DoD DoD23 - vad kommer härnäst?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
  • Det Sjunkande Tornet. Spelkongressäventyr.
  • Regelbok i standardutgåva (2024) (Rovriddarens kastell ingår)
  • Regelbok i specialutgåva (2024) (Rovriddarens kastell ingår)
  • Monsterbok i standardutgåva (2024) (med 9 spelbara släkten)
  • Monsterbok i specialutgåva (2024)
  • 62 standees-figurer i separat pack (2024)

  • "Ärans Väg" - Kampanjremake med Döda Skogen, Maktens Portar o (nyversion av) Mörkrets Hjärta som bas.
  • Stadsmodul (tredjepart?)
  • ev Expertregler, längre fram.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Fin homage till omslaget på den första monsterboken. Den där snubben kanske har en chans att överlevar en strid med drakormen, till skillnad från mannen i en halvöppen morgonrock på originalbilden.
Jo, originalbilden kändes alltid lite för glättigt ´polerad´ också. Denna är riktigt bra - kunde inte bestämma mig om det skulle bli special eller vanilj vid köp. Hoppas omslagsbilden reproduceras även ngnstans i specialutgåvan också-
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Har man meddelat vilka monster/släkten det är som gäller eller får vi försöka lista ut utifrån bilden?

På rak arm ser det ut att vara:
-Ny ankstandee
-Kalydon
-Rese/Jätte(?)
-Mantikora
-nån slags stenvarelse (Golem?)
-Nån slags djävul/demon
-Karkion(?)
-Ödlefolk
-Kattfolk
-Insektoid

Det verkar väl rimligt att anta att de på den främsta raden är spelbara släkten, medan övriga är monster.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
  • Det Sjunkande Tornet. Spelkongressäventyr.
  • Regelbok i standardutgåva (2024) (Rovriddarens kastell ingår)
  • Regelbok i specialutgåva (2024) (Rovriddarens kastell ingår)
  • Monsterbok i standardutgåva (2024) (med 9 spelbara släkten)
  • Monsterbok i specialutgåva (2024)
  • 62 standees-figurer i separat pack (2024)

  • "Ärans Väg" - Kampanjremake med Döda Skogen, Maktens Portar o (nyversion av) Mörkrets Hjärta som bas.
  • Stadsmodul (tredjepart?)
  • ev Expertregler, längre fram.
Jahapp, det är bara att meddela arbetsgivaren att de kan skicka lönen till Fria Ligan, för här ska shoppas!

Eller man borde väl köpa via sina lokala spelbutiker* för att stödja dem!

(* Shout out till World of Boardgames i Umeå, som är så jäkla trevliga och service minded, och för närvarande de enda som säljer rollspel i Umeå tror jag.)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
Köpte på mig allt nytt till DoD. Har inte fått det själv än men många på discord verkar redan fått pdf:er på de nya produkterna när de förbeställt.
 

Freddan101

Veteran
Joined
11 Sep 2023
Messages
24
Jahapp, det är bara att meddela arbetsgivaren att de kan skicka lönen till Fria Ligan, för här ska shoppas!

Eller man borde väl köpa via sina lokala spelbutiker* för att stödja dem!

(* Shout out till World of Boardgames i Umeå, som är så jäkla trevliga och service minded, och för närvarande de enda som säljer rollspel i Umeå tror jag.)
Förbeställde specialutgåvorna av Monsterpaketet och Regelboken igår. Oerhört pepp här! 😊

Tänkte också först att man kanske skulle beställa via butik för att stötta men vad jag kunde se så fanns inte specialutgåvorna tillgängliga för förbeställning på ex. Alphaspel. I och med att det är en begränsad utgåva kanske det bara går att beställa dessa via Fria Ligan. Ev. om det släpps ett antal ex till butikerna när dom väl är ute.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Pre-release på pdfen är det som avgör för mina köp nu. Instant gratification…

Men jag gillar även Helmgasts lösning, att det ligger med en nedladdningskod i spelen.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Bra upplägg på Monsterboken måste jag säga; inget knastertorrt statiskt beskrivande, utan inlevelsefulla ingame-texter, med ett slumpmöte och ett äventyrsfrö per varelse. Bra variation på dessa.
Saknar kanske någon enstaka varelse, t ex en träskorm iom att den finns i Uppvaknandet, illlustrerad av Egerkrans, men det är väl en sjöorm egentligen. Kanske några svärmvarelser kan få plats; fladdermöss, insekter, ’pirayor’, råttor och andra skadedjur. Ev några illvilliga växter.
 
Last edited:

Falmurst

Veteran
Joined
30 Jun 2023
Messages
48
Kul monsterbok, upplägget gör att den flyter bra att läsa igenom. Hade önskat att man utöver den löpande texten inkluderat lite saker som gjort den mer direkt användbar vid spelbordet och som uppslagsverk, dvs kanske några slumpmötestabeller för olika omgivningar eller monstren listade per hemvist och/eller farlighet (inte med numrerade nivåer utan grovt grupperade) eller dylikt. Mest för att underlätta för SL att snabbt hitta ett lämpligt monster i situationer man inte hunnit planera i förväg.

Sen kan man ju alltid ha åsikter på vilka monster som inkluderats och vilka som "saknas" men det är ju en ren smaksak och det känns ändå som om blandningen av olika sorters varelser är bra nog för att passa de flesta. Jag tycker inte det finns några uppenbara "luckor" utan alla klassiska typer av fantasymonster finns representerade på något sätt.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
kanske några slumpmötestabeller för olika omgivningar eller monstren listade per hemvist och/eller farlighet (inte med numrerade nivåer utan grovt grupperade) eller dylikt. Mest för att underlätta för SL att snabbt hitta ett lämpligt monster i situationer man inte hunnit planera i förväg.
Bra idé!

Ev skulle de mest vanliga o typiskamonsterförmågorna kunna vara listade separat också, t ex Resistent: endast skadas av magi o eld, m fl, ifall man vill göra egna varelser/kolla upp ngt. Såg ett förslag på Facebook om att variera monstren genom att ge dem nya epitet som Odöd, Jätte, Zombie, osv. Kanske några uppslag kring det rent regelmässigt?

Ta med några namngivna och mer detaljerade SL-monster/skurkar som man kan ta fram vid behov eller använda i egna äventyr. Ev med nya specialattacker, några unika föremål de har osv. T ex utifrån texterna; dödsshamanen Guralgolg, satyren Spiros, gyckelkungen Haarpu med sällskap och den ständigt törstige resen Gvorm m fl.
 
Last edited:
Top