DoD Drakar och Demoner i öknen?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Om man ska göra ett äventyr eller en setting till Drakar och Demoner, hur tycker ni man gör det på bäst sätt? Vad ska vara med? Vad ska inte vara med? Vad ska göra det unikt?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
362
Location
Stockholm
Gaspard gjorde ju en trevlig liten karavan han la upp här.

Bortsett från karavan-aspekten så är väl resurshantering något som vore viktigt. Kanske också platser som försvinner/blir tillgängliga lite slumpmässigt. Känns mer lämpat för hexkräl än basens reseregler?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag tror att det viktigaste är att man gör ett val om huruvida man vill göra det till en survival-grej där man håller koll på vatten och resurser och sånt, eller om man helst vill ha det som en spännande miljö att rida omkring i och slåss mot mumier och jättestora skorpioner.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
362
Location
Stockholm
Jag tror att det viktigaste är att man gör ett val om huruvida man vill göra det till en survival-grej där man håller koll på vatten och resurser och sånt, eller om man helst vill ha det som en spännande miljö att rida omkring i och slåss mot mumier och jättestora skorpioner.
Jag skulle säga _båda_ om man bygger regler, eftersom det garanterat kommer finnas de som vill ha dem - men göra det på ett smart sätt så de är lätta klippa loss, eller minimera - tex genom hjälteförmågor, utrustning med fördelar et c.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag skulle säga _båda_ om man bygger regler, eftersom det garanterat kommer finnas de som vill ha dem - men göra det på ett smart sätt så de är lätta klippa loss, eller minimera - tex genom hjälteförmågor, urustning med fördelar et c.
Då skulle jag välja att göra en grej som i sitt grundutförande har fokus på öknen som cool miljö och sen göra frivilliga regler för resurshantering och lite mer "crunchy" grejer.

Bra tanke med hjälteförmågor. Sen ska man väl gärna ha med lite fräcka besvärjelser! Elementalismskolan skulle ju kunna byggas ut med en hel del coola grejer, "Sandstorm", "Värmechock", "Sjunksand" och lite sånt.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Jag skulle föreslå att börja med att ta en titt på din samling geografi och djurböcker och ta ut de som rör ökenområden, sedan gå till närmaste bibliotek och låna allt du kan få tag på, även från barnavdelningen. Sedan letar du reda på de Sven Hedin böcker som utspelar sig i öken (han var den som ex. utforskade Gobiöknen) och börja läsa dem, några av dem kan finnas som ljudböcker.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Supermånga bra spännande svar!! 🙂
För att återkoppla till ursprungsfrågan - då den är väldigt öppet ställd, har du någon grundtanke om det är en typisk fantasyöken du vill ha - eller något med udda?
Jag hade nog ingen grundtanke. Tänkte först att det vore kul med ett DoD-äventyr i öknen. Sen gick min tanke direkt till pyramider, kameler, mumier och jätteskorpioner. Men så tänkte jag att det vore ju kul att tweeka det så att det blir mer DoD och inte så generiskt. Sen tänkte jag ”Hur tusan ska man göra det?” Så kom jag på att jag ju kan fråga alla smarta personer på forumet 😊

Överlevnads-hexcrawl hade jag själv inte alls tänkt på, spännande! Fast det måste ju ändå finnas utmaningar och möten och ställs inför. Vad kan det vara? Karavaner? Banditer? Mystiska kulter? Tänker för att anspela på hägringar, en plats som är en illusion?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
362
Location
Stockholm
Tänker att en aspekt börja med: Vad är öknens ursprung - är den naturlig, eller är det någon form av magisk eller mer naturlig apokalyptisk händelse? Tänker att man troligtvis vill ha rester av en högkultur för att ha spännande platser besöka, eller åtminstone är det vad som skulle kittla mig som spelare, spelledare eller skapare. Tänker det kan finnas mycket spännande dolt av illusioner. Varför är det dolt - var det en kultur som sysslade med sådant generellt?

Om man skulle gå i hex- eller överlevnadsspåret så kan det ju också vara en miljö som inte är optimal för rollpersoner vistas i - kanske giftigt och inte bara ont om resurser och fullt av bestar. Fast kanske blir för mycket Förbjuden zon över det hela?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
För inspiration föreslår jag filmerna:
Laurence av Arabien
Svarta Hingstens återkomst
Harmonica - En hämnare
(mer halvöken än riktig öken, men är nog ändå inspirerande)
John Carter
Mad Max 2 Road Warrior
Mad Max 3 Thunder Dome
Mad Max 4 Fury Road
Ashes of Time
Prinsen av Egypten
Erövraren
(1965) - (mer halvöken än riktig öken, men är nog ändå inspirerande)

Sedan har SVTplay:
Kalahariöknen – 1. Hetta | SVT Play
Kalahariöknen – 2. Den yttersta gränsen | SVT Play
Kaktusens hemliga liv | SVT Play
Ett enklare liv – 1. I Namibias öken | SVT Play
Ett enklare liv – 4. Självförsörjning i öknen | SVT Play
Världens natur: Green planet – 4. Ökenvärldar | SVT Play
Världens natur: Patagonien | SVT Play - semi-öken
Namibia | SVT Play
Geografens testamente - världen – 2. Vilse i öknen | SVT Play
Australiens orörda natur – 1. Öknen | SVT Play
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Fast det måste ju ändå finnas utmaningar och möten och ställs inför. Vad kan det vara? Karavaner? Banditer? Mystiska kulter? Tänker för att anspela på hägringar, en plats som är en illusion?
Av det du nämner skulle jag väva in allt, banditer, hägringar, allt. Sen skulle jag fundera på följande:
  • Oaser och konflikter kring dem eftersom det finns vatten där
  • Handelsrutter och handelsstationer som blivit byar och kanske till och med enstaka städer
  • En "levande" stjärnhimmel tänker jag skulle vara coolt, har fått för mig att man ser himlen rätt bra i en öken på natten
Och kanske det är en öken för att det är ett av de sista slagfälten där drakar och demoner kämpade i den äldsta tiden? Och att det finns en hel del drakskelett och demonrester att finna där. Och då kanske kvardröjande själar eller andar hemsöker platsen. Och om rollpersonerna finner platsen där allt "exloderade" kanske de kan reversera det som hänt och då börjar öknen "läka". Lite som i AD&D-äventyret Pharaoh.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Jag hade nog velat lägga fokus på förrädiska ökenfärder (väderfenomen, synvillor, möten, vattenbrist) och isolation mellan bosättningar (resursbrist, interna stridigheter utan yttre uppbackning), men givetvis också mycket av det som nämnts ovan (mumier, en försvunnen pyramid, djinner, rövarband, magiska artefakter med inbyggda förbannelser, hastigt övergiven ädelstensgruva, giftiga smådjur, ett hemsökt ökenpalats, giriga handelsmän, profetior, etc etc...

Hade använt mig av inspirationskällor som Ensamma Vargen Soloäventyret "Skuggor i sanden", Trakorien´s Fokalerslätten (Trakorienboken och Kristalltjuren), Spindelkonungens pyramid (såklart), Konfluxsvitens redogörelser kring Golabags grav i Traxilmes violetta öknar men också öknar kopplat till skräck (t.ex. Egypten-delen i Masks of Nyarlathotep) eller scifi (t.ex. Dune, Coriolis-äventyret Mahanjis väktare, Jabba the Hutt´s palats och öknen på Tatooine, kanske rent av konventsscenariot Ett riktigt ÖKEN äventyr till Traveller).
 
Top