D&D DnDs framtid

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Frågan är om WotC var lite för snabba nu.
SRD5.1 är alltså redan CCBY4 - vilket betyder att innehållet är open content forever irrevocably.
Problemet är att de glömt plocka vissa IP (intellectual property) - vilket automatsikt borde göra dessa till public domain.

Hittills har folk hittat:
Count Strahd von Zarovich
The Feywild
The Shadowfell
The City of Brass
Palace of Dispater
Street of Steel
Gate of Ashes
The Sea of Fire
Beholder
Åtminstone namnen, tänker jag mig. CC-BYn täcker ju verkligen bara det som står i texten.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ordet Beholder förekommer inte i SRD5.1.
Eller City of Brass.

Så jag vet inte varför de skulle påverkas av den nu nedladdningsbara PDFen under CCBY4.
Beholder, sid 216, under Deck of Illusions

City of Brass, sid 168-169, under Plane Shift
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
De kan väl ännu göra 6e / OneDnD exklusiv? Med risken att den tankar förstås.
Antagligen... det har jag egentligen inte några problem med... vilken licens de släpper framtida produkter under.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
De kan väl ännu göra 6e / OneDnD exklusiv? Med risken att den tankar förstås.
Problemet är att ONE DnD ska vara 100 % bakåtkompatibelt med 5E.
Man kan säga att ONE DnD är DnD 5.5, d.v.s. en buggfix av 5:an.
Lite som DnD4 Essentials, DnD 3.5, ADnD2 Player's Options.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Problemet är att ONE DnD ska vara 100 % bakåtkompatibelt med 5E.
Man kan säga att ONE DnD är DnD 5.5, d.v.s. en buggfix av 5:an.
Lite som DnD4 Essentials, DnD 3.5, ADnD2 Player's Options.
Okej, då låter det rimligt att de skulle låta 1dnd hållas.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ok. Nu är det bara att alla som var inblandade i det här tramset ska ge sig själva en örfil sedan är jag nästan beredd att gå vidare.

Skämt åsido ger det här mig lite hopp om att inte allt jag tycker om är dömt att bli skit med tiden. Jag uppmuntrar nu också alla att gå och se filmen så att vi ger dem en Pavlovisk input att göra mer sådana här saker.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Frågan är om WotC var lite för snabba nu.
SRD5.1 är alltså redan CCBY4 - vilket betyder att innehållet är open content forever irrevocably.
Problemet är att de glömt plocka vissa IP (intellectual property) - vilket automatsikt borde göra dessa till public domain.

Hittills har folk hittat:
Count Strahd von Zarovich
The Feywild
The Shadowfell
The City of Brass
Palace of Dispater
Street of Steel
Gate of Ashes
The Sea of Fire
Beholder
Om det stämmer är jag helt okej med att WotC säger "oops sorry vi vill justera lite".

Sen om de får det eller inte det vet jag inte, men jag tycker det skulle vara okej.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Om det stämmer är jag helt okej med att WotC säger "oops sorry vi vill justera lite".

Sen om de får det eller inte det vet jag inte, men jag tycker det skulle vara okej.
Jag håller med och tycker att det är OK, men det är nog inte så CC fungerar.
Framförallt då WotC faktiskt HAR ett fungerande system för att lösa just sådana här problem.
Det hade bara varit att slänga ut SRD:n som "Playtest" och spelare över hela världen hade lusläst och hittat alla buggar inom 24 timmar.
Speciellt efter OGL-playtesten, som gav 15000 svar på en vecka tycker man de borde ha lärt sig hur mäktig den funktionen är.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Bara spekulerar... kan man tänka sig att denna (stora) niche av TTRPG kan gå en väg av två

1) Wizards har tappat så mycket att vi kommer se en splittring i fler spel, fler system, och mindre dominans av D&D
2) Branchen kommer samlas runt D&D och acceptera det som de-facto-plattform, och istället konkurrera med kvalitet och originalitet

Som kund/spelare önskar jag inte fler spel som gör samma sak.
Däremot kan jag önska bättre samling kring några olika versioner/varianter av D&D.
(jag menar, Goodman Games släpper en ny monsterbok, för 5e och DCC, men inte för OSE/BX... och det är ju tråkigt om jag föredrar OSE/BX).
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag håller med och tycker att det är OK, men det är nog inte så CC fungerar.
Oavsett om det var en tabbe eller inte, så tror jag inte det kommer påverka Wizards negativt på nedersta raden. Det tror jag de själva inser också.
Har jag fel?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
447
Location
Uppsala
Vilken intressant utveckling! Inte vad jag hade väntat mig av WoTC men jag antar att de verkligen vill visa att de lyssnar på fansen så det inte blir missförstånd där.

Så sent som i går såg jag dessutom att Cubicle 7 ska göra sitt eget D20 system.
Så jag är övertygad om att andra skapare kommer överge 5e en stund till innan den tillåts tillbaka i värmen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vilken intressant utveckling! Inte vad jag hade väntat mig av WoTC men jag antar att de verkligen vill visa att de lyssnar på fansen så det inte blir missförstånd där.

Så sent som i går såg jag dessutom att Cubicle 7 ska göra sitt eget D20 system.
Så jag är övertygad om att andra skapare kommer överge 5e en stund till innan den tillåts tillbaka i värmen.
Härom dagen såg jag en film med en sadistisk skurk som gapskrattade när han torterade sina fiender.
När hjälten äntligen besegrat skurken låg denne på marken, grät och bad om förlåtelse och lovade att aldrig göra om det igen om han fick leva.
Så fort hjälten vände sig om så hoppade skurken upp och försökte sätta en dolk i ryggen på hjälten.

WotC är inte ett företag som lyssnar på sina fans.
WotC har en företagsledning som är så desperat att de är villiga att göra vad som helst för att folk inte ska säga upp sina prenumerationer på DnD Beyond.

Jag tycker Paizo uttryckte sig bra:

Paizo said:
We welcome today’s news from Wizards of the Coast regarding their intention not to de-authorize OGL 1.0a. We still believe there is a powerful need for an irrevocable, perpetual independent system-neutral open license that will serve the tabletop community via nonprofit stewardship. Work on the ORC license will continue, with an expected first draft to release for comment to participating publishers in February.
Kort sagt: jättebra av WotC, men arbetet med ORC fortsätter som om ingenting har hänt - för WotC har brännt alla broar.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
WotC är inte ett företag som lyssnar på sina fans.
WotC har en företagsledning som är så desperat att de är villiga att göra vad som helst för att folk inte ska säga upp sina prenumerationer på DnD Beyond.
Det här ☝🏻

WotC backade inte för att de är schyssta, de backade för att givet förutsättningarna var det sannolikt det mest fördelaktiga/minst dåliga de kunde göra för att få stop på den okontrollerade negativa PR:en de fick. Effekten av just denna handling är jättepositiv, inget snack, men det är en framtvingad handling - inget annat.

Hade de inte blivit påkomna hade de aldrig fattat det här beslutet, och nästa gång blir de kanske inte påkomna förrän det är försent. De har tydligt visat sitt sanna ansikte och det gör folk bäst i att minnas.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,294
Location
Göteborg, Lindome
WotC backade inte för att de är schyssta, de backade för att givet förutsättningarna var det sannolikt det mest fördelaktiga/minst dåliga de kunde göra för att få stop på den okontrollerade negativa PR:en de fick. Effekten av just denna handling är jättepositiv, inget snack, men det är en framtvingad handling - inget annat.

Hade de inte blivit påkomna hade de aldrig fattat det här beslutet, och nästa gång blir de kanske inte påkomna förrän det är försent. De har tydligt visat sitt sanna ansikte och det gör folk bäst i att minnas.
1000% medhåll. Denna (del)seger var bara möjlig för att WotC fick en PR-mardröm på halsen. Och de verkliga hjältarna här är de individer inom WotC som riskerade sina jobb genom att läcka dessa planer till allmänheten.
 
Top