Nekromanti Dr Whowolf (runda 4)

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Det börjar kännas spänningar i tid och rum av de paradoxer som skapats av doktorernas dödsfall och närhet till varandra i TARDISen. Dåtid och framtid börjar glida samman. En sekund stod Hastfer där, nu ser det ut som Ruga. Alla var säker på att Basse var en av de första som strök med, men där Jocke Kofot tidigare stod står nu Basse Kofot med vaga minnen av sitt tidigare liv.

”Döda Empiricus och gör det fort innan paradoxerna sliter sönder oss allihop!” Det är Björn den godes röst som ekar över kaoset.

Efter vapenröken har lagt sig så har Empiricus kropp ändrat gestalt. Stor. Hårig. Farlig.

En av doktorerna går fram. ”Hm… en lupine wavelenght haemovarioform. Varulv. Det gjorde du bra Björn, paradoxerna verkar lugna ner sig och du har köpt oss lite tid.”

Men Björn den gode svarar inte. Alla vänder sig om och ser honom i en pöl av sitt eget blod på golvet.



Stort tack till Björn Den Gode och Empiricus för gott spel. Om inget annat anges är ni välkomna att skriva ett avskedsinlägg utan att avslöja något.


Deltagare:
Basenanji
Björn den Gode (tidigare Brynolf)

Empiricus
Ruga (tidigare Hastfer)
Basse Kofot (tidigare Jocke Kofot)
Konrad Konvalj
Max
Max Raven
Recca
Trasapa
Thodd
Vimes


Observera att rundorna från och med nu enbart varar i två dagar. Nästa avslut blir alltså torsdag 21.30.

Lycka till!
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Hmm det är inte samma känsla av upprymdhet när man redan vet att den man röstar ut är ulv :gremwink:

Tråkigt med BDG men tack för gott spel båda två.

Så, nu lär vi vara snabb och effektiv så kan vi kanske ha vinsten i säcken på torsdag.

Vi får helt enkelt utgå ifrån att ulvarna inte konverterade någon den här rundan utan att BDG var immun mot deras korruption och gick hän istället.

Det ger oss 1 max två ulvar kvar.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Det sagt så vill jag se mer av Ruga och Max den här rundan.

Inga ursäkter, kör bara!

Max har väl dessutom valt en god kandidat till siande förstår jag? (säg inte Emp eller BDG för då blir jag lite ledsen)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Trasapa said:
Det sagt så vill jag se mer av Ruga och Max den här rundan.

Inga ursäkter, kör bara!

Max har väl dessutom valt en god kandidat till siande förstår jag? (säg inte Emp eller BDG för då blir jag lite ledsen)
Yepp.

Fram med laxen Max.

Det finns ett inlägg som jag postade till dig i slutet av R3 som kan vara bra att ögna igenom.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
LJSLarsson said:
En av doktorerna går fram. ”Hm… en lupine wavelenght haemovarioform. Varulv. Det gjorde du bra Björn, paradoxerna verkar lugna ner sig och du har köpt oss lite tid.”
Whelp. Tooth and Claw-citat nästan rakt av.

BDG var väl bästa målet för ulvarna - och han var också Doktor*. 1 eller 2 ulvar kvar, en av dem en Doktor (se förra rundans öppning).

Tror trenden pekar på att Doktorn inte kan bli infekterad - men som ni ser i länken ovan är det förstås inte säkert att det är så.

Avvägningen är förstås om det kan vara värt att pressa folk på vad de egentligen har för nummer?

*Dock vet vi inte siffran.

Nu ligger jag väl högst upp på så pass många listor att folk kommer säga samma sak tre gånger igen den här rundan. :gremsuck: Försök att kolla vad andra sagt och bygga på det istället för att bara upprepa den här rundan i så fall, tack. :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Empiricus said:


Aaaah, blimey.
You got me.

Men tro inte att det är över! Det har bara börjat!

MUAHAHAAaaaarrghhhh....
Hur länge har jag sagt det här?

Sen runda 2.

Runda. 2.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Nej Max Raven, jag tänker inte dreva dig hela den här rundan och riskera att vi hamnar i ett likvärdigt låst läge som vi haft de senaste rundorna.

Raven har vi redan en del att gå på, både k.k och bdg har väl lagt fram lite tankar där så vi behöver inte låsa in oss på det målet och bara såsa till torsdag.

Dessutom, om nu Max Raven är ulv så är det alltid möjligt att han inte är ensam. Så ut och jaga ulvar, alla ska synas i sömmarna.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Trasapa said:
Dessutom, om nu Max Raven är ulv så är det alltid möjligt att han inte är ensam. Så ut och jaga ulvar, alla ska synas i sömmarna.
... Och om jag inte är ulv så är jag definitivt inte ensam. :gremwink:

Röst: Ruga

Motivation: 7 poster? Det är... extremt lite. Tyckte Hastfer var svår att få grepp om, men det här är svagt.

Sedan tycker jag du ska titta närmare på mig om du säger att du ska titta närmre på mig. Får jag skit för dåliga motiveringar så kan andra få det. :gremsmile:

Uppdaterad lista? Ta den här så länge. Jag har verkligen, verkligen, verkligen inte tid att hålla koll på den ordentligt och sitta och försvara mig.

Så. Nu är ni på egen hand ett tag. Se det som bybo som purknat till (för att folk inte kan läsa trådar ordentligt) eller som ulv som går i ubåtsläge. Upp till er. Ni får grilla någon annan. Förhoppningsvis hittar ni ett par ulvar. Kom igen, ni brukar vara bra på det här.

K9: "Optimism: belief that everything will work out well. Irrational, bordering on insane."
 

Attachments

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Okay.

Vad hände med R4? Dags att dra igång va?

Bekräftat gröna:
Vimes
Basenanji
Björn den Gode (tidigare Brynolf)


Bekräftat röda:
Empiricus
Recca


Spelare kvar:
Ruga (tidigare Hastfer)
Basse (tidigare Jocke Kofot)
Konrad Konvalj
Max
Max Raven
Trasapa
Thodd

Vi har ett siande från Max att falla tillbaka på. Det skall så klart värderas snarast möjligast.

Max skall alltså så snart som möjligt gå ut med vem han valde och motivera varför. Resultatet skall inte avslöjas förens vi har räknat ut vem som skall gå ut med informationen först. Alltså, hur vi kan använda informationen på bästa vis.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Max Raven said:
Så. Nu är ni på egen hand ett tag. Se det som bybo som purknat till (för att folk inte kan läsa trådar ordentligt) eller som ulv som går i ubåtsläge. Upp till er. Ni får grilla någon annan. Förhoppningsvis hittar ni ett par ulvar. Kom igen, ni brukar vara bra på det här.
Tro inte att det bara är du som drabbas av att inte folk läser tråden ordentligt och är med i matchen. Lixom, det är inte läge att som bybo visa röven åt resten av byn och dra.

Din outning av K9 eller vad den där hunden hette? Kan du hänvisa till lite tidiga inlägg som kan styrka upp din outning?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
JA!

Ingen värvning och en ulv! Det var en bra runda!

Tack BDG, du är hemskt dryg, men snyggt jobbat hursomhelst. Eftersom du inte får svara kan jag berätta en hemlis för dig (ingen annan får läsa):

jag är faktiskt bybo och du hade fel två gånger...hihi...

Och tack Empis!

---

Okej, nu får vi jobba jernet gänget!

Mina misstänkta är Max 1&2, Thodd och sist men inte minst Hastfer/Ruga!

Ses i morgon bitti!

:gremsmile:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
BDG said:
Alla doktorer har antingen en passiv eller en aktiv förmåga.
Korrekt. Så uppfattar jag det också.

BDG said:
Alla medresenärer har information. Vi började med en ulv som var doktor och en ulv som var medresenär.
En ulv är för lite från start är vad jag tror. Hade vi spikat Recca+Basse då hade ulvarna varit rökt.

Två ulvar låter rimligt.

Tre låter mycket.

En Doktor och En Medresenär. Möjligt, men det finns inga garantier för att de som outat har outat sanningsenligt.

Okay. Vilka stoppar vi in här?

6 inkarnationer av Doktorn:
Brynolf/BDG
Vimes

Jocke Kofot/Basse-->9
Konrad Konvalj
Max
Trasapa

6 följeslagare:
Basenanji
Empiricus
Recca
Hastfer
Max Raven
Thodd

BDG said:
Ulven som var medresenär hade informationen att doktorer med vissa nummer gick att värva (kanske bara ett par, kanske alla utom väktaren och siaren). Värvning fungerade helt enkelt så att om man försökte döda dom så dog dom inte utan kom istället direkt tillbaka och var på den onda sidan. Ulvarna är Recca och Empiricus och eventuellt någon mer. Dom är ganska nöjda, det är ett bra ulvgäng dom har fått ihop.
Recca+Empis är Medresenär+Medresenär så där faller lite av tesen Medresenär+Doktor, men som sagt ulvar talar väldigt sällan sanning.

BDG said:
Första dagen så går dessutom Mr Kofot oförsiktigt ut med att han är dr 9, ulvarna kollar på sin lista och bingo. Björn den vilsne drar igång ett drev mot Basenanji och ulvarna bara ler. Dom värvar Basse Kofot.
Fullt möjligt och en tanke som varit på tapeten ett tag i och med Basses övertagande av Jocke Kofots roll. Alltså, att de har olika spelstil är en sak men att Jocke Kofot glömde släppa bomben i R2 känns som en rätt knepig sak.

BDG said:
Andra dagen börjar skitbra, Vimes går ut och börjar bråka med Björn den vise, men dagen slutar i moll efter att Björn den envise helt litat på Vimes förmåga att känna igen Recca som ulv när hon är det. Men än är inte hoppet förlorat, Vimes är ju också doktor så dom försöker värva honom (På grund av Basenanjis info så vet dom att det inte går att värva siaren och försöker inte med BDG). Recca har dessutom varit ute och frågat efter Trasapas nummer då hon vill veta om det är en säker värvning (vi skulle ju dessutom tycka att Trasapa är grön när vi ser att Recca är röd).
Här pekar BDG på att Vimes var Väktare och därav så gick det inte att konvertera honom. Mer om detta sedan. Jag tror jag måste outa nu. Skall ta mig en funderare och se vart rundan bär hän. Att det finns en Väktare hoppas jag innerligt på. Alternativt att Vimes var en väktaren, men jag betvivlar det skarpt.

BDG said:
Det blir otäckt jämnt i omröstningen på slutet, vilket kan tyda på att det faktiskt fanns hela 4 ulvar där under runda 2, 3 av dom röstar på Trasapa, men Mr Kofot hinner inte med på slutet eftersom tåget i princip vänder sista 5 minuterna och då satt han inte vid datorn.
Jocke Kofot, numera Basse skulle mycket väl kunna vara den som var tänkt att flippa över drevet mot Trasapa, men att det sket sig på ett eller annat vis. Förra rundan var jag inne på det, men alltså. Nu måste vi öppna upp för diverse olika scenarion igen och ta tag i det vi har. Två ulvar röstar garanterat på Trasapa = Recca/Empis. En tredje köper jag också, men sen kommer det där med att det fanns 4 ulvar i R2, det vill säga 3+1 konverterad från R1. Det tror jag inte riktigt på.

BDG said:
Tredje dagen så vill Mr Kofot inte vara med längre, han känner att han inte riktigt har tid och att han är en belastning för ulvarna, det förstärks av att han hade kunnat avgöra hela partiet om han bara varit aktiv där i slutminuten.
Mnja. Det här vet jag inte riktigt om jag köper. Aktiviteten från Jocke Kofot och avhoppet hade fastställts långt tidigare. Jag kommer inte fullt gröna Basse i det här läget, men jag tror absolut att BDG drar lite höga växlar.

Det mest anmärkningsvärda i övertagandet av Jocke Kofot´s roll är att det hela blir plötsligt mycket klarare för byn. Basse styrde förra rundan och han gjorde det bra. Om det är baserat på att han numera vet hur det ligger till med en ulv-roll eller om det är baserat på att han är en bättre bybo än Jocke Kofot måste utvärderas i denna runda.

Nu skall vi leta ulvar. Kör bara!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Konrad Konvalj said:
Tro inte att det bara är du som drabbas av att inte folk läser tråden ordentligt och är med i matchen. Lixom, det är inte läge att som bybo visa röven åt resten av byn och dra.
Vissa av oss har jobb. Allt jag säger är att jag kan samla data, göra en eller två cases, eller försvara mig. Jag har extra arbete imorgon, tentamen fredag och 8 labbar som ska göras den här veckan, plus lektioner att hålla. Att folk snurrar tomma hjul på samma grej om och om igen låter som ett aningen ulvigt beteende men jag har verkligen inte tid att bygga cases - just på grund av tid och ork.

Konrad Konvalj said:
Din outning av K9 eller vad den där hunden hette? Kan du hänvisa till lite tidiga inlägg som kan styrka upp din outning?
Nästan exklusivt runda 1 vad gäller brödsmulning/hints. Här, markeringar mina:
#859246 - 2013-05-14 07:04
Har inte riktigt näsa för det här än, så jag väntar in er andra lite.

#859265 - 2013-05-14 09:42
Har en liten munsbit som jag vill se om någon hugger innan jag säger för mycket*.

#859267 - 2013-05-14 09:51
Kan hinta att jag själv är en gammal veteran.
[K-9 har varit med 4e(Mk I-III(, 5e (III) och 10e (II) Doktorn OCH Sarah Jane Smith(II). I olika versioner - inte samma för alla]

#859321 - 2013-05-14 12:04
Recca: Doktor, följeslagare, annan eller kan/vill inte säga? (Ursäkta att jag "sätter dig på fläcken").
[Eng: Spot är generiskt hundnamn]

#859671 - 2013-05-15 11:12
Det handlar om att ge ulvarna tillfälle att snurra in sig på något sätt - lämna spår som vi kan följa.

#859695 - 2013-05-15 12:31
Så i korthet: Stackars Recca. Alla kan vi inte vara populära awesome karaktärer. :gremfrown:
[Ja, jag refererade till mig själv]

#859824 - 2013-05-16 00:14
För övrigt har jag inga kopplingar till några av de andra avslöjade än. Eller ja, jag har en koppling. Fast den är lite invecklad.
[Adric. Vid det här laget hade jag kollat vilken version jag var av K-9 (Mk I).]

#859879 - 2013-05-16
En hint till: Det finns flera inkarnationer av mig.
[Medvetet delvis missledande - den som jag tänker först på här är Romana, men K-9 har givetvis flera inkarnationer - Mark I-IV.]

#860036 - 2013-05-16 18:25
Såg att tiden var lite senare än jag tänkt mig - min koll kan vara färdig lite senare än beräknat.

I R2 så kanske några av mina antaganden blir mer förståeliga om ni betänker att jag är robot:

#860095 - 2013-05-16 22:34
3: Ulvar vill ha ihjäl vissa medresenärer. Logisk följd av infektion är att vissa medresenärer inte kan bli infekterade - alltså måste de dödas, och eventuella infektionsförsök kommer autofaila. Doktorer kan infekteras hejvilt - om de inte är immuna, men det har vi inga tecken på - å andra sidan har vi inga mottecken, Time Lords kan vara immuna här.
...
Har en kort lista över medresenärer som kanske är immuna. Röster ja/nej på att slänga fram?

#860118 - 2013-05-16 23:56
"”Nej, jag tror inte det är över.” en av Doktorerna kommer från en sidokorridor, hållandes något i handen. ”Päls. Varulvspäls. Medan ni avrättade stackars Basenanji så har de riktiga mördarna rört sig fritt i resten av TARDISen.”

”Nåja” hostar en annan Doktor nervöst. ”Det har i alla fall inte skett några fler mord. Det är alltid något att vara glad över.”

Men det känns inte som något att glädjas över. Något känns fel. Väldigt fel."

Samt Tooth and Claw-avsnittet, som kan vara mallen för vår "ulv" (det var f ö en varulv också, fast egentligen en utomjording som tog över folk och förvandlades av månljuset [och dödades av överdosering av det]).

#860316 - 2013-05-18 10:16
1: Min info säger specifikt att det är Doktorns fiender (inte ulvar) som kan ha nytta av info.
2: Jag ponerar att det finns en möjlighet att Doktorn (i egenskap Time Lord) är immun mot infektion i detta fall. Då är det givet att viss info - som att man är en bybo med immunitet mot infektion (vilket inte nödvändigtvis är uppenbart) till nytta för infektionsulvar. Men om det är så att Doktorn är immun så bör vi ha mer än en infektionsulv. Kanske?
3: Även om Doktorn inte är immun mot infektion så kan vi nog outa vilka Doktorer som finns om vi redan outat att man är doktor.

#860382 - 2013-05-18 16:13
Recca said:
Jag tror inte det.

I min info står det att det handlar om en manipulatör-timelord. Jag visste inte först hur jag skulle tolka manipulatör-biten, jag tolkade det som att någon hade infiltrerat doktorerna. Men jag har bogglat på det här och det som jag förstår skulle det kunna betyda att det är någon som faktiskt kan manipulera. Alltså att det handlar om ordet manipulation specifikt och att det inte bara är en utformning på beskrivningen som handlar om att timelorden är ond.
Min gissning är att det handlar om någon sorts förmåga som Timelorden har.

Och din teori kretsar kring att någon doktor är immun mot infektion. Så kan det säkert vara. Det skulle ju verkligen balansera spelet känner jag, för det här är svårt. Men just min information är nog feltolkad om den ska stämma in i den mallen du föreslår.
Er, låt mig kolla lite här.
Det verkar finnas en underläggande tanke om att eventuell korrupt Doktor kan manipulera hejvilt. Om vi går på fluff så är väl oddsen där inte så höga - Doktorn själv lär inte kunna manipuleras av sig själv. Att det finns en ond Doktor känns givet, men jag är osäker på om denne kan "infektera", iaf med fluffmotivation - och om Time Lords inte är immuna så borde inte någon speciell Doktor vara mer immun än någon annan. Vad gäller följeslagare kommer jag utan speciell eftertanke på några olika som skulle kunna vara det, t ex: Leela(hyperimmunsystem - men dyrkar 4:e Doktorn), K-9 (robothund), Susan och Romana (Time Lords - om Time Lords är immuna) och Kameleon (robot, kontrollerad av Mästaren innan, om jag minns rätt).

Här utgår jag ifrån en utomjordisk varelse/infektion, medan du verkar gå på social manipulation av något slag. Det senare tycker jag verkar vara aningen mer osannolikt.

Oavsett vilket så tror jag att det inte är total katastrof att outa info vid drev, och att samma bör gälla Doktorer - jag tror inte någon speciell Doktor är mer eller mindre immun mot infektion än andra, nämligen - vilket är min poäng här.

#860460 - 2013-05-18 22:49
Thodd said:
infektionsteori:
Är det ngn som har belägg för infektion? Eller har vi en väktare som lyckades?
Angående max ravens teorem om infektioner så har jag bara ett tillägg... Voffö häng åll opp sä opa infektion när korruption känns mer troligt. Doktorn är en tidsresenär och "time-lord" korrekt? Borde inte han inneha en hel del makt? Makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut.

Nuff said!
Jag kollar på Larssons flufftext:
LJSLarsson said:
”Päls. Varulvspäls. Medan ni avrättade stackars Basenanji så har de riktiga mördarna rört sig fritt i resten av TARDISen.”
Därav mina slutsatser om infektion.

Därmed inte uteslutet att det finns en potentiell Doktor som antingen inte är Doktorn eller som är vilande DTF, typ om en viss medresenär åker ut så blir denna DTF. Fast jag har inte nog med koll på hur varulvsspel körs för att veta hur sannolikt detta är.



Thodd said:
Max Raven:
Hur skulle en infektion/korrumption fungera rent fluff-mässigt?
Är doktorn på något sätt immun eller är det tvärt om?
Tog upp det här i #860382 och #860383 samt ett tidigare inlägg (#860095) . Larssons flufftext om varulvspälsen får mig att tänka på avsnittet Tooth and Claw, där en utomjordisk organism tar kontrollen över en människa och gör kroppen till varulv i månljus. Så fluffmässigt, typ nåt sånt.

#860696 - 2013-05-19 21:57
Annan fundering: Hur kan DTF fungera här, om den finns? Antar att den finns från det jag såg i öppningsposten om främmande varelser. Jag tror nu på att det fanns en infektionsulv (som infekterat någon förra rundan) och två onda Doktorer från början (Recca/Valeyard var en av dem). Kan både DTF och ulvar agera i slutet av en runda, behöver DTF aktiveras..? Ni som är mer vana här, åsikter?

OM Recca var DTF, var hamnar Trasapa? Om hon var normal ulv? Om det är nåt bizarro där medresenär-ulvar kan infektera men inte Doktor-ulvar?

#860730 - 2013-05-19 23:28
Jag har inte sett något - än - som säger att Doktorer har immunitet eller inte, men som tidigare sagt så tvivlar jag på att det finns någon mer immunitet mot infektion bland dem om infektioner kan drabba dem. Här tänker jag alltså att om man outat Doktor så är skadan redan skedd - och vi kanske får intressanta resultat. Ulven/arna har nämligen skäl att hålla siffran lägre, om Thodds info stämmer. Samtidigt betyder det en större risk - det finns en chans att de plockar en siffra någon annan tagit. Nu har troligen ulvarna redan räknat ut det här, men frågan är om de ljugit om det (och om Recca ljög om vem hon var - jag utgår just nu från att hon gjorde det).

#860859 - Igår 12:13
Däremot tror jag inte de har infekterat någon - jag gissar på att de får välja nattmord ELLER infektion (annars skulle det vara Op). De vinner mer på infektion än på mord, men Vimes var grönad - de har nog inte råd att låta honom vara kvar och bygga en förtroendebas.

Jag tvivlar på att de får autokill om de försöker infektera, men jag kanske har fel?

Det kan också vara så att vissa medhjälpare kan rekrytera specifika Doktorer, så om ulvarna har Ian så kan de rekrytera Doktor 1 t ex, men jag tror det är för komplicerat.

#860867 - Igår 12:21
MEN de kan ha chansat på någon annan. Jag bara säger det här för att jag gör antaganden om att vanliga människor inte är immuna mot infektion och att Doktorn är det.

#860888 - Igår 13:02
Om vi är superfluffnördiga så kan man motivera att före-4:e Doktorn är mer mottagliga (4:e Doktorn får en mindcontrol-infektion som sedan fixas med Leelas hyperimmunsystem). De hints vi fått verkar dock peka åt att äldre Doktorer är mer mottagliga för konvertering - om det inte är så att det ska hinta att det finns ulv(ar) bland de äldre. Hm.

#861306 - Idag 16:02
Denna runda har jag iofs inte många exempel, men: #860730, #860867, #860888. R2 var det kring hur infektionen kan fungera fluffmässigt (kort: utomjordiska celler som förvandlar en till ulv, a la Tooth and Claw, med Timelords som potentiellt immuna (däribland Romana[Timelord], plus en del andra såsom Leela, Kameleon och K-9) och att Doktorer kanske inte kan infektera/s - vilket Recca verkade betvivla.

Jag drog fram infektionen redan runda 2. Nu borde ni kunna lista ut varför (utöver att Trasapa nämnde att Recca infekterade honom i Mutant-ulvspelet). Satt på kunskapen eftersom med den kunde ulvar lista ut att inte ge sig på mig - och det är också anledningen till att jag tidigt runda 2 sa att vi borde hålla tyst om vilka vi var (senare modifierat till medresenärer). Verkar logiskt, eller hur? :gremsmile:

tl;dr: Brödsmulor och hints - mest första rundan. Antaganden om hur infektion fungerar (som jag mer eller mindre sa i R2) kom ur att jag är en robothund och torde vara immun.
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Max Raven said:
Konrad Konvalj said:
Tro inte att det bara är du som drabbas av att inte folk läser tråden ordentligt och är med i matchen. Lixom, det är inte läge att som bybo visa röven åt resten av byn och dra.
Vissa av oss har jobb. Allt jag säger är att jag kan samla data, göra en eller två cases, eller försvara mig. Jag har extra arbete imorgon, tentamen fredag och 8 labbar som ska göras den här veckan, plus lektioner att hålla. Att folk snurrar tomma hjul på samma grej om och om igen låter som ett aningen ulvigt beteende men jag har verkligen inte tid att bygga cases - just på grund av tid och ork.

Konrad Konvalj said:
Din outning av K9 eller vad den där hunden hette? Kan du hänvisa till lite tidiga inlägg som kan styrka upp din outning?
Nästan exklusivt runda 1 vad gäller brödsmulning/hints. Här, markeringar mina:
#859246 - 2013-05-14 07:04
Har inte riktigt näsa för det här än, så jag väntar in er andra lite.

#859265 - 2013-05-14 09:42
Har en liten munsbit som jag vill se om någon hugger innan jag säger för mycket*.

#859267 - 2013-05-14 09:51
Kan hinta att jag själv är en gammal veteran.
[K-9 har varit med 4e(Mk I-III(, 5e (III) och 10e (II) Doktorn OCH Sarah Jane Smith(II). I olika versioner - inte samma för alla]

#859321 - 2013-05-14 12:04
Recca: Doktor, följeslagare, annan eller kan/vill inte säga? (Ursäkta att jag "sätter dig på fläcken").
[Eng: Spot är generiskt hundnamn]

#859671 - 2013-05-15 11:12
Det handlar om att ge ulvarna tillfälle att snurra in sig på något sätt - lämna spår som vi kan följa.

#859695 - 2013-05-15 12:31
Så i korthet: Stackars Recca. Alla kan vi inte vara populära awesome karaktärer. :gremfrown:
[Ja, jag refererade till mig själv]

#859824 - 2013-05-16 00:14
För övrigt har jag inga kopplingar till några av de andra avslöjade än. Eller ja, jag har en koppling. Fast den är lite invecklad.
[Adric. Vid det här laget hade jag kollat vilken version jag var av K-9 (Mk I).]

#859879 - 2013-05-16
En hint till: Det finns flera inkarnationer av mig.
[Medvetet delvis missledande - den som jag tänker först på här är Romana, men K-9 har givetvis flera inkarnationer - Mark I-IV.]

#860036 - 2013-05-16 18:25
Såg att tiden var lite senare än jag tänkt mig - min koll kan vara färdig lite senare än beräknat.
</div>

I R2 så kanske några av mina antaganden blir mer förståeliga om ni betänker att jag är robot:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
#860095 - 2013-05-16 22:34
3: Ulvar vill ha ihjäl vissa medresenärer. Logisk följd av infektion är att vissa medresenärer inte kan bli infekterade - alltså måste de dödas, och eventuella infektionsförsök kommer autofaila. Doktorer kan infekteras hejvilt - om de inte är immuna, men det har vi inga tecken på - å andra sidan har vi inga mottecken, Time Lords kan vara immuna här.
...
Har en kort lista över medresenärer som kanske är immuna. Röster ja/nej på att slänga fram?

#860118 - 2013-05-16 23:56
"”Nej, jag tror inte det är över.” en av Doktorerna kommer från en sidokorridor, hållandes något i handen. ”Päls. Varulvspäls. Medan ni avrättade stackars Basenanji så har de riktiga mördarna rört sig fritt i resten av TARDISen.”

”Nåja” hostar en annan Doktor nervöst. ”Det har i alla fall inte skett några fler mord. Det är alltid något att vara glad över.”

Men det känns inte som något att glädjas över. Något känns fel. Väldigt fel."

Samt Tooth and Claw-avsnittet, som kan vara mallen för vår "ulv" (det var f ö en varulv också, fast egentligen en utomjording som tog över folk och förvandlades av månljuset [och dödades av överdosering av det]).

#860316 - 2013-05-18 10:16
1: Min info säger specifikt att det är Doktorns fiender (inte ulvar) som kan ha nytta av info.
2: Jag ponerar att det finns en möjlighet att Doktorn (i egenskap Time Lord) är immun mot infektion i detta fall. Då är det givet att viss info - som att man är en bybo med immunitet mot infektion (vilket inte nödvändigtvis är uppenbart) till nytta för infektionsulvar. Men om det är så att Doktorn är immun så bör vi ha mer än en infektionsulv. Kanske?
3: Även om Doktorn inte är immun mot infektion så kan vi nog outa vilka Doktorer som finns om vi redan outat att man är doktor.

#860382 - 2013-05-18 16:13
Recca said:
Jag tror inte det.

I min info står det att det handlar om en manipulatör-timelord. Jag visste inte först hur jag skulle tolka manipulatör-biten, jag tolkade det som att någon hade infiltrerat doktorerna. Men jag har bogglat på det här och det som jag förstår skulle det kunna betyda att det är någon som faktiskt kan manipulera. Alltså att det handlar om ordet manipulation specifikt och att det inte bara är en utformning på beskrivningen som handlar om att timelorden är ond.
Min gissning är att det handlar om någon sorts förmåga som Timelorden har.

Och din teori kretsar kring att någon doktor är immun mot infektion. Så kan det säkert vara. Det skulle ju verkligen balansera spelet känner jag, för det här är svårt. Men just min information är nog feltolkad om den ska stämma in i den mallen du föreslår.
Er, låt mig kolla lite här.
Det verkar finnas en underläggande tanke om att eventuell korrupt Doktor kan manipulera hejvilt. Om vi går på fluff så är väl oddsen där inte så höga - Doktorn själv lär inte kunna manipuleras av sig själv. Att det finns en ond Doktor känns givet, men jag är osäker på om denne kan "infektera", iaf med fluffmotivation - och om Time Lords inte är immuna så borde inte någon speciell Doktor vara mer immun än någon annan. Vad gäller följeslagare kommer jag utan speciell eftertanke på några olika som skulle kunna vara det, t ex: Leela(hyperimmunsystem - men dyrkar 4:e Doktorn), K-9 (robothund), Susan och Romana (Time Lords - om Time Lords är immuna) och Kameleon (robot, kontrollerad av Mästaren innan, om jag minns rätt).

Här utgår jag ifrån en utomjordisk varelse/infektion, medan du verkar gå på social manipulation av något slag. Det senare tycker jag verkar vara aningen mer osannolikt.

Oavsett vilket så tror jag att det inte är total katastrof att outa info vid drev, och att samma bör gälla Doktorer - jag tror inte någon speciell Doktor är mer eller mindre immun mot infektion än andra, nämligen - vilket är min poäng här.

#860460 - 2013-05-18 22:49
Thodd said:
infektionsteori:
Är det ngn som har belägg för infektion? Eller har vi en väktare som lyckades?
Angående max ravens teorem om infektioner så har jag bara ett tillägg... Voffö häng åll opp sä opa infektion när korruption känns mer troligt. Doktorn är en tidsresenär och "time-lord" korrekt? Borde inte han inneha en hel del makt? Makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut.

Nuff said!
Jag kollar på Larssons flufftext:
LJSLarsson said:
”Päls. Varulvspäls. Medan ni avrättade stackars Basenanji så har de riktiga mördarna rört sig fritt i resten av TARDISen.”
Därav mina slutsatser om infektion.

Därmed inte uteslutet att det finns en potentiell Doktor som antingen inte är Doktorn eller som är vilande DTF, typ om en viss medresenär åker ut så blir denna DTF. Fast jag har inte nog med koll på hur varulvsspel körs för att veta hur sannolikt detta är.



Thodd said:
Max Raven:
Hur skulle en infektion/korrumption fungera rent fluff-mässigt?
Är doktorn på något sätt immun eller är det tvärt om?
Tog upp det här i #860382 och #860383 samt ett tidigare inlägg (#860095) . Larssons flufftext om varulvspälsen får mig att tänka på avsnittet Tooth and Claw, där en utomjordisk organism tar kontrollen över en människa och gör kroppen till varulv i månljus. Så fluffmässigt, typ nåt sånt.

#860696 - 2013-05-19 21:57
Annan fundering: Hur kan DTF fungera här, om den finns? Antar att den finns från det jag såg i öppningsposten om främmande varelser. Jag tror nu på att det fanns en infektionsulv (som infekterat någon förra rundan) och två onda Doktorer från början (Recca/Valeyard var en av dem). Kan både DTF och ulvar agera i slutet av en runda, behöver DTF aktiveras..? Ni som är mer vana här, åsikter?

OM Recca var DTF, var hamnar Trasapa? Om hon var normal ulv? Om det är nåt bizarro där medresenär-ulvar kan infektera men inte Doktor-ulvar?

#860730 - 2013-05-19 23:28
Jag har inte sett något - än - som säger att Doktorer har immunitet eller inte, men som tidigare sagt så tvivlar jag på att det finns någon mer immunitet mot infektion bland dem om infektioner kan drabba dem. Här tänker jag alltså att om man outat Doktor så är skadan redan skedd - och vi kanske får intressanta resultat. Ulven/arna har nämligen skäl att hålla siffran lägre, om Thodds info stämmer. Samtidigt betyder det en större risk - det finns en chans att de plockar en siffra någon annan tagit. Nu har troligen ulvarna redan räknat ut det här, men frågan är om de ljugit om det (och om Recca ljög om vem hon var - jag utgår just nu från att hon gjorde det).

#860859 - Igår 12:13
Däremot tror jag inte de har infekterat någon - jag gissar på att de får välja nattmord ELLER infektion (annars skulle det vara Op). De vinner mer på infektion än på mord, men Vimes var grönad - de har nog inte råd att låta honom vara kvar och bygga en förtroendebas.

Jag tvivlar på att de får autokill om de försöker infektera, men jag kanske har fel?

Det kan också vara så att vissa medhjälpare kan rekrytera specifika Doktorer, så om ulvarna har Ian så kan de rekrytera Doktor 1 t ex, men jag tror det är för komplicerat.

#860867 - Igår 12:21
MEN de kan ha chansat på någon annan. Jag bara säger det här för att jag gör antaganden om att vanliga människor inte är immuna mot infektion och att Doktorn är det.

#860888 - Igår 13:02
Om vi är superfluffnördiga så kan man motivera att före-4:e Doktorn är mer mottagliga (4:e Doktorn får en mindcontrol-infektion som sedan fixas med Leelas hyperimmunsystem). De hints vi fått verkar dock peka åt att äldre Doktorer är mer mottagliga för konvertering - om det inte är så att det ska hinta att det finns ulv(ar) bland de äldre. Hm.

#861306 - Idag 16:02
Denna runda har jag iofs inte många exempel, men: #860730, #860867, #860888. R2 var det kring hur infektionen kan fungera fluffmässigt (kort: utomjordiska celler som förvandlar en till ulv, a la Tooth and Claw, med Timelords som potentiellt immuna (däribland Romana[Timelord], plus en del andra såsom Leela, Kameleon och K-9) och att Doktorer kanske inte kan infektera/s - vilket Recca verkade betvivla.

Jag drog fram infektionen redan runda 2. Nu borde ni kunna lista ut varför (utöver att Trasapa nämnde att Recca infekterade honom i Mutant-ulvspelet). Satt på kunskapen eftersom med den kunde ulvar lista ut att inte ge sig på mig - och det är också anledningen till att jag tidigt runda 2 sa att vi borde hålla tyst om vilka vi var (senare modifierat till medresenärer). Verkar logiskt, eller hur? :gremsmile:

tl;dr: Brödsmulor och hints - mest första rundan. Antaganden om hur infektion fungerar (som jag mer eller mindre sa i R2) kom ur att jag är en robothund och torde vara immun. </div></div>

Men recca var väl en regenerering av doktorn själv?
Eftersom att du är robot borde inte du vara "omprogrameringsbar"?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Thodd said:
Men recca var väl en regenerering av doktorn själv?
Eftersom att du är robot borde inte du vara "omprogrameringsbar"?
Ja, men hon sa att hon var Adric. Och svar ja, i teorin. I själva programmet har dock aldrig K-9 vad jag minns omprogrammerats. Förstörts, reparerats och en gång plockat bort minnen om Tennis, men inte omprogrammerats. Det är i vilket fall något som ligger bortom nästan alla medresenärers förmåga.

K-9 är dock väldigt lojal mot Doktorn (Doktorns näst bästa vän :gremwink: ) så vår ulvadoktor kan möjligen göra konvertera. Men nu är vi på spekulation som Recca var inne på - vet inte ifall infon är att lita på eller inte, men hon var en ulv.

Nu måste vi döda det här. Även om man är bombsäker på att jag är ulv så finns det inte mer info man kan få, och spekulationer om min konverteringsmöjlighet ger oss inte så mycket mer än "ja det är kanske möjligt om Doktorn gör det, kanske inte". Jag ger er allt jag har, sen har ni det om ni hänger mig.

Här är vad jag fått veta:
Jag är K-9, min fraktion (bybo) och att det är viktigt för byn att utbyta information men att Doktorns fiender kan ha mer hjälp av den än de brukar. Tre saker, ingen öppet listad förmåga.

Bifogad är mindre uppdatering på min uttalande-fil. Som sagt tidigare, inte haft tid/ork att uppdatera den ordentligt, så det kan finnas missar. Säg till om ni hittar dem, och kolla noga - det är kanske inte så klokt att bara svälja dokumentation av någon man inte fullt litar på.

Min worst case säger 1 infekteringsulv och 1 Doktor. Det verkar luta åt att Doktorn inte kan infekteras, även om vi givetvis inte kan veta. Fluffmässigt så bör Doktor 5+ vara safe att outa (4:e blev infekterad av något varulvigt en gång men botade det, se wikipedia-artikeln om Tooth and Claw jag länkade ovan).

Jag skulle gissa Ruga(medresenär Amy Pond) och Max (Doktor). Jag ser det som aningen mer sannolikt att Ruga blivit infekterad än att Thodd blivit det, och Max är den enda av doktorerna som sticker ut för mig. MEN Thodd har som Max sade blivit bättre ganska fort - blev det inte en förändring av hans spelstil i runda 2? Men Rugas tystnad frustrerar mig.

Följer vi "nacka alla som kan infekteras" jag föreslog i utslag av paranoia i runda 2 så är både Thodd och Ruga potentiella ulvar i vardande - men vi har inte råd att nacka bybor "för säkerhets skull".

Vi bör nog också anta att ulvarna har alibi-roller, men det är inte helt säkert.

Idag är jag i Danmark i jobb, så jag kommer inte kunna följa med i diskussionerna.
 

Attachments

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
Jag har läst lite från LJS inledningstexter och förösker dra något vettigt ur dem. Min tanke är att det är viktigt att
a) försöka ta reda på hur många ulvarna är
och
b) fundera över hur vi borde rösta med tanke på att ulvarna i värsta fall infekterar mellan runda 4 och 5.

”Nej, jag tror inte det är över.” en av Doktorerna kommer från en sidokorridor, hållandes något i handen. ”Päls. Varulvspäls. Medan ni avrättade stackars Basenanji så har de riktiga mördarna rört sig fritt i resten av TARDISen.”
(från inledningen av runda två)

"De riktiga mördarna" är plural, så jag utgår från att från och med runda två har vi minst 2 ulvar, men förmodligen fler.

”Enligt scannern är det minst två okända livsformer i TARDISen,” börjar Vimes, läsandes pappersremsan. ”Det måste vara varulvarna vi såg spår av tidigare.”

”Men bara två varulvar låter inte så farligt,” suckar en medresenär lättad.
(Från inledningen till runda tre)

Här finns ytterligare information som pekar på att det var två varulvar.

Efter att man skrapat ihop Vimes kropp går några av Doktorerna fram och undersöker resterna av datorn. Det här kunde inte en varulv ha gjort. Bara en annan time lord skulle kunna ha lyckats med det här…
En annan timelord? Var Empiricus följeslagare eller doktor? Hm, jag har förstått det rätt att doktorer är Time Lords?

En av doktorerna går fram. ”Hm… en lupine wavelenght haemovarioform. Varulv. Det gjorde du bra Björn, paradoxerna verkar lugna ner sig och du har köpt oss lite tid.”

(från inledningen till runda fyra)

---

Kan det vara så att vi har haft en doktor (Recca) och två varulvar från start? Och så lyckades Recca smitta någon i runda ett, men misslyckades när man försökte med Vimes? Recca har också gått ut och pratat om Time Lords och jag är närmast säker på att Recca outar den info hon har fått utan att göra tillägg/avdrag.

Alltså:

Recca (doktor)
Varulv1
Varulv2

Efter smitta:
Varulv3 (Empiricus)

Det är nog så jag tänker mig fortsättningen.
 
Top