D&D DnDs framtid

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag är lite konfunderad. Andra intervjun (som jag hittat) med Kyle Brink har dykt upp, och det är en kanal med 800 prenumeranter. 3 black halflings har 1800. Jag vet i och för sig att de har erbjudit intervjuer till folk som Bob World Builder som ligger på 130 000 prenumeranter ockå. Antar att detta är ett försök från Kyle/WoTC att vissa att de stödjer små kreatörer också? Eller är det kanske bara ett sätt för Kyle att öva och känna av stämningen med minimerad spridning?

Anyway:
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Ooo, (håller på att kolla igenom ovan intervju nu); frågan om SRD3.5 (48.14) ställdes och Kyle sa rakt ut att planen är att släppa den under CC också, men att de behöver kolla igenom den så de inte gör samma miss som med 5.1 som innehöll en del namn (beholders, mind flayers...) som inte var tänta att släppas under CC.

Det har varit största frågan jag haft kvar, och det låter ju rimligt. Återstår att se om de faktiskt kommer leverera.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
... så de inte gör samma miss som med 5.1 som innehöll en del namn (beholders, mind flayers...) som inte var tänta att släppas under CC.
Att själva namnen ligger med i ett CC-dokument spelar inte jättestor roll. Man kan nu ha med "Beholders" i en lista med vandrande monster, men man kan inte beskriva vad de är för något (om man vill att de skall vara samma monster som i 5e). Så det är inte en jättestor grej.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
men att de behöver kolla igenom den så de inte gör samma miss som med 5.1 som innehöll en del namn (beholders, mind flayers...) som inte var tänta att släppas under CC.
Intressant!

Så då var släppet av 5.1 SRD till CC något de gjorde förhastat?

Jag blev fundersam när namn som beholder och mindflayer kom med när de varit så hårda med att man inte får använda namnen hur som helst.
Tyder ju på att det rådde rätt mycket panik från WOTCs sida att de inte ändrade namn innan de släppte till CC
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Att själva namnen ligger med i ett CC-dokument spelar inte jättestor roll. Man kan nu ha med "Beholders" i en lista med vandrande monster, men man kan inte beskriva vad de är för något (om man vill att de skall vara samma monster som i 5e). Så det är inte en jättestor grej.
Jag kan ju bara skriva Beholder och sen ha snarlika stats som i 5e(eller annan balfri version av reglerna) och sen är det klart.
För mig är det verkligen en bra sak, för jag slipper säga Psionic Humanoid with Squidlike Head that Flays Minds utan kan helt enkelt säga Mind Flayer.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag kan ju bara skriva Beholder och sen ha snarlika stats som i 5e(eller annan balfri version av reglerna) och sen är det klart.
Det beror på vad du menar med stats. Om du börjar beskriva ett centralt öga och tio ögonstjälkar är du ute på hal is. Låter du bli stats (eller hittar på något helt eget) är det ju inget problem.
För mig är det verkligen en bra sak, för jag slipper säga Psionic Humanoid with Squidlike Head that Flays Minds utan kan helt enkelt säga Mind Flayer.
Precis. Så länge du inte har med en komplett beskrivning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Fördelen med att använda just "beholder" är att man antagligen inte behöver beskriva utseendet närmare. Folk som är bekanta med DnD vet ju direkt vad det handlar om. Annars ger en googling snabbt massor av bilder.

Och vill man ha med en bild eller så finns det ju flera spel som kunnat designa sina egna versioner av beholders som är lika, men absolut inte samma som WOTC:s.

Själv skulle jag föredra att gestalta en beholder mer som en svärm av fri-flytande ögon, snarare än något med en fast fysisk kropp.

Men jo, det kommer eventuellt bli en till runda av "peta på den sovande björnen" för att se hur nära man kan komma innan WOTC börjar bli sura.
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Och vad gäller mindflayers är det ju inte direkt som att WOTC har ensamrätt på tenktakelansikten.

Nej, men däremot ett tentakelansikte som är lawful evil, pratar Deep Speech och Undercommon, har Magic Resistance och psionisk förmåga till detect thoughts, levitate, dominate monster och plane shift, kan greppa sina offer med tentaklerna och suga ut deras hjärnor samt attackera med en Mind Blast.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Relativt mycket av det där låter för all del som det passar rätt väl in på exempelvis Cthulhu, och resten bör man kunna komma rätt nära med egenpåkomna förmågor, om de inte täcks av sådant som finns SRD:n.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Relativt mycket av det där låter för all del som det passar rätt väl in på exempelvis Cthulhu, och resten bör man kunna komma rätt nära med egenpåkomna förmågor, om de inte täcks av sådant som finns SRD:n.
Stats för en Mind Flayer finns inte i SRD:n. Det är inte förmågorna i sig som är problemet. Om du åsätter monstret en finns uppsättning egenskaper och förmågor som matchar de i Monster Manual, har du klivit in på Wizards IP.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Stats för en Mind Flayer finns inte i SRD:n. Det är inte förmågorna i sig som är problemet. Om du åsätter monstret en finns uppsättning egenskaper och förmågor som matchar de i Monster Manual, har du klivit in på Wizards IP.
Inte för en mind flayer, men en del av de där prylarna kan mycket väl finnas med på andra hörn.

Och förmågorna behöver inte "matcha", det räcker om de påminner =)

Den behöver inte äta din hjärna, den kanske bara äter dina minnen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Helt okej. Men om du tar hela min lista ograverad är det rätt säkert ett upphovsrättsintrång. Så du behöver hitta på en hel del själv.
Absolut! Det kopplar ju egentligen direkt till det där med att man inte kan copyrighta regler; förvisso sant, men det betyder inte att man kopiera rakt av. Man behöver så att säga sätta sina egna ord på saker och ting.

Förövrigt, angående att fila av serienummer på saker och ting är jag riktigt förtjust i konceptbilderna på MCDMS "mind flayers" till deras monstebook (kallade "voiceless talkers"):

 
Top