Nekromanti Dr Whowolf (runda 4)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Röstläge 18:43

Ruga said:
Konrad Konvalj said:
Spelbalans:

Larsson har skapat ett spel som skall vara av en lite högre svårighetsgrad.

* Dubbelhängning är ju en ny feature som är väldigt tveeggad och som ger både bybor och ulvar chansen att spela ett annorlunda spel

* Bybor kan konverteras till ulvar under spel.

För att det skall vara skapligt balanserat (nu skulle vi behövt Vico i spel) så finns det ju saker och ting som försvårar konverteringen.

1. Finns det redan en konverterad spelare (R1, inget nattmord) så startade vi med två ulvar.
2. Basse kan nu konverteras (enligt egen utsago) och då är det fortfarande rimligt med 2 ulvar från start med ett tak på 4 ulvar som flest.

Om endast Basse kan konverteras. Alltså, Jocke Kofot konverterades redan i R1 och nu sitter Basse på ulvarnas sida så är det mer rimligt med 3 ulvar från start + 1 konverterad ulv.

Det känns väldigt långsökt med att ulvarna har möjligheten att konvertera en bunt med spelare så att det finns läge att bli fler än 4 ulvar. Det vore sjukt obalanserat för byn.

Konverterar ulvarna "fel" spelare så inträffar ett nattmord. Basse har nämnt att det krävs att den som konverteras uppfyller vissa krav och är mottaglig.

Så. 2-3 ulvar från start med möjlighet att konvertera 1-2 ulvar.

Någon som känner att det finns fler tänkbara scenarion?

1 ulv från start med möjligheten att värva fler ulvar (som Mos-Varulv) känns för dåligt för ulvarna om det skall vara ett spel med högre svårighetsgrad.
Att det inträffar ett nattmord om de konverterar fel spelare känns mäktigt.Då kan de ju inte misslyckas.
Jag har funderat på en sak. Talas det specefikt i infot om plural av bybor?
Annars kanske det är tvärtom. Istället för en god bybo som konverteras så konverteras en ond en .(Så hen blir en varulv och räknas som en av dem.)Det har ex jag avrit med om förrut.(ej här)
Isåfall kanske anledningen att konverteringen skedde tidigt(när inget nattmord skedde.)Är att ulvarna fattade hinten och snabbt kunde ta rätt person.
Fetade din lina.

Det jag menar är:
"Konverterar ulvarna "fel" spelare så inträffar ett nattmord."

Om ulvarna väljer en spelare som inte är mottaglig, alltså "fel" spelare så dör spelaren ifråga. Alltså, det blir ett nattmord istället för en konvertering.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Max said:
Hahaha, du lura dig själv xD, god natt K.K :heart:
Okay.

Hur som. Vill du försöka komma med något konstruktivt som kan hjälpa oss att fatta några bra beslut eller tänker du fortsätta på den inslagna vägen och spela vidare på din inslagna väg?

Det här har du gjort R4:

1. Du trodde att du hängdes i förra rundan?

2. Du känner till 2 medresenärer trots att vi spelar samma spel och du har en förmåga som kan hjälpa byn till vinst, men du väljer att använda den på någon som rundan innan gått ut med relevant information som hjälpt byn framåt? Det hjälper varken dig eller Max Raven.

3. Du är Dr.11 och tycker vi skall lista ut det genom ditt spel. Okay. Varför tar inte du in något som händer i spelet när du vill att vi skall läsa mellan raderna på dig?

4. Du har två medresenärer på topp 3 men siar ingen av dom?

5. Du skriver att du är bybo 100 gånger

6. Du diggar Trasapas teori att du är mottaglig för konvertering?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Ursäkta, hinner inte så mycket idag. Har följt tråden lite grann idag under hemfärd och kollat lite ikväll. Ser att det kommit fram att möjligheten att bli infekterad är en passiv förmåga hos en bybo (och spekulation om att det fanns en "broodmother" hos ulvarna som tillät infektion, inte såld på den delen). Det här är intressant. Det betyder nog att det inte alls är fluffrelaterat - de bybor som kan bli infekterade vet om det. Alltså kan de vinna på två sätt.

Då blir det lite lättare för oss att fundera ut grejer, tror jag. En grej trillade in i mitt sinne rätt fort där vad som kan vara en framtida potentiell rekryt för ulvarna som vi vet om - Trasapa. Han har en onämnd passiv förmåga - vilket även Kofots är. Reccas stora bråk med Trasapa ger honom potentiell framtida cover - vilket jag tror kan ha varit en del av Reccas plan. Men, om jag inte missbedömt helt åt helsike, så har de inte hunnit konvertera honom - hade de gjort det så vore det stora bråket i R2 jäkligt väl iscensatt, och jag tror inte ni har riktigt såna "pokerface". Sedan ulvarna förlorade Recca tror jag att de har kört ganska reaktivt ulvsspel - ut/konvertera den siaren grönade, ut med siaren - men att de nu kanske lärt sig en del. Och har flera mål. Om jag inte är ute och cyklar förstås.

Trasapa said:
5. Både Max och Raven är ulvar och Max kör någon sorts one man show och försöker spela hjälte ulv genom att "gröna" Raven.
Bra fångat.

Sedan finns möjligheten att Max är grön och inte vill dra blickarna till sig om jag åker ut och visar mig vara grön.

Tror att det kommer bli en nära vinst eller förlust för byn, dock. Svårt att säga vilket håll det svänger åt. Överlevnads-taktiskt så borde han ha sagt att jag hade en passiv/aktiv förmåga, även om det fått honom hängd nästa runda, eftersom det nog är få rundor kvar. Det finns också ulvmöjligheten att hålla sig till sanningen så mycket som möjligt när man använder sig av förmågor.

Men ja, 5:an är en reell möjlighet.

Basenanji said:
Bara en tanke: kan vi inte benas att det bäsat för byn är att rösta ut två pers?

Exakt vilka det ska vara kan vi dilla om vid ett senare tillfälle.

Jag får nån känsla att bybor hellre är beredda att göra så än ulvar. När Ruga skriver saker som att hon tänker rädda sig själv blir jag misstänksam. Bybor vinner med byn oavsett om de är döda eller lever.

Näh, mina två huvudmisstänkta är fortfarande Hastefr/Ruga och Max Ny. Den sista doktorn verkar ju vara dödsläskigfarlig!

Kan Max Raven, fil.dr. på DrWho, lägga ut texten kring "den siste doktorn"?
"Den siste Doktorn" är, tack och lov*, ute ur spel (tror jag). Det var Reccas "riktiga" roll, Valeyard.


Valeyard var den som ledde rättegången mot 6:e Doktorn och försökte få dennes regenereringar utdömda (så att han själv kunde få dem - och på något vis göra sig kvitt den 6:e och senare Doktorers inflytande på honom**). Valeyard vred faktan som presenterades om den 6:e Doktorn så att den skulle svartmåla honom. Doktorn fick dock lite hjälp av Mästaren, och Valeyard smet (men inte efter att ha haft ihjäl andra Timelords som deltog i rättegången).

Jag hade lite fel med siffran dock - han är nummer 12, inte 13. Han är alltså den näst siste regenerationen, och han känner döden andas nerför sin nacke.

Vad gäller 11:e... Är jag rädd att jag inte har så bra koll. Är på 10:e, närmar mig slutet på hans tid. Vet att River Song (har ett förhållande med Doktorn som är lite olinjärt**) hängt med framtida Doktorn som uppenbarligen är tämligen kaxig. The Valeyard ska komma efter honom, men den 12:e som kommer ska visst vara någon slags alternativ tidslinje. Grejen är den att 10:e Doktorn är... instabil, utan medresenär. Eller om någon hotar/skadar/dödar hans medresenärer. Vi snackar killen som utrotade en hel art (förvisso av människoätande driders) efter att deras drottning inte backade när han frågade en gång när han verkade vara i underläge (ur drottningens synvinkel) och "hjälpte" en familj med kortlivade utomjordingar som ville ha hans liv att leva för evigt... Genom att kasta in en i en singularitet, göra en till en odödlig fågelskrämma och gömma en i hörnet i spegelbilder. Så sen Doktor potentiellt dåligt, ja.

1. Hur många ulvar fanns från start?
3 stycken: Recca, någon(Emp?) och någon.

(Med tillägg här: 3 från början plus 1 konvertering lämnar oss med 2 ulvar. Vi kan förstås ha supertur [2 ulvar från start] och bara ha en stackars ulv kvar.)

2. Tror du konvertering och nattmord kan utföras i samma runda?
Nej. Delvis väldigt op, delvis tycker jag inte sett så mycket folk förändra sitt beteende.

3. Tror du att det var enbart Moder-Ulv-Recca som hade förmågan att konvertera?
Nej. (Skriver om det här ovan, men kort tror jag, nu, på att det är en förmåga som bybor har, inte ulvar)

4. Tror du att Jocke Kofot, numera Basse konverterades i R1? Om NEJ, svara på 5:an
Nej.

5. Vem tror du konverterades?
Hastfer/Ruga, eller Empiricus. Jag är inte säker på om jag märkte ett skifte i Emps spelstil i R2 jämfört med R1, så jag tror han kan ha varit ulv hela tiden. Men jag är inte säker på det. :|

6. Tror du att byn vinner på att behålla Basse en runda till?
Ja. Vi förhoppningsvis minst +/- 0, och vi har inte bara ett potentiellt ulvamål i spel.

7. Tror du att det gynnar byn att hänga två spelare den här rundan? Om JA, svara på 8:an
Ja, om vi har bra kandidater.

8. Vilka två är de bästa kandidaterna för en dubbelhängning?
Jag skulle nog fortfarande säga Max och Ruga. Ruga är lite högre upp men Max har för många ulvutfall. Oavsett vilket får vi information.

tl;dr: Jag tror nu på att immunitet är avsaknaden av konverterings-möjlighets-förmågan, en passiv förmåga, vilket bör göra det enklare för byn.

Nu, sömn.

*Tror jag iallafall. Det kan ju finnas en 13:e Doktor, eller vara så att Valeyard håller på med paradox-grejer**

**"People assume that time is a strict progression of cause to effect, but *actually* from a non-linear, non-subjective viewpoint - it's more like a big ball of wibbly wobbly... time-y wimey... stuff."
 

Attachments

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Max Raven said:
Sedan finns möjligheten att Max är grön och inte vill dra blickarna till sig om jag åker ut och visar mig vara grön.

Tror att det kommer bli en nära vinst eller förlust för byn, dock. Svårt att säga vilket håll det svänger åt. Överlevnads-taktiskt så borde han ha sagt att jag hade en passiv/aktiv förmåga, även om det fått honom hängd nästa runda, eftersom det nog är få rundor kvar. Det finns också ulvmöjligheten att hålla sig till sanningen så mycket som möjligt när man använder sig av förmågor.
Hm. Och förstås, möjligheten att alla ulvar inte åker ut finns ju. Om Max är ulv, blir hans siande automatiskt suspekta - bekräftar han Max Raven/Kofot/(vänta, vem är den tredje?) för att hjälpa en ulv eller för att dra dem med sig? Det här berör KK, men jag tror inte han gick in på det.

Dock en soppa som någon annan kan nysta i om hen känner för det. Vet inte hur givande det är, det blir lätt en lång rad dubbeltänk.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Konrad Konvalj said:
Vafan!

1. Hur många ulvar fanns från start?
2. Tror du konvertering och nattmord kan utföras i samma runda?
3. Tror du att det var enbart Moder-Ulv-Recca som hade förmågan att konvertera?
4. Tror du att Jocke Kofot, numera Basse konverterades i R1? Om NEJ, svara på 5:an
5. Vem tror du konverterades?
6. Tror du att byn vinner på att behålla Basse en runda till?
7. Tror du att det gynnar byn att hänga två spelare den här rundan? Om JA, svara på 8:an
8. Vilka två är de bästa kandidaterna för en dubbelhängning?

Lyckades trolla bort några frågor på vägen tror jag.
1. Jag var inne på två, men det lutar åt tre. Max, Recca och emp
2. Nej, vore sjukt op
3. Det var min huvud teori baserad på erfarenhet. Men det skulle helt klart kunna vara en passiv förmåga hos vissa bybor som avgör.
4. Nej
5. Hastfer då. Men här börjar jag bli lite kluven. Må tänka till lite extra på den
6. Ja
7. Ja
8. Max/Ruga.
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
1. Hur många ulvar fanns från start? 2, hoppas jag.
2. Tror du konvertering och nattmord kan utföras i samma runda? Nej! Det vore för op
3. Tror du att det var enbart Moder-Ulv-Recca som hade förmågan att konvertera? Det skulle iofs balansera upp en del, kanske blir svaret
4. Tror du att Jocke Kofot, numera Basse konverterades i R1? Om NEJ, svara på 5:an nej
5. Vem tror du konverterades? Empiricus
6. Tror du att byn vinner på att behålla Basse en runda till? vi har ju ögonen med oss.. Inget nattmord = basse blir ulv
7. Tror du att det gynnar byn att hänga två spelare den här rundan? Om JA, svara på 8:an Ja
8. Vilka två är de bästa kandidaterna för en dubbelhängning? Max Ny/Ruga
 

Max

Warrior
Joined
2 Apr 2013
Messages
283
Location
Göteborg
Konrad Konvalj said:
Max said:
Hahaha, du lura dig själv xD, god natt K.K :heart:
Okay.

Hur som. Vill du försöka komma med något konstruktivt som kan hjälpa oss att fatta några bra beslut eller tänker du fortsätta på den inslagna vägen och spela vidare på din inslagna väg?

Det här har du gjort R4:

1. Du trodde att du hängdes i förra rundan?

2. Du känner till 2 medresenärer trots att vi spelar samma spel och du har en förmåga som kan hjälpa byn till vinst, men du väljer att använda den på någon som rundan innan gått ut med relevant information som hjälpt byn framåt? Det hjälper varken dig eller Max Raven.

3. Du är Dr.11 och tycker vi skall lista ut det genom ditt spel. Okay. Varför tar inte du in något som händer i spelet när du vill att vi skall läsa mellan raderna på dig?

4. Du har två medresenärer på topp 3 men siar ingen av dom?

5. Du skriver att du är bybo 100 gånger

6. Du diggar Trasapas teori att du är mottaglig för konvertering?
1: jag har inte trott att jag hängdes förra rundan, vad fick du det ifrån? o.o

2: Då så hade jag bara Emp och Raven i skallen som medresenärer och visste inte vilka de andra var men jag kom ihåg att det va någon/några mer men kom inte ihåg vilka de var.

3:Jag sa aldrig att ni skulle lista ut det själva, jag sa bara att det gick. Och efter jag sa det så gav jag er infon.

4:Som jag sa så kom jag inte ihåg vilka av er det var som var medresenärerna förutom dem ni skrev i tråden då, vilket var Emp och Raven.

5:4*

6: Ja det gör jag för det verkar som en cool teori, eller tycker du att den är skräp?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
1. Hur många ulvar fanns från start?
Tre.

2. Tror du konvertering och nattmord kan utföras i samma runda?
Nej. Ulvarna får skicka in ett nattmord/runda. Om de nattmördar någon som har är "mottaglig" blir denne konverterad och går över till ulvarnas lag.

3. Tror du att det var enbart Moder-Ulv-Recca som hade förmågan att konvertera?
Nja, jag förstår det hela som att det mer handlar om vem den nattmördade är, snarare än kompositionen av ulvar.

4. Tror du att Jocke Kofot, numera Basse konverterades i R1? Om NEJ, svara på 5:an

Nej. Jag är fortfarande möjlig att konvertera. Se nedan.

5. Vem tror du konverterades?
Svår fråga, men: Empiricus. Hans svar på varför han inte skrvit så mycket tyder på det.

6. Tror du att byn vinner på att behålla Basse en runda till?
Både ja och nej. Men jävlar vad svårt det är att ta ställning till det här. Kanske är det ändå bra att spara mig, med tanke på att ulvarna verkar kunna konvertera någon annan av oss. Skitjobbigt att hänga en bybo (mig), och få en annan bybo konverterad:

Just nu: 5 bybor, 2 ulvar
-en bybo hängs (Basse Kofot)
-en bybo blir rekryterad

S:a: 3 bybor, 3 ulvar=ulvvinst.

Helvete!

7. Tror du att det gynnar byn att hänga två spelare den här rundan? Om JA, svara på 8:an

Ja, mina beräkningar tyder på det, men jag reserverar mig för mattekunskaperna.

8. Vilka två är de bästa kandidaterna för en dubbelhängning?
Ruga och Max Ny. Kan inte se något annat par jag gillar bättre, men visst, Max Raven och Thodd är kandidater. Det är nog mest inaktiviteten och Rugas svar om att hon inte vill offra sig för byn som avgör.

Ulvgänget!
Hörni, jag vill inte göra er besvikna, så nu förvarnar jag om hur jag kommer spela om ni skulle lyckas konvertera mig. Jag tänker isf skriva ett inlägg, typ "Usch, känner mig krasslig. Ledsen men jag kan inte delta som vanligt. Lycka till!". Jag tycker att det är kul att spela varulv, men inte under de här betingelserna. Jag är ett med byn och kommer vara det oavsett vad som händer i fortsättningen. Så, nu vet ni.
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Precis.. om vi spar dig en stund till så vet vi vart vi har dig..

Så vi vet ju direkt ett nattmord uteblir att du hänger nästa.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Sannolikhetslära
Stor reservation för felaktigheter så hjälp mig gärna!

Det jag skulle vilja veta är hur stor chans vi har att ta en ulv om vi rent slumpmässigt skulle räkna på det.

Ungefär så här:

Fördelningen ulvar/bybor är (förmodligen) 2/7. Hur stor är sannolikheten att vi plockar en ulv om vi väljer ut någon slumpmässigt?

Ca 28% att vi hänger en ulv och ca 72% risk att vi hänger en bybo.

Men om vi väljer att hänga två då?

Här tänker jag att man får se på olika sannolikheter:

a) Vi hänger en ulv först. Då är fördelningen därefter 5 bybor, 1 ulv. Sannolikheten för att sedan hänga en ulv är 1/5, dvs 20%.

b) Vi hänger en bybo först. Då är fördelningen 2/6, dvs 33,3% chans att pricka en ulv. Det är 2/3 risk att vi hänger en bybo...

Men man får ju också ta med i beräkningen hur de olika alternativen leder till fördelningen ulvar-bybor

UTAN KONVERTERING ÖHT

1
5 bybor 2 ulvar
-bybo (hängning)
-bybo (nattmord)
= 2 bybor, 2 ulvar
FAIL

2
5 bybor 2 ulvar
-bybo (dubbelhängning)
-bybo (dubbelhängning)
-bybo (nattmord)
= 2 bybor, 2 ulvar
FAIL

3
5 bybor 2 ulvar
-bybo (dubbelhängning)
-ulv (dubbelhängning)
-bybo (nattmord)
= 3 bybor, 1 ulv
WIN

MED KONVERTERING

1.1
5 bybor 2 ulvar
-bybo (hängning)
-bybo (konverteras)
= 3 bybor, 3 ulvar
FAIL

1.2
5 bybor 2 ulvar
-bybo (dubbelhängning)
-bybo (dubbelhängning)
-bybo (konverteras)
= 3 bybor, 3 ulvar
FAIL

1.3
5 bybor 2 ulvar
-bybo (dubbelhängning)
-ulv (dubbelhängning)
-bybo (konverteras)
= 3 bybor, 2 ulv
WIN
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Nu får vi ju ta med i beräkningen att vissa bybor är mer gröna än andra och att andra har ett rött skimmer över sig.

Hursomhelst föredrar jag ett scenario där vi klämmer två nu till röstningen. Låt oss säga att vi undantar KK, Trasapa och Basse Kofot så återstår:

Max Raven
Max Ny
Thodd
Ruga

Dubbelhänger vi (och nu tar jag inte med hur svårt det är att lyckas med detta) två ur den skaran är det

1. 50% chans att vi prickar en ulv till första hängningen.

2. 33,3% att vi tar en till i den andra.

2.1 Skulle vi pricka en bybo i första hängningen är det 66,6% att vi tar en ulv i den andra.

Huvudräkning: ca 15% att vi antingen kniper två ulvar eller två bybor.

Hm.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Några kompletteringar:

1.3
5 bybor 2 ulvar
-ulv (hängning)
-bybo (nattmord)
= 3 bybor, 1 ulvar
WIN

1.4
5 bybor 2 ulvar
-ulv hängning
-bybo (konvertering)
= 4 bybor, 2 ulvar
WIN
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Fel, korrigerar:


1.3
5 bybor 2 ulvar
-ulv (hängning)
-bybo (nattmord)
= 4 bybor, 1 ulvar
WIN

1.4
5 bybor 2 ulvar
-ulv hängning
-bybo (konvertering)
= 4 bybor, 2 ulvar
WIN
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
ANTI-KONVERTERING

Hörni, jag tycker att vi också ska diskutera hur vi gör om någon av oss blir konverterad!

Jag tex har ju gått ut och förvarnat ulvgänget om att jag inte tänker "spela som ulv". Det är en metadiskussion vi kan driva lite, så att ingen i ulvlägret blir jättebesviken sedan.

Jag tycker att det är den sportsligaste vägen att gå med tanke på förutsättningarna.

Vad säger ni andra?
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Re: ANTI-KONVERTERING

Basenanji said:
Hörni, jag tycker att vi också ska diskutera hur vi gör om någon av oss blir konverterad!

Jag tex har ju gått ut och förvarnat ulvgänget om att jag inte tänker "spela som ulv". Det är en metadiskussion vi kan driva lite, så att ingen i ulvlägret blir jättebesviken sedan.

Jag tycker att det är den sportsligaste vägen att gå med tanke på förutsättningarna.

Vad säger ni andra?
Det låter som om jag själv hade formulerat det
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Riskerna är många med att dubbelhänga folk, visst.

Men fördelarna blir väl att OM vi hänger 2 bybor så har vi så mycket färre kvar att pricka in på en alternativ dubbel till.. för varje bybo som dör nu ökar chanserna att vi faktiskt tar oss ett ulvaskinn.

Dubbel nu och se hur det går... blir det 2 gröna så är det ju till vår fördel vid nästa utröstning (rent sannolikhetsmässigt då ofc)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Boyscout-Basse said:
Ulvgänget!
Hörni, jag vill inte göra er besvikna, så nu förvarnar jag om hur jag kommer spela om ni skulle lyckas konvertera mig. Jag tänker isf skriva ett inlägg, typ "Usch, känner mig krasslig. Ledsen men jag kan inte delta som vanligt. Lycka till!". Jag tycker att det är kul att spela varulv, men inte under de här betingelserna. Jag är ett med byn och kommer vara det oavsett vad som händer i fortsättningen. Så, nu vet ni.
Fast Basse. Du kan vara konverterad i R1 och inte haft nått val än att göra din grej för att komma ut som en snel bybo för att klara din ulvapläd.

Men men. Nu måste vi jobba vidare.

Det här dykt upp lite fler inlägg som också skall besvaras. Alla börjar ju ta ställning till saker och ting och om det är Max/Ruga som skall bort till galgbacken och vi drar en rövare och hoppas på att Basse är icke konverterad bybo så måste röstningsstrategin hålla.

Jag har en rätt färdig modell för hur vi skall rösta med ett utslag med så få överraskningar som möjligt baserat på den information vi sitter på.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Max said:
1: jag har inte trott att jag hängdes förra rundan, vad fick du det ifrån? o.o

2: Då så hade jag bara Emp och Raven i skallen som medresenärer och visste inte vilka de andra var men jag kom ihåg att det va någon/några mer men kom inte ihåg vilka de var.

3:Jag sa aldrig att ni skulle lista ut det själva, jag sa bara att det gick. Och efter jag sa det så gav jag er infon.

4:Som jag sa så kom jag inte ihåg vilka av er det var som var medresenärerna förutom dem ni skrev i tråden då, vilket var Emp och Raven.

5:4*

6: Ja det gör jag för det verkar som en cool teori, eller tycker du att den är skräp?
1. "Aaaah nu är jag tillbaka! Trodde ni skulle dubbelhänga mig igår ^^"

2. Inte alls behjälpligt för byn med en Tracker som inte håller koll på saker och ting. Det spelar ulvarna i händerna.

3. "Ni borde kunna räkna ut det om ni läser mina poster och all info ni har"

Vi borde räkna ut det genom dina poster. Okay. Borde. Du borde vara mer behjälplig för byn Max.

4. Alla outade Medresenärer finns i tråden.

5. Det spelar lixom ingen roll om du skriver att du är bybo 100 gånger eller 4. Det hjälper oss ju inte. Du väljer ju att spela ett spel som är svårt att tyda som bybo. Du väljer ju att inte ge dig på nått konstruktivt för att lyfta blickar åt andra håll.

6. Vet du ens vad Trasapa menar med sin teori att du är mottaglig för konvertering? Det är lixom inte bra med en bybo som kan konverteras till en ulv. Det är ju ett skit för byn om bybon i fråga inte har vänts men spelar som en ulv. Det är ett skit för byn om bybon i fråga har vänts till en ulv för då är spelaren i fråga en ulv.
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
1. Hur många ulvar fanns från start? Med konversation känns fler än 2 för mkt.
2. Tror du konvertering och nattmord kan utföras i samma runda? Nej.
3. Tror du att det var enbart Moder-Ulv-Recca som hade förmågan att konvertera? Jag tror en person har förmågan att konvertera. Sen om det var Recca vet jag ej.
4. Tror du att Jocke Kofot, numera Basse konverterades i R1? Om NEJ, svara på 5:an kanske.
5. Vem tror du konverterades? Förutom jag själv naturligtvis så är det bara Trasapa jag inte misstänker.
6. Tror du att byn vinner på att behålla Basse en runda till?vet ej
7. Tror du att det gynnar byn att hänga två spelare den här rundan? Om JA, svara på 8:anpersonligen känner jag ingen kandidat är mycket framför den andra. Att hänga en räcker för mig när jag är osäker istället för två stycken.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Mmmkay. Basse har räknat på någon sannolikhets lära och lite prylar. Jag själv är ju en rätt kass matematiker så jag bygger en egen strategi som är fail-safe baserat på mina misstankar med tillägg från övriga byns misstankar.

Dubbelhängning:

Så här skall det röstas:

Max: Ruga, Trasapa, Thodd
Ruga: Max, Basse, Max Raven

K.K sitter på avbytarbänken.

Det som kan inträffa här baserat på mina ulvar.

Ruga vill rädda sitt eget skinn och att då ta bort rösten från Max är inte möjligt för då ryker hon själv, och räddar Max. Det hjälper alltså inte Ruga att flytta bort sin röst från Max.

K.K-->Hoppar så klart in och röstar Max (och nu kommer det!) Det Ruga kan göra då är att lägga tillbaka sin röst och då blir det 4-3 till Max favör och Ruga klarar sig.

Om Thodd är ulv och vill rädda Ruga ryker Thodd nästa runda. Samma sak med Trasapa. Alltså, varken Thodd eller Trasapa kan ju dra bort sin röst för att rädda Ruga så det är lugnt eftersom Ruga är uppsäkrad med andra spelare så för att Ruga skall kunna rädda sig själv så måste hon ha en kompis i tåget mot Max (eller skifta bort och tillbaka sin röst), och K.K misslyckas att lägga in en röst (och sen dra bort den om Ruga lägger tillbaka).

Ruga kan rädda sig själv genom att trixa med sin egen röst.

Den ända som kan räddas är Max om någon tar bort sin röst från honom och då är ju den ulv. Alltså-->Ruga-Trasapa-Thodd kan rädda Max genom att ta bort sin röst.

För att kunna bli räddad måste Max, Basse eller Max Raven dra bort sin röst från Ruga.

Om Ulv-Max drar bort sin röst från Ruga hoppar K.K in och lägger sin röst där och saken är biff. Alltså, samma upplägg. Lägger Max tillbaka sin röst på Ruga och K.K sitter kvar så åker Ruga ändå, men Max räddar sin egen ulvpäls.

Samma sak om Basse skulle få för sig någonting.

Är Basse och Max ulvar så kommer de så klart inte att ta bort rösterna från Ruga för då är Ruga grön. Då är det värt att offra Ulv-Max för att få med sig Ruga i fallet, och ha Basse kvar som en skön sista ulv.

För att hängningen skall gå hyfsat smärtfritt så sätter jag Max Raven-Thodd-Trasapa som "grön" och Basse är ett grönt wildcard. Boyscout-Basse skall ta hem det här med byn kan inte sätta sig själv i en brunare sits lixom. Jag petar på att Trasapa är byns grönaste efter mig själv och Max Raven är grön tack vare sin hund-roll och Thodd är grönare än Max och Ruga baserat på spel.

Ingenting är ju safe här, men det kan omöjligt gå åt pipan så att någon helt oväntad röstas ut med Max eller Ruga. Vi kan lyckas med Ruga+Max eller en av dom. Hur vi positionerar oss och hur mycket kaos det blir mot slutet kommer ju att vara talande i nästa runda i vilket fall som helst.

Jag är fullt beredd att höra andra strategiska upplägg. Grejen här är ju att vi måste sätta en mer grön färg på vissa spelare hur lite vi än vill det. Lixom, jag har en grön spelare på plan och det är jag själv. Sen är övriga "gröningar" baserat på spelet och saker som har hänt från R1 till nu.
 
Top