D&D DnDs framtid

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Bob the Worldbuilder är en av dem som faktiskt var med in person på WOTCs D&D summit, och här pratar han lite om hur det var. Inga banbrytande nyheter för de som varit uppmärksama fram tills nu, men jag gillar Bob eftersom han inte försöker vara särskilt sensationell och inte jagar upp sig.

Han gör även ett försök att värdera hur mycket pengar WOTC la ut på honom som person för den här resan, vilket jag tycker är spännande att höra, men får mig att frågasätta vad tusan WOTC tror de håller på med i ännu högre grad än vad jag redan gjorde.

Oh well...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Nu är jag inte så insatt i Magic eller Pinkertons, men det låter ju som att en person har brutit mot sitt kontrakt genom att sälja vidare kort som de inte hade rätt att sälja vidare, och en annan person lade upp videos på kort som det saknades rätt att publicera (och inneha för den personen). Wizards ser de otillåtna publiceringarna och anlitar Pinkertons för att hämta tillbaka korten. Det låter legitimt från Wizards sida.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Nu är jag inte så insatt i Magic eller Pinkertons, men det låter ju som att en person har brutit mot sitt kontrakt genom att sälja vidare kort som de inte hade rätt att sälja vidare, och en annan person lade upp videos på kort som det saknades rätt att publicera (och inneha för den personen). Wizards ser de otillåtna publiceringarna och anlitar Pinkertons för att hämta tillbaka korten. Det låter legitimt från Wizards sida.
Kan absolut fatta att man vill skydda sina produktsläpp, men måste man göra det genom att på en privatperson bussa motsvarigheten till Matrix-agenterna? Det är förvisso effektivt, men rejält anti-goodwill.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nu är jag inte så insatt i Magic eller Pinkertons, men det låter ju som att en person har brutit mot sitt kontrakt genom att sälja vidare kort som de inte hade rätt att sälja vidare, och en annan person lade upp videos på kort som det saknades rätt att publicera (och inneha för den personen). Wizards ser de otillåtna publiceringarna och anlitar Pinkertons för att hämta tillbaka korten. Det låter legitimt från Wizards sida.
Legitimt att privatpersoner köper en vara och sen får sitt hem besökt av privata säkerhetsstyrkor som stjäl tillbaka privatpersonens egendom?
Det mest cyberpunkdystopiska jag läst idag.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Legitimt att privatpersoner köper en vara och sen får sitt hem besökt av privata säkerhetsstyrkor som stjäl tillbaka privatpersonens egendom?
Det mest cyberpunkdystopiska jag läst idag.
Förvisso, men jag tänker mig att det skulle kunna hända om jag t.ex. köper en hårddisk billigt utan att riktigt kolla upp ursprunget. Jag tänker att det är rimligt (men förhoppningsvis extremt ovanligt) att det skulle kunna dyka upp skumma personer med papper från höga myndigheter som utan att vidare förklara sig tar hårddisken och hotar med åtal och repressalier om jag yppar något om det inträffade.

Trots allt så lever vi ju i en cyperpunkdystopi...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,550
Location
Rissne
Förvisso, men jag tänker mig att det skulle kunna hända om jag t.ex. köper en hårddisk billigt utan att riktigt kolla upp ursprunget. Jag tänker att det är rimligt (men förhoppningsvis extremt ovanligt) att det skulle kunna dyka upp skumma personer med papper från höga myndigheter som utan att vidare förklara sig tar hårddisken och hotar med åtal och repressalier om jag yppar något om det inträffade.

Trots allt så lever vi ju i en cyperpunkdystopi...
Om de "höga myndigheterna" är en megakorp skulle jag nog dra mig från att kalla det hela "legitimt", om jag ska jag vara helt ärlig.

Eller "rimligt".
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Om jag köper papper som påstås vara Ukrainas planer för en våroffensiv år 2023, av en kille på ett Discord-forum - skulle ni bli förvånade om personer med dragna pistoler knackade på min dörr?

Om jag istället köper ritningar på något som påstås vara volvos nästa bil, skulle ni bli förvånade om jag fick oväntat besök?

Och om jag köper Magic-kort som ser ut att vara tryckta av WotC, men som inte existerar på marknaden?

För mig är detta en no-brainer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,550
Location
Rissne
Om jag köper papper som påstås vara Ukrainas planer för en våroffensiv år 2023, av en kille på ett Discord-forum - skulle ni bli förvånade om personer med dragna pistoler knackade på min dörr?
Om de som kom med dragna pistoler var agenter för främmande makt eller för en megakroporation så skulle jag inte bli förvånad, men jag skulle inte betrakta det som OK eller legitimt att de kom in och rånade mig.

Om jag istället köper ritningar på något som påstås vara volvos nästa bil, skulle ni bli förvånade om jag fick oväntat besök?
Om det oväntade besöket var från en privat säkerhetsfirma anlitad direkt av Volvo så skulle jag inte bli förvånad, men jag skulle inte betrakta det som OK eller legitimt att de kom in och rånade mig.

Och om jag köper Magic-kort som ser ut att vara tryckta av WotC, men som inte existerar på marknaden?
Om de som kommer och tar korten ifrån mig är från en privat säkerhetsfirma anlitad direkt av WotC så skulle jag inte bli förvånad, men jag skulle inte betrakta det som OK eller legitimt att de kom in och rånade mig.


Staten har våldsmonopol, och den organisation som har hand om att komma hem till folk när de begått brott är polisen. När det gäller att komma hem till folk och ta grejer som finns där utan att fråga först så antar jag att kronofogden har vissa möjligheter där också, men där har jag mindre koll.

Det jag är ganska säker på är att vi inte har ett samhälle där det är OK eller legitimt för privata intressen att anlita råbusar för att komma hem till folk och ta grejer – oavsett hur de grejerna hamnat där. Jag är också ganska säker på att det inte är ett sånt samhälle vi bör ha eller normalisera.
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Är det ens ett brott att publicera bilder på Magic-kort innan de officiellt finns att köpa i affärerna? Det kan vara ett avtalsbrott om en person fått dem i förväg och skrivit på ett avtal med WotC om att inte visa upp dem eller sälja dem vidare, men om en annan person får dem och publicerar dem, borde WotC inte ha några lagliga medel att stoppa det. De kan bara be snällt att personen ska sluta. Eller?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,234
Nu är jag inte så insatt i Magic eller Pinkertons, men det låter ju som att en person har brutit mot sitt kontrakt genom att sälja vidare kort som de inte hade rätt att sälja vidare, och en annan person lade upp videos på kort som det saknades rätt att publicera (och inneha för den personen). Wizards ser de otillåtna publiceringarna och anlitar Pinkertons för att hämta tillbaka korten. Det låter legitimt från Wizards sida.
Inga kontraktsbrott har begåtts från personen som blev utsatt för den inhyrda privatstyrkan. Det här är maffiametoder. Att ens låtsas påstå att det är legitimt låter helt världsfrånvänt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Är det ens ett brott att publicera bilder på Magic-kort innan de officiellt finns att köpa i affärerna? Det kan vara ett avtalsbrott om en person fått dem i förväg och skrivit på ett avtal med WotC om att inte visa upp dem eller sälja dem vidare, men om en annan person får dem och publicerar dem, borde WotC inte ha några lagliga medel att stoppa det. De kan bara be snällt att personen ska sluta. Eller?
Det som möjligen kan vara ett brott är om WOTC tror att lådorna som sålts var stulna från WOTC (som i att nån i personalen norpade ett par lådor från ett lager och sen sålt dem till vänner och bekanta). Men jag är rätt säker på att det skulle kräva att de går genom polisen.

Det finns ju så klart en möjlighet att artikeln sensationaliserar det inträffade lite gran. En möjlig allternativ händelseutveckling är att WOTC fick reda på det inträffade, ville minimera skadan (på sitt sedvanligt klumpiga sätt) och rekryterade "någon lokal agent" att åka hem till youtubern och _be_ om att få tillbaka korten. Eller kanske de rent av skulle erbjuda någon form av överenskommelse i stil med "om du lämnar tillbaka korten frivilligt så får du några hundringar som ersättning för dina utlägg, och vi glömmer hela saken". Saker som borde rymmas inom lagen.

Sen är det ju möjligt att deras valda "lokala agent" (pinkertons) visade sig vara något övernitiska i sitt arbete och kanske tog i för mycket. Eller så körde de på taktiken att så länge vi har svarta kostymer, solglasögon och viftar med lite papper och stora ord så som "ansökan om vitesförläggande" så kan vi ge sken av att ha mer rättigheter än vad vi faktiskt har, och sen bara ber snällt kanske youtubern ger med sig i tron att de inte har något faktiskt val (ohederligt, kanske, men inte direkt olagligt).

Även om jag är instinktivt tänker förutsätta att det är WOTC och Pinkertons som gjort fel här tills mer information kommer ut så finns det ju alltid möjligheten att folk nu försöker kapitalisera på WOTCs dåliga rykte och brer på lite extra i den här historien.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,234
Och om jag köper Magic-kort som ser ut att vara tryckta av WotC, men som inte existerar på marknaden?
Att de inte existerar på marknaden är inte samma sak som att de inte existerar. Att få tag på magickort innan de släppts är inte jättesvårt och oavsett så är det ju en butiksägare som felat, inte privatpersonen som köpt dem. Att sen skicka Fyrtornet med samma inställning som "betala, eller så knäcker vi dina knäskålar" är ju på inget sätt en appropriate respons.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Om jag köper papper som påstås vara Ukrainas planer för en våroffensiv år 2023, av en kille på ett Discord-forum - skulle ni bli förvånade om personer med dragna pistoler knackade på min dörr?
Och om jag köper Magic-kort som ser ut att vara tryckta av WotC, men som inte existerar på marknaden?
Gillar biten där du likställer militärstrategiskt spionage och angrepp på Ukrainas säkerhet under pågående invasion med ett gäng glättiga plastkort...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag uppfattade det som att personen som sålde vidare korten begick kontraktsbrott. Personen som tog emot korten begår eventuellt ett brott liknande häleri (att man köper någonting som man kanske hade kunnat känna till är otillåtet), och WotC borde ha rätt ta tillbaka sin egendom. Om Pinkertons på något vis bröt mot lagen t.ex. genom att dra vapen eller hota (på ett olagligt vis då, inte genom att förklara att Hasbro är asrika och kan stämma skiten ur en) så är det ett helt annat brott (som skulle lyfta frågan om vad WotC förväntade sig när de anlitar dem isf).

Om de "höga myndigheterna" är en megakorp skulle jag nog dra mig från att kalla det hela "legitimt", om jag ska jag vara helt ärlig.
Men det handlar ju om USA. Deras lagstiftning är rätt tillåtande för megakorparnas inflytande.

Eller "rimligt".
Det är en bra poäng.

Det jag vänder mig lite emot är hur okunnig personen som publicerar klippen egentligen är. Det blev inte plötsligt jättemycket mer visningar? Kommentarer som gav ledtrådar om hur konstigt det är personen har tillgång till korten före alla andra? Hur lång tid pågick publiceringarna?

Om jag medvetet hade publicerat en produkt som jag felaktigt kommit över från ett företag som tjänade 1,1 miljarder dollar på produktlinjen så hade jag väl inte varit superförvånad om det dyker upp skumma personer som ställer obekväma frågor och vill ha tillbaka produkten.

Men det kan ju också vara någon som bara går och köper en vara. Kommer hem och lägger ut lite klipp på när de öppnar den och sedan oförtjänt brakar helvetet lös för att någon annan hade begått ett misstag.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Inga kontraktsbrott har begåtts från personen som blev utsatt för den inhyrda privatstyrkan. Det här är maffiametoder. Att ens låtsas påstå att det är legitimt låter helt världsfrånvänt.
Men företag har ju kommit undan med betydligt värre saker i USA. Jag är inte jätteinsatt i deras lagstiftning, men vad jag uppfattat är det lagligt.

Edit: Eventuellt använder vi olika betydelser av legitimt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Legitimitet. Jag tänker att det är legitimt som i lagligt inte som i att det är ok.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,550
Location
Rissne
Om jag medvetet hade publicerat en produkt som jag felaktigt kommit över från ett företag som tjänade 1,1 miljarder dollar på produktlinjen så hade jag väl inte varit superförvånad om det dyker upp skumma personer som ställer obekväma frågor och vill ha tillbaka produkten.
Jag förstår ärligt talat inte varifrån det här med "förvåning" kommer.

Ingen är "förvånad" över att megakorpar beter sig som om de var en maffiaorganisation som ägde lagen.

Det vi är, är missnöjda. Det vi gör, är att ifrågasätta rimlighet och legitimitet och laglighet i agerandet.

Men jag tror inte speciellt många är förvånade.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,550
Location
Rissne
Men det handlar ju om USA. Deras lagstiftning är rätt tillåtande för megakorparnas inflytande.
Men deras lagstiftning är också otroligt begränsande vad gäller vad du får göra på annan människas mark. Det här med att få försvara sitt hem mot inkräktare sitter rätt djupt.

Så jag är otroligt skeptisk till att det skulle vara lagligt att skicka knäskålsknäckare till någons hem istället för att gå via det faktiska rättsväsendet.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,234
Men företag har ju kommit undan med betydligt värre saker i USA. Jag är inte jätteinsatt i deras lagstiftning, men vad jag uppfattat är det lagligt.

Edit: Eventuellt använder vi olika betydelser av legitimt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Legitimitet. Jag tänker att det är legitimt som i lagligt inte som i att det är ok.
Ja, att det kanske tekniskt sett är lagligt spelar ju lite till ingen roll här imo. Att WOTC ägnar sig åt maffiametoder när de redan skapat badwill så det räcker för flera år framöver är lite mer av ett problem.
 
Top