D&D DnDs framtid

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Mikrotransaktioner *gäsp* WotC har ju sumpat D&D en gång (med 4E, då Pathfinder tog över ett tag), så det kan väl göra det igen. Det finns inga gränser för hur korkat stora företag kan bete sig.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
1) Man har alltid kunnat köpa tillbehör till rollspel.
Det är mer saker som kommer gruppen till nytta, och som gruppen kan välja och vraka bland.

2) Det är något helt annat än att köpa till saker till Magic the Gathering, XWing Miniatures eller Warhammer (figurspelet).
Där det handlar om pay-to-win.

Jag säger inte att microtransaktioner i 1DnD är en förflyttning hela vägen från (1) -> (2).
Men min personliga uppfattning är att den som inte ser att microtransaktioner i 1DnD är ett betydande steg från (1) mot (2), är naiv om de inte tror att det kommer förändra hobbyn och upplevelsen i grunden.

Tradtionella rollspel är annorlunda. Jag gillar det.
Då är detta inte en förändring jag välkomnar eller ser fram emot.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Jag hoppas att du har rätt för i samma stund som en spelare ragequittar för att hen inte får använda sin +5 holy avenger som de köpte för 30 dollar i WotC webbutik så kommer jag att varna alla som har tankar på att köpa spelet och anse att det är ett skitspel från satan.
Jag ser dock ingen nämnvärd skillnad på det, eller att en spelare köper en splattbock men nån subclass de vill använda. Eller som hittat nån galen homebrew de vill använda. Sånna spelare har alltid funits, och de har alltid sabbat stämningen om de blir sura för att SL säger nej.

Det är väl just sådana här saker som jag mest acossierar mikrotransaktioner med, åtminstone vad gäller kritiken av sådant. Så det är nog därför jag har svårt att koppla samman det med exempelvis tärningar och formulär. Men det är väl främst quality of life-aspekterna det riktas rejäl kritik åt vad gäller mikrotransaktioner? Krimskramset bemöts väl med irritation som mest medan konceptet pengar istället för tid upprör mer?
Nja... quality of life-aspekterna är irriterande för det ofta innebär att du har saker på skärmen framför dig med små hänglås på som du inte får använda. Dvs de ligger alltid där som en visuell påminnelse att spelet vill att jag spenderar mer pengar. Andra spel är lite bättre på att gömma sånt där så du inte behöver se det om du inte faktiskt vill använda det.

Det är snarare lootboxes som är den form av mikrotransaktioner som folk verkligen avskyr (något som också funnits IRL iform av boosters till diverse sammlarspel), samt när det inte är "quality of life"-förbättringar utan fråga om rena spelmekaniska förbättringar (Dvs sånt som brukar kallas Pay to Win), när du kan köpa dig ett faktiskt övertag för riktiga pengar.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Jag vill se stats i formen av boosterpacks. ;)
Hmmm, det var ju nått spel för lite sen som släppte rollformulär där du skrapade fram statsen. Som en trisslott, ungefär. Kan inte komma på vilket spel spel det var bara…
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Jag vill se stats i formen av boosterpacks. ;)
Nej, nej du får köpa ett booster pack med 15 pre-made rollpersoner. En av dem är hör till de ovanliga folkslagen och klasserna, två av dem hör till de mindre vanliga folkslagen och klasserna och tio stycken hör till de vanliga folkslagen och klasserna. Utöver det får du även en bakgrund som du kan klistra på din rollperson.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Så... WOTC har haft sitt "Creators Summit" där de bjöd in en massa content creators till en stor sammling. Ett par saker:
  • Folk som närvarade "in person" fick som jag förstår det flygbilljeter, boende och eventuellt mat betalt av WOTC (något som gjort delar av communityn upprörda med anklagelser om att sälja sig).
  • Som jag förstår det trodde WOTC att de skulle få promota sin VTT och One DnD, medan deltagarana mer eller mindre enhälligt ändrade diskussionen till OGL-debaclet. Efter en omröstning gick WOTC med på att ändra samtalsämnet.
  • Även om en del av de närvarande spelade in allting, så är de ombedda av WOTC att inte lägga upp något av det (...än). Min ytterst personliga gissning är att det är kopplat till att de visade upp sin VTT. Men vem vet.
Fick vad fick vi ut av det?
  • WOTC är lika dåliga på digital mötesteknik som alla andra bolag.
  • De har nu utsett en slags sambandsperson för content creators som heter Dixon, som folk verkar gilla än så länge.
  • WOTC är verkligen sjukt fixerade vid sin VTT, men verkar ha glömt bort att den är tänkt att användas av vanligt folk.
  • VTT:n kommer troligtvis bli en egen app, snarare än något man kan köra i en webläsare.

Jag hoppas att vi kommer börja få sen en bunt mer lättsmälta videor från de som närvarade som bryter ner och deger oss all viktig information, men fram tills dess har vi i alla fall ett par livestreamar där deltagare pratar om sina upplevelser av dagen:


 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
WotCs företagsledning är så "out of touch" med verkligheten och har ingen koll på vilka deras spelare (och därmed konsumenter) är.

En "summit" är något som Microsoft och andra storföretag brukar anordna.
Om Microsoft anordnar en developers summit samlas det massor med microsoftutvecklare för att lyssna på vad Microsoft har att säga om hur man ska utveckla program till Windows nu och i framtiden och får höra de senaste nyheterna först.

Har ni sett en video där Microsofts förra VD, Steve Balmer hoppar runt på scen, eller där Apples förra VD, Steve Jobs presenterade något - så har ni en ungefärligt uppfattning om vad det är frågan om (just de klippen är dock inte från någon summit).

De som brukar närvara på en summit är kostymnissar med univeritetsutbildning som sitter tyst och snällt i sina stolar och lyssnar andaktigt på vad det stora företaget har att förmedla.
Det är inte hejarklacken för en större fotbollsklubb, där de flesta går runt i t-shirt och gällivarehäng, med en ölburk i handen.

Vem kom på idén med WotCs summit?
Man kan alltid gissa, men Cynthia, WotCs VD, kommer från Microsoft.

Så WotC anordnar en Creators summit. Eftersom världen ser ut som den gör idag har väldigt många content creators egna YT-kanaler (det är i princip så man marknadför sig) och ALLA har väl Twitter / Facebook.

WotC bjuder på allt: flygbiljetter, hotell, mat, o.s.v. och förväntar sig en samling fanboys som andaktigt ska lyssna på vad det stora företaget har att förtälja. Precis som kostymnissar brukar bete sig på summits.

Om ni varit på något spelkonvent - hur ser de flesta deltagarna ut?
Liknar de mer en kostymnisse än en hejarklacksupporter?
(frågan är retorisk)

På agendan finns dessa punkter (som de närvarande borde vara intresserade av) :
1. Nya PHB
2. Nya DMG
3. Nya MM
4. WotCs nya VTT som ska konkurrera med Roll20 och liknande.

Av vad jag förstod var det lugnt fram till VTT-presentationen.
Som ni säkert vet är detta inte en färdig produkt, den ska inte lanseras förrän om något år (precis som PHB/DMG/MM) - så det är inte så mycket att visa hur långt de hunnit idag, utan mer hur det är tänkt att fungera när det är färdigt.
Eftersom deltagarna är extremt insatta i DnD/VTT, det var därför de blev inbjudna, började de snart ställa obekväma frågor om VTT.
Frågor som WotC inte ville eller kunde besvara, så svaren var mest undanflykter.
Det hela resulterade i mer och mer frustrerade deltagare som inte fick svar på sina frågor.
Så de började fråga om andra saker... som t.ex. om OGL-debaclet.
Varpå någon (dum idiot) från WotC säger: "ni är här för att höra om vårt kommande VTT - vad vill ni tala om: VTT, eller OGL?"
Varpå ALLA deltagare unisont utbrister OGL!!!
Kaos utbryter.
:)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Jag förstod det som att de börjde med VTT:n, vilket folk förvisso var intresserade av (men inte okritiska), men när det stod klart att WOTC inte hade för avsikt att prata om OGL-grejen alls tröttnade folk och krävde en diskussion om det. Och när väl den diskussionen var avklarad lugnade saker och ting ner sig och diskussionen kunde återgå till vad WOTC hade tänkt sig.

Men jag har inte riktigt sett allt i ordning.

Tydligen var det överlag uppskattat av conent-kreatörerna* som såg hela grejen som en positiv sak, och hoppas att WOTC inte lägger ner hela grejen igen för att de var tuvnga att stå till svars för tidigare handlingar och ett par års uppdämnd frustration.

(*baserat på vad en liten handfull personer jag sett sagt)

På agendan finns dessa punkter (som de närvarande borde vara intresserade av) :
1. Nya PHB
2. Nya DMG
3. Nya MM
4. WotCs nya VTT som ska konkurrera med Roll20 och liknande.
Var fick du tag på agendan?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
När det gäller de nya grundböckerna, som kommer nästa år, fick vi reda på följande:
(de som laddat ner playtesten vet lite mer om klasserna)

ONE DND kommer INTE att heta ONE DnD när det släpps - det är endast ett arbetsnamn.
De nya böckerna kommer att lanseras under namnet:
Dungeons & Dragons 5
och ska vara 100 % bakåtkompatibla med nuvarande böcker.
Frågan är hur vi ska skilja på den nuvarande och kommande versionen?

I kommande DMG kommer magiska föremål få priser vad de kostar (som i ADnD-DnD3.5).

Kommande MM kommer att vara tjockare och innehålla FLER monster. Hela 500 st!
(hur många monster finns i nuvarande MM? jag trodde det var runnt 500?)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
De som brukar närvara på en summit är kostymnissar med univeritetsutbildning som sitter tyst och snällt i sina stolar och lyssnar andaktigt på vad det stora företaget har att förmedla.
Det är inte hejarklacken för en större fotbollsklubb, där de flesta går runt i t-shirt och gällivarehäng, med en ölburk i handen.
Du har inte varit på så många Microsoft Developers Conference hör jag. ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Däremot kan man tycka att det blir märkligt att de nya reglerna skall heta D&D5.
Det är tydligen många som är väldigt upprörda över det här och kräver att det måste heta DnD5.5.

Jag tror jag är mer på Indestructoboys sida i det här: "Find better things to be upset about!" =D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Ska den skrivas i Silverlight också, tro? =)
Unreal 5 som jag förstår det.

Tydligen hade Bob the Worldbuilder ställt frågan: "You've hired a bunch of video game designers, working in a video game design tool, creating a program meant to be used on video game consoles. How is this not a video game?"

Eller något i den stilen.

Svaret var "But this isn't Baldur's Gate 3", typ.
 
Top