D&D DnDs framtid

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Så mycket tid behöver de inte nödvändigtvis ta. Även om de inte har textfiler för alla gamla utgåvor har de rätt bra textindexerade PDF:er att jobba utifrån. Och en SRD behöver bara minimal layout och inga bilder, vilket gör det mycket enklare att arbeta med. De behöver inte ens bry sig särskilt mycket om kvaliteten i det läget.

I teorin skulle de kunna ta en PDF och bara radera allt de inte vill ha med och släppa under CC. Fult, men får de bara ut texten så är det upp till var och en och skapa snygga spel utifrån det på egen hand.

Sen beror det på vem som så att säga ligger bakom detta. Man behöver inte utesluta att det är någon eldsjäl på WOTC som vill ta chansen följa i Danceys fotspår och släppa hela DnD fri. Det skulle kunna förklara varför de räknar med att de kommer ta så lång tid. En eller ett par personer som gör detta lite då och då för att sprida ut och gömma kostnaden.

Det jag är orolig för är att det bara är skitsnack för att lugna massorna, och de räknar med att ingen kommer komma ihåg något av det här i slutet av året. Eller att de få som kommer ihåg det och faktiskt bryr sig inte kommer få någon med sig när de börjar bråka.

Det är därför jag vill få ut saker så snart som möjligt, innan kaoset lagt sig =)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Stephen Glicker på Role for Combat pratar om sina gissningar om vad som händer med 1DnD online och mikrotransaktioner. Intressant lyssning:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Stephen Glicker på Role for Combat pratar om sina gissningar om vad som händer med 1DnD online och mikrotransaktioner. Intressant lyssning:
Det finns inte en chans i helvete att du får mig att lyssna en 165 minuter lång podcast.
Kan du sammanfatta vad han säger i ett inlägg som tar 5 minuter att läsa så läser jag gärna. :)

Det är väl ganska självklart att WotC/DnD går åt Zynga/Farmville-hållet när de anställd en f.d. Zynga-person som ansvarig för deras onlinesatsning.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Du kan hoppa till 30 minuter in, då börjar han prata om mikrotransaktioner. Sedan fortsätter han att prata om mikrotransaktioner. 1DnD är mikrotransaktioner. :-D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Rollspel har väl alltid haft mikrostransaktioner i viss utsträckning. Tärningar. Spelfigurer. Rollformulärsblock. Skillnaden med online är att de kan promota dessa transaktioner mycket mer aggresivt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Rollspel har väl alltid haft mikrostransaktioner i viss utsträckning. Tärningar. Spelfigurer. Rollformulärsblock. Skillnaden med online är att de kan promota dessa transaktioner mycket mer aggresivt.
Jag har rätt dålig koll på datorspel så jag har säkert fel här, men handlar inte mikrotransaktioner i sådana spel främst om att din spelfigur snabbt kan bli bättre, eller att den får en ny ball dräkt? Samt att de ska vara så billiga och snabba att genomföra att man inte ska hinna tänka på att man gjort såpass många? Kan det verkligen likställas med tärningar, figurer och block för rollformulär.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag har rätt dålig koll på datorspel så jag har säkert fel här, men handlar inte mikrotransaktioner i sådana spel främst om att din spelfigur snabbt kan bli bättre, eller att den får en ny ball dräkt? Samt att de ska vara så billiga och snabba att genomföra att man inte ska hinna tänka på att man gjort såpass många? Kan det verkligen likställas med tärningar, figurer och block för rollformulär.
De kan vara allt det där, och behöver inte alls vara särskilt billiga (även om billiga saker så klart hjälpar att dra in folk). Jag tycker absolut att det kan jämföras med det där jag nämnde, bara att de ju är exempel från köttvärlden och därför dras med tillverkningskonstad (högre pris) distribution (högre pris och längre väntan) och sånna saker. Jag ser det inte som en nödvändighet att mikrotransatkioner sker online, bara att det utgör småköp som i praktiken är onödiga (Eller i alla fal som man kan låtsas är onödiga).

Redan nu säljer ju DnDBeyond bokstavligt talat virtuella tärningssett som blixtrar och lyser när man slår tjugor och ettor, så det känns ju som ett exmepel direkt från vad som alltid funnits i rollspel, nu applicerat på en virtuell spelplan.

Kan ge mig fan på att vi kommer få se extra flashinga krarktärsblad för en rimlig peng också snart (om det inte redan finns)...
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag har rätt dålig koll på datorspel så jag har säkert fel här, men handlar inte mikrotransaktioner i sådana spel främst om att din spelfigur snabbt kan bli bättre, eller att den får en ny ball dräkt? Samt att de ska vara så billiga och snabba att genomföra att man inte ska hinna tänka på att man gjort såpass många? Kan det verkligen likställas med tärningar, figurer och block för rollformulär.
Det är den närmaste parallell som finns vid det fysiska bordet i alla fall.

Det är kanske närmare att prata merch - WotC tjänar ju pengar på T-shirts, kaffemuggar, anteckningsböcker, tärningar, miniatyrer, pennor, kepsar, tärningsbrickor, kalsonger, och allt vad det är. Bara det har DnD-loggan på sig vill folk ha det. Inget är strikt nog nödvändigt att ha vid bordet, men det är ju mycket roligare att ha det som ser officiellt ut. Eller hur?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag har rätt dålig koll på datorspel så jag har säkert fel här, men handlar inte mikrotransaktioner i sådana spel främst om att din spelfigur snabbt kan bli bättre, eller att den får en ny ball dräkt? Samt att de ska vara så billiga och snabba att genomföra att man inte ska hinna tänka på att man gjort såpass många? Kan det verkligen likställas med tärningar, figurer och block för rollformulär.
Jag tycker inte heller att det blir riktigt samma sak. Tärningar, rollformulärsblock, figurer etc kostar ju ändå pengar att producera. Och det påverkar inte heller i själva spelet, utan mer situationen runt om.

Mikrotransaktioner (i datorspel) brukar ju antingen vara kosmetiska eller påverkar spelet. Är de enbart kosmetiska så har jag inga problem med dem. Jag ska vara enormt fan av spelet om jag ska köpa något. Påverkar det spelet så är det skäl att inte köpa det från första början och varna alla som har tankar på att köpa det att det är ett skitspel från satan. Kan inte se annat än att jag kommer att ha exakt samma inställning till rollspel som har mikrotransaktioner.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
@Rymdhamster och @Khan Men har inte försäljning av sådant krimskrams funnits väldigt länge och till de flesta hobbys? Det är ju att likställa med att nån som gillar gitarrer köper ett lite roligare plektrum eller ett finare axelband, eller att jag som whiskyentusiast har tre olika uppsättningar whiskyglas hemma och två olika slags whiskystenar. Men det är väl inte sånt som avses när man talar om mikrotransaktioner?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
@Rymdhamster och @Khan Men har inte försäljning av sådant krimskrams funnits väldigt länge och till de flesta hobbys? Det är ju att likställa med att nån som gillar gitarrer köper ett lite roligare plektrum eller ett finare axelband, eller att jag som whiskyentusiast har tre olika uppsättningar whiskyglas hemma och två olika slags whiskystenar. Men det är väl inte sånt som avses när man talar om mikrotransaktioner?
Försäljning av sånt krimskrams har funnits väldigt länge och till de flesta hobbies. Och jag är säker på att de flesta som är _upprörda_ över mikrostransaktioner inte är det över sånna saker utan på grund av något vagt och odefinierat de ser för sitt inre öga när nån nämner ordet. Jag ser ingen _meningsfull_ skillnad mellan sånt krimskrams och "mikrotransaktioner", och jag ser heller inte mikrotransatktioner som något som i sig är dåligt.

Det som är dåligt är aggresiv och manipulerande marknadsföring, vilket är enklare att göra online men på intet sätt något nytt inom försäljning. Det är något man alltid ska vara skeptiskt mot och något jag varit väldigt skeptisk mot när det kommer till WOTC väldigt länge. Även om DnD på intet sätt är värst (*sneglar på Games Workshop*).

Jag skulle rent av säga att eventuella problem till följd av mikrotransaktioner kommer vara långt mycket mindre i DnD än i datorspel. Jag menar, finns det på allvar någon här som skulle acceptera att en spelare dök upp i er kampanj och sa att deras lvl1-karaktär nu hade en +5 holy avenger för att de spenderade 30 dollar i WOTCs webbutik?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
@Rymdhamster och @Khan Men har inte försäljning av sådant krimskrams funnits väldigt länge och till de flesta hobbys? Det är ju att likställa med att nån som gillar gitarrer köper ett lite roligare plektrum eller ett finare axelband, eller att jag som whiskyentusiast har tre olika uppsättningar whiskyglas hemma och två olika slags whiskystenar. Men det är väl inte sånt som avses när man talar om mikrotransaktioner?
Helt korrekt, men det är det närmast besläktade jag kan komma på i den fysiska världen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag ser ingen _meningsfull_ skillnad mellan sånt krimskrams och "mikrotransaktioner",
Här tycker vi olika. Utefter det jag tror mig veta om mikrotransaktioner i alla fall, som sagt har jag aldrig spelat ett spel som innehåller sådana.

Jag skulle rent av säga att eventuella problem till följd av mikrotransaktioner kommer vara långt mycket mindre i DnD än i datorspel.
Det stämmer säkert. Men skulle de innebära en förbättring av något slag, och skulle denna förbättring väga tyngre än det hypotetiskt negativa som medföljer?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Helt korrekt, men det är det närmast besläktade jag kan komma på i den fysiska världen.
Jag förstår hur du menar. Jag tänker på de problem folk lyfter när de talar om mikrotransaktioner, de är ju av ett annat slag än eventuella problem med att sälja merch?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Här tycker vi olika. Utefter det jag tror mig veta om mikrotransaktioner i alla fall, som sagt har jag aldrig spelat ett spel som innehåller sådana.
Jag har spelat flera av dem. I de flesta fall rör det sig om meningslöst krimskrams (kosmetiska saker, och det är här jag inte ser någon meningsfullt skillnad mot allt krimskrams som redan säljs) eller quality of life-saker (du har 5 quick item slots istället för 3), saker som egentligen inte påverkar din förmåga att spela spelet. Ofta går sånt där även att låsa upp "in game" genom att bara spela tillräckligt mycket, och det blir snarare en genväg. Pengar istället för tid.

Quality of life-saker har ju ingen direkt motsvarighet till fysiska produkter som redan säljs. Spellcards, möjligen. Men krimskrams ser jag definitivt direkta kopplingar till dagens utbud.

Men skulle de innebära en förbättring av något slag, och skulle denna förbättring väga tyngre än det hypotetiskt negativa som medföljer?
Um... nu förstår jag inte riktigt hur frågan kopplar till mitt uttalande.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Um... nu förstår jag inte riktigt hur frågan kopplar till mitt uttalande.
Det var mer en fundering som jag fick i och med det du skrev. Det ska inte ses som någon argumentation eller så 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
eller quality of life-saker (du har 5 quick item slots istället för 3), saker som egentligen inte påverkar din förmåga att spela spelet. Ofta går sånt där även att låsa upp "in game" genom att bara spela tillräckligt mycket, och det blir snarare en genväg. Pengar istället för tid.
Det är väl just sådana här saker som jag mest acossierar mikrotransaktioner med, åtminstone vad gäller kritiken av sådant. Så det är nog därför jag har svårt att koppla samman det med exempelvis tärningar och formulär.

Quality of life-saker har ju ingen direkt motsvarighet till fysiska produkter som redan säljs. Spellcards, möjligen. Men krimskrams ser jag definitivt direkta kopplingar till dagens utbud.
Men det är väl främst quality of life-aspekterna det riktas rejäl kritik åt vad gäller mikrotransaktioner? Krimskramset bemöts väl med irritation som mest medan konceptet pengar istället för tid upprör mer?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag menar, finns det på allvar någon här som skulle acceptera att en spelare dök upp i er kampanj och sa att deras lvl1-karaktär nu hade en +5 holy avenger för att de spenderade 30 dollar i WOTCs webbutik?
Jag hoppas att du har rätt för i samma stund som en spelare ragequittar för att hen inte får använda sin +5 holy avenger som de köpte för 30 dollar i WotC webbutik så kommer jag att varna alla som har tankar på att köpa spelet och anse att det är ett skitspel från satan.
 
Top