Nekromanti Dr Whowolf (runda 4)

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
KK said:
Max skall alltså så snart som möjligt gå ut med vem han valde och motivera varför. Resultatet skall inte avslöjas förens vi har räknat ut vem som skall gå ut med informationen först. Alltså, hur vi kan använda informationen på bästa vis.
Oerhört viktigt. Tålamodet är slut. Även om Max Nybörjaren är just bara en oskyldig bybo med oflyt så är det enormt påfrestande att behöva umgås med tanken på att han ev. bara bluffar sin förmåga. Jag tror att vi kan vinna på att hänga honom även om han visar sig vara grön, eftersom misstankarna om hans rödhet skapar så mycket brus.

Men vi ger Max Ny en chans, så följ KKs uppmaning Max!

Och låt oss andra påminna honom om detta!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
det stora abret med Max Raven är ju att han flyttade sin röst från Empiricus till Max Ny i förra rundan.

Varför?

För att Max Ny beter sig skumt? Eller som ett fåfängt försök att rädda Empiricus?

Det är följande inlägg som stör mig:

Max Raven said:
Okej, kör som KK vill f n. Empiricus är min högre kandidat men KK är nog intresserad av mer än att vi röstar efter störst misstanke. Som sagts så går vi plus minus noll om vi får ut en ulv per runda (och om ulvarna omvänder så blir det värre).

Röst: Max

Max, om du vill rädda dig själv så är det nog läge att sätta igång snart.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Just jävlar, Recca var Medresenär.

Äsch, där sprack den idén.

Men det är väl den sista doktorn som är skummast, huh?

Nåja, jag tror fortsättningsvis på följande:

DoktorOnd
Varulv1
Varulv2

Efter infektion:

DoktorOnd
Varulv1
Varulv2
KonverteradBybo

Efter utröstningar:

DoktorOnd
Varulv1
Varulv2 (Recca)
KonverteradBybo (Empiricus)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Okej, jag har en drastisk idé:

Följande är kvar i spel

KK
Trasapa
Basse Kofot
Hastfer/Ruga
Max Ny
Max Raven
Thodd

Jag uppfattar att KK, Trasapa och jag själv är gröna: det lämnar följande kvar:

Max Ny
Max Raven
Hastfer/Ruga
Thodd

Vad sägs om en dubbelutröstning av Max Ny+Basse Kofot?

Alltså, tanken är att vi lägger oss på:

Basse Kofot- 3 röster
Max Ny- 3 röster
Ingen- 1 röst (KK?)

Så kan vi också se om någon går in och "räddar"/"dödar" en av de föreslagna? <---syftet är alltså att se vad en sådan tillspetsad situation skapar för röstmönster!

Konskevnesen kan ju bli att vi röstar ut två bybor och då sitter byn i en jävligt knepig sits med ev. två ulvar och tre bybor.

Gulp.

Men ändå: skulle det inte kunna ge rätt mycket också?
Man kan förstås byta ut Max Ny mot någon annan, men det är nog bra att ställa denne mot mig.

Vad tror ni om en sån plan?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
...och så lägger jag en röst på Max Ny bara för att understryka hur viktigt det är att han lämnar ifrån sig information.

Röst: Max Ny
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basse said:
Vad sägs om en dubbelutröstning av Max Ny+Basse Kofot?
Jag ser att du kan tänka dig att byta ut Max-not-Raven, men jag fattar inte riktigt poängen med att stoppa in dig själv?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jag tänker snabbt, men fel!

Aaaargh!

NU fattar jag: Recca var Valeyard, den sista doktorn och inte alls Adric. Slarvpelle. Hon ljög alltså om sin tillghörighet.

Då blir inte Max Ny speciellt attraktiv i min drastiska gambit:

Tes 1
Vi hade en doktor och två varulvar från start, de konverterade en bybo till ulv, och vi har haft ihjäl en doktor (Recca) och en ulv (Empiricus). Kvar återstår två ulvar (förmodligen inte doktorer).

Tes 2
Om vi sätter upp en gambit mellan en bybo och en ulv kommer den andra ulven gå att hitta när den försöker rädda sin kompis.

Basse Kofot - doktor
Hastfer/Ruga - medresenär
KK - doktor
Max Ny - doktor
Max Raven - medresenär
Thodd - medresenär
Trasapa - doktor

Potentiella ulvar bland medresnärerna:
Hastfer/Ruga - medresenär
Max Raven - medresenär
Thodd - medresenär

Röst: Thodd
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
KK said:
Jag ser att du kan tänka dig att byta ut Max-not-Raven, men jag fattar inte riktigt poängen med att stoppa in dig själv?
Nej, jag vet det är ju en skitfarlig gambit, jag bara funderar på om det inte kan vara givande att analysera röstmönster när röstningen har stått mellan en grön och en röd.

Men jag kanske överdriver fördelarna.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Max Raven said:
Jag skulle gissa Ruga(medresenär Amy Pond) och Max (Doktor). Jag ser det som aningen mer sannolikt att Ruga blivit infekterad än att Thodd blivit det, och Max är den enda av doktorerna som sticker ut för mig. MEN Thodd har som Max sade blivit bättre ganska fort - blev det inte en förändring av hans spelstil i runda 2? Men Rugas tystnad frustrerar mig.

Följer vi "nacka alla som kan infekteras" jag föreslog i utslag av paranoia i runda 2 så är både Thodd och Ruga potentiella ulvar i vardande - men vi har inte råd att nacka bybor "för säkerhets skull".
Jag lyfter det här för att du är fluffets mästare Max Raven. Sen har du outat en plåt-hund av något slag.

Brödsmulorna i R1 var lite så...där men sedan lyfter du en massa tydliga grejer från R2. Bra spelat!

Det värsta med det hela är att det är fullt rimligt att du som ulv skulle kunna börja plantera en plåt-hund rätt tidigt i spel för att påpeka att du inte kan infekteras och således kan du inte ha blivit konverterad. Det är ett bra skydd som ulv.

Hur som.

Det är rimligt fluffmässigt att Ruga, Thodd har blivit infekterade. Det är nått du lägger upp på ett fat till oss. Antagligen baserat på deras roller. Tror du att Larsson har byggt spelet så? Att du skall kunna avgöra vem som är vem baserat på fluffet? Alltså, tolka mig rätt nu. Jag anklagar dig inte för något utan jag undrar vad du tror om Larssons spelupplägg.

Om du får en outning av ALLA namn och nummer. Är det då möjligt för dig att berätta för oss vilka som är immuna och så vidare?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
1. Jag är övertygad om att ulvarna bara lyckats konvertera en av oss.

Alltså: byn kan dra slutsatsen att någon blivit konverterad om det inte sker något nattmord.

2. Jag tror inte att (baserat på hur små bitar av info hela tiden talar om att info i bybornas PM kan vara användbar för ulvarna) ulvarna har helt klart för sig villkoren för konvertering. Därför är det en bra outning av Max Raven att han är en plåthund och därigenom okänslig.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Eller vafan, skit i alla gambitar och grejs, varför inte dubbelutrösta Thodd+Hastfer/Ruga?

Det vore grejer det!

^^

Och nu måste jag jobba.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Konrad Konvalj said:
Om du får en outning av ALLA namn och nummer. Är det då möjligt för dig att berätta för oss vilka som är immuna och så vidare?
Vore det i sådant fall inte vara bättre att vi pressar de som ligger under misstanke att gå ut med sitt namn först?

Ruga
Max Raven
Thodd
Max(doktor)

Då lär Max Raven kunna säga vilka av dessa som kan och kan inte bli infekterade. Problemet då är ju att om han själv är ulv så lär han ju kunna vrida det hur som helst utan att vi har en chans att hänga med. Men det kan också bli knepigt som ulv att ljuga sig igenom en sådan grej.

Men först, MAX FÖR HELV... UT MED SIANDET!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basse R3 said:
hörni, jag vet att jag har dragit igång järnet den här rundan, men håll med om att jag har hjälpt till?

Jag har försökt få folk att rösta, ta ställning att skapa misstankelistor och jag har släppt på min info.
Det har du fått cred för i R3 och tidigare i R4, men nu är det ju som så att vi måste ta oss ner på djupet och ta det hela ett varv till.

Basse said:
Nu kommer den sista biten:

Varulvarna värvar folk som är "mottagliga" för deras attacker. Det betyder att när de nattmördar någon som är "mottaglig" så lyckas de värva personen i stället för att "bara" döda den. Alltså kan inte vem som helst bli värvad/konverterad eller vad man ska kalla det.
Jag tolkar det här som att du har tolkat din passiva-förmåga för att lista ut hur infektionen fungerar och inget annat. Du har ingen information, men en passiv-förmåga.

Att inte Jocke Kofot tolkade sin roll på samma vis är ju då mer begripligt. Hade det varit:

INFORMATION: Vissa är mottagliga, vissa är inte mottagliga för infektion.

Hade det sett ut så är det konstigt.

Basse said:
Jag har en passiv förmåga, ingen information.
Men din förmåga vidrör hur du skall tolka infektions-prylen. Jag har olika scenarion framför mig här. Således måste det forskas i Basse Kofots förehavanden.

Basse said:
Jag vinner med byn och jag förstår att en spelare som deltar under mina villkor blir misstänkliggjord. Så mycket större anledning att försöka hjälpa byn då, eller hur?
Du menar att övertagandet av Jocke Kofots roll inte riktigt gynnar dig och att du kommer bli misstänkt för det? Det stämmer ju. Men det är ju för att ni tycks ha helt olika roller. Att ni spelar olika köper jag fullt ut, men att det kan finnas så mycket mer i en roll än tidigare är ju det som sticker ut.

Man kan förvisso hålla min attack mot BDG emot mig, det fattar jag, men kom ihåg att jag bytte så fort han sa sig kunna sia någon rött. DET är ett bevis för att man är en äkta siare.
Du menar att du nojade mot BDG ända tills han gav oss Empis antar jag? Hade BDG gett oss en grön spelare så hade du varit av en annan åsikt? Inget konstigt med det. Hade Empis varit grön hade vi hängt BDG, hade BDG gett oss ett grönt namn hade han blivit gravt misstänkt om han överlevde ännu en natt. Antar att det är så du tänker här också?

Basse said:
Så fundera ett extra varv på om jag har försökt hjälpa byn som bybo eller om jag har betett mig ulvigt.
Det mest uppenbara är ju att du har fått igång byn som såsat ihop en del. Du kommer in och kör kaos och det är ju bra.

Utöver det så finns det ju en massa saker som pekar på att Jocke Kofot och Basse Kofot inte riktigt är linje med varandra.

Du ledde byn bra förra rundan, men det var BDG som hängde Empis och ingen annan. Jobba lika den här rundan och driv byn framåt så får vi se vart det brakar iväg mot slutet.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
På tåget. Kort:
Immuna mot infektion: antingen alla Doktorer eller 5+. Alternativt inga Doktorer. (Vi bör ha en ulv-doktor till).
Antagligen jag bland medresenärerna, men inte garanterat.

Vi har redan suspekta Doktorer även utan infektion. Har jag redan nämnt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Trasapa said:
Konrad Konvalj said:
Om du får en outning av ALLA namn och nummer. Är det då möjligt för dig att berätta för oss vilka som är immuna och så vidare?
Vore det i sådant fall inte vara bättre att vi pressar de som ligger under misstanke att gå ut med sitt namn först?

Ruga
Max Raven
Thodd
Max(doktor)

Då lär Max Raven kunna säga vilka av dessa som kan och kan inte bli infekterade. Problemet då är ju att om han själv är ulv så lär han ju kunna vrida det hur som helst utan att vi har en chans att hänga med. Men det kan också bli knepigt som ulv att ljuga sig igenom en sådan grej.

Men först, MAX FÖR HELV... UT MED SIANDET!
Vi har ju namn på Thoddy och Ruga.

Max Raven själv är ju hunden K-9.

Men det är klart att Max skall lägga fram sin nuffra innan. Min fråga till Max Raven var mest baserad på Ruga/Thodd och sen hur rimligt han tycker det är att han som har mer fluff-koll skall kunna avgöra ett spel (typ) med hjälp av fluffet.

Det vore ju rätt udda om jag tilldelats K-9. Jag hade inte haft den möjligheten och jag har svårt att se att Larsson bygger ett spel på att en sådan sak skall betyda någonting.

Står det i någons information: Du vet att Dr.9 är den mest uråldriga inkarnationen av Dr.Whorulf, han är lite galen och det är svårt att veta vilken sida han står på.

Sedan är det någon som outar Dr.11 och enligt Max Raven är Dr.11 den mest uråldriga så är det ju lixom fortfarande Larssons Nr.9 som stämmer för det här spelet och inte det riktiga fluffet. Nu kanske jag la upp det på ett litet skevt sätt men du hajar.

Vi har ju sen Recca´s outning av Adric (eller vad den hetta). Uppenbarligen en lögn. Är det en alibi-roll? Troligen. Vem pekar på att Recca´s outning av Adric är lite (ur röven): "Ajaj, INTE kul att få Adric som roll"

Nu har vi bevis på att Recca var ulv. Fluffmästare-Max-Raven tyckte Recca´s roll var mindre bra för henne, men ändå så röstade han på Trasapa som vi inte har någon roll alls på.

Hur som..

Max har inte outat nått än och det är samma visa den här rundan. Det är samma snubbar som höjer blicken. Jag vet inte hur länge det är legitimt att glida på ett nybörjar-kort? Max spel har varit konstant från R1 utan märkvärdiga förändringar. Det vore intressant att se vad han egentligen har uträttat som gynnar byn. Lixom, vi sitter här och hoppas på nån form av uppryckning så att byn kan sätta ett litet mer grönande skimmer på honom, men det går ju lixom inte.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Max Raven said:
På tåget. Kort:
Immuna mot infektion: antingen alla Doktorer eller 5+. Alternativt inga Doktorer. (Vi bör ha en ulv-doktor till).
Antagligen jag bland medresenärerna, men inte garanterat.

Vi har redan suspekta Doktorer även utan infektion. Har jag redan nämnt.
Jag kan köpa att hunden inte kan infekteras, men det grönar inte dig ändå eftersom vi inte vet om du egentligen är Dr.2 men har fått en alibi-roll som en hund. Det mejkar sense att hunden inte kan bli crazy, men det finns ju ingen garanti på att du är hund.

Okay. Jag är Dr.5+ men det grönar inte mig på nått vis.

Basse är Dr.9 men det grönar inte honom.

Trasapa är Dr.?
Max är Dr.?

Har Max valt att sia en Medresenär (vilket fan är ett måste) och denne har en passiv-aktiv förmåga då har vi ju en ulv där eller i Max. Då spelar det ingen roll om det är möjligt att infektera eller ej.

Härligt Max Raven! Bra att du flikar in saker trots att du egentligen inte har tid. Sorry om du uppfattat mig som ett anus när jag skrev att det inte bara är du som får skit kastad på dig från 100 olika håll och måste svara på samma sak tre gånger.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
KK said:
Du menar att övertagandet av Jocke Kofots roll inte riktigt gynnar dig och att du kommer bli misstänkt för det? Det stämmer ju. Men det är ju för att ni tycks ha helt olika roller. Att ni spelar olika köper jag fullt ut, men att det kan finnas så mycket mer i en roll än tidigare är ju det som sticker ut.
1. Att öht gå in som ersättare är oftast en väldigt otacksam utgångspunkt. därför tycker jag att jag ska hjälpa byn så mycket jag kan, för risken att jag hängs är över- (håll i dig nu) hängande.

2. Jag försöker göra något vettigt av min information med byns bästa för ögonen hela tiden. Jag kan nog förstå varför Jocke Kofot ändå spelade så försiktigt: han förstod att det fanns något i hans PM som var potentiellt farligt för byn. Han drog då slutsatsen att det var bättre att hålla tyst för att inte informera ulvarna, medan jag är mer risky som går ut med den här informationen.

Sammanfattningsvis så handlar det om att byn måste förstå detta:

i) Ulvarna kan rekrytera (vissa) bybor/under (vissa) förutsättningar genom att nattmörda dem. Effekten blir då inte ett nattmord, utan att en bybo har konverterats och därefter spelar för ulvarna.

ii) Att gå ut med den här informationen kan hjälpa ulvarna att leta efter lämpliga offer bland byborna, vilket tyder på att de inte från början vet vem de ska välja ut för konvertering. Det är nog den här risken som lamslog Jocke.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
MUSSLOR SKA DÖÖÖÖÖ

HÖRNI!

Just nu är det bara jag, KK och Max Raven som deltar.

Morr!

Det är ju skitviktigt att alla är med och tycker, röstar och hjälper till! Annars kan ulvarna/ulven lätt gömma sig!

Alla ni som är passiva kommer jag motivera att röstas ut. och jag dubbelutröstar mer än gärna två passiva...
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basenanji said:
KK said:
Du menar att övertagandet av Jocke Kofots roll inte riktigt gynnar dig och att du kommer bli misstänkt för det? Det stämmer ju. Men det är ju för att ni tycks ha helt olika roller. Att ni spelar olika köper jag fullt ut, men att det kan finnas så mycket mer i en roll än tidigare är ju det som sticker ut.
1. Att öht gå in som ersättare är oftast en väldigt otacksam utgångspunkt. därför tycker jag att jag ska hjälpa byn så mycket jag kan, för risken att jag hängs är över- (håll i dig nu) hängande.

2. Jag försöker göra något vettigt av min information med byns bästa för ögonen hela tiden. Jag kan nog förstå varför Jocke Kofot ändå spelade så försiktigt: han förstod att det fanns något i hans PM som var potentiellt farligt för byn. Han drog då slutsatsen att det var bättre att hålla tyst för att inte informera ulvarna, medan jag är mer risky som går ut med den här informationen.

Sammanfattningsvis så handlar det om att byn måste förstå detta:

i) Ulvarna kan rekrytera (vissa) bybor/under (vissa) förutsättningar genom att nattmörda dem. Effekten blir då inte ett nattmord, utan att en bybo har konverterats och därefter spelar för ulvarna.

ii) Att gå ut med den här informationen kan hjälpa ulvarna att leta efter lämpliga offer bland byborna, vilket tyder på att de inte från början vet vem de ska välja ut för konvertering. Det är nog den här risken som lamslog Jocke.
Ja du låter vettig Basse.

Jocke Kofot kanske blev helt lamslagen, men lixom. Jag kan inte helt släppa nojan. Du är ju som man brukar säga i varulvsspel.. Du är för bra i jämförelse med Jocke Kofot. Du vet för mycket, du sitter på för mycket grejer som tidigare har varit dolt bland musslorna.

Jag pausar mitt case mot dig.. Joråsåatt. Klart jag har börjat med det :gremsmile:
 
Top