DoD Drakar och Demoner i öknen?

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
Det som berör Aiel i Wheel of Time minns jag var oerhört inspirerande när jag läste böckerna, vad det gäller kulturen och filosofin. Kanske inte har åldrats så väl, var inte direkt igår jag läste dem.

De har kanske dykt upp i TV-serien också, har inte sett den.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Dark Sun ÄR ju den bästa settingen. PUNKT! :D

Så självklart tycker jag det är ett jättebra förslag för inspiration. Samtidigt hade jag tyckt det varit lite fånigt om jag spelat DoD och det "bara" känns som Athas med serienumret bortfilat sas.

Många bra förslag till inspiration finns redan i tråden och jag kan nog inte komma på mer annat än, hör och häpna, försök inte kopiera Athas in i Ereb/Altor. Jag angriper det istället från en annan vinkel. Ta alla de här inspirationerna men försök inte härma något av dem (som om du/ni skulle iofs) utan försök göra din egen grej av det. Försök hitta en unik(ish) twist på temat som kanske inte utforskats innan.

Blir det för mycket av [insert inspiration here] blir det lätt en känsla av plagiat och beroende på hur familjär man är med inspirationskällan så kan det kännas lite tamt.

Jag hade funderat på galna värme och eld elementar-zoner där vanligt klimat sätts ur spel (kan även vara extrema köldzoner i kalla öknar, dyker bara upp på nätter t.ex. eller varför inte platser där vindelementarer skapar sandstormar av det mer episka måttet), hur olika raser och folkslag anpassat sig till öknen (någon skrev om ex. varg och kattfolk, vargfolk mer som schakaler, kattfolk som "klassiskt" egyptiska osv.), kanske att en öken skapats runt en enorm supervulkan som också är en port till elementar-planen för eld och jord och dessa element "strålar" ut från den här supervulkanen vars inaktivitet bara är en lång vila. I dalen som utgör vulkanens krater (jmfr typ Ngorongoro) kan det antingen vara ett märkligt bördigt klimat eller en hemvist för märkliga elementarvarelser och utanför kratern ligger öknen som skapas från de märkliga elementar-kopplingarna.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Varför? Vad är det som gör det så bra?
Det är så klart en högst personlig åsikt.

Många delar för mig...
  • nostalgi, jag köpte boxen kort efter den kom ut och blev helt förälskad i bilderna (bron) och den hårda miljön som presenteras
  • det är, för mig, långt från standard fantasy 101 som ereb altor (ok, svär lite i kyrkan här) eller forgotten realms.
  • post apokalyps-fantasy tilltalar mig starkt så även en setting som earthdawn tycker jag är ball
  • stämningen med magi som en stark destruktiv kraft och en faktiskt förklaring i settingen till varför trollkarlar är illa omtyckta. när man sätter sig in i historiken i settingen blir detta än mer tydligt utan att spoila för de som inte känner till magins ursprung och spelvärldens skapelse
  • points of light för sin tid, de 7 stadsstaterna, några få större oaser i öknen utgör points of light (eller darkness om man så vill)
  • jag älskade (och älskar) historien kring sorcerer-kings och hur de knyts ihop med borys (draken)
  • en spelvärld som var uttalad hård och oförlåtande både tilltalade och tilltalar mig
  • jag gillar en spelvärld som inte ber om ursäkt för sig och innehöll en massa orättvisor och elände. spelarna förväntas vara hjältar men även i kanon är hjältarna inga disney-hjältar (se ex. vad Sadira eller Rikus gör för olika hårda val)
  • jag tycker det är lite synd att slaveri har blivit ett så rött skynke i USA så man kan inte ens ha med det i en påhittad värld. detta gjorde uppdateringen i d&d4 till en smula tam i mina ögon. OBS! inte för att settingen står och faller med slaveri men det är ett tydligt inslag i OG-settingen men porträtteras som något dåligt och spelarna förväntas att stå upp mot detta (om nu gruppen inte väljer att spela en "ond" kampanj kanske, men så som jag tolkar materialet)
  • en öken är inte sahara, spelet gör en bra insats att visa att en öken kan vara mycket mer än bara sanddyner. från stenöken till saltöken till uppenbart övernaturliga inslag som Sea of Silt
  • en annan uppsättning väsen än man är van vid. vid tiden vara många spelvärldar tolkien med serienumret bortfilat och man bekämpade orcher och troll från ereb till old world till faerun. här var det psioniska tusenfotingar, drakar var något unikt och fanns bara i singularis (well, inte helt sant men att gå in på det är hög spoiler-faktor) och andra märkliga ökenfaror (sand bride är något av en favorit)
Det finns säkert mer saker om jag verkligen sätter mig ner och försöker komma på. Men ovan är en bra start för varför jag älskar Dark Sun och den håller en särskild plats i mitt hjärta (där Chronopia håller en god andra plats).

Cog.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Det legendariska Mars var en spännande ökenvärld. Någon har redan nämnt böckerna om John Carter, men jag vill komplettera med några av Leigh Bracketts långnoveller om Mars som en kärv ökenplanet med ett uråldrigt förflutet: Sea-kings of Mars, The Secret of Sinharat och The Road to Sinharat.

Läs gärna mer om detta på min blogg -- länk >>>

Såhär börjar Sea-kings of Mars:

Carse walked beside the still black waters in their ancient channel, cut in the dead sea-bottom. He watched the dry wind shake the torches that never went out and listened to the broken music of the harps that were never stilled. Lean lithe men and women passed him in the shadowy streets, silent as cats except for the chime and whisper of the tiny bells the women wear, a sound as delicate as rain, distillate of all the sweet wickedness of the world.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Jag är lite förvånad över att man kan ha en tråd om öknar i Drakar och Demoner utan att någon nämnt Spindelkonungens pyramid. :giggle:
Hade använt mig av inspirationskällor som Ensamma Vargen Soloäventyret "Skuggor i sanden", Trakorien´s Fokalerslätten (Trakorienboken och Kristalltjuren), Spindelkonungens pyramid (såklart), Konfluxsvitens redogörelser kring Golabags grav i Traxilmes violetta öknar men också öknar kopplat till skräck (t.ex. Egypten-delen i Masks of Nyarlathotep) eller scifi (t.ex. Dune, Coriolis-äventyret Mahanjis väktare, Jabba the Hutt´s palats och öknen på Tatooine, kanske rent av konventsscenariot Ett riktigt ÖKEN äventyr till Traveller).
:D
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,001
Location
Bureå
Jag är lite förvånad över att man kan ha en tråd om öknar i Drakar och Demoner utan att någon nämnt Spindelkonungens pyramid. :giggle:
Det är inte så mycket matnyttigt att hämta där när det kommer till öknar. Äventyret är mer få uppdraget och sedan undersök pyramiden. Om man nu inte har en SL som broderar ut det.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Jag tänkte annars marmorand, den bor i Egypten.
Jag är inte så bra på andfåglar, vet folk om mer ankor/änder som bor/vistas viss tid i öken/näraöken områden? Kom ihåg att det finns öknar i Mellanöstern, Arabiska halvön, Asien, Nord- och Sydamerika.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
- All sand ser inte likadan ut. Den kan ha olika färg i olika områden - blå, röd, svart, grå, vitgnistrande etc. I en fantasivärld kan det finnas andra mineraler än i vår värld.
- Profeter och kulter håller till i ensliga stenfästen. De vet något andra inte vet.
- När sanddynerna rör på sig i vinden kan uråldriga ruinstäder plötsligt bli synliga. Kanske finns det portar ner i urberget.
- Alla klarar inte livet i öknen. Här och var ligger det döda djur och människor. Att undersöka dem kan vara givande eller farligt.
- Den som kontrollerar en stor vattenkälla är rik. Öknen är vattenmogulernas land. Konflikter uppstår kring vattnet.
- Det finns ökenrövare. De lever på att ge sig på karavaner. I deras hålor finns det skatter och kanske också fångar.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
- All sand ser inte likadan ut. Den kan ha olika färg i olika områden - blå, röd, svart, grå, vitgnistrande.
- Profeter och kulter håller till i ensliga stenfästen.
- När sanddynerna rör på sig i vinden kan uråldriga ruinstäder plötsligt bli synliga. Kanske finns det portar ner i urberget.
- Alla klarar inte livet i öknen. Här och var ligger det döda djur och människor. Att undersöka dem kan vara givande eller farligt.
- Den som kontrollerar en stor vattenkälla är rik. Öknen är vattenmogulernas land. Konflikter uppstår kring vattnet.
Det verkar som om du besökt Solunas Röda Öknar och Azuritöknen ;)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Brutala överlevnadsmekaniker. De enda som har roligt i öknen är beduiner och gudar!

Onda andar som fuckar över dig genom att uppfylla dina önskningar.

Jättefåglar som äter elefanter.

Orientalism.
 
Last edited:
Top