D&D DnDs framtid

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Unreal 5 som jag förstår det.

Tydligen hade Bob the Worldbuilder ställt frågan: "You've hired a bunch of video game designers, working in a video game design tool, creating a program meant to be used on video game consoles. How is this not a video game?"

Eller något i den stilen.

Svaret var "But this isn't Baldur's Gate 3", typ.
Alltså, nånstans slutar det ju att vara en VTT och börjar vara Neverwinter Knights.

Unreal, alltså? Ok, jag fattar. Bara folk medd gaming-riggar göre sig besvär.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Så… tidsenligt och modernt.

Ska den skrivas i Silverlight också, tro? =)
Jag förstår att du skojar, men just Silverlight kördes ju faktiskt i en webbläsare. Jag har varit med och utvecklat några sådana applikationer.

Men det hade varit kul om den gick att kompilera till Webassembly och faktisk köra i en modern webbläsare. :cool:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Jag förstår att du skojar, men just Silverlight kördes ju faktiskt i en webbläsare. Jag har varit med och utvecklat några sådana applikationer.

Men det hade varit kul om den gick att kompilera till Webassembly och faktisk köra i en modern webbläsare. :cool:
Ja, jag skojjar ju framför allt om att D&D 4s onlineverktyg körde just Silverlight. Efter(?) att de bytt från något annat kasst härk som de körde i sitt offlineprogram då.

Jag var och är ett fan av 4E, men Wizards verktyg var aldrig speciellt bra. Varken när de körde Silverlight eller innan
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Var fick du tag på agendan?
Någon som skulle dit postade programmet de fått av WotC för en dryg vecka sedan.
Nu lyckas jag givetvis inte hitta det igen.

Men de "köttiga" bitarna var genomgång av nya PHB och VTT på förmiddagen. Och DMG/MM på eftermiddagen.
Det fanns även fler punkter, som någon Q&A med Jeremy Crawford el. likn. på eftermiddagen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Tydligen ställdes frågan om man skulle kunna använda VTT:n utan en super-gamingrigg. Svaret från WOTC var:

"Is that something you would like?"
Nu är väl frågan hur mycket de vill lägga på kodoptimering, men det är ju knappast ett användningsfall som kräver micro-sekund-respons som när svettiga tonåringar spelar Counter Strike. Om den klarar några bilder i sekunden borde det vara fullt tillräckligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Nu är väl frågan hur mycket de vill lägga på kodoptimering, men det är ju knappast ett användningsfall som kräver micro-sekund-respons som när svettiga tonåringar spelar Counter Strike. Om den klarar några bilder i sekunden borde det vara fullt tillräckligt.
Fast FPS och responsivtet handlar iofs verkligen inte bara om responstid, utan om generell upplevelse. Jag spelar väldigt sällan videospel som kräver twitchreflexer och aldrig mot andra människor, men även i turbaserade spel som X-com blir det ju en horribel upplevelse om man dippar ner under 30fps. UX är en grej, liksom.

Om känslan när vi spelar rollspel över internet inte är "wow vad coolt" utan "det här är en trög och jobbig röra" så tycker jag inte verktyget är ändamålsenligt.

Jag minns 4es horribla Silverlight-grejer, där man fick vänta mellan varje knapptryck… Visst "krävs" inte hög FPS, men känslan av flöde och smidighet är viktig i typ alla digitala verktyg.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om sättet att byta kameravy inte var traditionellt (håll ner, dra, och rotera i realtid) utan att man kunde välja N/S/E/W, så kanske det är ok att det tar längre tid att rendera om.

Men jag har känslan av att det ska flaxas med vingar, blödas, stönas, poseras, och svingas... och då behöver man 30 fps stabilt.

En annan sak, om det här med Unity (?). Jag har (haft) en helt annan hobby, tågsimulator-spel, som liksom rollspel ganska mycket är en gör-det-själv-hobby. Där hade man en fungerande gammal Windows-motor som spelarna kunde skapa innehåll i sjäva. Så skulle man uppgradera allt till flashing Unity (Train Simulator World) och det här med home-brew-content utlovades från början, men det drog ut på tiden, och jag tror fortfarande väsentligen allt homebrew görs i det gamla spelet. Så jag tror inte man ska underskatta utmaningen med att göra något som är användar-redigerbart i Unity - som i grund och botten finns för programmerare. Vi får se.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
En annan sak, om det här med Unity (?). Jag har (haft) en helt annan hobby, tågsimulator-spel, som liksom rollspel ganska mycket är en gör-det-själv-hobby. Där hade man en fungerande gammal Windows-motor som spelarna kunde skapa innehåll i sjäva. Så skulle man uppgradera allt till flashing Unity (Train Simulator World) och det här med home-brew-content utlovades från början, men det drog ut på tiden, och jag tror fortfarande väsentligen allt homebrew görs i det gamla spelet. Så jag tror inte man ska underskatta utmaningen med att göra något som är användar-redigerbart i Unity - som i grund och botten finns för programmerare. Vi får se.
Och då skulle jag nog för egen del säga att det nog är lättare i Unity än i Unreal att dra in user generated content.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag kan ha blandat ihop Unity och Unreal...

I det gamla spelet så kunde man skapa några texturer/bilder, en XML-fil med properties, lägga i en mapp, och distribuera/inkludera.
Det finns mängder med siter med gratis (och kommersiellt) nedladdningsbart homebrew.
Och inne i spelet kan man sedan bygga "världar" och "scenarier" som använder sådant homebrew.
Det funkade rätt bra med den gamla Windows-motorn (även om det var lite fult).

Jag kan se att detta nästan är EXAKT vad man skulle vilja göra i en D&D-VTT. Skapa egna monster, miljödetaljer. Dela dem. Bygga "platser" och "scenarier" med dem. Då gäller det att man tänker att en stor del av "utveckling" kan göras av "slutanvändaren", och inte kräver Visual Studio typ.
 

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
35
Location
Gävle
Alltså, nånstans slutar det ju att vara en VTT och börjar vara Neverwinter Knights.

Unreal, alltså? Ok, jag fattar. Bara folk medd gaming-riggar göre sig besvär.
Lite så. De satt i demovideon och körde på alienwaredatorer för cirkus 4000-6000 dollar (förmodligen för att det var alfa-version men det känns ju som att det är en produkt som efterfrågats av marknadsavdelningen snarare än kunderna)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Detta tror jag står högt på listan. DnDs framtid är full av RPs som poserar häftigt medan de följer den trygga och snitslade banan mot superhjältedomen. Min inre OSR-spelar ryser av fasa
Även jag om inte spelar mycket OSR men föredrar den mer mörka, farofyllda, riskabla världen i rollspel ryser inför denna utveckling.... Men samtidigt har jag på ett sätt kommit att förlika mig med den och inser att det finns andra rollspel bortom DnD som uppfyller mina behov.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Även jag om inte spelar mycket OSR men föredrar den mer mörka, farofyllda, riskabla världen i rollspel ryser inför denna utveckling.... Men samtidigt har jag på ett sätt kommit att förlika mig med den och inser att det finns andra rollspel bortom DnD som uppfyller mina behov.
Så är det så klart. Jag är inte bitter, jag kan spela OSR om jag vill. DnD5/1DnD är superhjälterollspel, om man accepterar spelet som det kan man vara vän med det.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Så är det så klart. Jag är inte bitter, jag kan spela OSR om jag vill. DnD5/1DnD är superhjälterollspel, om man accepterar dem spelet som det kan man vara vän med det.
Ja gud ja, jag är inte heller bitter. Jag spelar liksom i två DnD 5 kampanjer för tillfället och har kul, det är som när ungarna på rastgården spelar fotboll. Jag kan dela deras glädje även om jag själv inte gillar fotboll :gremsmile:
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Unreal verkar vara ett märkligt val, även om det ju är möjligt att göra spel i Unreal som går att att köra på mobiltelefoner så känns det inte som motorns fokus.
Tur att det finns så många andra VTTer att välja på :)
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Jag tänker mig mer att det är bandbredd som är problemet än att kunna visa något i 3D. Att bara öppna en 2D karta kan ta minuter ibland i Roll20 för mig. Jag har liksom ingen lust att gå iväg och koka kaffe varenda gång spelledaren byter karta.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tänker mig mer att det är bandbredd som är problemet än att kunna visa något i 3D.
Det beror ju helt och hållet på hur applikationen är byggd.
Man kan ju så att säga optimera för det ena, på det andras bekostnad.

Förra veckan när vi spelade på Discord så försvann en spelare plötsligt.
Hans dator tyckte det var en bra tid att uppgradera till Window 11.
Då fick vi andra gå och koka kaffe en stund :)
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Det beror ju helt och hållet på hur applikationen är byggd.
Man kan ju så att säga optimera för det ena, på det andras bekostnad.
Hur som helst så är det en del datamängder som behöver överföras. Det går optimera på olika sätt som att alla spelare har programvaran med all grafik förinstallerad så man bara behöver skicka positioner. Men då blir det svårt att göra egna kartor. Går det inte lägga till egna eller 3e part kartor eller modeller så blir nog inte VTTn så vidare populär.
 
Top