Maffig tråd. Jag skulle fokusera äventyret på överlevnad, och inte ha med massa monster. Det första jag skulle bestämma mig för är om RP:na är på väg till öknen av någon särskild anledning, eller om de är på genomfart. Letar de efter något eller någon? Eller vill de bara ta sig igenom öknen?
Om de är på resa igenom, så färdas de säkerligen i en karavan, för det är bara så man överlever en genomfart. Då skulle det kunna räcka med att karavanen blir anfallen (av rövare eller nomader, vilka så klart kan vara ett och detsamma) och tillintetgjord, men rollpersonerna klarar sig. Då är äventyret att överleva och ta sig igenom öknen, med alla utmaningar som det innebär. Det är nog svårt att göra det till ett bra äventyr, men det lär inte vara omöjligt! Och om man lyckas så blir det desto mer minnesvärt och originellt. Den bästa skildringen av ett sådant äventyr som jag har läst är i Vilhelm Mobergs klassiska mästerverk
Utvandrarna.
Är RP:na på väg eller söker något i öknen så blir äventyret mindre originellt, men man kan ju ändå lägga (mycket) arbete på att göra öknen till en väldigt stämningsfull äventyrsmiljö och "kuliss". Så det kan ju fortfarande bli ett lika bra äventyr (eller bättre). Jag hade fokuserat på storheten, tomheten, och den brännande hettan. En del har pratat om beskrivningar av olika
kulturer, i plural. Det låter väldigt överdrivet.
En kultur räcker gott och väl. Städer ute i öknen? Knappast. Men oaser med ett par hundra invånare utgör ju fantastiska möjligheter för "stadsäventyr". Och nomader. Personligen känns det så oerhört onödigt att stoppa in massa vargfolk och kattfolk och, ja, folk som inte har i en öken att göra! En öken, för dem som missat det, är inget ställe där det kryllar av liv som kan försörja större däggdjur. Människor utgör ett stort undantag eftersom vi är såna utpräglade generalister (och även dem är relativt få i riktiga öknar). Vi kan anpassa oss till nästan vad som helst. Men såklart kan man ha olika preferenser och uppfattningar i vad som är "fantasy". Jag gillar som ni kanske har räknat ut, "realistisk fantasy". Att det finns fantastiska inslag och element, men att fortfarande logikens och även naturens lagar gäller. Är man mer inne på fantasy som "anything goes" så kan man såklart stoppa in både vargar och flygande hajar och magiska megastäder. Eller varför inte en öken mitt ute i ett hav av sötvatten? Släng in några pyramider och flygande mattor och ni är halvvägs till en Fenix-award
