DoD Drakar och Demoner i öknen?

Sent omsider såg jag Dune del 1 igår och nu är öken det enda jag kan tänka på (nåja). En eller flera mystiska religioner är alltid kul. Stora sandmaskar som dyker upp och sväljer saker!
Och miljöerna, med underjordiska cisterner, maskyngel i hägn, gamla tempel etc passar utmärkt som fantasyfoder för DoD i sanden.
 
Södern i Exalted kan också vara bra inspiration.
Vampire the Masquerade har en tillbehörsbok för afrikanska blodslinjer/klaner, klanböcker för Assmitée, o "by Night" böcker för Kairo o möjligt andra öken nära städer.
Werewolf the Apocalypse har stamböckerna för de anubisska Silent Striders, Ukthena stammen ska till viss del vara i från/röra sig runt Nord Amerikas öken/halvöken områden, i varkattboken är två/tre av stammarna ökennära.
MAGE the Sorcerers Crusade har två arabiska magiskolor o två afrikanska (men tror inte någon av de senare var så ökennära)
Call of Cthulhu har en "Secrets of" bok för Marocko, o möjligen andra ökennära städer.
 
Stora sandmaskar som dyker upp och sväljer saker!
Det hade varit kul om samdmaskarna inte är vad folk tror att de är. Att de framställs som närmast mytiska väsen men i själva verket är de illusioner skapade av pyttesmå tankeläsande gräshoppor vars främsta försvar är att skrämma fienden med illusionstricks. Eller förklädda jättelika maskiner för århundrade sedan byggda av ökendvärgarna som inte ville skrämma iväg folk som närmade sig deras hemliga underjordiska pyramid. Eller ett misslyckat experiment av en galen eremit-magiker.
 
Det hade varit kul om samdmaskarna inte är vad folk tror att de är. Att de framställs som närmast mytiska väsen men i själva verket är de illusioner skapade av pyttesmå tankeläsande gräshoppor vars främsta försvar är att skrämma fienden med illusionstricks. Eller förklädda jättelika maskiner för århundrade sedan byggda av ökendvärgarna som inte ville skrämma iväg folk som närmade sig deras hemliga underjordiska pyramid. Eller ett misslyckat experiment av en galen eremit-magiker.
eller att spelarna tror de har att göra med arrakiska maskar när det är en fråga om mongoliska dödsmaskar.
 
Åhå öknar! Here goes. Personligen är jag fullständigt ointresserad av överlevnadsaspekten, beräkna vatten och proviant osv. Det är slut när handligen kräver det. Öknen är för mig dels en fantastisk miljö för äventyrande, men samtidigt en utmaning att betvinga eller katalysator till förändring. Inget är beständigt, den skiftande ökensanden både täcker och avslöjar. Urgamla civilisationer som ingen längre minns. Tänk Ozymandias.
Jag är även lite svag för den skapade post-apokalyptiska öknen, dränerad på magi och livskraft, som påverkar sina invånare på de mest absurda sätt. Tex. D&D:s Dark Sun-setting (bara läst om, ej spelat).
Sen kan ju öknen vara en magisk plats, med fantastisk och unik flora och fauna, makalösa kryddor som förstärker ens sinnen, förtrollade oaser där elementarer dansar i det reflekterande stjärnljuset osv.
 
Det hade varit kul om samdmaskarna inte är vad folk tror att de är. Att de framställs som närmast mytiska väsen men i själva verket är de illusioner skapade av pyttesmå tankeläsande gräshoppor vars främsta försvar är att skrämma fienden med illusionstricks. Eller förklädda jättelika maskiner för århundrade sedan byggda av ökendvärgarna som inte ville skrämma iväg folk som närmade sig deras hemliga underjordiska pyramid. Eller ett misslyckat experiment av en galen eremit-magiker.

Alltså! En illusion, chimär eller maskineri för skrämma bort plundrare är inte helt dumt - oavsett hur de artar sig.
 
Kattfolken i Monsterboken sägs ju härstamma från södern, så de är ett rimligt släkte använda om man vill följa den lilla "generella" infon som ges och ens öken ligger söderut.
 
Då skulle jag välja att göra en grej som i sitt grundutförande har fokus på öknen som cool miljö och sen göra frivilliga regler för resurshantering och lite mer "crunchy" grejer.

Tänker att det är en bra kontrast mellan civilisation kontra vildmark! Städer, utposter osv är baserade utefter vattendrag, medan öken är mer vildmark där resurser är livsviktiga. Tror också att någon form av karavanmekanik kan finnas för de som vill undvika den typen av resurshantering (eller bara "ni reser med en karavan, då behöver ni inte tänka på det").

Att också ha mekanik för värme/vatten och kyla kan vara väldigt kul. Då finns olika utmaningar beroende på vilken tid på dygnet du reser.
 
Disneys Aladdin filmer och tv-serie har flera grejer man kan använda.

Conan serietidningen har flera äventyr i öknen, vet inte hur många var baserade på de ursprungliga historierna

Prince of Percia filmen utspelar sig i öken eller ökennära
 
Tror också att någon form av karavanmekanik kan finnas för de som vill undvika den typen av resurshantering (eller bara "ni reser med en karavan, då behöver ni inte tänka på det").
Det vore intressant om karavanmekaniken kom med egna risker. Du behöver inte hålla koll på resurser. Men du måste betala rejält för att åka med. Karavanen bestämmer sig för att göra en avstickare vilket gör att du kanske inte når målet på utsatt tid (om du inte betalar lite extra). Karavanens dyrbara last gör den till ett lovligt byte för rövare. Etc.
 
Jag är lite förvånad över att man kan ha en tråd om öknar i Drakar och Demoner utan att någon nämnt Spindelkonungens pyramid. :giggle:

Men det är vad jag skulle göra. Om jag skulle få för mig att köra DoD i en ökensetting så skulle jag rota reda på Saga Games nyutgivning av Spindelkonungens pyramid. Inte så mycket för att köra själva äventyret, för det har inte blivit bättre med åren. Utan för att boken innehåller en ganska gedigen setting för äventyret att utspelas i. Eller "äventyren" egentligen, för det har lagts till flera. Så det är inte bara en liten setting man får utan även en liten minikampanj.
 
För inspiration föreslår jag filmerna:
Laurence av Arabien
Svarta Hingstens återkomst
Harmonica - En hämnare
(mer halvöken än riktig öken, men är nog ändå inspirerande)
John Carter
Mad Max 2 Road Warrior
Mad Max 3 Thunder Dome
Mad Max 4 Fury Road
Ashes of Time
Prinsen av Egypten
Erövraren
(1965) - (mer halvöken än riktig öken, men är nog ändå inspirerande)
Bra lista. Jag skulle även lägga till Bogart-klassikern Sahara från 1943. Även remaken från 90-talet är helt ok. Ingen fantasy utan andra världskrigets Libyen men dess tema om desperat kamp om det enda vattenhålet låter sig enkelt översättas till vilken genre som helst.
 
Utmärkt miljö och som Måns nämnde definitivt en som figuerar i Ereb Altor.

Om du vill använda själva öknen som utmaning och äventyr i sig framstår som väldigt lämplat för någon typ av point crawl. Man behöver inte dra för stora växlar på resurshantering, men utan vatten dör man. Och resan genom öknen blir därför ett gatlopp mellan källor, oaser, floder och karavanserajer. Som förstås kan vara förgiftade, ockuperade eller sinade. "Vi måste ha ert vatten annars törstar vi ihjäl" är ju en utmärkt konfliktgrund med en lokal fraktion...
 
Back
Top