DoD Drakkejsarens hemlighet - SL-tråd

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
På annan plats nämner du själv Lost Mines of Phandelver. Skulle goblin-grottan i början av den kampanjen kanske passa?

Och om vi ändå pratar D&D så har jag alltid varit otroligt svag för The Sunless Citadel. Jag gillar även uppföljaren, Forge of Fury. Jag tycker de båda har en ton passande för DoD23. Fast de kanske faller på att de inte på långa vägar tas i en sittning.
Jo, funderade på den. Men har tänkt använda LMoP om det blir mer spel i Dimmiga Dalen (förutsatt att vi mäktar med kampanjen...). Men det hindrar förstås inte att det kan bli ett återbesök i grottan senare.
Tack för tips!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,516
Location
En mälarö
Jo, funderade på den. Men har tänkt använda LMoP om det blir mer spel i Dimmiga Dalen (förutsatt att vi mäktar med kampanjen...). Men det hindrar förstås inte att det kan bli ett återbesök i grottan senare.
Tack för tips!
Har du koll på kampanjen i det andra starter setet, D&D Essential Kit? Det utspelas i samma område och har en del riktigt coola grejor som kanske skulle passa. Bland annat finns det en slottsruin på en bergstopp som en drake har gjort till sitt näste om det är just just något i bergsterräng du är ute efter. Den innehåller coola grejor som ett konkurrerande gäng äventyrare som är ute efter drakskatten och en nödflyktväg i form av en färdigställd kälke. Hur många spelledare vill inte se sina spelares rollpersoner desperat svischa ner för en snöklädd bergssida i en släde förföljda av en rasande drake?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Förresten, hur har ni hanterat det faktum att Den vita döden är för stor för att få plats i någon av gångarna i den vattenfyllda gruvan? Har ni struntat i det och låtit den klämma in sig trots storleken eller begränsat dess uppdykande till de tre rum där den faktiskt får plats?
Stor: Ett stort monster kan blockera en 4×4 meter stor yta och kan passera genom en 1 meter bred passage.

Det funkar väl? Ringlar ut sig på bredden i större rum, annars är det mest huvud och svans som gör attacker i trängre gångar.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
105
Too obvious för vaddå exakt? Funderar de allvarligt på att sälja delarna?
... det gjorde mina omgående. Ett girigt gäng. Sen hoppade vi lite snabbt in i kampanjen, och de har egentligen inga incitament för att behålla den i början. Nu börjar de fatta att det var ett mindre klokt beslut. Men det blir fler trådar i det hela tänker jag, spelarna får använda lite list om de vill få tillbaka statyettdelen. Demonkultisterna är dessutom glada att någon gör grovjobbet åt dem och de kan bida sin tid...
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,594
Mina spelare höll på att stryka med i startscenen. Jag rullade 2 drakslag för svartalferna så en rp gick ner och en annan var några KP från samma öde. Ulvryttaren blev mer av en kinapuff, vilket nog var tur…
 

Falmurst

Veteran
Joined
30 Jun 2023
Messages
48
Stor: Ett stort monster kan blockera en 4×4 meter stor yta och kan passera genom en 1 meter bred passage.
Tack, jag hade fastnat i D&D-tänket att storleken direkt avgör hur många rutor monstret tar upp men DoD är mer flexibelt. Om man tar fasta på att den faktiskt kan klämma sig genom en smalare passage (jag hade funderat på att den ju faktiskt är en orm så borde vara långsmal snarare än en stor rund klump) så kan man nog låta den uppehålla sig i en 2x2m ruta också.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
556
Location
Uppsala
1. spelarna får ju namnet Leanara av "jag dör snart" Väderman. ÄR det bra elelr dåligt om de får veta att hon är i Utkante och vem hon är?
Känns som rimligt om hon ska kunna ge dom ledtrådar. Upplys mig!

2. FoundryVTT fråga. Hur f@n fungerar initiativkorten?

Vi rullade med Fooundrys inbyggda, men då får man ju inte med två attacker för ulvryttaren samt att två inte kan hamna på samma initiativ.
Körde öppningsscenen igår med två spelare.

/C
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,516
Location
En mälarö
1. spelarna får ju namnet Leanara av "jag dör snart" Väderman. ÄR det bra elelr dåligt om de får veta att hon är i Utkante och vem hon är?
Känns som rimligt om hon ska kunna ge dom ledtrådar. Upplys mig!
Menar du hur man ska få RP till Utkante? Jag tänker att det faller sig ganska naturligt. RP får till sig namnen "Leanara" och "Utkante" av Väderman precis innan han dör. Såsom jag uppfattar hur äventyret är skrivet så är det meningen att de sedan ska bege sig till Utkante och fråga runt efter Leanara. När Leanara, undercover såsom serveringsflickan Annabella, hör det tänker hon sig att hon kan få spelarna att hjälpa henne. Hon avslöjar då sin rätta identitet, spiller bönorna (i sin lite friserade version) och ber RP hitta resten av statydelarna. Så funkade det i alla fall när mina spelare sprang in i situationen.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Skall smyga in en sidoplot jag såg i Facebookgruppen, där dvärgarna anser att de inte fick betalt för Um-Durman när det begav sig ( de smidde svärdet).
Nu är en grupp dvärgar* på väg in i dalen för att ta tillbaka det. Ev behöver de hitta avtalet/skuldebrevet från smidet. Ryktas om att det kan finnas i Bothilds Bryte.


*lite uppenbart kanske att låta dem dyka upp allteftersom runt om i dalen, och söka en tjuv som kan hjälpa dem in i Bothilds bryte… :)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Menar du hur man ska få RP till Utkante? Jag tänker att det faller sig ganska naturligt. RP får till sig namnen "Leanara" och "Utkante" av Väderman precis innan han dör. Såsom jag uppfattar hur äventyret är skrivet så är det meningen att de sedan ska bege sig till Utkante och fråga runt efter Leanara. När Leanara, undercover såsom serveringsflickan Annabella, hör det tänker hon sig att hon kan få spelarna att hjälpa henne. Hon avslöjar då sin rätta identitet, spiller bönorna (i sin lite friserade version) och ber RP hitta resten av statydelarna. Så funkade det i alla fall när mina spelare sprang in i situationen.
Exakt så. 99,9% av alla rollpersoner kommer ju hamna i Utkante och på byns enda värdshus. Där kommer Leanara kontakta dem oavsett om de ställer frågor, eftersom hon vill anlita dem för att hitta resten av delarna. När de börjar ställa frågor eller visar sig veta mer om Väderman/Statyetten än vad hon tror kommer hon ”avslöja” vem hon är enligt den friserade storyn som finns i boken.
Mina spelare fattade direkt misstanke mot henne och avslöjade aldrig vad de redan visste, så det blir spännande att se hur det här kommer utveckla sig.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,516
Location
En mälarö
Mina spelare fattade direkt misstanke mot henne och avslöjade aldrig vad de redan visste, så det blir spännande att se hur det här kommer utveckla sig.
Intressant. Så Leanara är alltså inte dina RPs uppdragsgivare, utan de lallar, än så länge, runt i dalen på eget bevåg?

Mina spelare har, vad det verkar, helt svalt Leanaras historia. Jag tror det delvis beror på att hon inte sade sig vara särskilt intresserad av svärdet för egen del. Hon sade att det t o m var bättre om RP tog det och reste långt därifrån, ju längre bort desto bättre. (Det är naturligtvis rent skitsnack och hon kommer göra allt för att ta det från spelarna om/när de får tag på det.)

Huruvida RP kommer att misstänka att hon ändå är lite shady kommer jag att lämna till spelarna. Det kommer dyka upp ledtrådar som kan peka åt det hållet vad det lider (som t ex rykten om mystiska kvinnor som stryker runt i ruinen om nätterna och demoniska fladdermöss-brevduvor, både i luften och på värdshuset). Jag lät även RP hitta en tatuering på Väderman när de undersökte hans kropp. De vet inte än att den är kopplad till drakkulten. Kan bli intressant när de gör det.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
556
Location
Uppsala
Jag hoppas att spelarna tar ställning för Leanara mot kryptodrakfascisterna till riddare :D

/C

Som sagt var, initiativkorten i Foundry, hur använder man dom?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Intressant. Så Leanara är alltså inte dina RPs uppdragsgivare, utan de lallar, än så länge, runt i dalen på eget bevåg?
De har berättat att de hittade Väderman och kartan, men inte att han hade en del av statyetten. Leanara har därför bett dem hitta delarna och de har svarat att de kan tänka sig att göra det. Så Leanara lurar dem och de lurar henne. De har också lyckas förfölja henne till ruinen och sett fladdermössen.
Nu är de på väg tillbaka till Utkante, tomhänta från Ridders Rös. Det ska bli spännande att se vad som händer nu, men helst vill jag nog skjuta lite på en konfrontation med dräggen och andra. Kanske ett inbrott på deras rum eller liknande.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,516
Location
En mälarö
Jag hoppas att spelarna tar ställning för Leanara mot kryptodrakfascisterna till riddare :D
Jag gillar att man inte tagit den lätta vägen och gjort vare sig Sathmogkultisterna eller drakriddarna svart-vitt onda eller goda. Det hade varit enkelt att göra kultisterna till hjärntvättade psykopater som utan en sekund av tvekan kastar sig i döden för sin herre och utför minsta lilla order utan en tanke på konsekvenserna. Istället så är de kultister man stöter på en väldigt varierad skara, alltifrån kliché-fanatikerna ovan, som trots allt förekommer, till sådana man får för sig nästan är lurade att gå med i sekten, alternativt varit tvingade och egentligen inte alls är intresserade att tjäna någon demon.

Drakriddarna är likadana de, fast lite åt andra hållet. Det hade varit lätt att göra dem hårdföra men rättrådiga förkämpar mot ondskan. Det stämmer väl till viss del, de kämpar ju trots allt mot demoner liksom. Men de har även tydliga drag av inkvisitörer med en obehaglig "är ni inte med oss så är ni mot oss"-inställning och har, som framgår i kampanjen, inga problem att bränna sådana de tycker förtjänar det på bål. Det krävs inte mycket för att det ska bli problem om spelarnas och riddarnas stigar skulle korsas.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,516
Location
En mälarö
Som jag tidigare sagt så tänkte jag att Maladuk skulle vara på jakt efter standaret och inte statydelarna. Därför hade jag tänkt att om RP blir på god fot med henne, något jag hade tänkt skulle hjälpas av att de i Ridders rös, förhoppningsvis, räddar livet på Maske som går i god för dem, så kommer hon att berätta om standaret och att det ska finnas i något som heter Suckarnas torn. Varken RP eller någon annan de frågar vet dock var det ligger men de får tipset att fråga oraklet. På så vis hoppas jag få RP att besöka både Orakelgrottan och Suckarnas torn.
Ovan redogör jag för en liten ändring jag tänkt göra vad gäller förändringar av SLPs motivationer. Efter att faktiskt ha börjat på kampanjen så funderar jag på att skruva det ett varv till.

Inte bara är Maladuk och hennes stam i första hand ute efter standaret, de har även lyckats hitta en av statydelarna i Bothilds bryte. Och om Maladuk får reda på att RP är ute efter statydelen så kommer hon att utnyttja det så mycket det går. Det uppenbara är om spelarna är öppna med vad de söker. Då erbjuder hon statydelen som betalning mot att de letar upp den plats kallad Suckarnas torn som hon misslyckats med att hitta och hämtar standaret. Dels för att RP sannolikt har lättare att relativt problemfritt röra sig i dalen än ett band med orcher och svartalfer, och dels att det alltid är att föredra att låta någon annan göra det smutsiga jobbet.

Om RP är lite vaga med vad de söker så misstänker Maladuk ändå att det är statydelen de är ute efter och låter dem fortsätta in i gruvan om de vill det. Hon till och med säger att det finns ett spöke därinne som de kan söka upp. Det för att Maladuk vet att Bothilds andes högsta önskan är att någon dräper vita döden åt henne. Och det ser gärna även Maladuk att det sker. Hon har redan förlorat för många krigare till besten. Vad hon även vet är Bothild INTE vet att statydelen inte längre finns i graven. Så om hon är tur kommer RP till platsen, säger sig vilja gå in i gruvan, gör det, avtalar att därpa vita döden mot att få statydelen, gör det, finner snopet graven plundrad, kommer tillbaka utan statydel, får veta att orcherna har den, går med på att byta den mot standaret, letar upp Suckarnas torn, hittar standaret och levererar det till henne. Så om hon spelar sina kort väl så kan hon få allt hon vill utan att egentligen behöva göra någonting.

Tankar?
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
556
Location
Uppsala
"hjälteförmågorna"

Hur många räknar ni med att dela ut under kampanjen (förutom det som anges vid kryptan och vid dimön)
Och i så fall, var?

/C
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Ovan redogör jag för en liten ändring jag tänkt göra vad gäller förändringar av SLPs motivationer. Efter att faktiskt ha börjat på kampanjen så funderar jag på att skruva det ett varv till.

Inte bara är Maladuk och hennes stam i första hand ute efter standaret, de har även lyckats hitta en av statydelarna i Bothilds bryte. Och om Maladuk får reda på att RP är ute efter statydelen så kommer hon att utnyttja det så mycket det går. Det uppenbara är om spelarna är öppna med vad de söker. Då erbjuder hon statydelen som betalning mot att de letar upp den plats kallad Suckarnas torn som hon misslyckats med att hitta och hämtar standaret. Dels för att RP sannolikt har lättare att relativt problemfritt röra sig i dalen än ett band med orcher och svartalfer, och dels att det alltid är att föredra att låta någon annan göra det smutsiga jobbet.

Om RP är lite vaga med vad de söker så misstänker Maladuk ändå att det är statydelen de är ute efter och låter dem fortsätta in i gruvan om de vill det. Hon till och med säger att det finns ett spöke därinne som de kan söka upp. Det för att Maladuk vet att Bothilds andes högsta önskan är att någon dräper vita döden åt henne. Och det ser gärna även Maladuk att det sker. Hon har redan förlorat för många krigare till besten. Vad hon även vet är Bothild INTE vet att statydelen inte längre finns i graven. Så om hon är tur kommer RP till platsen, säger sig vilja gå in i gruvan, gör det, avtalar att därpa vita döden mot att få statydelen, gör det, finner snopet graven plundrad, kommer tillbaka utan statydel, får veta att orcherna har den, går med på att byta den mot standaret, letar upp Suckarnas torn, hittar standaret och levererar det till henne. Så om hon spelar sina kort väl så kan hon få allt hon vill utan att egentligen behöva göra någonting.

Tankar?
Bra uppslag. Har tänkt köra något liknande; min plan är att i Ridders Rös låta Maske berätta att de andra svartalferna hittade en statydel innan de flydde och förde den till Maladûk. Det finns ingen ytterligare del i Brytet, men Maladuk kan deala om att få standaret mot den i Suckarnas Torn. Då kan man låta det vara Suckarnas Torn som är avbildat också, och att orcherna studerar målningen som visar ett standard som förs dit efter något förlorat slag (Slå för Legender och Myter...)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
En dvärgexpedition som letar skuldebrevet för Um-Durman för att styrka att de har rätten att återta det från Drakriddarna är ett måste för att få in ytterligare en falang som förtätar konflikten. De kan vara hemlighetsfulla om vad de håller på med, men dyker ibland upp vid vissa äventyrsplatser och snokar. Sedan kan de komma viftandes med brevet om spelarna får tag på svärdet, lagom innan slutstriden. Eller så låter man spelarna hitta brevet i Brytet, så får de bestämma vad de gör med det och svärdet senare...


Hur får vi in en alvfalang? Gillar Witchers skildring av alverna, dvs de är som ett förföljt naturfolk som gått i exil. De kan vara mystiska och hålla sig undan konflikten iofs.
 

Falmurst

Veteran
Joined
30 Jun 2023
Messages
48
"hjälteförmågorna"

Hur många räknar ni med att dela ut under kampanjen (förutom det som anges vid kryptan och vid dimön)
Och i så fall, var?
Inga extra såvida det inte händer något extraordinärt jag vill belöna (typ fantastiska hjältedåd mot alla odds). Jag har aldrig varit med om att någonting blivit bättre/roligare för att spelarnas rollpersoner utvecklas snabbare - däremot brukar det alltid leda till problem om rollpersonerna utvecklas för snabbt.
Det känns extra viktigt att det inte går för fort eftersom jag har tänkt att de rollpersoner som överlever den här kampanjen skall fortsätta i nästa och nästa osv och utvecklingen i DoD är ganska snabb som den är, ganska få färdigheter och det tar inte så lång tid att slå i taket för FV (efter fem spelmöten har några redan nått FV 16 i sina viktigaste färdigheter så det kan gå väldigt fort att pricka 18). Hade tanken varit att börja om med nya gubbar efter Drakkejsarkampanjen hade jag nog delat ut fler förmågor, typ enligt Badmojos förslag ovan, känns ganska lagom.
 
Top