Nekromanti Dr Whowolf (runda 4)

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Re: MUSSLOR SKA DÖÖÖÖÖ

Basenanji said:
HÖRNI!

Just nu är det bara jag, KK och Max Raven som deltar.

Morr!

Det är ju skitviktigt att alla är med och tycker, röstar och hjälper till! Annars kan ulvarna/ulven lätt gömma sig!

Alla ni som är passiva kommer jag motivera att röstas ut. och jag dubbelutröstar mer än gärna två passiva...
Jo sorry för att jag inte vart så himskans aktiv sedan typ R1 men det har sina förklaringar och jag vet inte om de kommer att bli trodda men here goes nothing...

Svärmor ligger på sjukhus och har gjort så sedan 1½ vecka tillbaka.
Vi vet inte hur det är med henne eftersom att läkarna inte säger mycket mer än det de vet säkert.

Med det sagt så vill jag inflika att jag läser ofta från mobilen så jag kan följa med men orkar inte skriva eftersom att det är både bökigt och tidsödande.

Jag har outat namn: Mickey smith i R2 om jag inte missminner mig helt.

Röst: Max Ny - Kom igen. Spill ut bönpåsen
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Okej. Jag tror att det ligger till såhär just nu:

Hastfer/Ruga (1) Max Raven
Thodd (1) Basenanji
Max (1) KK

Jag hoppar på KKs tåg mot Max Ny, för att försöka få till två vettiga alternativ som vi tvingas välja mellan. Det jag vill veta är hur Hastfer/Ruga, Thodd och Max Ny förhåller sig till de två alternativen:

Röst: Max

RÖSTSTÄLLNING
Max (2) KK, Basse Kofot
Hastfer/Ruga (1) Max Raven


---


Alla ni andra: RÖSTA!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
...uppdaterar...

RÖSTSTÄLLNING
Max (3) KK, Basse Kofot, Thodd
Hastfer/Ruga (1) Max Raven

Ingen röst: Trasapa, Max Ny, Hastfer/Ruga,
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Basenanji said:
Okej. Jag tror att det ligger till såhär just nu:

Hastfer/Ruga (1) Max Raven
Thodd (1) Basenanji
Max (1) KK

Jag hoppar på KKs tåg mot Max Ny, för att försöka få till två vettiga alternativ som vi tvingas välja mellan. Det jag vill veta är hur Hastfer/Ruga, Thodd och Max Ny förhåller sig till de två alternativen:

Röst: Max

RÖSTSTÄLLNING
Max (2) KK, Basse Kofot
Hastfer/Ruga (1) Max Raven


---


Alla ni andra: RÖSTA!
Om det är dubbelhängning på G för att flusha ut en ulv så "Go for it" för om det är som du säger att vi har 2 stycken kvar så vore det fett att kunna få en pejl på vem vi röstar på i nästa runda.
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Max Raven said:
Jag skulle gissa Ruga(medresenär Amy Pond) och Max (Doktor). Jag ser det som aningen mer sannolikt att Ruga blivit infekterad än att Thodd blivit det, och Max är den enda av doktorerna som sticker ut för mig. MEN Thodd har som Max sade blivit bättre ganska fort - blev det inte en förändring av hans spelstil i runda 2?
Man tackar :gremsmile:

Jag försöker iaf och tror att jag har fått ett hum om grunderna och lite av vad man skall titta efter, men tar gärna emot tips/ideer.

Detta med varulvsspel känns som schack - går fort att lära sig grunderna men en livstid att bemästra
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Ok några snabba tankar, mycket på jobbet idag så jag har taskigt med tid för att hinna läsa igenom alla inlägg från tidigare rundor.

Hastfer/Ruga:
Här har jag ett problem och det är aktiviteten tillsammans med Hastfers knasiga sätt att uttrycka sig. Jag har skitsvårt att få någon bild av den här rollen. Ena stunden så känns hastfer orange och i nästa helt enkelt nybörjare utan tid. Det jag skulle behöva är att Ruga går ut med mer tankar och funderingar och helt enkelt blir mer aktiv annars är en analys helt menlös.

Max:
Den här killen är verkligen ett aber i byn. Han pingar rödare än en fjortonårings ansikte med acnebesvär till och från. B.l.a. att han till stor del har spenderat sina inlägg till att medvetet eller omedvetet missuppfatta övriga bybor. I slutet av runda två så vägde Max över mer åt röd än nybörjar grön för mig.
Han vägrade ta ställning, han stallade på tiden och låste in sig på någon missuppfattning av att han skulle rösta på Vimes och bara en massa knas för att till slut rösta på mig istället för Recca.
Nej jag får ingen bra pejl på den här individen och det lilla jag får till ger mig ulvkänningar.

Thodd:
Det här är också en svår individ att få ett riktigt grepp om. För det mesta tycker jag mig skymta nybörjar svårigheter som jag själv känner igen. Men det är mer hur andra har spelat mot honom som väcker misstankar.
Empiricus har undvikit Thodd i andra rundan utom något uttalande där han "grönar honom mer än hastfer". Recca hade en beef i första rundan men det kändes ogenomtänkt och mer som att hon byggde på en distans mellan dem för framtida konvertering.

Däremot så tycker jag att det är smått grönande av Thodd då han inte hänger med på Emp drevet efter BDG's siande. Thodd ligger kvar med sin röst på Max eftersom han menar att vi kan få ut båda efter K.K's plan. Spontant känns det väl som att en ulv snabbt hade blandat sig in i det tåget för att slå ifrån sig någon koppling till Emp.

Det här är mina tre ulvkandidater just p.g.a de simpla anledningarna att jag inte får något rejält grepp om dem. De vore säkert tacksamma offer för konvertering eftersom de levt länge på att hålla låg profil och därför har minimal risk att åka dit på förändrat beteende i rundan efter.

Max Raven känns fortfarande lite osande men där har vi ganska mycket att gå på iaf.

Nej jag vill se mer utav Max och Ruga annars kan de dingla. För har vi inget grepp om dem så kan de lika gärna vara snyggt dolda ulvar och vi låter dem leva p.g.a nybörjar ursäkter.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Efter dagens lurkande blir jag mer och mer övertygad om att Hastfer/Ruga samt Max Ny är våra ulvar.

Om aktiviteten är så här låg i morgon 21.30 och jag får chansen komemr jag definitivt lägga min röst så att den resulterar i en dubbelhängning.

He.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Basse, en snabb fråga, varför tror du att BDG blev nattmördad? Tror du att som siare så var han immun mot konvertering?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Kånkel-noja

Skjut hål på min teori!

---<<>>---

Basse said:
i) Ulvarna kan rekrytera (vissa) bybor/under (vissa) förutsättningar genom att nattmörda dem. Effekten blir då inte ett nattmord, utan att en bybo har konverterats och därefter spelar för ulvarna.

ii) Att gå ut med den här informationen kan hjälpa ulvarna att leta efter lämpliga offer bland byborna, vilket tyder på att de inte från början vet vem de ska välja ut för konvertering. Det är nog den här risken som lamslog Jocke.
i) Vissa bybor har ett skydd mot konvertering. Bra att veta för byn och farligt för byn att få reda på i och med att det ger ulvarna lite tips om hur de skall leta efter lämpliga targets att konvertera.

ii) Så när Jocke Kofot går ut med Dr.9 så gör han det av rädsla för den information hans roll ger honom och han vill inte ge något till ulvarna. Bättre att släppa ut Dr.9 tidigt och sedan försvinna ur spel ett tag än att pressas på den information han verkligen inte vill få ut till byborna?

Han är en Doktor med ett högt nummer (vilket enligt någon teori) är ett sejf nummer för byn att outa. Alla 5+ doktorer har något form av skydd eller nått liknande som gör det svårare/omöjligt för dem att konvertera dem. Jocke Kofot vill inte ge ulvarna några tips på hur de skall leta efter sina targets på nått vis.

Att ALLA i spel kan konverteras till ulvarna är ju som tidigare sagts inte en rimlig tanke och Jocke Kofots roll har den här informationen.

Alltså--> Jocke Kofot har en PASSIV-förmåga som ger honom informationen om detta. Jocke Kofot har inte en bit information där det står skrivet att det är så utan det är en tolkning av Jocke Kofots egen roll som gör honom spak att outa/lämna ut information om sin roll.

Är det så Basse?

Är det så att Jocke Kofot har läst sin roll. Mmmkay. Dr.9, tur att jag inte vart en högprofil doktor så som nr.4 eller nr.10 typ. Vad mer har jag för kul? Hmm, ingen information. Förmåga då? Åh, fan. Jag har en passiv förmåga. Undra vad det är för fräckt!

Passiv-Förmåga:[Mottaglig/Cursed/förbannad]Du är en potentiell risk för byn om du nattmördas. Ulvarna kan värva vissa spelare till sitt lag och en av dem är du. När du nattmördas så går du över till ulvarna och vinner som ulv. Om du hängs som bybo visas din fraktion; bybo. Om du hängs som konverterad ulv visas din fraktion; ulv. Det finns fler spelare som har ett skydd mot konvertering än spelare som ulvarna kan konvertera.

Vidare.

Jocke Kofot vet inte hur han skall hantera situationen så han väljer att lägga locket på, men samtidigt öppna upp för att han kan värvas om det är så att ulvarna har informationen: Dr.9 är mottaglig

Han vill ju inte bli konverterad och han vill inte lämna ut nått som pekar på att han vet mer än övriga bybor. Han vill heller inte lämna nått avtryck till ulvarna så att det vet att det är han som är easy pick +1 ulv på kontot, men om det helt skulle skita sig så har han lämnat nått litet så att det finns en risk att han kan vinna som ulv istället för bybo.

Alltså: Jocke Kofot vill gärna vinna med byn, men lämnar det öppet åt ulvarna att konvertera honom.

Basse tar över rollen och ser det som en utmaning på ett helt annat vis. Han vill bli övertagen av ulvarna! Basse vill möta döden och formulerar det hela som en vettig bybo. Han drar lite på sanningen men det framkommer ju en väldans massa som Jocke Kofot inte ens varit i närheten av. Basse vet saker som Jocke försökte dölja på sig av att veta.

Nog finns det en del luckor i det hela, men på det stora hela är det: Jocke Kofot-->Är nybörjare-->Får en rätt farlig roll för byn-->Vill inte paja för byn-->Lägger locket på-->Men garderar upp för sig själv.

Basse kastas in i spelet med samma roll och ser stor potential i rollen. Han vill ju visa BDG vart skåpet skall stå. Att bli hängd två gånger av BDG är inte okay, men skulle det gå att fixa biffen genom att konverteras till ulv och sedan vinna som ulv så må ju det vara en upprättelse och en stor seger för Basse.

Basse vill så klart hänga BDG i och med att en siare är farligt för ulvarna. Speciellt en honom själv.

Alt. 1 = Jocke var konverterad
Alt. 2 = Basse kommer att konverteras om ulvarna nattmördar honom.

Det senare alternativet vill Basse åt. Det är därför han spelar sin roll på det här viset. Nått inte Jocke Kofot gjorde.

Alltså, Basse matar ulvarna med info om att HAN kan konverteras. Ulvarna ser faran i att spara BDG i och med att han har Basse på kornet.

Lixom, BDG hade inte helt grönats trots att Empis nackades som ulv. En siare kvar i spel så länge är alltid lite misstänksamt. Planen ulvarna hade var högst troligt att spara BDG av just den anledningen, men att ha kvar BDG och samtidigt värva Basse hade inte funkat bra för i det fallet hade BDG rödat röven av Basse.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Kort variant:

Basse blir alltså ulv eller en ulv i framtiden. Basse får alltså inte nattmördas utan är en kandidat till galgen.

Antigen blev han konverterad i R1 (Jocke Kofot)
Eller så blir han konverterar i R4 (Basse) om ulvarna nackar honom.

Mmmkay.

Men..

Det är viktigt att läsa mina tankar i det något mer mustiga inlägget. Lixom, jag vill ju veta vart precis alla står i det här och varför min teori är otänkbar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Waow. Vilket inlägg.

Och nu har du i princip kommit på hur det är så då ger jag dig och er resten av min roll.

Men, det innebär rätt jobbiga konsekvenser.

Så: jag tror att Max Ny och Hastfer/Ruga är de kvarvarande ulvarna. Lår oss minnas att jag sagt det.

---

För nu blir det blodigt.

---
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
Basenanji said:
Waow. Vilket inlägg.

Och nu har du i princip kommit på hur det är så då ger jag dig och er resten av min roll.

Men, det innebär rätt jobbiga konsekvenser.

Så: jag tror att Max Ny och Hastfer/Ruga är de kvarvarande ulvarna. Lår oss minnas att jag sagt det.

---

För nu blir det blodigt.

---
Basse?
Är det sant?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jocke Kofot said:
Jag hade inte så mycket mer att ge än mitt nummer som jag ansåg var ofarligt efter som
1. det är fluff
2. det visar på samarbetsvilja
3. nian är en mycket ospektakulär doktor, jag hade nog tvekat på att släppa siffran om jag var en publikfavorit, jag har nu teorin om att varken 4:an eller 10:an är med i spelet (i så fall inte Sara Jane Smith heller) efter som det är för lätt att tänka sig nån av dem i power roller.
Okay. Nått farligt har Jocke Kofot i rollen eller?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basenanji said:
Waow. Vilket inlägg.

Och nu har du i princip kommit på hur det är så då ger jag dig och er resten av min roll.

Men, det innebär rätt jobbiga konsekvenser.

Så: jag tror att Max Ny och Hastfer/Ruga är de kvarvarande ulvarna. Lår oss minnas att jag sagt det.

---

För nu blir det blodigt.

---
Mmmkay. Du skjuter inte hål på min teori? Berätta vart jag i princip är på rätt spår?

1. Du är bybo. Blir du nattmördad den här rundan så blir du ulv? Check på det?

2. Hänger vi inte dig den här rundan så kommer ulvarna att nattmörda dig och du bli konverterad?

3. Hänger vi en dubbel i Hastfer/Ruga + Max Ny den här rundan som du vill så kommer du att nattmördas och bli konverterad?

Din plan att hänga dig + Max-not-Raven i starten var alltså en tanke inte helt av ondo eller vad? Körde du bybo-style-Basse för att vinna med byn istället för att köra wanna-be-ulv-Basse för att du vill vinna som ulv?

Jobba mä mä Basse!

Klart det blir blodigt nu när du gör så här va.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
i) Vissa bybor har ett skydd mot konvertering. Bra att veta för byn och farligt för byn att få reda på i och med att det ger ulvarna lite tips om hur de skall leta efter lämpliga targets att konvertera.

Precis. Och du vet ju hur dumdriatig-otålig-ivirg-dramatisk jag är? ^^

Alltså--> Jocke Kofot har en PASSIV-förmåga som ger honom informationen om detta. Jocke Kofot har inte en bit information där det står skrivet att det är så utan det är en tolkning av Jocke Kofots egen roll som gör honom spak att outa/lämna ut information om sin roll.

Okej. Nu gör jag så här:

Jag skriver in min rollinfo från LJS PM och så byter jag bara ut ord lite här och där, men ni får i grund och botten samma ståry.

Beredda?

Äh, fan, vi tar och spoilertaggar det här för spänningens skull:

Passiv Förmåga: Förbannad. Som en följd av din blodiga krigshistoria förvandlas du till varulv om ulvgänget försöker nattmörda dig. Du är kvar i spel som om inget nattmord har skett, byter sida och vinner med varulvarna istället för med byn. De får reda på att du gått över till deras sida, du får reda på vilka dem är och ni får tjabbas fritt till och med utanför spelet! Du måste också börja gilla riktigt dålig musik som Sabaton tex.

Basse tar över rollen och ser det som en utmaning på ett helt annat vis. Han vill bli övertagen av ulvarna! Basse vill möta döden och formulerar det hela som en vettig bybo. Han drar lite på sanningen men det framkommer ju en väldans massa som Jocke Kofot inte ens varit i närheten av. Basse vet saker som Jocke försökte dölja på sig av att veta. Det senare alternativet vill Basse åt. Det är därför han spelar sin roll på det här viset. Nått inte Jocke Kofot gjorde. Alltså, Basse matar ulvarna med info om att HAN kan konverteras. Ulvarna ser faran i att spara BDG i och med att han har Basse på kornet.

Nej, här har du fel. Jag vill inte alls gå över till varulvarnas lag och att BDG stör sig på mig betyder inte att jag känner lika för honom.

Det är förstås en tänkbar analys om jag hade varit en röv, Darth Vader, hämndgirig, Sauron, alla onda tankars upphovsman. Men det är ju inte så. Jag är snel hest. Boyscout. Naiv och godtrogen. En människovän.

Jag tycker att det är en cool feature som LJS har hittat på, men på mig funkar den inte. Jag gick ut med info för att jag tycker att det är viktigt att byn får något att jobba med och faktiskt förstår hur spelupplägget funkar.

Så enkelt är det.

---

Men, om jag hade släppt mer på min info [den delen som talar om att JAG kan bli smittad] i stället för att slira på den delen, så hade kanske ulvarna valt mig. Jag valde att slira lite på min info för att täcka över spåren.

---

Nu hoppas jag att ni tar ut mig så att ni blir av med den här tickande bomben. Jag kan inte göra mer för byn.

Röst: Basenanji
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
3. Hänger vi en dubbel i Hastfer/Ruga + Max Ny den här rundan som du vill så kommer du att nattmördas och bli konverterad?

Jag tänker mig att vi då får två på en gång.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basse said:
Det är förstås en tänkbar analys om jag hade varit en röv, Darth Vader, hämndgirig, Sauron, alla onda tankars upphovsman. Men det är ju inte så. Jag är snel hest. Boyscout. Naiv och godtrogen. En människovän.
Mitt i prick.

Får flashbacks från tidigare spel med den där ohyggliga snubben från spanien. Du är vår boyscout Basse.

Skall gå igenom ditt inlägg igen och se om jag hittar några logiska luckor. Du kanske vill bli hängd (inte nattmördad). Du har ju tidigare lagt upp för det, men vafalls. Äh, du är för skön Basse och du vill vinna med byn för du är en bybo i hjärtat.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Precis.

Och nu MÅSTE vi döda mig!

Nu vet ju ulvarna precis vem de kan konvertera. Visst, WIFOM på det och ulvarna väljer nån annan, men ni kommer aldrig kunna lita på mig i fortsättningen.

Nej, vi måste ha ihjäl mig.

Spelet får avslutas på lördag kväll 21.30.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Okay!

Basse-boyscout tar en för byn och vi skall ha någon vid hans sida för en dubbel.

Nu snackar vi..

Ställningstagande! Vilka alternativ ser ni!

Velande, tvekande, såsande, allt som gör det kasst för byn kommer från nu inte att kunna stämplas som nybörjar-bybo. Nu blir det blod som Basse skrev och då finns det inte rum för lajjande. Vi måste veta exakt vart alla står och hur alla tänker.

Hur vi lägger upp röstningen får Basse vara delaktig i. Gärna nu så vi vet hur Basse vill göra. Jag kommer högst troligt lägga upp en egen strategi för att om möjligt undvika eventuella röstflyttar mot slutet.

Att Basse kör boyscout manövern betyder ju inte att han går att lita på, men det förstår väl alla?
 
Top