DoD Drakar och Demoner i öknen?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,872
Location
Marjura
Sent omsider såg jag Dune del 1 igår och nu är öken det enda jag kan tänka på (nåja). En eller flera mystiska religioner är alltid kul. Stora sandmaskar som dyker upp och sväljer saker!
Och miljöerna, med underjordiska cisterner, maskyngel i hägn, gamla tempel etc passar utmärkt som fantasyfoder för DoD i sanden.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Södern i Exalted kan också vara bra inspiration.
Vampire the Masquerade har en tillbehörsbok för afrikanska blodslinjer/klaner, klanböcker för Assmitée, o "by Night" böcker för Kairo o möjligt andra öken nära städer.
Werewolf the Apocalypse har stamböckerna för de anubisska Silent Striders, Ukthena stammen ska till viss del vara i från/röra sig runt Nord Amerikas öken/halvöken områden, i varkattboken är två/tre av stammarna ökennära.
MAGE the Sorcerers Crusade har två arabiska magiskolor o två afrikanska (men tror inte någon av de senare var så ökennära)
Call of Cthulhu har en "Secrets of" bok för Marocko, o möjligen andra ökennära städer.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Stora sandmaskar som dyker upp och sväljer saker!
Det hade varit kul om samdmaskarna inte är vad folk tror att de är. Att de framställs som närmast mytiska väsen men i själva verket är de illusioner skapade av pyttesmå tankeläsande gräshoppor vars främsta försvar är att skrämma fienden med illusionstricks. Eller förklädda jättelika maskiner för århundrade sedan byggda av ökendvärgarna som inte ville skrämma iväg folk som närmade sig deras hemliga underjordiska pyramid. Eller ett misslyckat experiment av en galen eremit-magiker.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Det hade varit kul om samdmaskarna inte är vad folk tror att de är. Att de framställs som närmast mytiska väsen men i själva verket är de illusioner skapade av pyttesmå tankeläsande gräshoppor vars främsta försvar är att skrämma fienden med illusionstricks. Eller förklädda jättelika maskiner för århundrade sedan byggda av ökendvärgarna som inte ville skrämma iväg folk som närmade sig deras hemliga underjordiska pyramid. Eller ett misslyckat experiment av en galen eremit-magiker.
eller att spelarna tror de har att göra med arrakiska maskar när det är en fråga om mongoliska dödsmaskar.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Åhå öknar! Here goes. Personligen är jag fullständigt ointresserad av överlevnadsaspekten, beräkna vatten och proviant osv. Det är slut när handligen kräver det. Öknen är för mig dels en fantastisk miljö för äventyrande, men samtidigt en utmaning att betvinga eller katalysator till förändring. Inget är beständigt, den skiftande ökensanden både täcker och avslöjar. Urgamla civilisationer som ingen längre minns. Tänk Ozymandias.
Jag är även lite svag för den skapade post-apokalyptiska öknen, dränerad på magi och livskraft, som påverkar sina invånare på de mest absurda sätt. Tex. D&D:s Dark Sun-setting (bara läst om, ej spelat).
Sen kan ju öknen vara en magisk plats, med fantastisk och unik flora och fauna, makalösa kryddor som förstärker ens sinnen, förtrollade oaser där elementarer dansar i det reflekterande stjärnljuset osv.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
362
Location
Stockholm
Det hade varit kul om samdmaskarna inte är vad folk tror att de är. Att de framställs som närmast mytiska väsen men i själva verket är de illusioner skapade av pyttesmå tankeläsande gräshoppor vars främsta försvar är att skrämma fienden med illusionstricks. Eller förklädda jättelika maskiner för århundrade sedan byggda av ökendvärgarna som inte ville skrämma iväg folk som närmade sig deras hemliga underjordiska pyramid. Eller ett misslyckat experiment av en galen eremit-magiker.
Alltså! En illusion, chimär eller maskineri för skrämma bort plundrare är inte helt dumt - oavsett hur de artar sig.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
362
Location
Stockholm
Kattfolken i Monsterboken sägs ju härstamma från södern, så de är ett rimligt släkte använda om man vill följa den lilla "generella" infon som ges och ens öken ligger söderut.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,302
Då skulle jag välja att göra en grej som i sitt grundutförande har fokus på öknen som cool miljö och sen göra frivilliga regler för resurshantering och lite mer "crunchy" grejer.
Tänker att det är en bra kontrast mellan civilisation kontra vildmark! Städer, utposter osv är baserade utefter vattendrag, medan öken är mer vildmark där resurser är livsviktiga. Tror också att någon form av karavanmekanik kan finnas för de som vill undvika den typen av resurshantering (eller bara "ni reser med en karavan, då behöver ni inte tänka på det").

Att också ha mekanik för värme/vatten och kyla kan vara väldigt kul. Då finns olika utmaningar beroende på vilken tid på dygnet du reser.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Disneys Aladdin filmer och tv-serie har flera grejer man kan använda.

Conan serietidningen har flera äventyr i öknen, vet inte hur många var baserade på de ursprungliga historierna

Prince of Percia filmen utspelar sig i öken eller ökennära
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Babylon var ju ökennära, och judarna var ju öken-/ökennärafolk, det finns en hel del material rörande båda som man kan använda.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Tror också att någon form av karavanmekanik kan finnas för de som vill undvika den typen av resurshantering (eller bara "ni reser med en karavan, då behöver ni inte tänka på det").
Det vore intressant om karavanmekaniken kom med egna risker. Du behöver inte hålla koll på resurser. Men du måste betala rejält för att åka med. Karavanen bestämmer sig för att göra en avstickare vilket gör att du kanske inte når målet på utsatt tid (om du inte betalar lite extra). Karavanens dyrbara last gör den till ett lovligt byte för rövare. Etc.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag är lite förvånad över att man kan ha en tråd om öknar i Drakar och Demoner utan att någon nämnt Spindelkonungens pyramid. :giggle:

Men det är vad jag skulle göra. Om jag skulle få för mig att köra DoD i en ökensetting så skulle jag rota reda på Saga Games nyutgivning av Spindelkonungens pyramid. Inte så mycket för att köra själva äventyret, för det har inte blivit bättre med åren. Utan för att boken innehåller en ganska gedigen setting för äventyret att utspelas i. Eller "äventyren" egentligen, för det har lagts till flera. Så det är inte bara en liten setting man får utan även en liten minikampanj.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
För inspiration föreslår jag filmerna:
Laurence av Arabien
Svarta Hingstens återkomst
Harmonica - En hämnare
(mer halvöken än riktig öken, men är nog ändå inspirerande)
John Carter
Mad Max 2 Road Warrior
Mad Max 3 Thunder Dome
Mad Max 4 Fury Road
Ashes of Time
Prinsen av Egypten
Erövraren
(1965) - (mer halvöken än riktig öken, men är nog ändå inspirerande)
Bra lista. Jag skulle även lägga till Bogart-klassikern Sahara från 1943. Även remaken från 90-talet är helt ok. Ingen fantasy utan andra världskrigets Libyen men dess tema om desperat kamp om det enda vattenhålet låter sig enkelt översättas till vilken genre som helst.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Utmärkt miljö och som Måns nämnde definitivt en som figuerar i Ereb Altor.

Om du vill använda själva öknen som utmaning och äventyr i sig framstår som väldigt lämplat för någon typ av point crawl. Man behöver inte dra för stora växlar på resurshantering, men utan vatten dör man. Och resan genom öknen blir därför ett gatlopp mellan källor, oaser, floder och karavanserajer. Som förstås kan vara förgiftade, ockuperade eller sinade. "Vi måste ha ert vatten annars törstar vi ihjäl" är ju en utmärkt konfliktgrund med en lokal fraktion...
 
Top