DoD Drakkejsarens hemlighet - SL-tråd

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
368
Location
Stockholm
Lite arts and crafts ikväll. Har inte gått jättelätt få till spelmötena, men nu på onsdag väntar äntligen mötet med den fjärde spelaren i Bothilds Bryte. Veckan efter är det Världs Ändes Värdshus med gäng 2. De har hittills bara varsin bit av kejsarstatyn (sockeln), så jag passade på mecka ihop en handout för göra det hela lite mer fysiskt. Inspirerades av bitarna som de illustrerats på kartan, med viss avikelse.

Skulle jag göra om det så skulle jag använda bättre papper (fotopapper?) och klippa isär bitarna innan jag limmade på dem på cellplasten för få det lite proffsigare. Men good enough!
 

Attachments

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
[..] så jag passade på mecka ihop en handout för göra det hela lite mer fysiskt.
Den ser helt fantastisk ut! Du har inte lust att dela bilden om du har den som PDF eller liknande?
Mina spelare glömmer ibland att de har statydelar när det går tid mellan passen och är fokuserade på de olika äventyren (och guld och ära). Men en handout är ju mycket mer konkret.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
368
Location
Stockholm
Den ser helt fantastisk ut! Du har inte lust att dela bilden om du har den som PDF eller liknande?
Mina spelare glömmer ibland att de har statydelar när det går tid mellan passen och är fokuserade på de olika äventyren (och guld och ära). Men en handout är ju mycket mer konkret.
Absolut min tanke med. Genom göra den fysisk så blir den mer central och gör dem mer engagerade i mysteriet.

Visst har jag en bild dela med mig av, plockade den direkt ur PDF'en så inget jag kan ta credd för. :D
 

Attachments

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Igår avslutades gårdagens by, rollpersonerna introducerade Ukka och Thorendil för tidsfickan och övertalade dem att följa med upp i tornet. Med två extra mål blev Ix en hanterbar fight, men det efterföljande förräderiet sved.
RP gick dock segrande ut ur detta och med hela tre nya formelböcker är gruppens magiker sugen på att lära sig elementarism, dock har de lyckats döda alla dugliga magiker de träffat på än så länge…

nästa gång bär det av mot Trolletinn, med stopp i Utkante först såklart.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Igår tog sig mitt gäng an Bothilds bryte. Det kördes tämligen as written förutom att jag hade placerat alla orcher och svartalfer utanför själva gruvan. Det tyckte jag var mer logiskt samt att jag även beslöt att de redan hade lagt vantarna på statydelen, något de inte berättade för RP då spelarna höll tyst om varför de var där. De släpptes dock in dem i brytet utan större diskussion.

Väl inne så gick det tämligen som väntat. Spelarna blev dock lite kreativa när de skulle ge sig på Vita döden. I rummet längst in med smältugnen så började man laborera med malmvagnarna. Man fyllde en av dem med sten och riggade så att den kunde skickas nerför den sluttande gången som en slags fälla när besten dök upp. Det lyckades över förväntan (en av spelarna slog ett drakslag på sitt Jakt och fiske när han skulle gillra fällan). RP lockade fram besten genom att hälla blod i vattnet och när den väl dök upp så fick den helt sonika en malmvagn i huvudet. Den efterföljande striden gick lite lättare när Vita döden hade förlorat hälften av sina KP redan innan den startade.

Väl tillbaka hos orcherna fick RP veta att dessa redan hade hittat statydelen RP var på jakt efter. De visade sig emellertid vara villiga att byta den mot det legendariska standaret som de visste skulle finnas i det som kallas Suckarnas torn. Var det ligger vet inte RP men man har hört att man kan få reda på det genom att prata med oraklet i Orakelgrottan. Så två deläventyr i pajpen.

Väl tillbaka i Utkante så stötte man på lite nya SLP. Alfilia Skuggenlöv hade två mystiska kumpaner som hon satt och smusslade med vid ett hörnbord (dessa kommer RP att träffa på igen om/när de beger sig till Apelsborg, samt vetenskapsankan Canutus Boetii som högljutt berättade att han ville till ruinerna av byn Svartås och att han var villig att betala med guld till den eller de som var villiga att agera vägvisare och vakter.

Var spelarna beger sig härnest är svårt att sia om. Det ska bli intressant att se. :)
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
368
Location
Stockholm
Igår tog sig mitt gäng an Bothilds bryte.
Kul, här i ett parallellt universum gjorde mina spelare samma sak (men då givetvis lite annorlunda). 3 spelare påbörjade utforskningen vid ett tidigare tillfälle och fick förstärkning av en ny spelare (orchisk ynling via Monsterboken) i tunnlarna. Blev ett intressant och småspänt möte men föll väl ut i intrigen, då de valt att inte trilskas med svartalferna i entrén. De fann ett gemensamt syfte - att ta sig genom den översvämmade gruvan med livhanken i behåll och samtala med Maladuk.

Beslöt mig för att göra min variant av Vita Döden helt blind och lockas av ljud, så spelarna fick slå en T20 om de ställde till oväsen för att se om den dök upp - ett tillfälle sprang en av spelarna skrikande ner längst korridoren, en annan gång föll en av spelarna i vattnet (fummel på hoppa och klättra) från en spång) jag låtit nattfolket sätta upp. Båda slagen var sub 10 där jag satt gränsen för plocka fram ormen, men de såg nervösa ut när jag slog det hemliga slaget. Skrämde också spelaren som föll i från spången med att han tyckte ngt strök sig mot hans ben. De hade ju fått höra svartalferna berätta om det otäcka som fanns i vattnet...

Mycket praktiskt ha med sig en elementalist i gruppen, eftersom de enkelt lyckades klara av kylslaget med ett väl valt trolleritrick. Gillade spelaren kom på detta helt själv!

Väl framme hos Maladuk skippade jag övertalningsslaget (eftersom de hade en orch i sällskap och Maladuk hade hört rapporter om äventyrarna från Maske), men lät dem förhandla om vildsvin med Köpslå. Tjuven fick till ett dubbelt drakslag (på grund av goda argument) , så Maladuk fattade tycke för den modiga kvinnan och såg sig själv i henne, olikheterna till trots. "Starka kvinnor måste hålla ihop i den här mansdominerade dalen".

Änterhake och rep samt slag för Jakt och Fiske gjorde fiskelyckan god. Lät Vita Döden dra initiativ normalt (ingen överraskning), men bara få ett handling första turen eftersom den mumsat i sig vildsvinet. Spelarna var förberedda, men drog dåliga intiativ - blev en spännande strid med en slukad orchyngling, en attack mot svansen som triggade monstrets krama sig själv. Striden avgjordes helt klart på deras taktiska förberedelser och märkes de börjar greppa enhandlingssystemet, man blir nästan lite stolt!

Samtal med Bothild, en mängd dråpliga simningförsök, plus några fällor senare (lät min staty visa Bothild med öppen mun som hint om att orden ska uttalas, vilket de listade ut efter en lång diskussion), hade också lagt ut symboler på golvet i gravkammaren de fick tolka - var en hit. Mindre hit var att kistan innehöll 3 kort med kopparmynt och en råtta. Kändes iofs passande med tanke på Bothilds öde... (la till 2 extra kort i rummet som tröstpris).

Orchen fick med sig Bothilds Bila och 2 bitar skinn från Den Vita Döden som lämpar sig för rustning. Nästa äventyr blir Trolletinn, som det ser ut...
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
368
Location
Stockholm
I morgon är det dags för Spooky Season och Vägs Ändes Värdshus! Gjort en liten remix av introt eftersom min version av Dimmornas Dal är en riktigt frontier, dvs inte rimligt med fristående världshus ute i det vilda. Kommer att göra hela värdshuset till en manifestation av förbannelsen - dvs en illusion vävd av Stirr för att få ut sin hämnd. Värdshuset och gästerna kommer att försvinna när förbannelsen bryts - och bara dvärgarna och spelarna kommer att finnas kvar. Dvärgfar och son kommer spelarna att möta på vägen, de är hyfsat härdade och urustade för en resa från ngt dvärgfäste i ngn av bergskedjorna runt dalen, på väg för att lämna malm i Utkante. Tanken är att de ska slå följe, tvingas ta en omväg på grund av översvämmad bro eller liknande - och förvånade råka på ett värdshus. "Oj, ett värdhus i Dimmornas Dal - civilisationen går framåt i rasande takt!"

På onsdag väntar Trolletinn med min huvudgrupp, andra vändan där för mig som SL - äventyret är en favorit.
 
Last edited:

Falmurst

Veteran
Joined
30 Jun 2023
Messages
48
Mina spelare har nu slaktat sig igenom dimmornas dal och har bara två deläventyr kvar. Orakelgrottan och Trolletinn. De har samlat på sig tre delar av statyetten men de riskerar nu att fastna i ett antiklimax. Den fjärde och sista delen av statyetten hade jag placerat i Demonstaden innanför portalen i Templet Purpurbrand. Givetvis stängde mina spelare portalen utan att någon gått igenom den så de har på datorspelsspråk soft-locked kampanjen. Min tanke för att lösa detta är att Oraklet på mystisk väg vet om att den sista delen finns i demonstaden och att Annabella kan en ritual som kan tända elden i templet igen.

Är det någon som hamnat i "samma" situation och har ett annat/bättre förslag på en möjlig lösning eller som kanske har funderat på hur en lösning kan se ut OM situationen skulle uppstå?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
368
Location
Stockholm
Mina spelare har nu slaktat sig igenom dimmornas dal och har bara två deläventyr kvar. Orakelgrottan och Trolletinn. De har samlat på sig tre delar av statyetten men de riskerar nu att fastna i ett antiklimax. Den fjärde och sista delen av statyetten hade jag placerat i Demonstaden innanför portalen i Templet Purpurbrand. Givetvis stängde mina spelare portalen utan att någon gått igenom den så de har på datorspelsspråk soft-locked kampanjen. Min tanke för att lösa detta är att Oraklet på mystisk väg vet om att den sista delen finns i demonstaden och att Annabella kan en ritual som kan tända elden i templet igen.

Är det någon som hamnat i "samma" situation och har ett annat/bättre förslag på en möjlig lösning eller som kanske har funderat på hur en lösning kan se ut OM situationen skulle uppstå?
Har du berättat för dem var statybitarna finns eftersom den är "låst" till Demonstaden vid ditt bord - har lite svårt avgöra detta utifrån det du skriver. Annars är Trolletinn ett utmärkt ställe lägga en statybit på (källaren är fullpyntad med Eledain och drakrikes-detaljer). Ett ytterligare alternativ är ju att kultisterna kan ha kommit över den (tex från Demonstaden) och att den fjärde biten redan är i Leanaras händer och lämnas över till rollpersonerna om de svalt Sanningens Sällskap-biten. Blir ett bra ambush på det sedan :)
 

Falmurst

Veteran
Joined
30 Jun 2023
Messages
48
Har du berättat för dem var statybitarna finns eftersom den är "låst" till Demonstaden vid ditt bord
Nej men jag vill så långt det går undvika att göra justeringar på ett meta-sätt. Jag bestämde innan vi körde första äventyret var de fyra delarna skulle finnas för det kändes mer rättvist/"äkta" än att jag delade ut dem när det mest lämpade sig. (Jag föredrar att se spelvärlden som en sandlåda som spelarnas rollpersoner upptäcker snarare än att se det som en story som spelarna upplever.) Bra idéer dock, tack för input!
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
368
Location
Stockholm
Jag har ju i princip placerat ut mina statybitar på ett liknande sätt (dvs, där jag tycker de borde vara är i mitt fall: Trolletinn, Gårdagens By och Templet Purpurbrand - jag är osäker på om jag vågar placera statyn i Demonstaden dock, men har funderat på det). Jag skulle dock lätt bryta mina egna placeringar om jag får en god idé eller något gick åt pipan. Förstår dock din avsikt!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Mina spelare har nu slaktat sig igenom dimmornas dal och har bara två deläventyr kvar. Orakelgrottan och Trolletinn. De har samlat på sig tre delar av statyetten men de riskerar nu att fastna i ett antiklimax. Den fjärde och sista delen av statyetten hade jag placerat i Demonstaden innanför portalen i Templet Purpurbrand. Givetvis stängde mina spelare portalen utan att någon gått igenom den så de har på datorspelsspråk soft-locked kampanjen. Min tanke för att lösa detta är att Oraklet på mystisk väg vet om att den sista delen finns i demonstaden och att Annabella kan en ritual som kan tända elden i templet igen.

Är det någon som hamnat i "samma" situation och har ett annat/bättre förslag på en möjlig lösning eller som kanske har funderat på hur en lösning kan se ut OM situationen skulle uppstå?
Jag tycker att du fortsatt ska låta statydelen finnas i Purpurbrand istället för att retconna den någon annanstans. Jag tycker det är en skitbra idé att låta spelarna hitta ett sätt att öppna porten igen istället. På så vis blir det tydligt för spelarna att deras handlingar får konsekvenser.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Jag har ju i princip placerat ut mina statybitar på ett liknande sätt (dvs, där jag tycker de borde vara är i mitt fall: Trolletinn, Gårdagens By och Templet Purpurbrand - jag är osäker på om jag vågar placera statyn i Demonstaden dock, men har funderat på det). Jag skulle dock lätt bryta mina egna placeringar om jag får en god idé eller något gick åt pipan. Förstår dock din avsikt!
Så har även jag gjort. Jag har placerat ut mina i Bothilds bryte, Gårdagens by och i Purpurbrand. Det vore intressant att höra vad andra SL har gjort. Förutbestämda platser eller där det passar för stunden. Hur har du placerat ut dem?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,891
Location
Marjura
Jag har tentativt placerat ut dem, men kan anpassa om det behövs för storyn/plotten. En del fanns i Ridders Rös, men togs av Maladuks svartalfer innan spelarna kom dit, den finns nu i Bothilds Bryte (byts mot standaret i Suckarnas Torn).

En del finns i Purpurbrand (det blir den sista de får tag på, och troligen sista platsen), och jag funderar på att låta en finnas i Trolletinn. Tänkte låta Oraklet veta var en del finns (troligen den i Purpurbrand).

Det hade ju varit frestande att låta slumpen avgöra också, dvs ett tärningslag eller dra ett kort vid varje äventyrsplats, men då kanske de aldrig skulle hitta delarna alt få tag på alla på nolltid...
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Jag har inte låtit det vara en del av kampanjen att "räkna ut" var statydelarna finns (det finns ingen logik). Så jag har inga problem att kvantplacera dem (och säga det till spelarna om de undrar eller börjar lägga mycket tid på att försöka lista ut deras placering i förväg). Den sista biten kommer att finnas på sista platsen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Jag har inte övervägt den här risken och jag minns inte om att ha statydelen i demonstaden var min idé eller något som lades till i redigeringen. Men jag tycker nog att det vore mer intressant att tvingas öppna en annan portal i stället för att gå tillbaka och tända elden i Purpurbrand igen. Det borde kunna leda till nya intressanta konsekvenser. Exakt var denna nya portal bör placeras vet jag inte, jag har lite för dålig detaljkoll på resten av kampanjen just nu, men det borde väl finnas olika möjligheter.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
368
Location
Stockholm
(byts mot standaret i Suckarnas Torn).
Jag skulle lätt norpat den idén om mina spelare inte redan träffat Maladuk och jag bestämde hon inte hade ngn del av statyn. Dock så fick min orchspelare (som introducerades mitt i Bothilds) i uppdrag plocka hem standaret. Blev inbyggt i ryktet när det delades ut till gruppen eftersom jag fann det passande. Ska ha det i åtanke för grupp 2 om de lyckas ta den diplomatiska vägen ;)
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Igår tog sig mitt gäng an Bothilds bryte. Det kördes tämligen as written förutom att jag hade placerat alla orcher och svartalfer utanför själva gruvan. Det tyckte jag var mer logiskt samt att jag även beslöt att de redan hade lagt vantarna på statydelen, något de inte berättade för RP då spelarna höll tyst om varför de var där. De släpptes dock in dem i brytet utan större diskussion.

Väl inne så gick det tämligen som väntat. Spelarna blev dock lite kreativa när de skulle ge sig på Vita döden. I rummet längst in med smältugnen så började man laborera med malmvagnarna. Man fyllde en av dem med sten och riggade så att den kunde skickas nerför den sluttande gången som en slags fälla när besten dök upp. Det lyckades över förväntan (en av spelarna slog ett drakslag på sitt Jakt och fiske när han skulle gillra fällan). RP lockade fram besten genom att hälla blod i vattnet och när den väl dök upp så fick den helt sonika en malmvagn i huvudet. Den efterföljande striden gick lite lättare när Vita döden hade förlorat hälften av sina KP redan innan den startade.

Väl tillbaka hos orcherna fick RP veta att dessa redan hade hittat statydelen RP var på jakt efter. De visade sig emellertid vara villiga att byta den mot det legendariska standaret som de visste skulle finnas i det som kallas Suckarnas torn. Var det ligger vet inte RP men man har hört att man kan få reda på det genom att prata med oraklet i Orakelgrottan. Så två deläventyr i pajpen.

Väl tillbaka i Utkante så stötte man på lite nya SLP. Alfilia Skuggenlöv hade två mystiska kumpaner som hon satt och smusslade med vid ett hörnbord (dessa kommer RP att träffa på igen om/när de beger sig till Apelsborg, samt vetenskapsankan Canutus Boetii som högljutt berättade att han ville till ruinerna av byn Svartås och att han var villig att betala med guld till den eller de som var villiga att agera vägvisare och vakter.

Var spelarna beger sig härnest är svårt att sia om. Det ska bli intressant att se. :)
Mitt gäng har krånglat sig vidare i kampanjen. De kom tillbaka till Utkante redan under förra sessionen men tog sig inte vidare. Utan istället fick vi en relativt lugn session med mest interagerande med SLP. Gruppens tjuv lyckades tjuvlyssna vad drakriddarna talade om och hörde dem prata om en förestående resa till Apelsborg. Att ta sig dit finns redan på RPs lista över eventuella saker att göra så vi får se vad det blir av det. De dealade även lite med Rabindranath om att han skulle hjälpa gruppens magiker till lite nya besvärjelser.

RP träffade Hårde som ville ha hjälp med att skjuta ner någon slags demonisk fladderrmus som hemsökte byn nattetid. De gjorde de och hittade det mystiska meddelandet som visade att Sathmog har en eller flera spioner i Utkante. De lyckades t o m spåra fladdermusen till värdshuset. Den stora frågan de nu funderar över är vem spionen kan vara. Inget är dock löst ännu.

Man beslöt sig att bli guider åt Canutus Boetii som ville till den förstörda byn Svartås. Så nästa deläventyr blir Gårdagens by. I och med det så gjorde de sig även till fiender till Kvasimund och hans gäng då de hade bespetsat sig på att de skulle vara de som guidade Canutus, något RP lyckaes avstyra genom att framstå som ett lite dyrare men betydligt mer pålitligt alternativ. Kvasimund svor att hämnas. (Intressant nog så blev det så att, pga anledningar jag inte riktigt kan förklara, så talar Kvasimund någon slags pilsnerfilmsstockholmska. Han låter lite som en ond Anderssonskans Kalle. Hans hot i stil med "Sila snacke surru, annas får ru en kniv mellan lysmaskarna!" bidrog till viss muntration)

Nästa omgång, den femte i ordningen, bestämde vi kommer att inledas med att RP och Canutus lämnar Utkante på väg norrut.
 
Top