DoD DoD23 - vad kommer härnäst?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,241
Jag hade sett en Drakar och Demoner Expert box med utförligare strids system som i den äldre utgåvan, det hade varit önskvärt.
Jag måste bara säga att jag hoppas vi aldrig får något Expert. Alternativa regelversioner skapar bara oöverblickbarhet för mig som konsument och för tredjepartstillverkare. Regelboken ska vara reglerna, punkt. Att expandera i samma format (ny magiskola) eller nya områden (sjöfart) må vara en sak men inte mer än så. Sen får man husregla bäst man vill.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Jag måste bara säga att jag hoppas vi aldrig får något Expert. Alternativa regelversioner skapar bara oöverblickbarhet för mig som konsument och för tredjepartstillverkare. Regelboken ska vara reglerna, punkt. Att expandera i samma format (ny magiskola) eller nya områden (sjöfart) må vara en sak men inte mer än så. Sen får man husregla bäst man vill.
Enig. Men några släktesförmågor till känns rimligt att erbjuda som alternativ, så att inte alla ankor behöver vara konstant vresiga.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
387
Location
Stockholm
Enig. Men några släktesförmågor till känns rimligt att erbjuda som alternativ, så att inte alla ankor behöver vara konstant vresiga.
Jo, men det kan man ju lösa med fler anksläkten tex - så behöver ju inte vara en regel. Det skulle också tex kunna vara en expanderad regel i Monsterboken et c. Och rörande Egerkrans-projektet som nämns, är det en stadsmodul - som vissa rykten sagt (oklart) så är det kanske nya färdigheter och sysslesättningar som gäller i den miljön, iom Vildmarksvana, Jakt och Fiske et c inte spelar ngn större roll?
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,241
Enig. Men några släktesförmågor till känns rimligt att erbjuda som alternativ, så att inte alla ankor behöver vara konstant vresiga.
Jo, kan så vara. Det kan alltid finnas skäl, men det behöver hållas ihop ordentligt. Ger man ut en monsterbok, så fine. Det jag värjer mig mot är "handböcker" med separata regellösningar. Nya regler för att vara tjuv, nya hjälteförmågor som gör dem i regelboken ointressanta. DoD91 är ett rejält skräckexempel där för mig, men det finns moderna också. Som utgivare tycker man måste tänka "är det hållbart att implementera alla våra regler ihop?" Är svaret inte entydigt "ja" finns det anledning att hålla igen.
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Måste det finnas olika släkten? Räcker det inte med att ge varje släkte olika förmågor att välja på?

(Jag tycker helt enkelt inte att det behövs någon hård uppdelning i skogsalver, gråalver eller grottalver -- och när det gäller ankor är jag redo att beskriva dem med olika näbbar och fjäderdräkter så att de ser ut som tamänder eller gräsänder eller mandarinänder, precis som olika människor kan vara ljusa, mörka, rödhåriga etc.)

Så gärna alternativa förmågor. Mindre gärna en lång beskrivning av något som egentligen bara är en anka med bruna fjädrar.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Vad gäller utökade släktesförmågor så vore en enkel variant att varje släkte har typ tre släktesförmågor och en nybakad RP får välja en av dem. Vill man sedan ha fler släktesförmågor så får man även välja bland dem när man får en hjälteförmåga.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
387
Location
Stockholm
Man får ju inte ändra i reglerna på det sättet i licensen, så måste komma från FL i ngn regelexpansion om flera släktesförmågor. Husregler är ju en annan femma, och jag håller med om det borde finnas fler valbara för minska stereotypkänslan. Men kanske inget för denna tråd diskutera :D
 
Last edited:

DonsJohnson

SL nybörjare
Joined
21 Sep 2023
Messages
3
Handböckerna som gavs ut anser iaf jag ger ytterligare en dimension i karaktärsskapandet och även rollspelandet.
Regler kan ju faktiskt hjälpa dig i ditt rollspelande.
Ta krigarens handbok tex där man hittar godbitar som tex Sprätthöken och Paladinen
Där yrket förklaras och även får särskilda regler, mer av det goda anser jag!

Fler magiskolor vore också önskvärt!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
Vi har diskuterat en Expert-bok, men i så fall endast med frivilliga tillägg till reglerna (fler yrken, fler hjälteförmågor, regler för borgbyggande, sjöfart, osv osv), men inget som ändrar grundspelets regler. Och det ligger en bit fram i vilket fall. :)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Man får ju inte ändra i reglerna på det sättet i licensen, så måste komma från FL i ngn regelexpansion om flera släktesförmågor. Husregler är ju en annan femma, och jag håller med om det borde finnas fler valbara för minska stereotypkänslan. Men kanske inget för denna tråd diskutera :D
Jag tror – och @TomasFriaLigan får rätta mig om jag har fel – att licensen absolut tillåter att man lägger till nya släktesförmågor. Så länge man inte ersätter delar av grundreglerna.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
387
Location
Stockholm
Vill minnas man inte fick ändra på de släkten som ingick (och släktesförmågan i sig är ju hårdkodad), men det kanske var en fultokning av mig. :)

Står ju man får lägga till släkten och släktesförmågor, men tolkade nog att man inte fick ändra något i grundreglerna som att befintliga släkten skulle lämnas as is, och att även valbara släktesförmågor vore ett regelbrott. Inte osannolikt ngt strikt tolkat kanske...
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Sedan finns det ju inget som hindrar att man hör av sig till Fria Ligan och frågar om man vill göra något som inte riktigt passar under licensen. "Jag vill göra X, får jag sätta loggan på det då?"
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Något jag skulle vilja se till nya DoD, och som jag tycker passar bra ihop med spelets färgglada och lättsamma stil, är en expansion som tar DoD ut i rymden. Den uppenbara jämförelsen är såklart DnD:s Spelljammer men det jag tänker mig är inte en kopia utan något annorlunda, storslaget och fantasifullt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Något jag skulle vilja se till nya DoD, och som jag tycker passar bra ihop med spelets färgglada och lättsamma stil, är en expansion som tar DoD ut i rymden. Den uppenbara jämförelsen är såklart DnD:s Spelljammer men det jag tänker mig är inte en kopia utan något annorlunda, storslaget och fantasifullt.
Drakar och Demoner Ad Astra! I en butik nära dig om 30 år! :D

Allvarligt, sjukt cool idé.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Drakar och Demoner Ad Astra! I en butik nära dig om 30 år! :D

Allvarligt, sjukt cool idé.
Jag skrev om det där i Sinkadus #30 och #31, 1991. Artiklar om stjärngoldondrar och annat märkligt.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Passande illustrationer från Egerkrans finns ju redan på plats!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
Jag tror – och @TomasFriaLigan får rätta mig om jag har fel – att licensen absolut tillåter att man lägger till nya släktesförmågor. Så länge man inte ersätter delar av grundreglerna.
Japp! Eller i alla fall tillsammans med ett nytt släkte. Det går ju att göra nya varianter av släkten. Specialankor av olika slag. :)
 
Top