D&D DnDs framtid

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
De flesta vet att leksaker är en mångmiljardindustri.
Störst är LEGO med en omsättning på nästan 8 miljarder dollar per år.
Hasbro är också ganska stora med c:a 5,5 miljarder dollar i omsättning.

De flesta av er vet också att Hasbro har ett dotterbolag som heter Wizards, som står för en stor andel av Hasbros försäljning och är definitvt lönsammast av Hasbros olika verksamheter.
Wizards är så lönsamt att deras förra VD Chris Cocks numera är VD för hela Hasbro.

Wizards är kända för att de tillverkar något fjompigt kortspel som kallas Magic, samt att de gör rollspelet Dungeons and Dragons.

De flesta som kan DnDs historia vet att det är väldigt annorlunda idag jämfört med 20 år sedan.
För 20 år sedan hade de något hundratal anställda som släppte en ny DnD-bok i månaden.
Idag är de runt 30 anställda och släpper c:a 4 böcker per år, ändå är DnD5 betydligt mer lönsamt än DnD3.

Som andra börsnoterade bolag som omsätter mer än 50 miljarder kronor per år brukar VD:n ibland ha samtal med aktieägarna om hur det går för företaget, framtida planer och hur det går för olika avdelningar inom företaget.
I början av december i år hade Chris Cocks ett sådant samtal - och inte helt oväntat kom samtalet in på DnD och dess framtid.
EN World gjorde en sammanställning:
D&D Beyond
- Leaning heavily on D&D Beyond
- 13 million registered users
- Give them more ways to express their fandom
- Hired 350 people last year
- Low attrition

What’s next for D&D
- Never been more popular
- Brand under-monetized
- Excited about D&D Beyond possibilities
- Empower accessibility and development of the user base.
- Data driven insight
- Window into how players are playing
- Companion app on their phone
- Start future monetization starting with D&D Beyond
- DMs are 20% of the audience but lions share of purchases
- Digital game recurrent spending for post sale revenue.
- Speed of digital can expand, yearly book model to include current digital style models.
- Reach highly engaged multigenerational fans.
- Dungeons and Dragons has recognition, 10 out of 10
- Cultural phenomenon right now.
- DND strategy is a broad four quadrant strategy
- Like Harry Potter or Lord of the Rings or Marvel
- New books and accessories, licensed game stuff, and D&D Beyond
- Huge hopes for D&D

What is success for the D&D Movie
- First big light up oppourtunity for 4th quadrant
- Significant marketing
- They think it’ll have significant box office
- It has second most viewed trailer at Paramount, only eclipsed by Transformers
- Will be licensed video games, some on movies
- Then follow up other media, TV, other movies, etc.
- Bullish on D&D.
Intressanta saker att notera:

Chris Cocks sa att DnD numera är mainstream.
När han nämner DnD för folk idag så vet de vad DnD är, vilket inte är fallet när han började på WotC 2016.
Med "folk" antar jag att han menar företagsledare, ekonomer, advokater, journalister och liknande (jag har lite fördomar om vilka personer en VD för ett Forune 500-företag umgås med).

Den digitala plattformen D&D Beyond köptes av Wizards våren 2022 och under senaste året har man anställt 350 personer. Jämför det med de 30 personer som arbetar med att producera DnD-böcker.
Helt klart är att DnD kommer att digitaliseras och få ett helt eget VTT (det blir intressant hur det kommer att stå sig mot de som används idag, som Roll20, Fantasy Grounds, Foundry,...).

Man tror stenhårt på den kommande DnD-filmen och talar redan om uppföljare. Man nämner DnD-varumärket tillsammans med Lord of the Rings och Harry Potter och räknar med att sälja massor med licensierade produkter, som datorspel, actionfigurer, TV-serier och serietidningar.

Formuleringen "The DnD-brand is under-monetized" är intressant.
Det betyder inte att de kommer att producera fler eller dyrare regel-/äventyrsböcker än idag.
Det betyder att de anser sig kunna lura på spelarna fler onödiga saker som tärningar, battlemaps, figurer, o.s.v.

Det är också intressant att de noterar att spelledarna bara utgör 20 % av det totala antalet spelare, men att spelledarna står för majoriteten av inköpen - och att de vill "hjälpa" spelledarna.

YT-video som går igenom samtalet:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Helt klart är att DnD kommer att digitaliseras och få ett helt eget VTT (det blir intressant hur det kommer att stå sig mot de som används idag, som Roll20, Fantasy Grounds, Foundry,...).
Det är antagligen inte mycket billigare att göra en egen som att faktiskt köpa en produkt. Hade varit kul att se dem ta över Fantasy Ground eller Foundry. Jag har bara knapp kunskap om båda, förvisso.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det är antagligen inte mycket billigare att göra en egen som att faktiskt köpa en produkt. Hade varit kul att se dem ta över Fantasy Ground eller Foundry. Jag har bara knapp kunskap om båda, förvisso.
Det är mest att Wizards har en lååång historia av misslyckade digitala satsningar.
Nu är DnD Beyond inte inhouse, men att anställa 350 pers för att producera framgångsrika digitala produkter känns lite som Facebook Meta, eller Googles kyrkogård
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,520
Location
Göteborg
Intressant!

Jag såg också att Wizards kommer att uppdatera sin OGL till version 1.1 under 2023. Enligt EN World:

”So what’s new in OGL v1.1? We won’t know for sure until next year, but Wizards of the Coast has stated that it will clarify that the OGL only applies to print and electronic books (not video games, virtual tabletops, and other mediums with NFTs specifically called out as prohibited). Also, creators using the OGL v1.1 who make more than $50,000 per year in sales will need to report their earnings to Wizards of the Coast, and starting in 2024, all companies making more than $750,000 in sales will be required to pay royalties.”

Intressant att det smyger sig in en del begränsningar efterhand. Det är säkert ganska få som berörs av de ekonomiska brytpunkterna, men spännande att se om andra öppna licenser kommer att följa efter.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har sagt tidigare att D&D mer och mer liknar Magic. Då har det gällt hur själva spelet spelas, regler, taktik. Nu börjar det komma även till affärsmodellen.

När det gäller Magic så kom det en digital version för ganska många år sedan, där man fick köpa alla kort en gång till. Var den misslyckad för Wizards?

Jag förstår att man vill sälja content också till de 80% som är spelare, och inte bara till 20% spelledare. Idén med "One DND", dvs inga nya versioner, är såklart att man som spelare ska känna sig trygg med att ens content fortsätter vara relevant (och därmed kunna säljas).

Jag är mycket negativ till riktningen som D&D tar. Nu kan det vara så att jag mest tagit del av negativa källor (som videon ovan). Det är inte så att jag hoppas att Wizards misslyckas och D&D dör. Men jag hoppas att det blir tydligt för så många som möjligt att traditionella bordsrollspel är något annat än One D&D, och att många väljer att spela traditionella spel istället. Jag hoppas att förväntningarna på rollspel inte generellt förändras, utan att One D&D helt enkelt ses som något annat och som en hybrid.

Jag hoppas verkligen att Wizards inte på något vis ger sig på OSR (jag vet inte hur licensen ser ut).

När vi använde DnD Beyond (vilket vi gjorde några få gånger) så irriterade jag mig på att utrustningslistan inte var fritext, utan att man bara kunde välja saker från en lista (det fanns säkert något sätt). Samma sak med magiska föremål (man kunde skapa egna, och dela i viss utsträckning). För mig funkar detta dåligt. Det finns så mycket i ett traditionellt rollspel som rollpersonerna KAN plocka upp, och använda, om de vill. Så många föremål som kan ha en liten berättelse. När allt bara reduceras till "50' rope" eller "ration" är väldigt mycket förlorat. Men jag förstår att syftet är att reglerna ska kunna kodas in i DnD Beyond.

Men OM One DnD floppar fullständigt, och Wizards får backa från alltihop, så kommer jag bli väldigt skadeglad.
Men jag är mindre och minde sugen, eller hoppfull, på en ny bättre version av D&D... från Wizards.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Intressant!

Jag såg också att Wizards kommer att uppdatera sin OGL till version 1.1 under 2023. Enligt EN World:

”So what’s new in OGL v1.1? We won’t know for sure until next year, but Wizards of the Coast has stated that it will clarify that the OGL only applies to print and electronic books (not video games, virtual tabletops, and other mediums with NFTs specifically called out as prohibited). Also, creators using the OGL v1.1 who make more than $50,000 per year in sales will need to report their earnings to Wizards of the Coast, and starting in 2024, all companies making more than $750,000 in sales will be required to pay royalties.”

Intressant att det smyger sig in en del begränsningar efterhand. Det är säkert ganska få som berörs av de ekonomiska brytpunkterna, men spännande att se om andra öppna licenser kommer att följa efter.
På tal om OGL så har The Alexandrian skrivit en bra artikel om bakgrunden, tidigare framgångar och misslyckanden, och lite spådomar om framtiden.

Personligen hoppas jag att Wizards of the Coast fuckar upp varumärket fullständigt, och att vi ser liknande effekter som efterdyningarna av D&D4-fiaskot: Paizos nådastötar och OSR-vågen. Jag älskar D&D men det som är bra för Wizards of the Coast är dåligt för hobbyn (och ofta vice versa). Nu tror jag iofs inte att det är sannolikt att de gör om gamla misstag, men det är gratis att hoppas.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
... fritt spånande...

Så man är en grupp och kör någon One DnD-kampanj. Spelarna köper skins, och antagligen får de/gruppen också betala riktiga pengar för att låsa upp magiska vapen, monster, spells, osv.

Så några spelare blir sittande på mäktiga (OP) vapen. Vad händer om rollpersonen förlorar dessa vapen? Spelarens besvikelse blir ju dubbel då. Det är ju en sak att lägga 500kr på ett Magic-kort och kunna använda det när man vill. Det är en annan sak att ha lagt 500kr på ett Vorpal Sword, som "inte finns" längre. Och det är inte så roligt att samma Vorpal Sword dyker upp om och om igen, i kampanj efter kampanj.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
älskar D&D men det som är bra för Wizards of the Coast är dåligt för hobbyn
Jag håller med, i det här fallet går ... profiten ... helt klart före (och kommer i vägen för) att skapa en bra produkt.

(eller så är det bara så att vi som älskar D&D har ett dussin bra OSR-kloner att välja på, och vi vill ändå inte ha något som avvikter så mycket, så vad är det för fel att Wizards försöker utveckla hobbyn? - men jag tror också det är och blir dåligt)

inte innebär att D&D dör - snarare tvärtom
Det där kan ju bli hur som helst. I bästa fall lär de sig av sina misstag från 5e och One DnD, och sjöstätter en ny bättre version.
I värsta fall tar de sin boll (sina rättigheter) och går hem och surar... sånt har ju hänt förr.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Jag har också främst tagit del av den kritiska sidan av WoTC planer för D&D. Nu är det ett tag kvar tills "OneD&D kommer ut men av det jag sett på nätet verkar intresset rätt svalt och om nya OGL blir så dålig som den ser ut, hoppas jag spelarbasen håller kvar vid 5e eller ännu bättre breddar sina horisonter och spelar fler och andra spel också!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag hoppas att de misslyckas fullständigt, dels för att de förtjänar det, men också för att jag är av uppfattningen att det inte innebär att D&D dör - snarare tvärtom.
Jag har försökt avkoda detta, men får erkänna att jag går bet.

Varför hoppas du att de misslyckas?

På vilket sätt har de förtjänat att misslyckas?

På vilket sätt tänker du att det vore bra för DnD om Wizards floppar med 1DnD?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Tycker det känns kul att något rollspel tar täten och rör sig in i den digitala världen ordentligt. Det kommer säkert komma med en del saker som är mindre bra typ nån microtransaction grej men i en tid där typ alla svenska rollspel jag köpt har ett pdf regelformulär som inte går att fylla i så kanske det är dags att någon flyttar sitt rollspel fram till 2000talet. Att det blev DnD var väl ganska logiskt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
kanske det är dags att någon flyttar sitt rollspel fram till 2000talet
Alltså, det är ju inget nytt.

Heroes of Might and Magic
Curse of the Azure Bonds
Baldurs Gate
Diablo
World of Warcraft

...osv ...de är alla överlägsna vanliga bordsrollspel i många avseenden, men de saknar...
1) bara fantasin sätter begränsningarna
2) theatre of mind

Det verkar uppenbart att också One DnD kommer ha dessa begränsningar, och då är det inte att flytta fram något alls, utan bara att göra ännu ett spel som lämnar det som gör rollspel unika och speciellt roliga.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
Like Harry Potter or Lord of the Rings or Marvel
På den här punkten tror jag att Cocks tar sig vatten över huvudet. Dungeons & Dragons är huvudsakligen känt som ett spel och inte som en mediafranschise. Weis och Hickmans Dragonlance var väl deras största framgång på den fronten, följt av Salvatores Drizzt, men även om jag försöker se dem så objektivt som möjligt så har jag svårt att tro att någon av dem skulle kunna göra bred succé på dagens biodukar eller streamingplattformar.
Dungeons & Dragons är inte som till exempel Warhammer 40,000 där det alltid funnits en stark koppling mellan reglerna och det övergripande narrativet, som Games Workshop också investerat tid och resurser i att utveckla sedan dag ett. Som hur WotC lade ner sin romanutgivning och lade ut utgivningen av Drizzt-böckerna på entreprenad för några år sedan, medan Black Library ger ut flera nya böcker i månaden skrivna av författare som de i många fall har arbetat med i tio-femton år. Det återstår att se hur det går med D&D-filmen nu till våren, men samtidigt så är Games Workshop på väg att ingå avtal med Amazon om att filmatisera Warhammer 40,000 med sitt alldeles egna superfan Henry Cavill som dragplåster.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
På den här punkten tror jag att Cocks tar sig vatten över huvudet. Dungeons & Dragons är huvudsakligen känt som ett spel och inte som en mediafranschise. Weis och Hickmans Dragonlance var väl deras största framgång på den fronten, följt av Salvatores Drizzt.
Jo, jag tror också att Hasbro/Wizards drabbats av storhetsvansinne.
Men det är helt klart att de själva räknar med att DnD-filmen ska bli en riktig blockbuster (något som ingen tidigare DnD-film lyckats med) och att deras nya digitala verktyg ska bli en dundersuccé som drar in miljarder (något som inget av deras tidigare digitala platformar lyckats med).

Oavsett om det blir sol eller pannkaka kommer de närmaste åren bli "intressanta" för DnD-spelare.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Att man satsar på fler saker som det är D&D logga gör mig inget alls och är väl rätt så med i tiden med tanke på alla andra företag kör mycket med merch. Så att exponera rollspel till flera har jag inget emot alls. Mer pengar in i rollspelsvärlden gillar jag även om det mesta går till Hasbro.

Däremot tror jag inte oneD&D blir lika stor som 5e. Jag uppfattar inte skillnaderna mellan 5e och oneD&D vara direkt stora. Vilket är tanken också tydligen. Men då blir även steget att köpa nya böcker som är rätt snarlika de man har redan lite större. Hur försäljningen går nu för de senaste böckerna vet jag inte men vill man verkligen köpa böcker som nästa år kanske är inaktuella?

För VTT så såg ju bilderna ut som att slår mesta på marknaden idag med hästlängder när det gäller det visuella. Dock så har jag inte sett några bilder mer än de som släpptes i augusti så känns lite skumt... Är inte helt ovanligt företag släpper något som sedan inte alls ser ut som spelet sen.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Alltså, det är ju inget nytt.

Heroes of Might and Magic
Curse of the Azure Bonds
Baldurs Gate
Diablo
World of Warcraft

...osv ...de är alla överlägsna vanliga bordsrollspel i många avseenden, men de saknar...
1) bara fantasin sätter begränsningarna
2) theatre of mind

Det verkar uppenbart att också One DnD kommer ha dessa begränsningar, och då är det inte att flytta fram något alls, utan bara att göra ännu ett spel som lämnar det som gör rollspel unika och speciellt roliga.
Är ju väldigt stor skillnad mot det som pratas om här jämfört med dina exempel.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Jag har försökt avkoda detta, men får erkänna att jag går bet.

Varför hoppas du att de misslyckas?

På vilket sätt har de förtjänat att misslyckas?

På vilket sätt tänker du att det vore bra för DnD om Wizards floppar med 1DnD?
Därför att Wizards of the Coast är ett företag vars huvudsakliga prioritering är att göra sina ägare nöjda. Det innebär att vinst alltid kommer att komma före alla andra värden. Det är något som gäller för de flesta större företag, så det är inget konstigt, men det skapar en väldigt stor distans mellan företaget och de som använder företagets produkter.

När Wizards of the Coast tar fram en produkt så är den avgörande frågan ”hur tjänar vi mest pengar till våra ägare?”, inte ”hur skapar vi en så bra produkt som möjligt för rollspelarna?”. Ibland går det hand i hand - men det är egentligen ganska sällan.

Wizards vill nå en så stor målgrupp som möjligt, och ha så höga marginaler som möjligt. Det ger dels urvattnade och ointressanta produkter, och tenderar dessutom att locka in företag i oetiska affärsmodeller (”recurring spending environment”, som Wizards själva sagt att de vill skapa). Jag gillar (gillade) både Magic och D&D Miniatures, men de är tydliga exempel på Wizards intention och förmåga att ägna sig åt tveksamma affärsmodeller. Inget tyder på att det är något de avser sluta med - tvärtom har de tryck på sig att öka mikrotransaktioner, sänka marginaler och vidare ”monetisera” varumärket D&D.

Inget av det här är bra för D&D ur ett hobbyperspektiv. Det enda Wizards egentligen gjort som är ”bra” (”bra” som i konstruktivt för spelhobbyn) är OGL - och det ångrar de att de gjorde och kommer nu att begränsa den. Wizards anser att OGL var ett misstag, medan den ur en spelare och hobbyists perspektiv är det bästa som hänt D&D. Det var misstaget som dels banade väg för Wizards enda egentliga utmanare Paizo (som gjorde bättre produkter, och var schysstare rent allmänt, åtminstone under tiden för Pathfinder 1 - jag vet inte hur det är nu för tiden) och möjliggjorde hela OSR-scenen som erbjuder den kreativa höjd som är omöjlig för Wizards att hålla.

Därför vill jag att Wizards ska misslyckas fullständigt. Deras framgångar har gjort D&D sämre, och deras misslyckanden har gjort D&D bättre.
 
Last edited:

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Vill vi ha en levande och aktiv rollspelsmarknad (i stort) så behövs det företag som gör dem och som även tjänar pengar på det. All heder till de som gör det på sin fritid utan att det ger inkomst och av kärlek till hobbyn! MEN det är inte hållbart om vi vill att det skall vara en hobby som lever över tid och som det görs nytt material till.

Jag lovar (100%) att även Fria Ligan har som prioritet att deras produkter skall ge omsättning OCH resultat. Säger de något annat är jag 100% övertygad om att de ljuger. Är det deras enda prioritet? Självklart inte. Och jag tror, även om det skiljer sig till del, att detsamma gäller även för WotC/Hasbro. Visst det är enkelt att se dem som stora rovgiriga drakar som bara är ute efter våra pengar. Det är de (och det är även ex. FL) men för att göra det behöver de göra produkter som resonerar hos sin publik.

Jag tror även att vår hobby (just nu iaf) lever och dör i stort med D&D. Vi har INGET annat varumärke som är så starkt, för många ÄR D&D rollspel. Alla indie-lir eller andra mindre och nischade titlar är för sådana som är djupt investerade (vilket många av oss är). Så att önska att D&D och därmed WotC tankar känns rakt av kontraproduktivt OM man vill att hobbyn skall växa och frodas. Det låter också väldigt bittert och jante i mina ögon.

Själv är jag själaglad när det går bra för alla rollspelstillverkare. Stor som liten. All lycka till WotC att vara vårt stora dragplåster! All lycka till FL och all deras framgång och att ha lyckats så bra även på den internationella marknaden med stora varumärken som Bladerunner och Alien! All lycka och heder till de som jobbar i de större producenternas skugga och till stor del gör det för kärlek till hobbyn, fy faan vilka eldsjälar ni är. Hatten av!

Nä, istället för att negga på någon så vill jag att alla lyckas och är framgångsrika och vår hobby blir tillgänglig för fler och inte är en liten nisch-grej som är snudd på skamlig som den var på 90 och 00 talen.

För att kanske vara lite mer på ämnet så är det jag har spelat av D&D5 helt ok. Jag gillar det bättre än 3.X och även ADD2. Jag tillhör de som gillar D&D4, men tycker samtidigt att det var lite för mycket enbart stridssimulator. Men för utmanande och balla strider lite i stil med Descent eller Gloomhaven tycker jag D&D4 slår alla andra versioner.

Cog.
 
Last edited:
Top