans koncentrerar sig på en fiende i taget (mest i fråga om vargryttaren). Sedan spelade tärningarna antagligen en stor roll i båda fallen, med drakslag i ena striden men inte i andra.
Allt detta spelar stor roll. För mina spelare höll det på att gå åt pipan för att när vargryttaren dök upp så rusade deras tuffaste krigare, den som var meningen skulle dra det tyngsta lasset, fram utan att komma hela vägen. Han blev sedan förvandlad till nåldyna av de svartalfer som han hade missat låg gömda bredvid stigen. Vargryttaren kände då segervittring och stormade fram och högg ner en RP till. Hans bane blev dock den halvlingstjuv som börjat striden med att klokt nog ha gömt sig i en buske och som lägligt nog nu kunde hoppa fram och dela ut ett rejält tjuvhugg,

Scratch one vargryttare.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
De andra äventyrarna är sannolikt de man kan stöta på som ett slumpmöte som precis varit på den plats RP är på väg till och kan bidra med pointers.
De andra äventyrarna är de fyra (?) som lejts av drakriddarna och finns beskrivna i Apelsborg.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Måste läsa på Apelsborg helt enkelt.

Ska också slumpa fram vilka två äventyr de ska få rykten om när de når utkante nästa gång.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
De andra äventyrarna är sannolikt de man kan stöta på som ett slumpmöte som precis varit på den plats RP är på väg till och kan bidra med pointers.
Det mötet blir ett obligatoriskt inför första äventyret! Skrämma upp äventyrarna.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Tips till nya SLs:
Om äventyrarna inte är särskilt stridsoptade, utan kanske lärda, nasare etc, överväg att halvera fiendernas skadetärningar och/eller ge ulvryttaren en aktivering.

Fokus bör ju vara på att testa spelsystemet, med initiativ, bakhåll, avståndsvapen, närstrid o förflyttning, monsterattacker, ev magi, läkning, inte att utradera spelgruppen på tre/fyra rundor om man har lite otur.
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Tips till nya SLs:
Om äventyrarna inte är särskilt stridsoptade, utan kanske lärda, nasare etc, överväg att halvera fiendernas skadetärningar.
Fokus bör ju vara på att testa spelsystemet, med initiativ, bakhåll, avståndsvapen, närstrid o förflyttning, monsterattacker, ev magi, läkning, inte att utradera spelgruppen på tre/fyra rundor om man har lite otur.
Jag funderar på om att ge RP en hjälteförmåga betydligt tidigare/oftare än rekommenderat är en väg framåt också. Om man spelar alla äventyr och hittar sista delen i sista äventyret så blir det typ 12 äventyr innan första hjälteförmågan om jag minns rätt. Hur har folk som kommit längre gjort där?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag funderar på om att ge RP en hjälteförmåga betydligt tidigare/oftare än rekommenderat är en väg framåt också. Om man spelar alla äventyr och hittar sista delen i sista äventyret så blir det typ 12 äventyr innan första hjälteförmågan om jag minns rätt. Hur har folk som kommit längre gjort där?
Om man vill man se RP få hjälteförmågor i snabbare takt så kan man väl ge dem en varje gång de hittar en statydel utöver den första. I sådana fall har de fått tre till var när det är dags att hämta Um-Durman.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Om man vill man se RP få hjälteförmågor i snabbare takt så kan man väl ge dem en varje gång de hittar en statydel utöver den första. I sådana fall har de fått tre till var när det är dags att hämta Um-Durman.
En mycket bra idé! Ökar motivationen hos spelarna också.
 
Top