D&D DnDs framtid

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Nu vet jag ju inte vad som faktiskt har hänt, men om någon som inte har en officiell husrannsakningsorder utfärdad av domstol klampar in i någons hus utan lov, så brukar det vara ännu mer olagligt i USA än här.
I flera delstater så har man till och med ganska långt gående rätt att skjuta inkräktare i ens hem om man känner sig hotad.
Yepp, just Texas brukar väll vara extra kända för att nyttja den "rätten". 😅
Men sen så är det så att t.ex. bountyhunters har i vissa fall rättigheter att gå in i hus på ett sätt som polisen inte har. Skiljer sig säkert från delstat till delstat, som mycket annat. Kan ju vara så att inget olagligt begåtts, även om nu någon gick in i bostaden.
Så utan att veta vad som hänt som du säger så kan vi bara gissa.
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
Vilket såklart är helt irrelevant eftersom det inte är vad som hänt här.

Hade det där varit vad som hänt så hade det här knappt varit en diskussion. Varför försöker du bagatellisera händelsen genom att påstå något helt annat än det WOTC anklagas för?
Fast det vet vi väl inte? Allt som bekräftats från bägge parter är väl att Pinkertons besökt youtubern och tagit med sig korten därifrån?

Det är ett ganska stort spann mellan att Wotc skickar en privat firma som vänligt men bestämt informerar om konsekvenserna av att medvetet ta emot stöldgods och att klampa in objudet med dragna vapen och beslagta kirten.

Det är nog oftast rimligt att anta att Hasbro/Wotc är rövhattar utan känsla för subtilitet, men jag tycker inte heller att man ska blint lita på någon youtuber som har allt att vinna på att svartmåla Wotc.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Fast det vet vi väl inte? Allt som bekräftats från bägge parter är väl att Pinkertons besökt youtubern och tagit med sig korten därifrån?
Men vi vet vad WOTC anklagas för att ha gjort. Och det är ju det som diskuteras.

Om de gjort vad de anklagats för, så är det ett stort problem, oavsett om det är lagligt eller ej.

Om de inte gjort det, så är det såklart ett mindre problem.

Det zire gjorde var att försöka låtsas som om det folk var upprörda över, det WOTC anklagas för att göra, i princip var att WOTC ringt ett snällt telefonsamtalt och snällt bett att få tillbaka korten. "Varför är ni så arga över att de bara bett snällt? Det finns det ju knappast några lagar mot i sverige heller" är ett oärligt argument.

"Jag tycker det är ett problem ifall WOTC skickat Pinkertons, välkända knäskålsknackande bastisher, för att göra inbrott och tagrejer en person köpt, utan inblandning från rättsväsendet"
"Vaddå, jag tycker det är helt rimligt att de ringt ett samtal till snubben och bett honom lämna tillbaka grejerna"

Non sequitor, och ett förminskande/bagatelliserande av anklagelsen. Anklagelsen är att WOTC skickat Pinkertons för att klampa in och ta grejer. Inget annat.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Det zire gjorde var att försöka låtsas som om det folk var upprörda över, det WOTC anklagas för att göra, i princip var att WOTC ringt ett snällt telefonsamtalt och snällt bett att få tillbaka korten. "Varför är ni så arga över att de bara bett snällt? Det finns det ju knappast några lagar mot i sverige heller" är ett oärligt argument.
MODERERING

Förklara inte vad du tycker att andra människor gör som om det vore en oomkullrunkelig sanning. De klarar att uttrycka sig alldeles utmärkt på egen hand. Fokusera på vad DU gör och vad DU säger istället.

MVH


/Magnus
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Och om jag köper Magic-kort som ser ut att vara tryckta av WotC, men som inte existerar på marknaden?

Om de som kommer och tar korten ifrån mig är från en privat säkerhetsfirma anlitad direkt av Volvo så skulle jag inte bli förvånad, men jag skulle inte betrakta det som OK eller legitimt att de kom in och rånade mig.
Det är en konspiration! Alla är inblandade!

;)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag missade tydligen den här diskussionen när jag sprang runt i skogen i M90.
Det finns inga lagar mot företag i Sverige heller som förhindrar att företaget tar kontakt med en person som eventuellt bryter mot lagen och ekonomiskt skadar företaget och informera om att materialet och publiceringarna av det är en del av ett brott och att de kommer att vidta åtgärder om personen inte avbryter publiceringarna.
Det brukar kallas olaga hot. Om någon, ett företag eller en enskild, anser att en person bryter mot lagen, gör man en polisanmälan. Man skickar inte sina brutala legosoldater till personens hem för att hota och trakassera personen och hans familj.

Jag hoppas verkligen att OldSchoolMtg stämmer skiten ur Hasbro/Wizards för det här.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Det är ett ganska stort spann mellan att Wotc skickar en privat firma som vänligt men bestämt informerar om konsekvenserna av att medvetet ta emot stöldgods och att klampa in objudet med dragna vapen och beslagta kirten.
Korten var inte stöldgods. Han hade köpt dem - eller, han hade beställt "March of the Machine" och fick "March of the Machine: The Aftermath" som inte skulle släppas förrän några veckor senare. Inte riktigt hans fel. Och absolut inget brottsligt att ta emot dem.
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
Korten var inte stöldgods. Han hade köpt dem - eller, han hade beställt "March of the Machine" och fick "March of the Machine: The Aftermath" som inte skulle släppas förrän några veckor senare. Inte riktigt hans fel. Och absolut inget brottsligt att ta emot dem.
Jag hävdade heller inte att det var stöldgods. Om det var stöldgods, ex. att YouTubern i fråga anordrnat att en lagerarbetare hos WotC smusslat ut det åt honom, var det en ytterlighet av möjliga scenarion som kan ha hänt baserat på den informationen som har blivit bekräftad. Att det var en felleverans är det som YouTubern själv hävdar. Pinkertons handgripligiga beslagtagande under pistolhot skulle då vara en annan ytterlighet.

Min poäng var att vi vet väldigt lite med säkerhet och att bara för att WotC i bästa fall upprepade gånger påvisat dåligt omdöme ska man inte blint ta den andra partens ord som ofärgad sanning.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag hävdade heller inte att det var stöldgods. Om det var stöldgods, ex. att YouTubern i fråga anordrnat att en lagerarbetare hos WotC smusslat ut det åt honom, var det en ytterlighet av möjliga scenarion som kan ha hänt baserat på den informationen som har blivit bekräftad. Att det var en felleverans är det som YouTubern själv hävdar. Pinkertons handgripligiga beslagtagande under pistolhot skulle då vara en annan ytterlighet.

Min poäng var att vi vet väldigt lite med säkerhet och att bara för att WotC i bästa fall upprepade gånger påvisat dåligt omdöme ska man inte blint ta den andra partens ord som ofärgad sanning.
Då missförstod jag dig. Jag läste det som att du trodde att det var stöldgods.

Det är mycket här i livet man inte vet säkert. Så ibland måste man bilda sig en egen uppfattning baserat på det man faktiskt vet. Och detta är inte första gången som Hasbro/Wizards har skickat banditerna från Pinkertons på folk. Så baserat på deras tidigare track record väljer jag att tro på den andra parten. Visst kan jag ha fel, men jag bedömer honom som trovärdigare.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Man skickar inte sina brutala legosoldater till personens hem för att hota och trakassera personen och hans familj.
Ja, jag antar att det var därför Wizards skickade Pinkertons istället för att informera om att de tänkte vidta lagliga åtgärder om han inte slutade publicera materialet...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det går tydligen dåligt just nu. Potentiellt börjar de sanna effekterna från januaridebaklett göra sig kända nu när folks årsprenumerationer börjar gå ut istället för att förnyas.

Diskussion mellan Roll for Combat och Professor Dungeon Master

To long, didn't watch; här är en nedklippt version av vad jag tror är samma diskussion:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Det går tydligen dåligt just nu. Potentiellt börjar de sanna effekterna från januaridebaklett göra sig kända nu när folks årsprenumerationer börjar gå ut istället för att förnyas.
Värt att notera att det är Hasbro som går dåligt.

WotC går som tåget.

 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
Alltså. Hasbro har ett marknadsvärde på $3,5 miljarder och skulder på $3,1 miljarder???
Vart fick du dom siffrorna från? $6,4 miljarder i marknadsvärde och skulder på $6,1 miljarder från balansräkningen dom visade i videon.

Dessutom har dom tillgångar på $8,3 miljarder, varav $3,2 miljarder är goodwill. Någon som har bättre koll än jag på vad som brukar räknas som goodwill i ekonomisammanhang? Det låter ju helt bissart.
 
Top